Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:11
Ik ben 27 en woon nog bij m'n moeder. Opzich is de leeftijd al een goede reden om eens uit huis te gaan maar voor mij is er nog een belangrijkere reden. Ik heb namelijk schizoïde persoonlijkheids stoornis (linkje) en de laatste tijd merk ik dat het wonen binnen de bebouwde kom op de lange termijn, voor mij niet te doen is. Ik erger mij veelal aan geluiden van buitenaf en ben bang dat dit op die lange termijn voor een inzinking zal zorgen.

Vanuit school ben ik vrijwel meteen in de bijstand terechtgekomen. Van daaruit werd ik bij een reïntegratiebureau geplaatst en heb 3 maanden lang een baan kunnen houden totdat het mis ging. Een gesprek met een psycholoog werd hierna aangeraden en daaruit kwam de conclusie dat ik dus schizoïde persoonlijkheids stoornis heb. Daarom heb ik nu een wajong uitkering en ben 80 - 100% afgekeurd.

Ik heb dus een uitkering en mij is verteld (of ik heb het ergens gelezen) dat ik geen huis mag bezitten. Niet dat ik een huis kan bezitten; daarvoor zijn mijn financiën niet toereikend. Dus ik moet huren.

Komt er nog het probleem bij dat ik geen rijbewijs heb en dus op loopafstand (zo'n 300m maximaal) van een winkelcentrum dien te wonen.

Mijn gedachte was dus om ergens net buiten een klein dorpje een huis te huren. Maar dan moet het nog wel een huis zijn waarvan de huur niet boven de € 647,53 komt, anders kan ik geen huurtoeslag krijgen.

Dus ik op zoek op het internet naar huurwoningen. Eerst bij de woningcorporaties maar daar moet je bij een boel je voor inschrijven. Funda leverde ook niet veel op en qa makelaars kan ik ook niet veel vinden.

Tja, dan zit ik vast. Wat nu? En dat is mijn vraag;

Waar kan ik hulp krijgen bij het vinden van een geschikte huurwoning? Ik heb de indruk dat woningcorporaties alleen in hun eigen gebied werken. Kan een makelaar mij helpen? Ik meen ergens gelezen te hebben dat de gemeente ook hulp kan bieden bij het vinden van een geschikte woning, klopt dat?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 21:23

Jeroen V

yadda yadda yadda

Ik zou niet weten waar je daarvoor hulp kunt krijgen, dus daar kan ik je niet mee helpen....

Maar waarom op slechts 300m afstand van een winkelcentrum? Wat is er mis met een fiets en desnoods een half uurtje fietsen? Het is niet lullig bedoeld, maar zo te horen heb je genoeg tijd toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik denk dat je combinatie van eisen vrij moeilijk wordt. 300 meter vanaf een supermarkt is al heel weinig om dan ook echt buiten een dorp te wonen. Daarbij veel kleine dorpen hebben geen winkelcentrum. Misschien moet je ook OV in overweging nemen (of een fiets).

Met deze eisen kom je sowieso buiten de Randstad terecht, waar ik gewoon geen kennis van heb, Ik kan je wel vertellen dat sociale woningbouw een lange wachtlijst kent en je je in zult moeten schrijven. Tegenwoordig is (medische) urgentie niet meer zo makkelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik denk inderdaad bij de gemeente. Je zal vast niet de enige zijn die 'iets heeft' (NoFI natuurlijk).

Bij een makelaar hoef je niet aan de komen, dat is vrije sector, en dus geen huur-toeslag, prijzen zijn ook behoorlijk hoog, dat trek je niet.

Medische urgentie zal inderdaad ook geen optie zijn. Jij mag net zolang op een wachttlijst staan als anderen. Dus ligt aan punten cq. wachttijd/inschrijfduur.

Maar je kan op basis van een medische beperking wel degenlijk voorkomen dat je in een flat komt. Dus gewoon laagbouw. Al zal je daar (denk ik) net zolang op moeten wachten als ieder ander. Ik wil ook niet in een flat, daar word ik ook lichtelijk helemaal maf van.

Denk dat je dus eerst eens bij de gemeente moet gaan informeren (of eventueel een ambulante arts als je diie hebt).
Komt er nog het probleem bij dat ik geen rijbewijs heb en dus op loopafstand (zo'n 300m maximaal) van een winkelcentrum dien te wonen.
Dit is dan wel bullshit. Ik heb zelf ook geen rijbewijs, en woon 3km van het centrum af. Gaat prima. Je hebt de hele ganze dag de tijd om boodschappen te doen. Dat je niet hoeft te werken, wil niet zeggen dat je dan maar lekker lui moet gaan doen.

Ik bike ook wel eens 2 keer op en neer met volle fietstassen.

[ Voor 22% gewijzigd door RaZ op 15-03-2010 16:20 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:08
Ik zou je willen aanraden om ondersteuning te zoeken bij een (gemeentelijk) sociaal werker die je kan helpen met de juiste ingangen. Die willen nog wel eens een ingang kennen.

