Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 323021

Topicstarter
Heei,

Ik maak gebruik van uTorrent 2.0 en heb met het studentenhuis een internetverbinding van 20Mbit/s. Nu ben ik samen met een andere huisgenoot de grootste gebruiker van downloads. Mijn huisgenoot download met NZB (newsgroep dus) en zit vaak te zeuren dat zijn internet traag is (ongeveer 350 kb/s) als ik mijn torrents aan heb staan. Dit probleem doet zich zelfs voor als ik maar met 5kb/s download (en ook zo weinig op upload) |:( Nu heb ik al langer het aantal connecties zeer laag staan (4 connecties) maar alsnog is dit niet de oplossing.

Weet iemand een oplossing waardoor ik toch een torrents kan gebruiken zonder dat ik de complete internetsnelheid verneuk? (Bij voorkeur toch torrents, aangezien ik niet graag betaal voor newsgroepen, daar download ik te weinig voor)

Wat verder vreemd is dat als ik torrents uit heb staan de speedtest.nl staat op zo'n 290kb/s download terwijl hij met met torrents aan op 690 kb/s uitkomt. (een paar keer vlak achter elkaar gemeten)

Verder ligt het waarschijnlijk wel aan mijn pc, aangezien de download bij mijn huisgenoot ineens naar 2MB schiet als bij mij de internetstekker eruit gaat.

specs:
Online 20Mbit/s
(3 andere gebruikers)
router: Wanadoo Livebox
aansluitingen: alleen bekabeld.
gem. downloadsnelheid met torrents: ongeveer 90kb/s |:(

Weet iemand een oplossing zodat ik en mijn huisgenoten weer normaal kunnen downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:49
Vreemd, als je je connecties inperkt zou het een stuk beter moeten gaan. Controleer eens in je router bij je logs of je niet stiekem toch heel veel connecties gebruikt?

En reboot je router, misschien is die over zijn nek gegaan en rebooten kan nooit kwaad.

edit2: [non-oplossing] Je kan ook per keer betalen met sommige usenetproviders. Dus dmv kleine bedragen.

[ Voor 38% gewijzigd door HenkEisDS op 14-03-2010 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb mijn router al heeel vaak herstart, verder kan ik niet bij de logs van de router. Tenminste, bij geavanceerd moet ik eerst gebruikersnaam en wachtwoord hebben die helaas niet meer zoals standaard zijn :(

bedankt voor de reactie, maar zijn er verder geen oplossingen?? kan het misschien liggen aan de uTorrent, aangezien ik in een ander forum ook al iets had gelezen over dat het bij andere torrentprogramma's beter zou gaan?!

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 323021 op 14-03-2010 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastPinguin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-05 22:18
Waarom probeer je niet gewoon een andere torrent client dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb je ADSL (en dus max 1.3Mbit up?). De A van ADSL staat voor Asymetric. Dat betekent dat je niet tegelijk kan uploaden en downloaden op hetzelfde moment. Als je dat toch wil, zal je heel snel om en om een pakketje downloaden en uploaden. Het resultaat is dat je download snelheid zo goed als halveert.

Met torrents ben je tijdens het downloaden, gelijk aan het uploaden naar mede bittorrent-gebruikers. Dat is het mooie van torrents. Maar dat kan dus wel vertraging voor de rest van je netwerk betekenen. Wat je kan proberen is de upload snelheid van uTorrent omlaag te brengen. Bedenk wel dat je zo de kracht van torrents beperkt. Als iedereen dat doet, kun je ook niet snel meer downloaden, namelijk.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Room42 schreef op zondag 14 maart 2010 @ 22:11:
Heb je ADSL (en dus max 1.3Mbit up?). De A van ADSL staat voor Asymetric. Dat betekent dat je niet tegelijk kan uploaden en downloaden op hetzelfde moment. Als je dat toch wil, zal je heel snel om en om een pakketje downloaden en uploaden. Het resultaat is dat je download snelheid zo goed als halveert.
Onzin.

