Macbook valt uit nav bier maar doorloopt wel testprocedure

Pagina: 1
Acties:

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:09
Na zo'n 3,5 maand met veel plezier gebruik gemaakt te hebben van mn MB is hij deze week helaas er mee gestopt nadat een niet nader te noemen persoon er een blik/slok bier aan de rechterkant (boven hd/dvd) overheen gegooid heeft... Aangezien ik er niet direct achterkwam omdat ik er niet bij was en het me niet verteld is is de eerste handeling niet helemaal juist opgepakt door m te laten drogen etc, ik kwam er pas achter nadat hij visueel steeds trager werd en uiteindelijk helemaal niets meer deed. Na een herstart kwam ik in het grijze venster met een Apple logo en een ronddraaiende "slang". Vanaf daar doet ie niks meer en valt ie op een gegeven moment uit. Helaas gebeurde dit allemaal op vakantie en ben ik nu, 4 dagen later pas in de gelegenheid om wat tests te doen. Ik heb de MB vanmorgen opengeschroeft maar er is eigenlijk niets raars te zien. Het moederbord is veel kleiner dan bij een PC en zit aan de andere kant, lijkt mij geen schade te hebben? Uiteraard heb ik nog wel dezelfde avond dat eea gebeurd is de Mac op zn rug gelegd en met een fohn een half uur er op geblazen maar was niet in het bezit van enig gereedschap om intern te kijken.

Wat gebeurd er nu:
Tijdens het starten, het grijze venster valt ie gelijk uit. Safe mode boot doet het niet, valt op hetzelfde moment uit. Verbose output geeft ie tot "appleintelcpupowermanagement initialization complete" geen foutmeldingen om vervolgens na een minuut er toch mee te stoppen. Inmiddels heeft ie 3x een complete hardware test van de dvd uitgevoerd zonder problemen gevonden te hebben. Aangezien dit mijn eerste Mac is weet ik verder niet wat er nog meer mogelijk is met deze dvd, op PC gebied zie je nog wel eens de schijfjes waarmee je verschillende onderdelen kunt testen zoals de cpu of de disk. Deze check kun je alleen opstarten en dat is het geloof ik?
De fan die ik voorheen nooit gehoord heb hoor ik nu zacht zoemen en de laptop wordt opmerkelijk warmer dan toen ie nog functioneerde. Op zich lijkt het me een goede zaak in dit geval dat alles wat warmer wordt om miss toch eea te laten drogen :9 SMC is gereset, geen veranderingen.

Nu heb ik al een overeenkomst voor een nieuwe MB maar toch vraag ik me af of deze echt definitief affeschreven is omdat hij de test prima doorloopt en eigenlijk verder prima lijkt te functioneren. Nu weet ik dat er wellicht in de toekomst een probleem gaat komen maar ik ben benieuwd of er toch nog iets mee te doen is (behalve in onderdelen te slijten... ;) )

Whoop!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-02 13:50

Pathogen

Shoop Da Whoop

Schakel je garantie in (als je die nog hebt). Niet te zeggen wat er allemaal is beschadigd.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Bier op Macbook + Garantie gaat in mijn ogen niet samen

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 19:20

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Ga met je vriend om tafel zitten en leg de situatie uit, hij kan dan samen met jou aanspraak maken op zijn WA verzekering om je laptop te vergoeden.

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

• marccom
Ik neem aan dat dit niet onder garantie valt anders kom je wel heel eenvoudig aan een nieuwe ;)

Dit vond ik vwb andere Apple producten: http://support.apple.com/kb/HT3302 Zo 123 niks te vinden over een groter Mac systeem maar neem aan dat ook die er niet onder vallen. Hoeft ook niet, probleem is bekend :P

Verzekering is nog een optie maar dat is niet iets voor mij, krijg sowieso deze vergoed. Maar aangezien de laptop niet compleet dood lijkt te zijn lijkt het me niet echt iets heel groots wat stuk is omdat ie verder volop leven vertoont.

Las alleen dat Apple / Care center wel aardig kan rekenen, als ik dit bekijk: http://www.dumpert.nl/med...acbook_pro_is_kapodt.html

Overweging om m te laten fixen of direct een nieuwe te bestellen zeg maar.

