Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[DNS]Dynamisch IP met eigen domeinnaam - MX

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• HyperBart
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 23:01

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Topicstarter
Ik heb sinds kort een domeinnaam, even voor de lol: hyperbart.be.

Ik heb net een support-ticketje ingediend om een CNAME aan te laten maken voor dat domein. Ik heb gevraagd of ze geen A-record voor dat domein willen aanmaken, maar gewoon een CNAME die verwijst naar een dyndns-host. Dat moet toch mogelijk zijn, of niet?

Nu wil ik ook op dat IP mijn mail gaan regelen via een Exchange 2010-server. Dus daar moet je je MX-records goed voor zetten. Mijn idee is om mijn primaire MX-record te laten verwijzen naar mijn dyndns-hostname, en een tweede mx-record naar een backup-mx-record bij DynDNS die mijn mails voor een aantal dagen bijhoudt en probeert te herverzenden naar mijn primary MX.

Maar hoe zit dat nu als ik iemand extern een mail verstuurd om 20u00 en die krijgt te zien dat het mx-record voor hyperbart.be hoort bij 1.2.3.4, dan cached die dat toch, correct? Zo ja, wat gebeurt er dan als mijn IP om 20u01 verandert en die persoon om 20u02 een mailtje stuurt? Bounced die mail dan omdat er (hopelijk) geen mail-server draait op het IP 1.2.3.4 wat nu niet meer van mij is, zodat mijn backup-mx de mail bijhoudt? Of wordt die mail bij dat IP gedropt?

Vandaag even niets

• Wolfboy
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

quote:
HyperBart schreef op maandag 15 maart 2010 @ 00:56:
Ik heb net een support-ticketje ingediend om een CNAME aan te laten maken voor dat domein. Ik heb gevraagd of ze geen A-record voor dat domein willen aanmaken, maar gewoon een CNAME die verwijst naar een dyndns-host. Dat moet toch mogelijk zijn, of niet?
Ja, dat is mogelijk.
quote:
Maar hoe zit dat nu als ik iemand extern een mail verstuurd om 20u00 en die krijgt te zien dat het mx-record voor hyperbart.be hoort bij 1.2.3.4, dan cached die dat toch, correct? Zo ja, wat gebeurt er dan als mijn IP om 20u01 verandert en die persoon om 20u02 een mailtje stuurt? Bounced die mail dan omdat er (hopelijk) geen mail-server draait op het IP 1.2.3.4 wat nu niet meer van mij is, zodat mijn backup-mx de mail bijhoudt? Of wordt die mail bij dat IP gedropt?
Als de mail niet verzonden kan worden zal de mailserver bouncen en het later nog eens proberen.

Maar... doe het gewoon niet. Waarom zou je zo nodig een eigen mailserver met een dynamisch IP willen hebben? Laat het dan gewoon bezorgen bij een normale mailhost en haal de mail vanaf daar op. Versturen naar een dynamisch IP is vragen om problemen...

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Een mailserver fatsoenlijk draaien op een lijn met een dynamisch IP is erg lastig, maar het kan wel. Je zou dan bijvoorbeeld een dienst kunnen gebruiken zoals http://www.changeip.com/email/dspBackupOverview.asp. Die accepteren mail voor je op een mail server die wel gewoon een statisch IP en een permanente verbinding heeft, en sturen 't naar jou door.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Topicstarter
quote:
Wolfboy schreef op maandag 15 maart 2010 @ 01:01:
[...]
Ja, dat is mogelijk.

[...]
Als de mail niet verzonden kan worden zal de mailserver bouncen en het later nog eens proberen.