Het lastige is dat doordat je bij je moeder woont (medische) urgentie niet heel waarschijnlijk is. Zou je al een huurwoning hebben en door je ziektebeeld per se in het buitengebied moeten verhuizen dan is dat een heel ander verhaal...

Overigens kent de Wajong volgens mij geen vermogenstoets (i.t.t. bijstand) waardoor je in principe een huis mag bezitten. Dat je hem waarschijnlijk niet kunt betalen is andere koek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Het hoeft het niet per se een winkelcentrum te zijn. Een supermarkt is het belangrijkste zodat ik gemakkelijk boodschappen kan doen. Een pinautomaat en een plek waar ik postpakketten kan afgeven is secundair.

Met een fiets is niets mis, tenzij deze een lekke band heeft of gestolen wordt.
Met een half uurtje fietsen is op zich ook niets mis, maar al eens gedacht aan diepvriesproducten? Helemaal in de zomer moet je die zo snel mogelijk thuis in de vriezer krijgen.

Met het openbaar vervoer zit ik weer met mijn aandoening, dat is voor mij moeilijk om te doen. Bovendien heb je in kleine dorpen meestal niet een buslijn die meerdere keren per uur langskomt. Moet je de bus net missen; zit je een uur te wachten.

Ik moet er dus op kunnen terugvallen om de afstand binnen redelijke tijd ter voet te kunnen afleggen.

Maar hier gaat het dus niet om, het gaat erom waar ik hulp kan krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door NitroX infinity op 15-03-2010 16:29 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Diepvriesproducten bederven echt niet na 30 minuten biken in 30C hoor ;)

Een goed slot op je fiets werkt ook, en je kan hem altijd thuis in de berging/schuur mikken natuurlijk. Lekke band kan je prima plakken (tenzij er een wak in zit ipv een gaatje).

Ik heb het voordeel dat hier vaak zat een bus gaat, maar ik herken het probleem. Er komt te veel op je af als ie wat vol zit.

Je moet gewoon niet gaan kijken naar wat allemaal niet gaat of lastig is. Ik fiets 15 mins naar het centrum wat 3km verder op ligt. Geen probleem. En dat zal ook goed voor je zijn. Anders kwijn je op je zelf weg. En daar wordt je ook nog depressief van.

Maargoed, als je dus nog bij een behandelaar loopt, kaart het daar even aan. Daar hebben ze vaker met dit bijltje gehakt, en de gemeente ook vast wel. Je bent echt niet de enige in de wereld met een soort beperking.

[ Voor 4% gewijzigd door RaZ op 15-03-2010 16:33 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:44

JdM

Humbled

Je plaatselijke GGZ instelling al eens gebeld? Daar is vaak ook wel een team "wonen" aan het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:23

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

NitroX infinity schreef op maandag 15 maart 2010 @ 16:24:
Het hoeft het niet per se een winkelcentrum te zijn. Een supermarkt is het belangrijkste zodat ik gemakkelijk boodschappen kan doen. Een pinautomaat en een plek waar ik postpakketten kan afgeven is secundair.

Met een half uurtje fietsen is op zich ook niets mis, maar al eens gedacht aan diepvriesproducten? Helemaal in de zomer moet je die zo snel mogelijk thuis in de vriezer krijgen.

Met het openbaar vervoer zit ik weer met mijn aandoening, dat is voor mij moeilijk om te doen. Bovendien heb je in kleine dorpen meestal niet een buslijn die meerdere keren per uur langskomt. Moet je de bus net missen; zit je een uur te wachten.

Ik moet er dus op kunnen terugvallen om de afstand binnen redelijke tijd ter voet te kunnen afleggen.

Aangezien je in Drenthe woont zijn er niet genoeg plekken in Groningen oost of Oost Drenthe waar je terecht kunt? Ken genoeg dorpen of plekken waar relatief goedkoop huizen te huur zijn als het goed is... Weet het niet zeker maar kom het regelmatig tegen ook hier in Noord Drenthe nog :)

Ik zou zelf je situatie aankaarten bij de gemeente en de instelling waar jij nu in behandeling bent :) Zij zullen vast wel weten waar en wat er te krijgen is ook voor de speciale gevallen. Hier in de gemeente zijn sociale huurhuizen waar rekening word gehouden met mensen die speciale voorzieningen nodig hebben ( bijvoorbeeld laag inkomen of andere dingen die hierin voorkomen)

Weet niet of je ver van je huidige woonplek af wilt gaan of niet maar ik zou persoonlijk in zulk soort situaties verder de gemeente ingaan.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-09 17:24

painkill

Pain(k)(ill)

Ik zit zelf ook momenteel te kijken naar een (huur)huis, en ook ik heb een stoornis.
Maar dan kom je er al heel snel achter dat je dan toch weer bepaalde dingen niet kunt doen.