Kan ik m overigens zonder verdere gevolgen verder strippen, niet veel te zien aan de onderzijde verder, het is het nieuwe model MB en er staat expliciet op de batterij dat je die niet mag verwijderen (en ik heb ook geen passende schroevendraaier voor de sterachtige schroefjes) ?

[ Voor 14% gewijzigd door marccom op 15-03-2010 14:06 ]

Whoop!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-02 10:50
Het beste is zoals kKaltUu al aangaf aanspraak maken op de WA verzekering van die vriend van je. Ik vind het alleen wel een beetje jammer dat vrienden van je het je niet even vertellen dat er bier overheen is gegaan op het moment dat het gebeurde. Dan had je wellicht nog de juiste stappen kunnen ondernemen.

Het defect klinkt overigens wel een beetje als een hitteprobleem. Ik heb er zelf ook geen ervaring mee, maar als je voelt dat hij warmer wordt dan anders en je hoort de ventilator ook meer werken, misschien kun je zelf nog het een en ander oplossen door hem van binnen even goed schoon te maken. Misschien dat er een ventilator vast zit oid. Mocht dat lukken dan natuurlijk geen aanspraak meer maken op de verzekering. Dat mag niet :)

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11-2025

KoudeAardbei

Moderator

Ik adviseer je om hem compleet uit elkaar te draaien, en met een NIEUWE tandenborstel en wat alcohol hem compleet te reinigen!
Heb dit zelf meerdere malen moeten doen bij onder andere telefoons, pc's etc.

Kan je natuurlijk geen enkele garantie bieden, maar ik heb goede hoop!
Start de macbook is op met een andere harde schijf, kijken of dat werkt!
Veilige modus al geprobeerd?

En natuurlijk gewoon goed met je vriend om tafel gaan zitten, mocht de macbook alsnog kapot gaan dat het dan zowiezo op papier staat!

[ Voor 15% gewijzigd door KoudeAardbei op 15-03-2010 18:34 ]

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-02 09:10

pposthoorn

Constructeur

marccom schreef op maandag 15 maart 2010 @ 13:43:
...
Verzekering is nog een optie maar dat is niet iets voor mij, krijg sowieso deze vergoed. Maar aangezien de laptop niet compleet dood lijkt te zijn lijkt het me niet echt iets heel groots wat stuk is omdat ie verder volop leven vertoont.
...
Kunnen we hieruit opmaken dat je een nieuwe krijgt en de defecte kan houden?
Ik zou de hdd en het geheugen er eens uithalen en kijken wat er dan gebeurd.

• dionys0s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-08-2025
Heb je de harddisk uitgehaald om te zien of daar geen schade aan is?
Start de mac nog op vanaf install dvd?

[ Voor 22% gewijzigd door dionys0s op 15-03-2010 23:52 ]

• marccom
MagicTempest schreef op maandag 15 maart 2010 @ 18:28:
Het beste is zoals kKaltUu al aangaf aanspraak maken op de WA verzekering van die vriend van je. Ik vind het alleen wel een beetje jammer dat vrienden van je het je niet even vertellen dat er bier overheen is gegaan op het moment dat het gebeurde. Dan had je wellicht nog de juiste stappen kunnen ondernemen.

Het defect klinkt overigens wel een beetje als een hitteprobleem. Ik heb er zelf ook geen ervaring mee, maar als je voelt dat hij warmer wordt dan anders en je hoort de ventilator ook meer werken, misschien kun je zelf nog het een en ander oplossen door hem van binnen even goed schoon te maken. Misschien dat er een ventilator vast zit oid. Mocht dat lukken dan natuurlijk geen aanspraak meer maken op de verzekering. Dat mag niet :)
Tja ach, laten we het houden op een prijzig biertje ;) Verzekering is niet aan mij om dat te overwegen, ik krijg een nieuwe. Ik verwacht niet dat het een hitteprobleem is, de fan draait prima en er stroomt warme lucht boven het toetsenbord. Misschien veroorzaakt de test dvd meer load dan dat ik normaal doe. Toen de onderkant openlag heb ik ook de fan, waar eigenlijk amper stof in zat, even schoongemaakt.
KoudeAardbei schreef op maandag 15 maart 2010 @ 18:33:
Ik adviseer je om hem compleet uit elkaar te draaien, en met een NIEUWE tandenborstel en wat alcohol hem compleet te reinigen!
Heb dit zelf meerdere malen moeten doen bij onder andere telefoons, pc's etc.