TS: heb je niet gewoon een of ander stuk spyware of een virus dat je upload voltrekt?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Dat is toch het verschil tussen ADSL en SDSL? Begin nou aan mezelf te twijfelen :$

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CyBeR schreef op zondag 14 maart 2010 @ 22:13:
[...]
TS: heb je niet gewoon een of ander stuk spyware of een virus dat je upload voltrekt?
Niet dat ik weet, maar als ik via taakbeheer kijk komt de snelheid wel ongeveer overeen. Verder heb ik altijd firewall en virusscan aanstaan, (met torrent uitzondering natuurlijk) dus als die niks merken is het ook wel lastig om daar achter te komen...

EDIT: ik ga nu ff met spybot scannen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 323021 op 14-03-2010 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Hmm, ik haal het inderdaad door elkaar:
Met ADSL is de snelheid waarmee een internetgebruiker gegevens kan ontvangen (downstream) groter dan de snelheid waarmee diezelfde gebruiker gegevens kan versturen (upstream). Dit is dan ook de reden van het woord Asymmetrisch in de afkorting ADSL.
Ik bedoel dat de verbinding niet full-duplex zou zijn. Maar ook daar twijfel ik nu over, na googlen.

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 14-03-2010 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:57

Saven

Administrator

router: Wanadoo Livebox
Livebox staat bekend om zijn crappyness :P

Heeft hij er ook last van als andere mensen met torrents downloaden?

[ Voor 9% gewijzigd door Saven op 14-03-2010 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-06 01:35
Installeer een software firewall op je pc en bekijk exact wat je pc op internet doet, alles 1 voor 1 testen om te kijken waar het fout gaat.

@ kerel hierboven trouwens nog de A in ADSL = niet gelijk, ofwel download en upload zijn niet even hoog, niet dat er niet tegelijk gedownload en geupload kan worden. Waarom upload dan toch voor een trage download kan zorgen is omdat voor het downloaden je in feite steeds als je een stukje van het bestand binnen hebt een KLAAR KOM MAAR MET DE VOLGENDE PART! moet terug sturen, waar je dus upload voor nodig hebt, trek je je upload compleet dicht door gewoon te uploaden dan kan je dat antwoord dus niet zo snel terugsturen en denk te server waar je van download dat ie rustig aan moet doen etc.

ps. Wel een beetje raar verhaal dat je torrents moet en zal gebruiken omdat je niet wil betalen voor nieuwsgroepen... je huisgenoot betaald tenslotte al :D gewoon lief aankijken en zeggen dat je dan niet die internetslopende torrents hoeft te gebruiken.

ps2. Je hebt de instelling op '4 connections' staan, maar is dat dan 4 upload slots of daadwerkelijk 4 connections totaal per torrent, neem aan dat het upload slots betreft, probeer eens upload slots op 4 te houden, upload speed max 30kB/s en total global connections 50 bijvoorbeeld.

[ Voor 26% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 14-03-2010 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Room42 schreef op zondag 14 maart 2010 @ 22:20:
Hmm, ik haal het inderdaad door elkaar:
[...]

Ik bedoel dat de verbinding niet full-duplex zou zijn. Maar ook daar twijfel ik nu over, na googlen.
ADSL is prima full-duplex. Wel is 't zo dat zonder extra werk veel uploaden je downloadsnelheid in laat storten, maar dat heeft met TCP te maken en niet met ADSL.

k11: hm. en als je jouw computer vers opgestart hebt, niets aangezet hebt nog, is dan je huisgenoot ook ontevreden over zijn snelheid?

[ Voor 31% gewijzigd door CyBeR op 14-03-2010 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:25

job

Anoniem: 323021 schreef op zondag 14 maart 2010 @ 21:52:
Dit probleem doet zich zelfs voor als ik maar met 5kb/s download (en ook zo weinig op upload) |:( Nu heb ik al langer het aantal connecties zeer laag staan (4 connecties) maar alsnog is dit niet de oplossing.
Beperk je upload, niet je download.
Als jij met torrents de upload volledig volgooit stort de download in.
Zet je upload eens op max 15KB/sec.. en probeer het nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 18:07
adsl betekent inderdaad asynchonous digital subscriber line, en houdt inderdaad in dat er een kleiner gedeelte van de beschikbare frequenties van de telefoonlijn gebruikt wordt voor de upload. de gedachte hierachter was, dat mensen meer downloaden dan uploaden als ze 'normaal' aan het internetten zijn.