Ik kan bijvoorbeeld ook (nog) niet werken, en zit dus ook met 100% wajong, daarvan is het echt onmogelijk om een een normaal leven te lijden, het is immers maar 75% van het minimumloon, dus kom je al weer snel uit op begeleid wonen, aangezien dat gewoon vergoed word.

Maar er zit natuurlijk 1 enorm nadeel aan, je word dan begeleid, en dat is nou net wat voor mij echt overkomt alsof ik nog een kleuter ben wat alles nog geleerd moet worden. In een zekere zin loop ik natuurlijk wel achter met dingen. Maar ik heb altijd gevonden dat je het beste met de gewone man om kan gaan, zodat je kunt zien hoe het moet, en dat het dan wel goed gaat, begeleiding is niet altijd beter...

In ieder geval, ik ben nog niks tegenkomen wat aan jou eisen tegemoet komt. Of aan die van mij.
Ik weet wel dat de gemeente soms wel projecten heeft, en ze je sowieso wel informatie kunnen geven. Voor de rest kan ik je ook niet verder helpen. En aangezien de meeste stichtingen of bedrijven die je kunnen helpen zeer lokaal werken moet je maar net geluk hebben dat er 1 in je omgeving zit.

Maar om af te sluiten, wat informatiebronnen waar ik van denk dat ze je wel kunnen helpen:

Gemeente
UWV
Psychiater (zullen zeker wel ervaring ermee hebben, of in ieder geval je kunnen doorverwijzen)

En trouwens, houd ons op de hoogte!

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Ik ben niet in behandeling.
Ik ga hopelijk deze week wel langs bij de diverse instellingen die hier genoemd zijn om te informeren.

[ Voor 11% gewijzigd door NitroX infinity op 15-03-2010 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
RaZ schreef op maandag 15 maart 2010 @ 16:17:
Bij een makelaar hoef je niet aan de komen, dat is vrije sector, en dus geen huur-toeslag, prijzen zijn ook behoorlijk hoog, dat trek je niet.
Niet waar, bij een makelaar kan je ook aankomen als je "iets hebt". Zo ben ik ook eens aan een huurwoning in de privesector gekomen.

Klopt, het is wat duurder en de kans op huurtoeslag is idd klein (vaak gaat het om studiootjes met gedeelde ingang), maar je hebt dan wel iets dat meer "van jezelf" is dan de kamer bij moeder thuis.

Als ts niet ieder weekend vet hard feest dan kan hij dat best redden.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

NitroX infinity schreef op maandag 15 maart 2010 @ 16:24:

[...]
Ik denk dat je momenteel zelfs met hulp niets gaat vinden, omdat je eisenpakket niet reeel is. En dat kun je beter eerst op orde hebben, want anders zijn verwijzingen naar hulpinstanties vrij nutteloos. Dus ik zou het toch wel als on-topic zien :) .

Boodschappen kunnen bezorgd worden, diepvriesproducten ontdooien echt niet zo snel, hoe vaak verstuur je postpakketten?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Waarom niet gewoon een kamer ergens proberen te huren? Dan krijg je alvast een idee van 't hoe en wat. Of probeer alvast wat mee te draaien in het huishouden van je moeder: doe 'n keer boodschappen, kook 'n keer, maak 'n schoonmaakrooster.

Een schizoide persoonlijkheidsstoornis is echt geen afwijking waarmee je absoluut niet kunt functioneren of oplossingen zoeken voor alledaagse problemen zoals boodschappen op tijd thuis krijgen. Er zijn zat mensen die met zo'n "stoornis" een (redelijk) normaal leven kunnen opbouwen, met werk, wonen en activiteiten. Ik vind het dan ook flauw om op basis daarvan te stellen dat je een bijzondere huurwoning moet krijgen.

Op tweakers verwachten we meer eigen initiatief van je... Mijn vraag aan jou is dus: wil je werkelijk de rest van je leven al kennen, vrijwel tot in detail? Als je nu al weet dat je tot aan je dood maandelijks ongeveer € 860 krijgt, en geen dagbesteding hebt, dan zou ik er vandaag nog tussen uit stappen. Of wil je wel iets proberen van je leven te maken?

