Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
Ik ben op zoek naar een nieuwe AV-receiver die alle HDMI-apparaten kan doorlussen naar de tv zoals:
blurayspeler, PS3, HD-tuner, NMT. Volgens de laatste AV-receivers (van Onkyo en Denon weet ik)
Met doorlussen bedoel ik zowel video als geluid (5.1 of DTS etc.). De bedoeling is dan 1 HDMI-kabel richting de tv.
Ik word nl gek van alle kabels en in mijn loze kabelgoot van TV (aan de muur) naar meubel, wil ik zo min mogelijk draadjes hebben!

1) Kan dit? hoe werkt dat met het selecteren van een kanaal?
2) Kan ik ook mijn Wii en andere analoge signalen (zowel video als geluid) via deze receiver laten verlopen?
3) Waar moet ik op letten bij een receiever? Welke receiver is hiervoor aan te raden?

[ Voor 10% gewijzigd door OmeRobbie op 15-03-2010 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik heb je titel gewijzigd, maar zou je zelf misschien shortlist van een aantal modellen kunnen posten, met de plus en minpunten erbij?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
elke moderne receiver kan dit..

waar je op moet letten bij de receiver hangt helemaal af van welke zooi je eraan wilt hangen. Een HKTS11 setje of een stel MA GS60 speakers is nogal een wereld van verschil. En dan uiteraard het budget nog.

Verder ben ik het eens met onze leraar: vrij karige informatie.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

OmeRobbie schreef op zondag 14 maart 2010 @ 21:01:
1) Kan dit? hoe werkt dat met het selecteren van een kanaal?
TV staat standaard ingesteld op (bijvoorbeeld) HDMI 1. Alles wat de receiver daar in komt komt namelijk via HDMI binnen. Vanaf daar werkt de receiver als een switch. Als je bijvoorbeeld HDMI In 3 wilt weergeven op de tv dan selecteer je dat op de remote van de receiver. Wil je daarna HDMI 1 weergeven selecteer je dat weer op de receiver. De tv zal gewoon het beeld laten zien van welk kanaal jij de input wilt. Dus in plaats van kanalen te wisselen op de tv wissel je kanalen op de receiver. Het is dus mogelijk meerdere apparaten aan te hebben, maar je zal maar een apparaat actief beeld op de tv zien.
OmeRobbie schreef op zondag 14 maart 2010 @ 21:01:2) Kan ik ook mijn Wii en andere analoge signalen (zowel video als geluid) via deze receiver laten verlopen?
Meeste receivers van tegenwoordig kunnen ook analoge signalen als S-Video of composiet converteren naar digitaal zodat deze ook over de HDMI-out van de receiver worden gestuurd. Echter doet de ene receiver dit tot 480p waar de ander gewoon tot en met 1080p scaled. Dus daar zit verschil in.

Let wel dat de Wii aparte kabels heeft voor audio. Dus je hebt dan meerdere kabels naar de receiver lopen. Maar dit spreekt voor zich en hoe het werkt ook. Ook kan je instellen dat je bijvoorbeeld de audio van ingang 1 wilt koppelen aan de video van ingang 2.Dit heb je nodig als een apparaat bijvoorbeeld analoog video verstuurd, maar de audio digitaal (dan heb je dus diverse ingangen).
3) Waar moet ik op letten bij een receiever?
Op zich kan elke receiver die video kan upscalen van analoog tot digitaal wat jij wilt: een enkele HDMI kabel naar de tv. Wat verder ook handig is als de receiver HDMI Processing (of HDMI Repeating) heeft. Dit wil zeggen dat de receiver dan namelijk audio van het HDMI signaal kan halen. Dan heb je dus ook naar de receiver toe maar een enkele kabel nodig. De receiver laat dan de audio over de speakers klinken en video gewoon op de tv/LCD/plamsa. Als je een receiver hebt met HDMI Pass Thru of HDMI Switching wordt alles doorgestuurd naar de tv, dus audio en video. Om audio over de speakers te krijgen moet je dan ook nog bijvoorbeeld een optische kabel. Maar dat is dus niet perse nodig, maar scheelt wel kabels en je kan dan ook DTS HD en Dolby TrueHD ontvangen als de receiver HDMI Processing heeft.
3)Welke receiver is hiervoor aan te raden?
Alle receivers met HDMI Processing en die de mogelijkheid hebben van het upscalen van analoge signalen naar digitaal. Verder zie de post van Teacher, want denk dat je met bovenstaande een heel stuk komt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Ik heb de volgende modellen op het oog: de Onkyo SR-507 (330eur) en de Denon AVR-1610 (399eur).
Er zijn verschillen tussen upscalen van analoge input (de Onkyo krijgt hier in een review commentaar op).

Mijn belangrijkste vraag is echter: als ik zo'n receiver koop (kunnen ze het tegenwoordig echt allemaal? en even goed?) hoe werkt dat dan met de HDMI throughput: werkt het ook als de AVR uit staat? En hoef ik dan niet met mijn tv-kanalen te switchen? Gaat geluid ook automatisch mee en in-sync? Kan de HD TV-tuner ook via de AVR?

Als er geen addertjes onder het gras zitten dan wordt de AVR mijn eerste aanschaf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Persoonlijk vind ik upscalen via de receiver het meest overrated wat er is. Je tv scaled ten slotte ook al naar 1080i (HD ready) of 1080p (Full HD). Dus waarom je receiver dan ook nog eens laten scalen? En een beetje Blu-ray speler zal een DVD al beter upscalen dan een receiver het zal doen. En het upscalen van een 720p game naar 1080p gaat in de theorie wel, maar in de praktijk heb je alleen maar last van incorrecte textures.

