Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Laptop - i5 met betere kaart OF i7 met iets mindere kaart?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• XeNoyZ
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 17-01 00:13
Beste tweak leden,

Ik wil een nieuwe laptop aanschaffen en twijfel enorm tussen twee systemen.

Acer Aspire 7740G-624G50MN [specs]

Asus N61JA-JX046X [specs]

Verschillen tussen deze twee:
Acer heeft een i7 620M en videokaart ATI Radeon Mobility HD 5650
Asus heeft een i5 430M en videokaart ATI Radeon Mobility HD 5730

Als we kijken op notebookcheck.net zien we onder Class 2 beide videokaarten staan op respectievelijk plaats 6 en 4. Nou ben ik grafisch vormgever en liefhebber van games. Kan echt geen keuze maken na het lezen van http://www.notebookcheck....rs-Arrandale.25085.0.html en http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html (resultaten duidelijker aangegeven op plaatjes 1 en 2), en http://www.notebookcheck....raphic-Cards.13849.0.html .

Wat raden jullie aan? En mochten er betere alternatieven zijn, please let me know! Ik wil echt max. max. € 900 betalen, liefst iets rond €750.

Grtz XeNoyZ

• Von Henkel
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 19:28
Ik zou voor de Acer gaan de processor is ruim 200 punten beter, en de grafische kaart is 40 punten verschil.
Dus zo goed als gelijk.
Je kunt dit vinden op http://www.cpubenchmark.n...Core+i7+M+620+%40+2.67GHz

De waardes kunnen steeds iets veranderen...

• Mig29
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2014

Mig29

Sowieso schrijf je zo!

Even een schopje naar onze vrienden in CSL :)

The answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything

• Reinman
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 05-01-2012

Reinman

Tunnel Snakes Rule!

@TS
Voor games heb je meer aan een goeie GPU dan een CPU, gezien de bottlenek bij de GPU ligt.
quote:
Von Henkel schreef op maandag 15 maart 2010 @ 15:43:
Ik zou voor de Acer gaan de processor is ruim 200 punten beter, en de grafische kaart is 40 punten verschil.
Dus zo goed als gelijk.
Je kunt dit vinden op http://www.cpubenchmark.n...Core+i7+M+620+%40+2.67GHz

De waardes kunnen steeds iets veranderen...
Passmark zegt echt geen ene F over prestaties. Al helemaal niet voor prestaties in games.

Reinman wijzigde deze reactie 15-03-2010 18:38 (73%)

All the noobs and users will look up and shout "Help us!"... and I'll look down and whisper "No."

• Edd
  • Registratie: januari 2001
  • Nu online
Persoonlijk zou ik eens gaan kijken of je deze machines kunt vinden in een normale winkel, zodat je ze even kan aanraken en bekijken. Hoe is het toetsenbord bijvoorbeeld en geeft het scherm de kleuren netjes weer.
Puur op specs zou ik toch gaan voor de Asus, vanwege de videokaart.

Steam: Thndr,PSN: ThunderStore, Battle.Net: THNDR#2975

• Powrskin
  • Registratie: november 2005
  • Niet online
5650 is een lager geklokte 5730 zou gewoon zelf proberen of je een beetje kan overklokken.
verder is kijken naar de bouwkwaliteit en the feeling geen slecht idee van Edd

Nukezone FTW

• Darkstone
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 26-04-2014

Darkstone

Het kan altijd sneller.

acer: over het algemeen een slecht merk
asus: niet leverbaar

beide zijn niet zo'n goede deal (sterken nog: een van de 2 is helemaal geen deal)
als ik jou was zou ik verder kijken dan de specs.

overigens is het niet slim om een 17" te kopen als je hem vaak verplaatst..

'de sheet' -- Dell Latitude E6520, 1080p, i7-2820QM, X25-M 80GB, 16GB, 97Wh
Gezocht: Baan software development, C++, gave software, omgeving Delft.

• Ties86
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 08-05 12:35
Voor games is een GPU vele malen belangrijker dan een CPU. Daarnaast is die core i5 een erg snelle processor, dus de extra snelheid van de i7 zul je nauwelijks/niet gaan merken.

Bovendien is de Asus betrouwbaarder dan de Acer. Alleen is die specifieke Asus heel slecht leverbaar (iig tot 3 weken geleden, weet niet wat de huidige stand van zaken is)

succes met je keuze

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 21:44
Acer zou ik sowieso niet kopen vanwege de dramatische aftersales en matige bouwkwaliteit. Asus is wat dat betreft een stuk beter maar het model wat je daarvan hebt gekozen is nauwelijks te leveren.