Wajong is geen eind-station... en al zeker geen veilige haven: ook voor de Wajong kunnen de regels veranderd worden, waardoor je bijv. ineens wél bij de sociale werkplaats moet gaan werken en geen uitkering meer krijgt.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:08
Een kamer huren is water naar de zee dragen. Voor hetzelfde (waarschijnlijk minder) geld kan TS een sociale huurwoning krijgen (op termijn). Neem aan dat hij zich een aantal jaar geleden heeft ingeschreven. Bij een eerste woning kun je weinig eisen stellen over het algemeen, maar wanneer je een woning achter kunt laten is er soms wat meer mogelijk bij woningcorporaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ardana zo`n wajong uitkering is ongeveer €950 per maand.
De rest van je verhaal klopt echt niet hoor, al heb je niet helemaal ongelijk je bekijkt de dingen wel heel erg buiten alle proporties.
@Rakapul volgens mij heeft TS dat juist niet gedaan en overweegt het ook nooit te gaan doen ook, als ik het lees vat ik dat zo op in ieder geval.
Het is inderdaad een lastige situatie(ik zit zelf ook wel wat te orienteren, mja ik ben 19 jaar dat is wel even anders, het financiele plaatje bv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Prima, dan zat ik er 'n bepaald bedrag naast, het probleem is niet de hoogte van de uitkering, maar 't feit dat hij nu, op z'n 27e, al weet hoe de rest van z'n leven eruit zal komen te zien. En ik kan me niet voorstellen dat hij dat 'n prettige gedachte vind.

Het voordeel van een kamer is dat er veel minder verplichtingen én kosten aan vast zitten. 'n Kamer huur is vaak all-in, en daarbij ook simpeler te onderhouden. Tevens is het vaak makkelijker om aan een kamer te komen, dan aan een volledige woning. Vandaar mijn voorkeur voor een kamer inzake de vraag van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
...maar 't feit dat hij nu, op z'n 27e, al weet hoe de rest van z'n leven eruit zal komen te zien. En ik kan me niet voorstellen dat hij dat 'n prettige gedachte vind.
dat is voor mij wel een prettige gedachte; stabiliteit is iets waar ik rustig van wordt en mij beter door voel.

Een kamer is niet geschikt voor mij, daar ga ik het niet lang volhouden omdat ik me daar totaal niet op m'n gemak zal voelen. Bovendien heb ik een boel spullen die mee moeten en om die op één of twee kamers kwijt te moeten en er zelf ook nog wonen is ondoenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Tsja, als ik lees dat je nog niet in staat bent om 'n niet-bestaand-probleem van boodschappen doen op te lossen, denk ik ook niet dat je in staat bent om zelfstandig te wonen - en zoals gezegd, een kamer levert gewoon minder problemen en verantwoordelijkheden op dan een volledige woning.

Op je gemak voelen is een kwestie van inrichting en even opletten wat voor kamer je neemt, maar alle kamers bij voorbaat afwijzen, getuigd niet van een volwassen instelling - of een probleemoplossendvermogen dat toch noodzakelijk is voor het zelfstandig runnen van een huishouden.

[ Voor 33% gewijzigd door Ardana op 15-03-2010 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:33
Inschrijven bij de "Woningbouw" had je op je 18e moeten doen. Dan had je nu vrijwel zeker een woning gehad, had je nog kunnen kiezen ook.
Ik heb een jaar of 5-6 ingeschreven gestaan, en daarna had ik ze eigenlijk voor het uitzoeken... Nu heb ik (naar mijn idee) een woning waar veel mensen jaloers op zijn... Hoekwoning, tuin, voor achter en zijkant, ruim, echte zolder, en een garage...
Het is wel een van de duurste huurwoningen, maar al met al mag ik niet klagen...
Niet dat ik geen koopwoning zou kunnen betalen, maar dit is gewoon prijstechnisch, op dit moment het meest interessant voor mij. Ik woon hier eigenlijk zo goed dat ik voorlopig geen reden heb om te verhuizen.
Voor een dergelijke woning zou ik nu om en nabij de 300.000 neer moeten tellen...
En om maar in de Tweaker jargon te blijven, ik heb hier een dikke 100/100 mbit pijpleiding geven richting het WWW... Wat wil je nog meer. _/-\o_

Als je je nu inschrijft bij de Woningbouw, dan kan je dus nog wel even wachten... Particuliere huur is eigenlijk nauwelijks te betalen.

Als je 27 bent word het wel eens tijd om op je zelf te wonen, maar gezien je "problematiek" is het ook weer niet zo'n slecht idee om bij moeders te blijven. :) Je hebt er gewoon wel de redenen voor.
Daarnaast is de zorg in Nederland goed geregeld, ik ben er vrij zeker van dat er echt wel een of andere instantie is die je op weg kan helpen.

Ik zou zeggen maak je niet als te druk, en ga de opties gewoon eens bekijken wat er allemaal mogelijk is.
Nogmaals; de zorg in Nederland is naar mijn idee erg goed, ik weet zeker dat er echt wel een of ander "iets" is wat je kan helpen.

En dat je geen werk hebt is naar mijn idee best wel vervelend. Ik wil geen moraalridder zijn om je te verbieden een uitkering "te trekken", want sommige mensen die hebben gewoon een steun in de rug nodig, dus ik heb daar geen problemen mee.
Waar ik wél problemen mee heb is als mensen het er bij laten zitten en inderdaad thuis de hele dag niks uitvoeren en maar wat "vakantie" houden.
Daarmee wil ik niet zeggen dat ze persé moeten gaan werken in de zin van geld verdienen, maar kijk eens verder wat je kunt doen...
Ga op een kinderboerderij werken, geiten verzorgen of schapen kammen, het dierenasiel, honden uitlaten, naar het bejaarde huis met opa en oma een partij dammen spelen... Doet je nog goed ook, en minder tijd om over je problemen na te denken.