dat is natuurlijk niet handig voor mensen die willen uploaden. voor hen is een sdsl lijn of zelfs een omgekeerde adsl lijn handiger. dat vereist echter wat configuratiewerk, en dat vertaalt zich dan weer in duurdere abo's.

wat betreft de langzame snelheid van 'het internet' zodra je je torrents begint down te loaden .. je mag dan wel op je eigen pc eea flink hebben ingeperkt, maar met enigzins logisch nadenken kom je vast ook tot e conclusie dat er een bepaald gedeelte van 'het internet' is dat jij en je huisgenoot delen: namelijk het traject van jullie switch/router tot en met de wijkcentrale.

nou mag je aannemen, dat de wijkcentrale net zo geonfigureerd is als elke andere wijkcentrale (dus: goed) .. en dan zit het probleem dus waarschijnlijk ofwel bij je modem, je bekabeling, of je eventuele switches.

mijn gok is, dat het probleem zit in de el cheapo wanadoo livebox. in zo'n livebox zit vaak een embedded systeempje met een kleine routing table. op het moment dat jouw computer tegen de tracker zegt: ik ben een torrent client en ik wil ook wel uploaden, dan gaat de torrent tracker dat natuurlijk ook doorgeven aan de overige tig clients op de wereld. en die hammeren dan (ongewild) op je modem, waardoor alle andere internetverbindingen in de verdrukking komen.

een oplossing zou kunnen zijn, om een andere modem te kopen, maar ik weet zo 1 2 3 niet welke compatibel is met die wanadoo dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TWeaKLeGeND schreef op zondag 14 maart 2010 @ 22:24:
ps2. Je hebt de instelling op '4 connections' staan, maar is dat dan 4 upload slots of daadwerkelijk 4 connections totaal per torrent, neem aan dat het upload slots betreft, probeer eens upload slots op 4 te houden, upload speed max 30kB/s en total global connections 50 bijvoorbeeld.
ik heb m nu zo staan:
algemeen max. aantal verbindingen: 2 (deze was eerst 4)
max peers per torrent: 2
uploadposities per torrent: 2
vakje meer uploads mij downl.<90% is uit
Max. aantal actieve torrents: 1

Nu is de download snelheid nog steeds niet goed, en upload snelheid stond al op max 20kb, en nu op max 1kb voor de test.
CyBeR schreef op zondag 14 maart 2010 @ 22:25:
[...]
k11: hm. en als je jouw computer vers opgestart hebt, niets aangezet hebt nog, is dan je huisgenoot ook ontevreden over zijn snelheid?
weet ik zo niet, maar hij heeft het over de algehele snelheid. Ik heb redelijk vaak mijn pc aanstaan, en uTorrent start standaard op. Verder zet ik uTorrent wel regelmatig uit als hij even niks te doen heeft. Maar nu ik een paar dagen terug een stuk of 8 films geselecteerd heb begint mn huisgenoot wel wat meer moeilijk te doen.. (Die 8 heeft hij er nu nog 2 van over)

EDIT: Ja ik heb veel geduld... O-) de torrent is nu met de eerder vermelde instellingen 'snel' aan het downloaden op 60kb/s 8)7
Verder over dat livebox gedoe: over een paar maanden loopt het abo af, dus misschien dat we dan wel een andere provider met daarbij dus een nieuwe router kunnen regelen :9

nog een edit:
de spybot check kwam uit op 3 cookies, die zijn nu verwijderd. Voor de zekerheid draai ik m nu nog een keer
Saven schreef op zondag 14 maart 2010 @ 22:22:
Heeft hij er ook last van als andere mensen met torrents downloaden?
Ik ben de enige die torrents gebruikt

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 323021 op 14-03-2010 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

DrClaw schreef op zondag 14 maart 2010 @ 22:39:
adsl betekent inderdaad asynchonous digital subscriber line, en houdt inderdaad in dat er een kleiner gedeelte van de beschikbare frequenties van de telefoonlijn gebruikt wordt voor de upload. de gedachte hierachter was, dat mensen meer downloaden dan uploaden als ze 'normaal' aan het internetten zijn.
Bijna. Asymmetric DSL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-06 01:35
Wow je hebt utorrent zo ingesteld dat je niet eens meer kan spreken van 'ik heb een torrent aan'. Dat kan echt het probleem nevernooit zijn.