Mijn advies zou dus ook zijn beide niet te nemen en nog even verder te kijken.

• Pjotr77
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 12-02-2017

Pjotr77

"Hello Parking meter!"

Ik zou even praten met mensen die zelf een acer hebben (gehad), die kunnen meer over de kwaliteit vertellen dan mensen die hun oordeel alleen op een vooroordeel baseren..

HP EliteBook 8530w | 15,4" 1680*1050 :) | T9600 | Quadro FX770M @ 560/1400/900 | 4GB RAM | 250GB 7200 rpm, binnenkort wss vervangen door een Kingston V+100

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 21:44
quote:
Pjotr77 schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 19:16:
Ik zou even praten met mensen die zelf een acer hebben (gehad), die kunnen meer over de kwaliteit vertellen dan mensen die hun oordeel alleen op een vooroordeel baseren..
Je kunt anders ook een keer het internet afzoeken naar dat soort ervaringen... Natuurlijk zal ook een acer bij sommige mensen best lang meegaan dat is zeker niet uitgesloten. Maar feit is gewoon dat acer een budgetmerk is was goed te zien is aan de kwaliteit. Nu heeft de TS natuurlijk een redelijk duur model uitgezocht dus dat kan misschien nog gedeeltelijk meevallen.

Echter de aftersales van acer is dramatisch en dat baseer ik niet op vooroordelen...

• Terror
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 30-03 23:58
Verschillen tussen de processors: http://ark.intel.com/Compare.aspx?ids=43537,43560,

Highlights:

Proc i5 430 i7 620
Clock Speed 2.26 GHz 2.66 GHz
Max Turbo Frequency 2.533 GHz 3.333 GHz
Cache 3 MB Intel® Smart Cache 4 MB Intel® Smart Cache
Intel® Virtualization Technology for Directed I/O (VT-d) No Yes
Intel® Trusted Execution Technology No Yes
AES New Instructions No Yes

i7 is volgensmij alleen interessant als je iets met virtualisatie wil gaan ondernemen

Terror wijzigde deze reactie 16-03-2010 23:01 (6%)

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• XeNoyZ
Bedankt voor alle reacties!

Ik wil hem idd nogal eens verplaatsen dus mss is Asus beter als ik kijk naar degelijkheid. Merk dat Acer niet echt als duurzaam/betrouwbaar wordt beoordeeld.

@darkstone Qua levertijd maakt 3 weken me niet zo veel uit, alleen hoezo zijn ze niet meer leverbaar? Staan toch een aantal shops onder beide laptops?

Hij gaat fungeren als 'main computer', heb er dus geen desktop naast. (Met reden, daarover hoeven we niet in discussie te gaan ^_^ ). Dus het verschil van i5 of i7 maakt echt weinig uit? In Photoshop CS4 en Illustrator CS4 zitten 3D functies die ik soms gebruik, maar niet heel vaak.

Ik doe trouwens niet aan overclocken, weet niet echt hoe dat werkt. Heb ook geen andere systemen (die zo goed zijn voor rond de €750,- en €850,- ) kunnen vinden.

Overall meer faves voor de Asus, right?

• Rubinski
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 25-10-2018

Rubinski

Dodelijk blond!

quote:
ik222 schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 22:44:
[...]
Echter de aftersales van acer is dramatisch en dat baseer ik niet op vooroordelen...
Ik heb echter alleen nog maar positieve ervaringen met Acer. Zowel mijn laptop als die van mijn vader en de netbook van mijn vader zijn van het merk Acer. Er is nog nooit iets aan kapot gegaan, maar mijn vader heeft wel al eens een Acer-laptop van een klant moeten terugsturen, waardoor die hem 2 weken kwijt was.

Ik weet niet van waar jullie afkomstig zijn, maar hier in België heb ik iig nog geen enkel probleem met de service & support van Acer.

Software is like sex, it's better when it's free

• DannyvdHof
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 11-06-2018
Acer Aspire 7740G-434G64MN

Ligt rond de 750 euro :)

AMD Phenom II X4 965BE - Sapphire HD6850 1GDDR5 - Kingston HyperX Gen 8GB DDR3 1600Mhz - ASrock 870 Extreme3

• XeNoyZ
Het wordt er niet makkelijker op :'( ! De 2 jaar pick up en return fabrieksgarantie van de Asus is aantrekkelijk. Daarentegen heeft de Acer een groter scherm en bijbehorende hoge resolutie (1600x900 ipv 1366x768 bij de Asus). De Sony heeft een resolutie van 1366x768 en een i5 540 en de iets minder goede grafische kaart (ATI Radeon Mobility HD5650) waardoor ik hem niet echt als optie beschouw. De Sony lijkt me wel het meest betrouwbaar en degelijk....