Laat je leven ook niet leiden door je aandoening, bij de pakken neer zitten werkt averechts.
Daarom zou ik me er ook niet als te druk om maken dat je nog bij moeders woont, alles op zijn tijd!

Verder wil ik nog opmerken dat als ik de beschrijving lees dat het vooral moeilijk gaat worden met sociaal contact. Misschien dat je je bij dieren beter voelt dan bij mensen?

[ Voor 49% gewijzigd door eX0duS op 15-03-2010 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
NitroX infinity schreef op maandag 15 maart 2010 @ 19:51:
Een kamer is niet geschikt voor mij, daar ga ik het niet lang volhouden omdat ik me daar totaal niet op m'n gemak zal voelen. Bovendien heb ik een boel spullen die mee moeten en om die op één of twee kamers kwijt te moeten en er zelf ook nog wonen is ondoenlijk.
Waarom voel je je niet op je gemak? En probeer het hier niet op te hangen aan je probleem (iedereen heeft problemen!), maar probeer het eens echt te benoemen. Wat zorgt er bij jou voor dat je jezelf niet op je gemak zou voelen in een huis waar bv. je moeder niet aanwezig is?

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Ardana schreef op maandag 15 maart 2010 @ 20:14:
[....] getuigd niet van een volwassen instelling - of een probleemoplossendvermogen dat toch noodzakelijk is voor het zelfstandig runnen van een huishouden.
Iets met schizoïde persoonlijkheidsstoornis?
Lees je er eens in in (desnoods wikipedia) en je zult zien dat de dynamiek van zijn stoornis zeker tot uiting komt in dit topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feej
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 15:55

feej

giraffemeisje

JdM schreef op maandag 15 maart 2010 @ 20:29:
[...]

Iets met schizoïde persoonlijkheidsstoornis?
Lees je er eens in in (desnoods wikipedia) en je zult zien dat de dynamiek van zijn stoornis zeker tot uiting komt in dit topic ;)
Nou ja, ik denk dat Ardana eigenlijk wel degelijk een punt heeft. Toen ik het topic las, was het eerste wat in mij opkwam "begeleid wonen", al dan niet als opstapje om later echt zelfstandig te gaan wonen. Zo ineens van moeders paplepel naar helemaal op je uppie is een enorme stap voor iedereen, laat staan als je een toch wel behoorlijk invloedrijke persoonlijkheidsstoornis hebt. Ik zou persoonlijk dit verhaal eerder via een GGZ-instelling/RIBW spelen dan via sociale woningbouw, even afgaande op het compacte verhaal dat hier verteld wordt.

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

fee-tje schreef op maandag 15 maart 2010 @ 20:40:
[...]

Nou ja, ik denk dat Ardana eigenlijk wel degelijk een punt heeft. Toen ik het topic las, was het eerste wat in mij opkwam "begeleid wonen", al dan niet als opstapje om later echt zelfstandig te gaan wonen. Zo ineens van moeders paplepel naar helemaal op je uppie is een enorme stap voor iedereen, laat staan als je een toch wel behoorlijk invloedrijke persoonlijkheidsstoornis hebt. Ik zou persoonlijk dit verhaal eerder via een GGZ-instelling/RIBW spelen dan via sociale woningbouw, even afgaande op het compacte verhaal dat hier verteld wordt.
Nou, volgens mij vraagt de TS juist om een begeleid wonen traject en oppert Ardana juist dat hij het beter in eigen beheer kan gaan uitzoeken. Dus je verhaal klopt, maar je bent het niet eens met Ardana volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik heb de TS met de post van painkil verward, en ik dacht te hebben gelezen dat TS juist geen begeleid wonen wilde. Maar, juist een van de problemen van een schizoide persoonlijkheidsstoornis, is het niet kunnen omgaan met anderen. En TS geeft zelf al aan dat hij niet van veranderingen houdt, en wel van ontzettende rust. Dan lijkt me een begeleid wonenproject alleen een mogelijkheid als hij ook alleen kan wonen, zonder huisgenoten. In een begeleid wonenproject woon je nl. vaak samen en zul je smen veel zaken moeten regelen: koken, boodschappen doen, huishouden, etc.

Maar juist een schizoide persoonlijkheidsstoornis, lijkt me geen belemmering om - stapje voor stapje, eerst op kamers - zelfstandig te gaan wonen.

Maar goed, ik ben geen psych, noch zijn begeleider, dus hij zal genoegen moeten nemen met m'n leken-advies ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-09 11:48

André

Analytics dude

En what about directwonen.nl? Daar staan redelijk wat huizen op in de gevraagde prijs categorie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
RaZ schreef op maandag 15 maart 2010 @ 16:17:
Medische urgentie zal inderdaad ook geen optie zijn. Jij mag net zolang op een wachttlijst staan als anderen. Dus ligt aan punten cq. wachttijd/inschrijfduur.

