Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Ar__jen
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Dag tweakers,

heb speciaal hiervoor even een account aangemaakt, post hier nooit maar lees er wel veel. Ik zit met een carriere/studieloop baan dillema en om dat hier te posten leek mij een verstandige keus gezien de informatie die u alleen heeft.

Ik ben ondertussen 22 jaar en heb alleen een vmbo niveau 4 diploma op zak. Heb wat foute keuzes gemaakt, heb mijn havo opleiding simpelweg verkloot enz. enz. maar zit nu ondertussen in de afronding stage van 3de jaar Netwerkbeheerder. Einde van dit jaar krijg ik dus een niveau 3 diploma. Ik heb dit traject echter in 2 jaar gedaan. Ze hebben mij een jaar over laten slaan, ga snel door stof heen, vind het allemaal maar simpel werk.

Ik baal dus enorm van me havo ondertussen want naar mijn mening hoor ik gewoon op het hbo thuis. Nu heb ik lang zitten nadenken om nu een toelatingstest te gaan doen voor de bachelor opleiding BI. Echter na lang te hebben gepiekerd, en kijkend naar mijn school verleden, heb ik toch besloten het laatste jaartje mbo 4 er dan ook maar achteraan te knallen om gewoon op save te spelen en hierna naar een hbo opleiding door te stromen.

Echter wil ik er iets bij gaan doen. Nogmaals het is me allemaal te simpel. Ik heb, zolang k nog geen stage doe, zeeen van vrije tijd en dus het eerste half jaar van niveau 4 tijd om er iets bij te gaan doen. Ik denk hierbij aan Open Universiteit of een Loi cursus. Echter de keuze hierin loop ik een beetje op vast. Ik wil iets hebben waarmee ik wel een aantoonbaar certificaat krijg en waar ik iets aan heb met het oog op een hbo studie. Wat is volgens jullie een goede module/cursus om in een half jaar tijd er bij te gaan doen, ben erg benieuwd.

Arjen.

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik zou voor de toelatingsexamen HBO BI gaan. Dat is een goede investering voor de toekomst.

• AE86
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-02-2023
Inderdaad, of via de VAVO in 1 jaar je Havo halen. Daar heb je naar mijn mening meer aan dan aan dat ene jaar niveau 4 (en ik kan het weten ;))

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:59

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Als je ouder bent dan 21 jaar kun je een toelatingsexamen doen op het HBO. Als je voor dit examen slaagt kun je toegelaten worden tot het HBO traject. Ik weet dat het op veel particuliere opleidingen kan, en neem aan dat het ook op regulier onderwijs mogelijk is. Deze informatie is wel gebaseerd op toen ik nog studeerde en weet niet of dat het nog steeds van toepassing is. Het is in ieder geval het proberen waard om eens te kijken of het wellicht via deze weg lukt. Je kunt deze tijd dus gebruiken om te kijken of het wellicht lukt om zo een examen te doen, en meteen je HBO te gaan doen.
Wellicht is het interessant om in de verdere vrijetijd een taal cursus te doen om toch aan te tonen dat je je talen goed beheerst.

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-11 22:49

JdM

Humbled

Ik heb ook een toelatingsexamen voor een HBO studie gedaan. Kostte me 250 euro 3,5 jaar geleden. Maar als jij er een jaar over wil doen voor een nivo 4 MBO be my guest ;)

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:38

Felyrion

goodgoan!

Ik zou gewoon voor het toelatingsexamen gaan. Ik heb een vergelijkbare ervaring (het verkloten wel te verstaan..)
Ik ben begonnen op VWO, overgestapt naar Havo, niet afgemaakt en naar het MBO gegaan omdat je daar tenminste iets leert waar je wat mee kunt.

Ik had wel de intentie om te gaan werken na deze opleiding omdat ik mezelf dacht te kennen in combinatie met opleidingen... Maar ik verbaasde mezelf in het laaste jaar MBO en heb toch besloten voor HBO te gaan.