PC UIT = Zijn snelheid goed?
PC AAN = ?
PC AAN en TORRENT aan = ?

Is hij de enige die last heeft van 'jouw torrent' of kan de 3e gebruiker ook niet lekker meer downloaden zodra jij online komt?

[ Voor 23% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 14-03-2010 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 18:07
DrClaw schreef op zondag 14 maart 2010 @ 22:39:
mijn gok is, dat het probleem zit in de el cheapo wanadoo livebox. in zo'n livebox zit vaak een embedded systeempje met een kleine routing table. op het moment dat jouw computer tegen de tracker zegt: ik ben een torrent client en ik wil ook wel uploaden, dan gaat de torrent tracker dat natuurlijk ook doorgeven aan de overige tig clients op de wereld. en die hammeren dan (ongewild) op je modem, waardoor alle andere internetverbindingen in de verdrukking komen.
heb je deze gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TWeaKLeGeND schreef op zondag 14 maart 2010 @ 23:04:
Wow je hebt utorrent zo ingesteld dat je niet eens meer kan spreken van 'ik heb een torrent aan'. Dat kan echt het probleem nevernooit zijn.
PC UIT = Zijn snelheid goed?
PC AAN = ?
PC AAN en TORRENT aan = ?
Is hij de enige die last heeft van 'jouw torrent' of kan de 3e gebruiker ook niet lekker meer downloaden zodra jij online komt?
Ik kan dit niet echt diagnostiseren, aangezien de derde nu voor een week weg is en mijn andere huisgenoot niet echt meewerkt (die vindt met zn eigenwijze kop dat ik voor nieuwsgroepen moet gaan dokken)

Wel is het zo dat als ik als enige de pc aan heb staan dat de downloadsnelheid dan significant lager ligt:
Bij het aanzetten van de torrents gaat nu bij mijn pc de downloadsnelheid volgens speedtest van ongeveer 1mb (hoort 2mb<=>20mbit te zijn) naar 600kb/s (ongeveer 1kb/s download via torrents |:( ) Als ik verder de speedtest doe staat hij gewoon op ongeveer 400conn/min, bij torrent aan op zo'n 395 (niks aan de hand dus) Ik vind het verder wel vreemd.
ja ik heb het gelezen, en ik begrijp het principe ook wel. Maar als je bij uTorrent het aantal verbindingen omlaag brengt dat wordt dat toch wel doorgevoerd in het aantal connecties dat met het modem wordt geprobeerd te maken :? nu ik het aantal connecties en de upload nog steeds zo laag heb staan is mijn huisgenoot wel opgehouden met klagen, maar de internet verbinding kan beter. Ook is dit zo klemmend op de torrent dat ik met vlagen een keer "piek" met 160kb/s 8)7

Verder denk ik ook wel dat het modem aan vervanging toe is, al is het maar omdat nieuwe vaak draadloos erbij hebben, en hopelijk niet ongeveer elke week een crash (volledig random,?! al heeel lang heeft dat ding daar last van)

Maar betekent dit dat er eigenlijk redelijk weinig aan te doen is? (behalve nieuw modem, nieuwsgroepen, of zeer trage torrents)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Laatst online: 07-06 17:16
Als je huisgenoot zo eigenwijs is zou ik geeneens de moeite doen om hem een snelle download te bezorgen :P

Probeer is in je router alles uit te schakelen wat veel cpu kost, zoals QoS enz.
Heb je je poorten eigenlijk wel geforward?