Maar je kan op basis van een medische beperking wel degenlijk voorkomen dat je in een flat komt. Dus gewoon laagbouw. Al zal je daar (denk ik) net zolang op moeten wachten als ieder ander. Ik wil ook niet in een flat, daar word ik ook lichtelijk helemaal maf van.
Urgentie wordt bepaald door een woningcorporatie die een commissie samenstelt die de gevallen beoordeelt, maar deze commissie bestaat niet uit deskundigen op het gebied van medische/psychische beperkingen. Belangrijk in zo'n geval is dat de aanvraag ondersteund wordt door een advies van een erkent deskundige/psycholoog. Anders heb je zomaar kans dat de aanvraag wordt afwezen.

Dat is op zich ook wel jammer, want gevallen 'dicht bij huis' zijn vaak gewoon hamerstukken bij zulke commissies, zoals bijvoorbeeld urgentie bij echtscheiding/relatieproblemen.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

André schreef op maandag 15 maart 2010 @ 23:31:
En what about directwonen.nl? Daar staan redelijk wat huizen op in de gevraagde prijs categorie?
Directwonen is hier vaker op het forum negatief langsgekomen, als ik me goed herinner verhuren ze niet zelf maar zijn tussenpersoon en vragen hoge commissies. Voorbeeldje wat ik snel vond via de Search. De conclusie daar was juist het tegengestelde van goedkoop.

Zelf verder geen ervaring mee.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Okee, even een paar dingen ophelderen;

1) Het UWV heeft mij bij een re-integratiebureau geplaatst die mij moet helpen met het vinden van een geschikte werkplek. Het is dus niet zo dat ik lekker uit m'n neus wil vreten voor de rest van m'n leven.

2) Ik kom niet vaak buiten huis dus de duur van een fietstochtje inschatten ben ik niet goed in, een kwartiertje moeten fietsen naar de winkels zou wel moeten kunnen.

3) Ik heb moeite met sociale interactie. Waar 'normale' mensen een burnout krijgen van te veel werk, krijg ik al een burnout van aardig wat sociale interactie. Samenwonen met anderen of op een kamer wonen in het huis van vreemden is dus absoluut geen optie voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hoe lang sta je al ingeschreven bij een woningbouwvereniging?

[edit]Niet zo te lezen, dan heb je ook niet heel veel keus als je het moet zoeken in de sociale woningbouw.

[ Voor 47% gewijzigd door Marzman op 16-03-2010 00:52 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
En laat de lokale woningbouwvereniging woningruil toe? Misschien is dat een mogelijkheid?
edit:
Oh, helemaal niet ingeschreven?

[ Voor 19% gewijzigd door anandus op 16-03-2010 00:54 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ardana schreef op maandag 15 maart 2010 @ 23:07:
Ik heb de TS met de post van painkil verward, en ik dacht te hebben gelezen dat TS juist geen begeleid wonen wilde. Maar, juist een van de problemen van een schizoide persoonlijkheidsstoornis, is het niet kunnen omgaan met anderen. En TS geeft zelf al aan dat hij niet van veranderingen houdt, en wel van ontzettende rust. Dan lijkt me een begeleid wonenproject alleen een mogelijkheid als hij ook alleen kan wonen, zonder huisgenoten. In een begeleid wonenproject woon je nl. vaak samen en zul je smen veel zaken moeten regelen: koken, boodschappen doen, huishouden, etc.

Maar juist een schizoide persoonlijkheidsstoornis, lijkt me geen belemmering om - stapje voor stapje, eerst op kamers - zelfstandig te gaan wonen.

Maar goed, ik ben geen psych, noch zijn begeleider, dus hij zal genoegen moeten nemen met m'n leken-advies ;)
Ze hebben ook vaak hatjes, ook in kleinere gemeentes. Op het platteland zullen ze niks hebben en omgang met buren is in kleinere dorpen vaak alleen maar groter als in de stad.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Vergeten er bij te zetten in m'n vorige post;

Nee ik sta niet ingeschreven als woningzoekende, zoals ik al zei in de startpost; ik merk pas de laatste tijd dat ik het hier niet ga volhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dan wordt het erg moeilijk als je geen woning kan kopen, en particulier huren is vaak een stuk duurder.

Wachttijden hier zijn al snel 6 jaar als je alleen staat ingeschreven en de betere wijken zelfs 8 jaar. Ik zou in ieder geval beginnen met je in te schrijven ook al ga je het misschien eerst anders oplossen dan heb je over x jaar in ieder geval wel opties.

