[Win7] Memory Limit --> Teveel hardware reserved RAM

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:58
Ik loop al een tijdje te kloten met m'n Creative X-Fi XtremeMusic geluidskaart onder Win7 x64. Hier kwam nauwelijks geluid uit, bij alles zat een verschrikkelijk gekraak waar zelfs m'n hond niet tegen kan. Ik kwam ergens een work-around tegen voor mensen met 4GB of meer aan RAM. Stel een memory limit (msconfig > boot tab) in op minder dan 4096MB en dat werkt (beetje lullig als je 6 of 8GB hebt maargoed). Probleem met de X-Fi opgelost.

Het volgende probleem wat ik hiermee echter creëer is dat Windows nu de helft van m'n RAM als 'Hardware Reserved' bestempeld.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/sMCFjSXLaNCse5ZR19sGiVqw/thumb.png

Niet echt wenselijk dus. Nu kan ik die X-Fi eruit tussenuit donderen, wat ik eigenlijk zou moeten doen. Maar dat vind ik kapitaalvernietiging. De vraag is waarom Windows het nodig vindt om ruim de helft van mijn RAM in te stellen als zijnde 'Hardware Reserved' als ik een memory limit instel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:33

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

En als je nu enkel 4GB ga draaien (dus niet limiteren, maar totaal 4GB aan modules in je PC), doet de Xtreme het dan wel normaal? Ik draai sinds Vista al op 4GB met een XtremeMusic, eigelijk nooit problemen gehad buiten de bekende driverproblemen dan :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

The Realone schreef op maandag 15 maart 2010 @ 16:42:
De vraag is waarom Windows het nodig vindt om ruim de helft van mijn RAM in te stellen als zijnde 'Hardware Reserved' als ik een memory limit instel?
Wat had je dan verwacht? 'User-configured-not-available-memory' ? :)
het beestje moet nou eenmaal een naam hebben, dan maar een al bestaand labeltje erop plakken

Kom op, je stelt zelf een memory limiet in om een brak stuk programmeerwerk van een driverbakker die daarom berucht staat (jup, dus niet die toko uit Redmond nee) te omzeilen en gaat dan het OS daarvan de schuld geven?

[ Voor 8% gewijzigd door alt-92 op 15-03-2010 16:47 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:17

job

The Realone schreef op maandag 15 maart 2010 @ 16:42:
De vraag is waarom Windows het nodig vindt om ruim de helft van mijn RAM in te stellen als zijnde 'Hardware Reserved' als ik een memory limit instel?
Je stelt een limiet in van 4GB. Dat is niet zozeer de limiet van je geheugen modules, maar van al het geheugen van windows aan mag spreken (door de limiet). Daarbij moet je dus ook het geheugen op je videokaart meetellen.
Welke videokaart(en) heb je?

Wat creative en recente windows versies betreft.. gooi die geluidskaart de deur uit en koop een product van een merk waar ze wel moeite willen steken in goede drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aannemende dat je de limiet op 4096 mb hebt gezet, en je dus 4 gb zou moeten hebben:
Zoek eens rond in je bios naar "memory remapping"

Ik zou overigens dat ding op markplaats pleuren, of vraag&aanbod, want waarom zou je met een x64 OS genoegen nemen met 4gb ram. Dit lijkt me geen oplossing namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:59
voor de liefhebbers van windows memory management: http://blogs.technet.com/...e/2008/07/21/3092070.aspx

staat het eea precies in uitgelegd :) (letwel: best pittige kost zo om 16:52 :9~ )

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Ik heb hier ook een eXtreme Music insteken, met IO Console achteraf bijgekocht. W7Pro 64-bit en draait als een zonnetje met 4x1GB DDR2...
Lag het probleem misschien niet bij je boxen? De mijne hadden redelijk wat ruis, totdat ik de kabels terug had afgerold, dan was het weg.

[ Voor 33% gewijzigd door Big Womly op 15-03-2010 16:59 ]

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Klopt.
Maar dat is niet het probleem van de TS. Zijn probleem is dat ie meer dan 4GB heeft en dat het dan misgaat.
Niks geen MM, video of wat.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Ok, ik was even niet duidelijk genoeg merk ik aan een aantal reacties. Ik heb 4GB in mijn PC zitten (2x 2GB), maar daar heeft de X-Fi dus problemen mee (alles vanaf 4096MB en hoger). Daarom stel ik het limiet in op 4095MB (dus 1MB minder dan ik eigenlijk heb) om dat probleem te omzeilen.

Vervolgens pakt Windows dus 2,3GB aan RAM voor hardware tegenover 253MB als ik geen limiet in zou stellen. In dit geval dus wel iets vreemds van de toko uit Redmond (@alt-92 ;) ).