Kan je natuurlijk geen enkele garantie bieden, maar ik heb goede hoop!
Start de macbook is op met een andere harde schijf, kijken of dat werkt!
Veilige modus al geprobeerd?

En natuurlijk gewoon goed met je vriend om tafel gaan zitten, mocht de macbook alsnog kapot gaan dat het dan zowiezo op papier staat!
Ik heb een poging gedaan om hem uit elkaar te halen maar heb niet overal passende schroevendraaiers voor. Die zijn inmiddels besteld, wil toch weten waar het probleem nu zit want volgens mij stelt het niet veel voor gezien die nog wel leven vertoont. Ik heb nu geen andere sata hd liggen dus dat wordt lastig maar de hd is goed, gisteren omgehangen in mn desktop, (Toshiba)testje gedaan en alle bestanden die ik wil hebben gekopieerd. Veilige modus (shift ingedrukt houden tijdens starten?) doet ie niets anders dan dat ik m normaal op laat starten en valt hij ook uit. Na de data kopieer actie heb ik de OSX install dvd er in gestopt maar net na het kiezen van de taal valt de MB wederom uit en daarna kwam die niet eens zover meer.
pposthoorn schreef op maandag 15 maart 2010 @ 20:51:
[...]

Kunnen we hieruit opmaken dat je een nieuwe krijgt en de defecte kan houden?
Ik zou de hdd en het geheugen er eens uithalen en kijken wat er dan gebeurd.
Zonder hdd en ram heb ik m nog niet geboot maar dit kan ik nog proberen. Ik krijg sowieso een nieuwe en de defecte mag ik houden, evt ter overname na enige reparatie ;)
dionys0s schreef op maandag 15 maart 2010 @ 23:51:
Heb je de harddisk uitgehaald om te zien of daar geen schade aan is?
Start de mac nog op vanaf install dvd?
HD is er uitgeweest en heb mn data gekopieerd. Geen schade te zien, smart en physical Toshiba test doorlopen. Boot niet van install dvd.

Whoop!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Het klinkt ook een beetje als een voedingsprobleem. Misschien eens met/zonder accu/netstroom proberen.
Ik heb misschien wel interesse voor of nadat hij is gerepareerd, mocht je hem in de verkoop doen houd ik mij aanbevolen ;)

• marccom
Had de MB bij de iFactors winkel afgeleverd voor reparatieverzoek. Is vervolgens opgestuurd en kreeg gisteravond bericht dat hij klaar staat om afgehaald te worden. Helaas staat er verder niets bij over de factuur / kosten voor deze reparatie, is dat gebruikelijk?

Staat ook niets over openingstijden (ivm goede vrijdag) op hun site, wel over maandag. Aangezien de MediaMarkt wel dicht is verwacht ik eigenlijk dat ze dicht zijn. Iemand enig idee?

Whoop!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Vandaag zijn ze gewoon open volgens mij. (zaterdag 3 april dus).

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11-2025

KoudeAardbei

Moderator

marccom schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 19:47:
Had de MB bij de iFactors winkel afgeleverd voor reparatieverzoek. Is vervolgens opgestuurd en kreeg gisteravond bericht dat hij klaar staat om afgehaald te worden. Helaas staat er verder niets bij over de factuur / kosten voor deze reparatie, is dat gebruikelijk?

Staat ook niets over openingstijden (ivm goede vrijdag) op hun site, wel over maandag. Aangezien de MediaMarkt wel dicht is verwacht ik eigenlijk dat ze dicht zijn. Iemand enig idee?
Nee dat is over het algemeen niet gebruikelijk, maar aan de andere kant verbaasd het me ook weer niks...

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

DancePlaza

ninja

Van het kastje naar de muur lopen...

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Snap niet dat je niet ff de verzekering aanspreekt. Als je hem toch al afschrijft, doe het dan voor je kameraad. Je liegt niet en hier is een WA nou juist voor bedoeld. Als je de dagwaarde vergoed krijgt, kan je misschien nog aardig wat centjes pakken en met je vriend nieuwe biertjes kopen.

En het is in de vakantie gebeurd? Reisverzekering van jezelf/vriend?

Als je het hier niet voor gebruikt, zeg dan gewoon je verzekeringen op als je er niets mee doet, zonde van je geld.

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

Pagina: 1