Vervolgens is daar het eerste jaar eigenlijk weer veel te makkelijk omdat dit ook aan moet sluiten op Havo.
Mede daarom zou ik er NU voor gaan! Het eerste jaar is vrij algemeen. Wellicht moet je wat bijleren voor wiskunde (tenminste dat was voor mij het enige vak waar echt wat uitdaging te vinden was omdat wiskunde B alweer zolang geleden was) en vergelijkbare vakken. Maar ik zou het zeker doen!

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-11 13:03
Mijn advies: Ik zou persoonlijk gaan voor het jaartje extra MBO.
Neem aan dat je in dit jaar ook een half jaar stage hebt?

Waarom?

Indien je in het bezit bent van een MBO niveau 4 opleiding krijg je sowieso al een half jaar verkorting.
Tevens krijg je meestal 11 weken korting op je stage periode op je HBO vanwege dat je al stage hebt gelopen op het MBO dit betekend dus weer een verkorting van 1/4 jaar. Het kost je dus een 1/4 jaar meer als je langs de veilige weg gaat.

Vaak als je kan aantonen dat je half jaar stage op het MBO ook nog eens van HBO waardig niveau is kan je voor het laatste stuk stage van 1/4 jaar ook nog vrijstelling krijgen. Echter is dit niet op alle HBO instellingen zo.

Mijn advies is om de voor te leggen aan de HBO opleiding naar jou keuze en zo een goed traject uit te stippen. Mocht je toch net je HBO niet redden heb je wel je MBO 4 diploma op zak.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

• Ar__jen
Ik denk dat ik het hierin dus eens moet zijn met CaseJunkie. Het scheelt qua tijd niet gek veel en ik heb dan tenminste een aantoonbaar mbo4 diploma. Nu is echter mij vraag dus, wat ga ik hierbij doen...

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-11 10:08
Ar__jen schreef op maandag 15 maart 2010 @ 15:41:
Ik denk dat ik hier hierin dus eens moet zijn met CaseJunkie. Het scheelt qua tijd niet gek veel en ik heb dan tenminste een aantoonbaar mbo4 diploma. Nu is echter mij vraag dus, wat ga ik hierbij doen...
Even een brainfart: een duale werkplek zoeken? Gezien je 22 bent zal je niet of niet lang meer bij je ouder wonen en is het (financieel) makkelijker om een duale studie te doen. Maarja.. net de vraag of dat makkelijk kan met de studie die je wil gaan volgen.

Hallo met Tim

• Ar__jen
@Pkunk

Ik heb hier ook aan gedacht, dIt gaat misschien een tikkie lame klinken maar ik wil dit gewoon nog niet. Ik ben nu voor het eerst aan het stage lopen op me mbo opleiding en heb simpel weg gewoon nog geen zin om te gaan werken. Al mijn vrienden zitten allemaal in hun afrondings periode van hun hbo opleidingen en de meeste gaan nog de uni doen. Ik wil nog niet in mijn eentje de 9 tot 5 man gaan worden. Aan de ene kant denk ik, man ik ben al 22 jaar, aan de andere kant denk ik, mwah ik ben nog maar 22 jaar. Ik heb de mogelijkheid zeker nog tot studeren en hou verder van het studentenleven in Groningen. De tijd is er nog om gewoon door te leren dus die kans wil ik ook met beide handen aangrijpen.

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-11 20:57

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Ik zit in precies hetzelfde schuitje als jij. maar dan 3 jaar jonger.
Havo dropout, Niveau 4 Netwerkbeheer 3e jaar.
Wat ik zelf wil, is zo lang mogelijk doorleren en in de tussentijd veel vangnetten hebben.
Daarom ga ik volgende week part time beginnen bij KPN, naast m'n studie (en part time baantje bij de SdB).

Als je je focus niet zo erg op studie wilt leggen, probeer dan een part-time baan te pakken en een studie ernaast te nemen. Als je 1 jaar gaat werken en daarna weer een studie oppakt, is het soms moeilijk om de draad weer op te pakken.

Dus ja, probeer zoveel mogelijk vangnetten op te zetten, want als je de HBO studie niet leuk vindt, is het hoogste waar je op kan terugvallen je havo 3 / 4 overgangsdiploma (wat niet vanzelfsprekend een MAVO/VMBO T diploma is).

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:03
offtopic:
Welkom op GoT :) Ik heb de titel enigszins proberen te verduidelijken.
Pagina: 1