Dank je danicom, ik kon me al niet voorstellen dat ik de enige was welke problemen had met een foutief uitgedachte installatie

Ik heb meerdere redenen om deze actie te doen, hoe ongebruikelijk hij ook is.
Het voordeel om het nu te doen, en het niet uit te stellen, is dat onze organisatie langzaam opklimt na een vrije val afgelopen jaar. Oftewel, nu zijn het "slechts" 60 users, vorig jaar waren dit er bijna 200 (wij zijn geopend van 08:00 uur tot 23:00 uur op werkdagen, en op zaterdag van 09:00 uur tot 18:00 uur, dus het komt nooit voor dat alle users tegelijkertijd aanwezig zijn), en de organsatie gaat nu weer groeien. Het is dus zeg maar nu of nooit.
Onze AD zit eenvoudig in elkaar, er zijn geen rare constructies gebruikt
Wat ik qua backup kan doen, is een full backup maken naar een file op een van onze andere servers. Dit kan ik enkel met NT Backup doen, aangezien ik geen ander pakket voor handen heb.
Wat mijn plan was, tot nu toe:
Ter voorbereiding om de benodigde tijd tot een minimum te beperken:
* Verplaatsen datashare's en usershare's en profile share's naar een apparte fileserver.
* Mailboxen van de staf laten archieveren door de users, dit kan ik simpel controleren in de exchange system manager de grootte van de mailboxen op te vragen. Hierdoor zijn de mailboxen klein bij export en duurt deze stap een stuk korter
* Veiligstellen van de loginscripts, uitschrijven nieuwe groepenstructuur en bijbehorende mappenstructuur
* GPO exporteren, veiligstellen backupscripts
* vastleggen licentiesleutels voor herinstallatie
* Vastleggen ip reservations, export maken van DNS
* ongebruikte machine's uit het domein halen (dit zijn er door de crisis nogal wat)
Herinstalatiedag:
* alle resteren machine's uit het domein halen, op de die dag gebruikte machine's na.
* Blocken poort 25 op de firewall, mail wordt opgevangen bij antispam provider
* Na de productie, welke stopt op zaterdag 18:00 uur eerst een full system backup naar file op een fileserver, tidjens dit proces de overige machine's uit het domein halen.
* exporteren exchange mailboxen middels exmerge, alle overige data staat dan reeds op een andere server.
* Dubbelcheck of alle gegevens van de server af zijn.
* Herinstallatie van Windows SBS 2003 middels de smartstart CD, configuratie afronden.
* importeren GPO, restore loginscripts.
* Bouwen groepenstructuur, usertemplate aanmaken
* aanmaken users incl de exchange mailboxen (Alle users krijgen hetzelfde wachtwoord, en moeten dit wijzigen bij eerste maal inloggen)
* importeren mailboxen middels exmerge, tijdens dit proces de machine's weer aanmelden op het domein
* Uittesten productiefunctionaliteiten. De Staf functionaliteiten hebben hier een lagere prioriteit.
Uiteraard ga ik dit niet alleen doen, maar krijg ik hulp.
Helaas beschik ik niet over identieke hardware, dus kan ik de voorgestelde test niet doen helaas (Overigens weet ik niet hoe ik dit met een Raid5 set zou moeten doen, maar goed). Wel ga ik vooraf uiteraard een testserver inrichten zodat ik exact weet wat te configgen op de dag zelf.
@DirtyRockers
Dirtyrockers schreef op maandag 15 maart 2010 @ 20:22:
ten eerste was het niet de bedoeling om stoom uit je oren te laten komen..
maar meer om je te laten zien dat je met heel veel factoren te maken hebt.
je zegt trouwens dat je af wilt van SBS.
Waarom ga je niet meteen alles migreren richting een andere server.
(desnoods eerst windows 2003 met exchange 2003).
Is meteen je server schoon. sbs 2003 gaat sowieso maar tot 75 users, dus ben je meteen klaar voor de toekomst.
[...]
Dat is dus net het punt, ik ben nu 1,5 jaar aan het lappen geweest omdat daarvoor budget zou komen. Nu na al deze tijd er nog geen budget is, zal ik iets moeten, omdat het op deze manier geen doen voor mij persoonlijk meer is. Waarom is er nog altijd geen budget? Omdat door mijn lapwerk de omgeving elke keer weer overeind is gebleven, en stabieler is dan ooit tevoren (zolang ik maar zeer actief blijf beheren, echter wil ik ook eens op vakantie

).
De 75 users is voor ons geen belemmering, aangezien de productieplekken niet perse op het domein hoeven. Dit is een directiebeslissing,,,
Liever 1 hels weekend, en wellicht een helse week daarna, dan door moeten lappen zoals ik nu gedaan heb.
[
Voor 16% gewijzigd door
Verwijderd op 15-03-2010 20:59
]