Belgacom Bbox-2 + Linksys WRT54GS v1.1 HyperWRT 14

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m1dnigh7
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-05 15:38
Hallo beste tweakers,

Ik weet dat ik hier een serieuze kans heb op een duplicate topic, maar ik vind echt noppes over dit onderwerp. Laat staan gecombineerd.

Mijn situatie:
Ik heb een Intense abbo van belgacom, en de bijhorende Bbox-2 van belgacom. Volgens belgacom heb je genoeg aan 4 pc's op je internet ten tijde van spelconsoles op het net etc..
Ik heb daar dus niet genoeg aan. Ik heb een klein file servertje voor school doeleinden etc, een xbox console, en mn laptop. Daarbij komen nog eens de laptop van mijn broer, zijn desktop en zijn ps3. De belgacom bbox is wat aan de trage kant op alle vlakken, en dus weet hij niet wanneer ik mijn servertje uitschakel om te kunnen xboxen. Als gevolg nijpt hij de internettoegang van een random client af. Dit is best lastig!
Mijn netwerk ziet er als volgt uit:
Router -> Gbit switch -> laptop/server/xbox
Router -> laptop/PS/PC broer

Nu heb ik een Linksys WRT54GS 1.1 kunnen bemachtigen van mijn buur, en hierop heb ik HyperWRT 14 gezet.

Nu dénk ik dat het volgende mogelijk is. De linksys router tussen de Bbox en de switch/broer zijn pc's plaatsen.
Router -> Linksys -> Gbit switch -> laptop/server/xbox
Router -> Linksys -> laptop/PS/PC broer

Hoe pak ik dit aan? En zal de router dan niet zien hoeveel pc's er werkelijk browsen op het net?

Bedankt tweakers!

[ Voor 3% gewijzigd door m1dnigh7 op 15-03-2010 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:50
zet je bbox2 in bridge mode zodat je linksys alles afhandelt.

Belgacom/telenet heeft nog nooit gekraaid of er een router achter hun modem hing..

enkel wanneer er problemen waren gingen ze zeggen "ja maar je hebt er een router aanzitten dat is niet volgens onze voorwaarden we mogen je niet helpen" (ik spreek over 2001)

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m1dnigh7
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-05 15:38
Oké, dat heb ik even uitgezocht, en ik denk dat het niet mogelijk is met mijn bbox. Ik heb een tut gevonden over een bbox, en daar zie ik dat die persoon meer specifieke instellingen heeft als ik in mijn bbox. Zo zegt hij, ga naar "maintenance" en dan daar een back-up nemen. Een back-up nemen gaat niet van mijn firmware. Ik zoek voorlopig nog wat verder. Alsook had ik gelezen dat zelf firmware op de router plaatsen niet mogelijk is omdat belgacom deze zelf update.

Oké, ik heb gezocht naar wat in mijn vorige router (netopia cayman) "expert mode" heette. Ik heb een lijst met users gevonden in de bbox, waar staat dat user "ordinary" permissions heeft. Wijzigen gaat niet, en een nieuwe user toevoegen evenmin.

[ Voor 21% gewijzigd door m1dnigh7 op 15-03-2010 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:50
lees deze eens:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=43&t=22588
http://www.intermactivity.be/forum/showthread.php?p=862592

"Port forwarding is IP related. Alle poorten die publiek dus open staan, kan je forwarden op de lokatie waar je IP connectiviteit op hebt. Als je dus je bbox in bridge zet naar een tweede apparaat, dan kan je op dat tweede apparaat portforwarding naar andere apparaten doen op het publieke IP."

feitelijk zeggen ze forward alle poorten naar uw linksys router ip..

(dus kijk wat IP uw linksys router krijgt, ga naar je bbox2 en forward de poorten daarnaar toe, of DMZ als dat mogelijk is..)

[ Voor 5% gewijzigd door Icekiller2k6 op 15-03-2010 17:13 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deandb
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-02-2024
Als ik je vraag goed begrijp, wil je gewoon met meer pc's op internet kunnen, dan de 4 die je momenteel hebt? ja?
Want volgens mij denkt icekiller dat je via internet aan je fileserver wilt ofzo. Als dat niet het geval is, hebben we hier geen portforwarding nodig.

Ik zal je uitleggen wat ik denk dat je nodig hebt, en waarom:

Van belgacom krijg je momenteel 4 dynamische IP addressen.
Als een toestel opstart krijgt hij één van deze IP's, en dadt totdat ze alle 4 op zijn. het 5e, 6e, .. toestel krijgt er dan geen meer, waardoor het niet op het netwerk kan.
En als je een toestel uitschakelt, komt dat adres niet onmiddelijk vrij, omdat DHCP (het protocol dat de IP's uitdeelt) werkt met een "lease-tijd". Dit is de tijd dat een adres toegekend wordt aan 1 bepaalde machine. (meestal tussen enkele uren en enkele dagen). Dus wat jij omschrijft als "traag" is gewoon de lease die nog niet verlopen is.

Wat je dus nodig hebt is een 2e router. Met die linksys die je hebt, moet dat volgens mij wel lukken.

Herstart eerst je bbox (trek de stroom minstens 10sec uit).
Je hangt de WAN kant van je linksys aan je bbox, en alle andere apparaten op de LAN kant van de linksys (behalve telefoon of digitale tv van bgcom). Dus je switchje sluit je aan op je linksys.

Wat er dan gebeurt is "NATing".
Zoals daarnet, zal je linksys 1 IP krijgen van je bbox (op zijn WAN kant). En op zijn beurt zal die linksys ook IP addressen beginnen uitdelen op zijn LAN kant (hij heeft dus zijn eigen DHCP server).
Vervolgens zal je linksys die interne (LAN) addressen "vertalen" (=NAT) naar dat ene WAN IP adres.

Op die manier kan je (in theorie) 255 apparaten achter je linksys hangen, en bgcom zal er maar 1 zien :)

Als er iets niet duidelijk is, laat dat dan gerust weten.

[ Voor 5% gewijzigd door deandb op 16-03-2010 13:31 ]