Grafische kaart voor een Dell Workstation r5400

Pagina: 1
Acties:

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-02 20:39

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik werk op een grafische afdeling hier in het bedrijf. Mijn huidige computer is enorm verouderd en in heftige vector tekeningen heeft hij het zeer moeilijk. Soms lopen de programma's vast of crashen. (huidige pc: Gforce 6600Gt uit 2004 + Intel duo 2.66mhz uit 2006)

Onze ICT afdeling heeft een flinke computer voor me kunnen vrij maken in het pand die we misschien nog even moeten aansterken met een videokaart die geschikt is voor mijn werkzaamheden. Het gaat om een Dell workstation.

De reden dat ik het hier vraag is dat we zelf een beetje vastlopen op het gebied kennis. Er zijn zoveel grafische kaarten tegenwoordig dat we het bos door de bomen niet meer zien. Googlen zijn we maar mee gestopt.

Hier meer info:

Ik werk veelal met programma's als:

Coreldraw X3
Photoshop
Illustrator en Indesign
Soms allen tegelijk geopend.

Specs Dell:
http://configure.us.dell....555&l=en&oc=MLB1362&s=biz
Precision R5400 Rack WS
Intel Quad core Xeon E5430 2.66ghz
4 gig DDR2 quad channel 667Mhz

256mb DDR2 Nvidia quadro NVS 290

Ik heb mijn twijfels of dit wel een geschikte kaart is om grafisch werk op zich te nemen.

Dit zijn de kaarten die Dell aanbied in combinatie met dit station:

512MB PCIe x16 nVidia Quadro FX3700, Dual Monitor DVI Capable [add $681]
512MB PCIe x16 nVidia Quadro FX1700, Dual Monitor DVI Capable [add $356]
256MB PCIe x16 nVidia Quadro FX570, Dual Monitor DVI Capable [Included in Price]
256MB PCIe x16 nVidia NVS 290, Dual Monitor DVI Capable [subtract $70]
Dual 512MB PCIe x16 nVidia Quadro FX3700, Quad Monitor DVI Capable [add $1,551]
Dual 512MB PCIe x16 nVidia Quadro FX1700, Quad Monitor DVI Capable [add $901]
Dual 256MB PCIe x16 nVidia Quadro FX570, Quad Monitor DVI Capable [add $189]
Dual 256MB PCIe x16 nVidia NVS 290, Quad Monitor DVI Capable [add $10]
4GB PCIe x16 nVidia Quadro FX5800, Dual Monitor DVI Capable [add $3,311]
1.5GB PCIe x16 nVidia Quadro FX4800, Dual Monitor DVI Capable [add $1,391]
512MB NVIDIA® Quadro® FX 580, DUAL MON, 2 DP & 1 DVI [add $1]
Dual 512MB NVIDIA® Quadro® FX 580, QUAD MON, 4DP & 2DVI [add $191]
256MB NVIDIA® Quadro® NVS 295, 2MON, 2 DP w/ 1 DP to DVI Adapter [subtract $79]
256MB NVIDIA® Quadro® NVS 295, 2MON, 2 DP w/ 2 DP to DVI Adapters [subtract $69]
768MB NVIDIA® Quadro® FX 1800, DUAL MON, 2 DP & 1 DVI [add $361]
Dual 768MB NVIDIA® Quadro® FX 1800, QUAD MON, 4DP & 2DVI [add $911]
1.0GB NVIDIA® Quadro® FX 3800, DUAL MON, 2 DP & 1 DVI [add $721]
Dual 1.0GB NVIDIA® Quadro® FX 3800, QUAD MON, 4DP & 2DVI [add $1,631]
512MB NVIDIA® Quadro® NVS 420, Quad Monitor, 4DP [add $311]
Dual 512MB NVIDIA® Quadro® NVS 420, 8 Monitor, 8DP [add $811]
512MB NVIDIA® Quadro® NVS 420, Quad Monitor, 4DVI [add $311]
Dual 512MB NVIDIA® Quadro® NVS 420, 8 Monitor, 8DVI [add $811]
256MB ATI FirePro™ V3750, DUAL MON, 2 DP & 1 DVI [subtract $14]
Dual 256MB ATI FirePro™ V3750, QUAD MON, 4DP & 2DVI [add $161]
512MB NVIDIA® Quadro® FX 580, DUAL MON, 2 DP & 1 DVI [add $1]

Mijn portfolio op Instagram

Verwijderd

Hoe simpel het ook klinkt, als je alleen maar quadro kaarten hebt om uit te kiezen kan je er vrijwel zeker van zijn dat duurder ook beter is ;)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:36
Hebben de gebruikte programma's ondersteuning voor acceleratie via de videokaart? Anders maakt 't natuurlijk geen drol uit.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Let er even op dat die r5400 ecc geheugen heeft, dus qua snelheid merk je dat sowieso al. Daarnaast heb je volgens mij geen overpriced quadro kaart nodig en kun je net zo goed een gamerskaartje uitzoeken.