[ Voor 26% gewijzigd door Marzman op 16-03-2010 01:52 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Als je moeite doet dan kan je van alles regelen. Ik herken je verhaal, zelf ben ik ook afgekeurd onder de wajong.Het beste is waarschijnlijk om samen met een maatschappelijk werker te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Laatst online: 13:42

nFo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:40
. n/m

[ Voor 101% gewijzigd door Wilke op 22-03-2010 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NitroX infinity,

Vind je wonen met begeleiding niks?
Er van uitgaande dat je wel je eigen voordeur hebt.
Een beetje dubbel is dat wel aangezien de begeleiding ook wel de sleutel van die voordeur heeft, maarja.
Zo niet dan is er niet veel over, behalve de onfatsoenlijke oplossingen.
Onfatsoenlijke oplossingen:

Antikraak(niet per definitie onfatsoenlijk maarja ik moet het toch een noemer geven)
Op een camping een tent neerzetten
Zoiets denk ik dan aan.
Je geeft ook aan wel te willen werken dus dan heb je wel een positief vooruitzicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Laatst online: 13:42

nFo

schizoïde persoonlijkheids stoornis, nou als ik dat zo lees voldoe ik ook aan dat patroon. :/
Goh, kom er nu pas echt achter...... 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Jammer dat ts niet antwoordt op belangrijke vragen en steeds aan zijn probleem blijft plakken. Als je wil dat er iets gaat veranderen dan is aan je problemen hangen iets wat je juist niet moet doen. Prettig gestoord of niet, dat geldt voor ons allemaal.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

defiant schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 00:21:
[...]

Urgentie wordt bepaald door een woningcorporatie die een commissie samenstelt die de gevallen beoordeelt, maar deze commissie bestaat niet uit deskundigen op het gebied van medische/psychische beperkingen. Belangrijk in zo'n geval is dat de aanvraag ondersteund wordt door een advies van een erkent deskundige/psycholoog. Anders heb je zomaar kans dat de aanvraag wordt afwezen.
Goede post. Ik denk alleen niet dat er in dit geval sprake is van urgentie. Er moet dan een verandering hebben plaatsgevonden in je situatie waardoor je huidige woonsituatie niet langer mogelijk is. Nu begrijp ik dat TS snel weg, maar de reden daarvoor is nogal wazig (dat kan tenslotte iedereen roepen) en ik denk niet dat zo'n urgentiecommissie hem op basis daarvan urgentie zal toekennen.

Ik denk dat het dus een kwestie is van achteraan aansluiten. Net zoals andere mensen die op zoek zijn naar een sociale huurwoning maar nog niet ingeschreven staan.
Of particulier gaan huren, maar daar zijn de kosten ook naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Over particulier huren: als jij 'n normale huurwoning vind, tegen particulier tarief, kun je de juridische strijd aangaan om de prijs naar een fatsoenlijk tarief te krijgen. Het is een manier om de (soms jarenlange) wachtlijsten te omzijlen, hoewel het uiteraard een risico vormt. Maar goed, daar moet je maar net zin in hebben.

Overigens: als je zoiets doet, krijg je van mij alvast taart ;) Ik vind het nl. echt aso dat er nog zoveel particuliere verhuurders zijn die hun krot voor een bedrag hoger dan de huurtoeslaggrens durven te verhuren. 'k Weet overigens niet of het verstandig is als TS die strijd aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 21:23

Jeroen V

yadda yadda yadda

Ardana schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 01:46:
Overigens: als je zoiets doet, krijg je van mij alvast taart ;) Ik vind het nl. echt aso dat er nog zoveel particuliere verhuurders zijn die hun krot voor een bedrag hoger dan de huurtoeslaggrens durven te verhuren. 'k Weet overigens niet of het verstandig is als TS die strijd aangaat.
Reken eens uit wat een financiering van zo'n 175.000 kost tegen bv 5.2% rente kost....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:01
verhuizen naar friesland? genoeg huizen die in je prijscategorie vallen, vinden van een baan zal waarschijnlijk wel wat moeilijker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Verwijderd schreef op maandag 22 maart 2010 @ 17:05:
NitroX infinity,

Vind je wonen met begeleiding niks?
Er van uitgaande dat je wel je eigen voordeur hebt.
Een beetje dubbel is dat wel aangezien de begeleiding ook wel de sleutel van die voordeur heeft, maarja.
Zo niet dan is er niet veel over, behalve de onfatsoenlijke oplossingen.
Onfatsoenlijke oplossingen:

