Hoe RAID 1 op te zetten met AMD 760G chipset?

Pagina: 1
Acties:

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-02 12:06
Situatieschets:
Ik heb een Intel Atom Johnstown (pricewatch: Intel Desktop Board D945GSEJT) servertje, waaraan ik via USB een MacPower Taurus heb geknoopt http://www.inxtron.com/products/hddmulti/taurus/pdd_lan, waarin 2 1TB schijven in Raid 1 zitten.

Upgrade:
Wat ik wil is een nieuw servertje waarin die twee schijven intern op het moederbord zitten in Raid 1, dus geen externe Raid doos meer dus.

Ik zat te denk om dit te bereiken met de aanschaf van het volgende moederbordje, pricewatch: Asus M3A76-CM , deze heeft een AMD 760G chipset, en volgens de spec's ondersteunt deze Raid 1.

Omdat ik een n00b ben op het gebied van Raid, heb ik de volgende vragen: is dit hardwarematige raid, of moet ik dit softwarematig instellen in mijn OS? Als dit hardwarematig gaat, hoe doe je dit?
Als dit softwarematig zou zijn, is het dan beter de setup te laten zoals deze is?
Ik neem aan dat je de Raid build dan helemaal opnieuw moet opbouwen?

• GiantLeap
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:35

GiantLeap

One GiantLeap for mankind

Dit is software RAID waarschijnlijk, dat moet je instellen in het BIOS. Volgens mij moet je (uit mn hoofd) de SATA modus aanpassen (opties zijn volgens mij, native IDE, AHCI en RAID) de RAID optie moet je dan kiezen, save changes en exit setup. Vervolgens moet je je pc opnieuw opstarten en weer het BIOS in. Nu kun je dacht ik de RAID configuratie maken.

[ Voor 66% gewijzigd door GiantLeap op 15-03-2010 09:04 ]

Mario Kart Tour: 211982902522
Rockstar Games Social Club (PC): GiantLeap

RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+

• bas-r
MHz schreef op maandag 15 maart 2010 @ 09:02:
Dit is software RAID waarschijnlijk, dat moet je instellen in het BIOS. Volgens mij moet je (uit mn hoofd) de SATA modus aanpassen (opties zijn volgens mij, native IDE, AHCI en RAID) de RAID optie moet je dan kiezen, save changes en exit setup. Vervolgens moet je je pc opnieuw opstarten en weer het BIOS in. Nu kun je dacht ik de RAID configuratie maken.
Begrijp ik dan goed dat je OS slechts 1 schijf zal zien wanneer ik instel in het BIOS dat die twee schijven in Raid 1 moeten draaien? Ik hoef daar dan verder niets voor te configureren in het OS ?

Mijn externe Raid 1 case, is dat ook Softwarematig? Of is dat hardwarematig?

[ Voor 5% gewijzigd door bas-r op 15-03-2010 09:19 ]

• GiantLeap
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:35

GiantLeap

One GiantLeap for mankind

Inderdaad, je OS ziet maar 1 HD, in het OS hoef je, dacht ik, niks in te stellen verder. In de meeste gevallen draaien de goedkope hardware RAID controllers alsnog software RAID. Misschien is dit nog goed leesvoer voor je: RAID FAQ

Mario Kart Tour: 211982902522
Rockstar Games Social Club (PC): GiantLeap

RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+

• bas-r
Dank je, die had ik gelezen.
In de handleiding (het pdf'je) van het moederbrodje staat niet uitgelegd hoe Raid in te stellen, vandaar mijn vragen.
Jammer dat je niet zeker weet of je in het OS nou iets moet instellen of niet. Misschien dat iemand anders daar wel uitsluitsel over kan geven?
Ik draai trouwens een gui-loze linux server.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:31
Als je Linux gaat draaien kun je beter gebruiken maken van het ingebouwde software raid (mdadm), en dus geen array aanmaken in de bios. Hierdoor ben je niet meer afhankelijk van de bios van het mb voor het array, maar kun je deze eventueel zo aan een ander systeem hangen. Qua snelheid maakt het niks uit (is iig zeker niet langzamer).

• bas-r
Nielson schreef op maandag 15 maart 2010 @ 10:27:
Als je Linux gaat draaien kun je beter gebruiken maken van het ingebouwde software raid (mdadm), en dus geen array aanmaken in de bios. Hierdoor ben je niet meer afhankelijk van de bios van het mb voor het array, maar kun je deze eventueel zo aan een ander systeem hangen. Qua snelheid maakt het niks uit (is iig zeker niet langzamer).
Dankje voor de tip. Dat ga ik dan zeker doen, omdat dit me dan niet afhankelijk maakt van raidcontrollers, en dus een stuk veiliger is.
Ik heb trouwens naast die raid array nog een losse bootschijf met het OS erop.

/EDIT, eigenlijk mag dit topic wel verplaatst worden naar "Opslagmedia & I/O Controllers" ?

[ Voor 6% gewijzigd door bas-r op 15-03-2010 14:01 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RAID instellen doe je met opslagmedia & I/O controllers. Ook al zitten die dingen op een moederbord, vragen erover horen gewoon in Opslagmedia & I/O Controllers :)

Move PMG -> OM

Oslik blyat! Oslik!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
Zet de SATA functie in de BIOS op raid, reboot, en dan ga je de raid bios in (zie je vaak na de eerste bios). Daar maak je je array aan.
Misschien dat je in je OS nog drivers nodig hebt om de array te herkennen (raid drivers van je mobo fabrikant).
Software raid (een raid array aanmaken vanuit je OS) is in *nix wel te doen, in windows geeft dit heel slechte presaties. Overigens zal een hardware raid altijd sneller zijn dan een software raid, ook in *nix.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:31
Het gaat hier niet om hardware raid maar om firmware raid vs software raid, en dan ook nog eens onder linux. Goede reden dus om het gewoon bij software raid te houden.
Pagina: 1