Ik wil het X-Fi probleem even erbuiten laten omdat dit topic er niet over gaat. Mocht iemand daar een oplossing voor hebben dan hoor ik het natuurlijk graag. Het probleem zit hem echt in de kaart of driver, want zodra ik dat limiet in stel is het probleem verdwenen. De kaart is ook al eens RMA gegaan naar Creative en daarvoor heb ik een andere terug gekregen met hetzelfde probleem.

Dit topic gaat over het (in mijn ogen) vreemde gedrag van Windows. Ik zet 1MB RAM buiten spel voor het limiet te verlagen en Windows maakt daar meteen 2GB meer van.

Ik heb een onboard videokaart (ASUS Crosshair II Formula mobo, 780a chip) in Hybrid mode draaien naast mijn 9800GX2. Deze neemt, als het goed is, 256MB in beslag. Dit komt overeen met de 'Hardware Reserved' van 253MB als geen RAM limiet in stel dus dat geloof ik wel. Uitschakelen van deze kaart maakt overigens geen verschil.

Ik heb geen Memory Remapping functie in de BIOS.

[ Voor 5% gewijzigd door The Realone op 15-03-2010 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik denk dat je dan hier tegenaan loopt :)

http://blogs.msdn.com/old...e/2007/01/26/1537079.aspx
http://blogs.msdn.com/dco...25/who-ate-my-memory.aspx

[ Voor 24% gewijzigd door alt-92 op 16-03-2010 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:33

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Is dit dan enkel een x64 probleem? Ik draai hier namelijk 2x 2GB op x32 Windows 7 met de X-Fi, mijn reservering is 796MB (4870 GG). (tooltip zegt dat dit gereserveerd is door de BIOS en andere stuurprogramma's).

Maar vooralsnog heeft mijn X-Fi altijd perfect gewerkt, zowel x64 (vista) als alle 32bit versies.

Door limiet in te stellen klopt het verhaal van job volgens mij (ik moet eens vaker opletten bij cursussen), maar verder zou ik toch echt het probleem bij de X-Fi gaan zoeken, danwel de drivers. (was het niet dat bepaalde PCI-sloten bronnen deelde met de onboard? Athans, mijn eerste PCI slot onder mijn PCI-e slot is onbruikbaar voor mijn X-fi kaart).

[ Voor 13% gewijzigd door SinergyX op 16-03-2010 19:16 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okki5
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-09 12:30
Je zou eens Auzentech drivers kunnen proberen, Auzentech heeft wat beter werkende drivers en met een klein beetje tweak werk kan je de drivers van een Auzentech kaart met X-Fi gebruiken op je Xtreme Music.

Persoonlijk gebruik ik Auzentech drivers op m'n Asus Xonar DX, maar ik heb ook een aantal enthousiaste verhalen gehoord van mensen die Auzentech drivers gebruiken op hun Creative kaart.

Ik weet niet precies welke je zou meoten hebben, maar met een beetje google werk kom je er wel :)

[ Voor 11% gewijzigd door Okki5 op 16-03-2010 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Ok, de switch doet dus wat anders dan de naam doet geloven. Maar ik het 1e artikel (uit alt-92's post) niet helemaal in mijn situatie. Even een plaatje van de situatie zonder limiet:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/F1up6iQjnIz63uhSwRfvbeay/thumb.jpg

Mijn huidige max physical address, in dit geval is, dus wanneer ik geen limiet in stel, 4096 (althans dat is hoe Windows het vertaald, de echte notering even buiten beschouwing gelaten). Mijn 'hardware reserved' is hier 258MB, dat is gewoon inclusief mijn videokaarten bijvoorbeeld. Tot zover lijkt mij dat deze gereserveerde ruimte niet ineens kan veranderen.

Door een limiet in te stellen zet ik mijn max physical address van 4096 naar 4095 met als gevolg:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lqc0vOMyhfOEKjnNxaaXCFo1/thumb.png

Dat blijf ik het vreemde aan het hele verhaal vinden, waar komt die extra reserved space vandaan?

Uit dat artikel:
For example, if there were a gap between 128MB and 256MB (said gap used by some hardware device, say), then setting /MAXMEM to 512MB would only give you 384MB of RAM. You lost 128MB of physical address space to the gap.
Die 'gap' in mijn geval is 258MB groot en waar die ook geplaatst is, of waar ik mijn uiteindelijke limiet ook zet, dat kan toch nooit 2,3GB worden? ;)

Feit is wel dat Creative hier de f*ck*up in het verhaal is, dat moge duidelijk zijn. Maar in mijn zoektocht naar een workaround liep ik dus tegen dit verschijnsel op en aangezien ik hier op GoT zit wil ik weten waar dit dan precies vandaan komt.

@Okki: Ik heb al eens aan lopen kloten met die drivers, maar dat lost het probleem niet op of ik ben nog niet tegen exact de juiste versie aangelopen.

[ Voor 4% gewijzigd door The Realone op 16-03-2010 19:51 ]

Pagina: 1