Overigens hoef je geen wonderen te verwachten voor de programma's die jij opnoemt, het zou me eigenlijk verbazen als deze programma's ook maar enig voordeel hebben bij een snellere videokaart.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Oke, dus de kaart hoeft niet in het bijzonder zwaar te zijn. (wat zijn jullie snel trouwens met reageren). Doet het aantal geheugen op de kaart wel zijn winst in bijvoorbeeld een enorme vector tekening?

De ICT afdeling wil geen kaarten in het systeem zetten die niet door Dell worden ondersteund. Dit heeft te maken met bepaalde afspraken die ons bedrijf met Dell heeft. (zo heb ik begrepen) Bij ondersteuning kom je voor een dichte deur te staan als je iets anders in het moederboard prikt.

Dus een huis tuin gamerkaart zit er niet in (had ik al voor gesteld)

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
[b]Arjan schreef op maandag 15 maart 2010 @ 10:08
Overigens hoef je geen wonderen te verwachten voor de programma's die jij opnoemt, het zou me eigenlijk verbazen als deze programma's ook maar enig voordeel hebben bij een snellere videokaart.
Zo lang de programma's maar werken en niet crahsen, ben ik al een heel stuk gelukkiger. Zeker als hij de wat complexere tekeningen goed verwerkt. Dus niet dat ik 20 seconden moet wachten omdat ik een object verschuif :)
Modbreak:Gelieve niet onnodig twee keer achter elkaar te posten. Als je iets toe te voegen hebt, kan dat prima met de edit-knop. Je kunt ook quoten vanuit het edit-schermpje.

[ Voor 15% gewijzigd door dion_b op 15-03-2010 13:49 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoogstwaarschijnlijk maakt het erg weinig uit :o

Tenzij ik me vergis maken geen van die programma's uitgebreid gebruik van de 3D functionaliteit van een videokaart. Het verschil tussen een NVS295 en een FX3700 zal dan ook minimaal zijn.

Eerlijk gezegd denk ik dat je stabiliteitsproblemen met je vorige PC ook weinig te maken hadden met de ouderdom van dat ding en meer met de geinstalleerde software. Dat neemt niet weg dat het prettig is om een nieuwere bak te hebben, maar zet je prioriteiten dan goed: nummer één moet zijn een goede, schone, zo kaal mogelijke OS install. Daarna is voor multitasken vooral veel RAM van belang. Pas daarna komen CPU en nog veel verderop een keertje GPU voorbij.

Kennis van hoe een softwarematig schone, snelle PC op te leveren zou bekend geacht mogen worden op de IT afdelingen van bedrijven, maar m'n ervaring (zowel bij mijn eigen werkgever als op de laptops van anderen) is dat je doorgaans slecht geoptimaliseerde OSsen krijgt vol bloatware, met alles wat de fabrikant (Dell bijv) al meeleverde waar je niet op zit te wachten, plus verplichte security en beheer apps van het bedrijf waar je werkt en dan ook nog eens de apps waar je zelf mee werkt.

Die laatste twee categorieen ontkom je niet aan, maar vooral het weghalen van bloatware doet wonderen voor snelheid en stabiliteit, en bespaart je IT afdeling ook gewoon geld (minder support calls, minder noodzaak tot hardware vervangen wegens "traag" of "instabiel")

Oslik blyat! Oslik!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Dank je Dion_b voor je inbreng. Het is inderdaad de bedoeling om een schone pc neer te zetten. Er wordt een Windows 7 besteld, en eventueel een videokaart. Maar we hebben besloten met de informatie die hier opgesomd is, om even aan te kijken hoe de huidige kaart zijn werk gaat doen. We kunnen altijd nog opwaarderen.

Verder draait er weinig extra.. ja wat security dingen inderdaad die het bedrijf toepast.

Ik zal er qua horsepower in ieder geval wel op vooruit gaan. Zelfs mijn laptop van 2 jaar oud klaarde een klus waar mijn zakelijke pc helemaal van over de zeik ging. En de grafische bestanden worden steeds complexer en zwaarder..meer effectjes, meer maskertjes en meer objecten. Ik kan wel iets meer pk gebruiken.

ik ben benieuwd. Bedankt! ;)

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-02 00:27

Big Womly

Live forever, or die trying

Geen idee of je hiermee rekening hebt gehouden, maar ik zou beginnen met te controleren welke kaarten aan deze sysreq voldoen:
[quote]Some GPU-accelerated features require graphics support for Shader Model 3.0 and OpenGL 2.0[/quote]

De FX580 blijkt al SM4.0 en OGL 3.0 te hebben...
Kies er een goeie uit, zou'k zeggen :P
Misschien dat dit je wat kan helpen

[ Voor 30% gewijzigd door Big Womly op 15-03-2010 14:20 ]

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
woauw, wat een prachtig stuk website hebben ze daar voor gemaakt! Dank je mbsaerens!

Pagina: 1