Maar... doe het gewoon niet. Waarom zou je zo nodig een eigen mailserver met een dynamisch IP willen hebben? Laat het dan gewoon bezorgen bij een normale mailhost en haal de mail vanaf daar op. Versturen naar een dynamisch IP is vragen om problemen...
Omdat ik er van wil bijleren en dan ook eens Exchange leer configureren, ik vind het dan ook tof dat ik kan patsen met mijn Exchange en gewoon omdat het er allemaal heel tof en leuk uitziet, die nieuwe Exchange (OWA), omdat ik dat dan weer wat kan verkennen. Gewoon omdat ik een tweaker ben ;)
quote:
CyBeR schreef op maandag 15 maart 2010 @ 01:14:
Een mailserver fatsoenlijk draaien op een lijn met een dynamisch IP is erg lastig,
In welke zin? Moet ik er iedere dag naar kijken of alles nog wel juist staat? Of gaan mailtjes met vertraging binnenkomen?
quote:
maar het kan wel. Je zou dan bijvoorbeeld een dienst kunnen gebruiken zoals http://www.changeip.com/email/dspBackupOverview.asp. Die accepteren mail voor je op een mail server die wel gewoon een statisch IP en een permanente verbinding heeft, en sturen 't naar jou door.
Is dat niet hetzelfde als dit van dyndns: http://www.dyndns.com/services/mailhop/relay.html of http://www.dyndns.com/services/mailhop/backupmx.html ?
Zoja, welk van de twee?

Vandaag even niets

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

quote:
HyperBart schreef op maandag 15 maart 2010 @ 01:27:
[...]

Omdat ik er van wil bijleren en dan ook eens Exchange leer configureren, ik vind het dan ook tof dat ik kan patsen met mijn Exchange en gewoon omdat het er allemaal heel tof en leuk uitziet, die nieuwe Exchange (OWA), omdat ik dat dan weer wat kan verkennen. Gewoon omdat ik een tweaker ben ;)
Patsen met exchange zou ik niet doen hoor ;)
quote:
In welke zin? Moet ik er iedere dag naar kijken of alles nog wel juist staat? Of gaan mailtjes met vertraging binnenkomen?
Dat laatste sowieso, maar ze kunnen ook gebounced worden of met genoeg pech verdwijnen ze gewoon helemaal. Plus, veel spamfilters tegenwoordig geven mails die vanaf een dynamisch IP gerelayed worden extra punten omdat dat heel vaak spam of een virus is.
quote:
Is dat niet hetzelfde als dit van dyndns: http://www.dyndns.com/services/mailhop/relay.html of http://www.dyndns.com/services/mailhop/backupmx.html ?
Zoja, welk van de twee?
Dat eerste, inderdaad. Wist niet dat dyndns die dienst ook aanbood.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Craven
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 07:40
Even tussendoor, hoe dynamic is je ip? Weet niet hoe dat in belgie zit maar hier in nederland zijn de meeste ip's semi dynamisch. Aan het eind van je lease krijg je gewoon weer hetzelfde ip.

• Wolfboy
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

quote:
HyperBart schreef op maandag 15 maart 2010 @ 01:27:
[...]

Ik ben ook niet perse tegen het draaien van een eigen mailserver, maar laat de mail daar niet direct bezorgen.

Laat het naar een mailserver sturen zoals CyBeR al noemt, of naar gmail, of... you name it.
En haal het daar vandaan op naar jouw mailserver.

De meeste spamfilters geven je sowieso al een flinke bonus als je een dynamisch IP hebt, naast het feit dat je een thuislijn hebt wat ook al een bonus oplevert ;)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Topicstarter
Maar als ik een Mailhop Relay van DynDNS gebruik heb ik in principe toch geen last van het feit dat mijn mail "direct" op mijn server wordt bezorgd, of wel?

Het dynamisch IP probleem voor het verzenden van mails kan toch opgelost worden door de mail-relay van mijn ISP te gebruiken?

Dus: MX Record voor hyperbart.be laten verwijzen naar de MX-server van Dyndns, in het configpanel van Dyndns instellen dat mijn mails moeten gestuurd worden naar mijn dyndns.org...
Op mijn exchange stel ik dan een smarthost in die verwijst naar mijn smtp van dommel... ?

HyperBart wijzigde deze reactie 15-03-2010 16:26 (32%)

Vandaag even niets

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True