Bagger,.. er is gewoon geen 'beste keus'! :@

• FreestyleFrl
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 15:12
Ik zou ook voor de Acer gaan. Niks mis met Acer hoor. Garantie afhandeling ook lekker vlot. Maandag opsturen vrijdag terug. De videokaarten zijn bijna gelijk en de CPU van de Acer is beter dan de Asus.

• XeNoyZ
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Asus N61JA-JX046X! Drie hele weken wachten. :'(

Tx voor alle tips en adviezen!

• Clementine
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 04-10-2016
quote:
XeNoyZ schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 19:07:
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Asus N61JA-JX046X! Drie hele weken wachten. :'(

Tx voor alle tips en adviezen!
Goede keus

Ik reageer nog even op wat reacties in dit topic:

1. Voor games maakt het niet uit of je een i5 of i7 hebt als die dicht bij elkaar zitten qua clocksnelheid. i7 en i5 zijn bedoeld voor 2 verschillende doeleinden.
2. Overclocken in een laptop = GEEN OPTIE vanwege de extra hitte die dit met zich meebrengt.
3. De duurdere laptops van merken zijn echt geen crap. Je betaald meer dus je krijgt betere kwaliteit.
4. Acer is geen slecht merk (asus ook niet). De meeste mensen die acer afschrijven hebben een goedkoop modelletje gekocht en deze gaan nou eenmaal niet zo lang mee (ik zeg niet dat dit normaal is, maar zo is het nou eenmaal). Als dit niet zo is had je jouw mening maar moeten onderbouwen.

sidenote: ik merk echt dat de technische kennis achteruit gaat sinds tweakers meer door "mainstream bezoekers" gevonden wordt. Ik ben zelf echt geen expert maar als je iemand een advies geeft zorg dan tenminste dat je met feiten komt en niet met speculaties.

Iedereen heeft z'n eigen voorkeur maar laat dit geen punt zijn bij het begeleiden van iemand die een aankoop overweegt.

Goede voorbeelden van het verschil tussen iemand die advies geeft door middel van feiten en een persoon die slecht onderbouwde argumenten rondsmijt zijn:

Terror: feiten + eigen gedachte hierbij
ik222: speculatie / slecht onderbouwde argumenten

Nogmaals ik ben geen expert en ook ik geef niet overal altijd een volledige onderbouwing bij maar ik probeer mijn mening redelijk objectief te houden.

Clementine wijzigde deze reactie 03-04-2010 19:23 (34%)

Macbook Pro 15" 

• Pjotr77
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 12-02-2017

Pjotr77

"Hello Parking meter!"

@Catz:
Ik ben het niet met je eens wat het overklokken betreft: ik doe het zelf namelijk ook met mijn ati hd 5650 en ik ben niet de enige, zie hiervoor het sony vaio vpc-e en het dell studio 17 topic. gpu temparatuur stijgt nauwelijks, en bij sommigen daalt ie zelfs. Het zal per laptop wel erg verschillen en je moet er natuurlijk voorzichtig mee zijn, maar het kan wel degelijk.

Voor de rest kan ik me wel redelijk vinden in je verhaal, overigens ben ik zelf ook een mainstream bezoeker die deze site erg nuttig vindt en er ook aardig wat van opsteekt;)

@XeNoyz:
mooi dat je een keuze hebt kunnen maken, ik hoop dat je je nieuwe laptop snel ontvangt, de levertijd was een maand tot twee week geleden dramatisch maar hopelijk is dat nu beter.

HP EliteBook 8530w | 15,4" 1680*1050 :) | T9600 | Quadro FX770M @ 560/1400/900 | 4GB RAM | 250GB 7200 rpm, binnenkort wss vervangen door een Kingston V+100

• XeNoyZ
Nou, een hele tijd later kan ik zeggen dat ik érg tevreden ben met m'n Asus N61JA-JX046X.

Hele goede prestaties (Adobe CS5 loopt bijv. echt snel, After Effects CS5 ook) en gamen gaat prima (FarCry 2, GTA IV, NFS Shift, BioShock). Als ik 1 minpuntje moet noemen is dat de resolutie, 1366x768.

Tx voor alle tips!
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True