[ Voor 37% gewijzigd door TereZz op 18-03-2010 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TereZz schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 19:31:
Als je huisgenoot zo eigenwijs is zou ik geeneens de moeite doen om hem een snelle download te bezorgen :P

Probeer is in je router alles uit te schakelen wat veel cpu kost, zoals QoS enz.
Heb je je poorten eigenlijk wel geforward?
Ja de poort is geforward ;) dat is iets wat je zowiezo al moet hebben bij torrents. verder kan ik geen opties wijzigen, aangezien die net zoals de log files achter het kopje geavanceerd zitten. En dus ook achter het (helaas niet meer standaard) wachtwoord. Verder wat dat eerste betreft ben ik het helemaal met je eens, het enige probleem wat ik nu wil oplossen is dat zelfs als ik maar met 5kb/s download via torrents, dat de algehele internet snelheid dan met 1mb/s verminderd wordt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Laatst online: 07-06 17:16
Kun je bij een ander pc mischien even testen met uTorrent, als je daar het probleem ook hebt zou ik ipv die livebox een ander ADSL2 modem/router neerzetten en kijken of je het probleem nog steeds hebt. Of je neemt contact op met Online en zeg dat je livebox vaak vastloopt ofso :P
Als je zegt dat door torrents je snelheid lager wordt komen ze zeker met een standaartantwoordje van: Jaa, dat ligt aan de connecties/overhead/ander onzin die ze gaan verzinnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-06 15:31
Ik zou overigens ook niet met speedtest.nl testen, daar klopt echt nooit wat van... Althans bij mij dan. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mgear
  • Laatst online: 29-05 14:07
Hoi,

Probleem is is dat de livebox niet zo goed om kan gaan met torrents. Wat vaak helpt is in utorrent het maximaal aantal gelijktijdige verbindingen op 20 te zetten dan zou het goed moeten gaan. 2 gelijktijdige verbindingen is echt weer overdreven eerlijk gezegd. Als je met behulp van een kabel verbonden bent check dan eens of er misschien iets is met je netwerkkabel, zie wel vaker dat in studentenhuizen het zelfgeknepen kabelstekkertjes zijn waardoor niet alle draadjes misschien goed vast zitten. Wat ook kan is een defecte poort op de switch.Misschien zit je pc in een poort van de switch die niet helemaal goed is. Wat in elk geval zeer aan te raden is is als je met veel traffic en gelijktijdige verbindingen werkt en geen wifi en of telefonie zit je misschien kan vragen om een 546. Dat is een relatief oud modem maar werkt perfect erg stabiel en traint snel in. Moet je wel specifiek om vragen bij evt. omruiling bij online.

[ Voor 3% gewijzigd door Mgear op 21-03-2010 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s1ck
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-06 15:11
Ik heb deze week ook ontzettend veel last van langzame torrents. Kleine bestandjes (dus non film) gaat normaal. Maar zodra ik een film download krijg ik max 20kb, en dat is raar want ik heb hier jaren lang geen problemen mee gehad. Heb het op Windows en op mijn Mac geprobeerd maar bijden zelfde resultaat.

Zit bij KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149075

Weet je zeker dat je minimale connecties hebt ingesteld en niet een of andere trigger die heel laag staat ?

Doe eens een netstat -a op die torrentbak om te kijken hoeveel connecties er open staan.

uPnP ook even uit zetten in je torrent client :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s1ck
Ik zal er is naar kijken. Maar ik heb NIKS anders ingesteld dan normaal, daarom vind ik het zo raar.

Vandaag wat dingen geprobeerd maar tot nu toe werkt nog niks.

- Router reset
- Firewall staat uit op Windows PC
- BitTorrent verwijderd en uTorrent geinstalleerd
- Op Windows en OS X geprobeerd
- Verschillende torrents geprobeerd. Met films gaat het traag als stront en als ik een programma/muziek bestand download gaat het wel normaal (max 700kb/s)

Wat kan ik nu nog meer proberen?

[ Voor 65% gewijzigd door s1ck op 20-10-2011 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s1ck
Heb een pakket bij NewsGrabber gekocht en daar krijg ik wel gewoon 700-760 kb/s
Baal er nog wel van dat het met torrents niet lukt, zelfs na schone installatie niet.
Pagina: 1