Antikraak(niet per definitie onfatsoenlijk maarja ik moet het toch een noemer geven)
Op een camping een tent neerzetten
Zoiets denk ik dan aan.
Je geeft ook aan wel te willen werken dus dan heb je wel een positief vooruitzicht :)
Voor wat ik weet van begeleid wonen is het geen optie. Ik zit dan gewoon te dicht op anderen. Antikraak is helemaal geen oplossing omdat je daar vaak bij moet verhuizen en ik zoek stabiliteit. Kamperen is ook niets, waar laat ik dan al mijn spullen, dat past echt niet in een tent of camper.
Stukfruit schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 00:15:
Jammer dat ts niet antwoordt op belangrijke vragen en steeds aan zijn probleem blijft plakken. Als je wil dat er iets gaat veranderen dan is aan je problemen hangen iets wat je juist niet moet doen. Prettig gestoord of niet, dat geldt voor ons allemaal.
Welke vragen uit dit topic wil jij beantwoord zien dan? Over het vetgedrukte; Door een woning te zoeken op het platteland (om het even simpel te zeggen) zorg ik er juist voor dat het geen probleem meer is. Dus wat bedoel je nou precies daarmee?
Carfanatic schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 09:15:
verhuizen naar friesland? genoeg huizen die in je prijscategorie vallen, vinden van een baan zal waarschijnlijk wel wat moeilijker zijn.
Uhm, hoekwoningen, ruitjeshuizen en ze lijken allemaal in dorpen te staan. Zoals ik al heb aangegeven is dat niet iets waar ik naar op zoek ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-09 13:53
waar jij naar op zoek bent lijk mij bijna onmogelijk.

Je wilt dus in een hutje op de hei, met niemand in de buurt, binnen 15 minuten fietsen bij een supermarkt, niet begeleid gaan wonen.

Dat kon wel eens lastig worden, ik zou inderdaad professionele hulp zoeken via de gemeente / GGD ofzo.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Jeroen V schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 06:49:
Reken eens uit wat een financiering van zo'n 175.000 kost tegen bv 5.2% rente kost....
Dus? Als je het niet eens bent met de regels: ga klagen bij de regering, geen wetten overtreden. Daarnaast, 't puntenstelsel met bijbehorend maximale huur was ook al geldig toen de rentepercentages nog veel hoger lagen. Kennelijk werd het toen ook redelijk gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

NitroX infinity schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 12:06:
[...]
Voor wat ik weet van begeleid wonen is het geen optie. Ik zit dan gewoon te dicht op anderen. Antikraak is helemaal geen oplossing omdat je daar vaak bij moet verhuizen en ik zoek stabiliteit. Kamperen is ook niets, waar laat ik dan al mijn spullen, dat past echt niet in een tent of camper.

[...]
Welke vragen uit dit topic wil jij beantwoord zien dan? Over het vetgedrukte; Door een woning te zoeken op het platteland (om het even simpel te zeggen) zorg ik er juist voor dat het geen probleem meer is. Dus wat bedoel je nou precies daarmee?

[...]
Uhm, hoekwoningen, ruitjeshuizen en ze lijken allemaal in dorpen te staan. Zoals ik al heb aangegeven is dat niet iets waar ik naar op zoek ben.
Je hebt nogal wat eisen :) Heb je jezelf intussen al ingeschreven want zo kom je nergens tenzij je een goedbetaalde baan vind ergens en een hypotheek op kunt hoesten.

Wat je misschien nog zou kunnen zoeken is een boer die een gedeelte van zijn boerderij verhuurd. Hier in de buurt zit er ook een, die heeft een stal verbouwd tot huis voor studenten. NIet helemaal wat je zoekt, maar een andere boer kan het weer anders doen. Ook een optie is misschien een challet. Het is een beetje een vaag gebied, maar ze zijn goedkoop, staan vaak op uitgestorven campings en voor de wet zou je bij je moeder ingeschreven kunnen blijven voorlopig. Als je dan ondertussen jezelf inschrijft bij een woningvereniging dan kun je over een paar jaar opnieuw kijken.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
NitroX infinity schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 12:06:
Ik mag hopen dat je realistisch genoeg bent om te weten dat een woning (zonder andere bewoners in de directe omgeving) op het platteland met een lage maandhuur op een korte afstand van alle benodigdheden (supermarkt) niet echt tot een van je opties behoort.

Als de een zegt dat je x zou kunnen doen, dan begin jij meteen over je probleem. "dat kan niet, want ik ben te gevoelig".

IIRC ben je bv. niet ingeschreven bij de woningstichting omdat je dat niet wil ivm je probleem? Nou, dan ben je straks "verplicht" om in de prive-sector te gaan huren, waardoor je straks met een nieuw probleem zit: hoe hou je genoeg van je uitkering over als je iedere maand de dikke huur voor een krot moet betalen? En zo rolt het balletje verder van het ene naar het andere nieuwe probleem totdat je met je nek aan toe in de shit zit.

Volgens mij had ik hier ook ergens gelezen dat je stabiliteit wil, toch? Nou, dat is dan een extra goede reden om nu meteen de straat op te rennen en heel sociaal te gaan doen, want dat zal je een veel stabieler leven met meer rust geven dan de weg waar je nu op lijkt te fietsen...

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@TS,
Hoe gaat het ermee?
Nederland is echt een idioot bureaucratisch(materialistisch) land soms. Maarja.
Pagina: 1