Het posten van een enquete is een eenzijdige gunst en om een meerwaarde voor de community te garanderen en niet bedolven te worden onder enquetes, is er een aantal richtlijnen opgesteld op basis waarvan gekeken wordt of een topic met een enquete toegestaan wordt. Deze richtlijnen zijn de volgende;
- De poster van de enquete zal het topic zo moeten sturen dat er een aanleiding is tot discussie. Op deze manier heeft het topic tenminste een bestaansrecht en zakt het ook minder snel weg (en voorkomt bovendien ook antwoorden als 'ingevuld', en daar zit al helemaal niemand op te wachten).
- Uitleg waar de enquete over gaat en wat het doel is van de enquete.
- De toezegging dat de resultaten bekend en openbaar worden gemaakt in het topic zodra deze beschikbaar zijn.
- Wat is de onderzoeksvraag en wat is de meerwaarde hiervan voor de samenleving?
- Waarom denk je dat de gebruikte vragen een antwoord geven op de onderzoeksvraag?
- Wat zijn de zwakheden en de sterkte punten van de vragen en vraagstelling?
Mocht je op basis hiervan besluiten af te zien van een topic op Gathering of Tweakers.net, dan wil ik je wijzen op de volgende mogelijkheden;
-
www.studentenonderzoek.com Dit is een site waar onderzoeken en enquetes geplaatst kunnen worden, wellicht is de doelgroep anders, maar gezien het karakter van de site denk ik dat de doelgroep niet ver van de jouwe afligt.
-
www.fok.nl Net als tweakers.net een grote website met een userbase die geruime tijd op internet doorbrengt. Ik ben niet bekend met de wensen aldaar, maar je kunt het uiteraard proberen.
- Je kunt de link naar het onderzoek opnemen in je signature (
http://gathering.tweakers.net/forum/edit_user). Wanneer je dan een post plaatst zullen de users de link tegenkomen en zullen ze de enquete wellicht invullen.