Volgens mij scaled de AVR-1610 alleen naar digitaal en verder niets. Dus als je een 480p signaal de AVR-1610 in stuurt dan zal deze via HDMI ook 480p weergeven. Maar nogmaals: de tv zal die 480p gewoon beeldvullend weergeven. Onkyo TX-SR507 doet helemaal niets van scalen van analoog naar digitaal. Daar heb je de TX-SR607 voor nodig.

Van Denon en Onkyo is het volgens mij dat ze beeld en audio door geven naar de tv als de apparaten in stand-by staan. Moet dus wel iets van stroom op staat, want anders werken de componenten natuurlijk niet. Volgens mij verbruikt een Denon in deze mode ongeveer 30 Watt. Enige wat je wel moet doen als je bijvoorbeeld van de ene naar de andere HDMI ingang wilt schakelen is de receiver even aanzetten en wanneer deze op het goede kanaal staat zet je deze weer in stand-by. Je hoeft nooit op je tv te switchen, want alles gaat via de ene HDMI ingang waar de receiver op is aangesloten.

Meeste Digital TV kastjes met HDMI uit kunnen ook op de AVR worden aangesloten op een beschikbare HDMI ingang. Want schakelen van kanaal tot kanaal doe je dan toch met de remote die bij de tuner zit. Al zou ik wel even zoeken op het type tuner dat je hebt, want er zijn tuners die niet goed werken samen met een receiver. Geluid dat weg valt of niet goed binnen komt.

Negen van de tien receivers hebben tegenwoordig de mogelijkheid om delay handmatig in te stellen. Dus dan kan ben je verzekerd van geen vertraging. Als alle apparaten over HDMI 1.3 beschikken kan je ook nog overgaan op de ingebouwde audio-sync die apparaten met HDMI 1.3 kunnen inschakelen.

Zal vast wel een addertje onder het gras zitten, maar als met al is een receiver zeer gemakkelijk in gebruik en zo te lezen zijn er wel exemplaren die doen wat jij wilt. Alleen zal je voor upscaling een iets hoger budget moeten hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Thanx Fear1986!! Ik ben een heel stuk wijzer van jouw uitgebreide uitleg! Ik denk dat de Onkyo met 0,1 watt in sby verbruik min voorkeur op dit moment heeft.
Misschien toch nog even speuren naar een andere HDMI Processing of HDMI Repeating AV-receiver.

Ben wel blij dat ik deze vraag gepost heb, want nu snap ik dat ik moet investeren in een AV-receiver om mijn kabelzooi enigszins in toom te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Let wel dat verbruik in standy-by gewoon is als de receiver echt niets staat te doen. Zodra jij beelden door gaat sturen terwijl de receiver in stand-by staat gaat het verbuik met een flinke factor omhoog. Gemiddeld 30 Watt zoals gezegd. Al is dat nog steeds niets in vergelijking met wat ze in totaal kunnen verbruiken.

En nogmaals: de Onkyo TX-SR507 doet dus niet aan scaling van analoog naar digitaal wat jij dus wel wilt. Dat doen de hogere modellen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
En nogmaals: de Onkyo TX-SR507 doet dus niet aan scaling van analoog naar digitaal wat jij dus wel wilt. Dat doen de hogere modellen wel.
[/quote]

Ik weet dat het niet upscalet maar ben het eigenlijk met je eens: het voegt toch niets extra toe... Je hebt me overtuigd ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

OmeRobbie schreef op maandag 15 maart 2010 @ 23:52:
Ik weet dat het niet upscalet maar ben het eigenlijk met je eens: het voegt toch niets extra toe... Je hebt me overtuigd ;-)
Ho wacht!
Je haalt nu twee dingen door elkaar. Als eerste heb je of de receiver uberhaupt van analoog (s-video, component, composiet) naar digitaal (HDMI out) kan scalen. Als de receiver dat niet kan heb je dus nog steeds meerdere kabels naar je tv lopen. Dan heb je dus een HDMI kabel naar de tv lopen voor alles wat je met HDMI op de receiver hebt aangesloten, maar daarnaast bijvoorbeeld ook een s-video kabel voor de apparaten die je analoog aan hebt gesloten. Als je alleen apparaten met HDMI hebt maakt het dus niet uit, maar als je ook analoog aan gaat sluiten en je wilt maar een enkele kabel dan moet de receiver toch wel kunnen scalen van analoog naar digitaal. En dat doet de TX-SR507 dus niet. Dus met de TX-SR507 heb je nog steeds meer kabels naar de tv.

Als tweede heb je het upscalen tot een bepaalde resolutie. Dus dan scaled de receiver als van analoog naar digitaal, maar dan ook nog eens tot een bepaalde waarde. Dus zeg maar 1080p. Als je dan een oude dvd-speler met S-Video aansluit dan maakt de receiver een een digitaal 1080p-signaal van en stuurt dat naar de HDMI uitgang van de receiver.

Dat upscalen naar een bepaalde waarde is zinloos omdat de tv dat ook al doet. Maar het eerste (dus van analoog naar digitaal) heb je zeker wel nodig aangezien je een Wii hebt. Dus dan moet je kijken naar iets van een AVR-1610 (die dus analoge beelden alleen naar digitaal converteert en verder niets, dus Wii via composiet blijft 480p of met de componentkabel van de Wii 720p). De Onkyo TX-SR507 heeft voor de Wii dus nog een analoge kabel naar de tv nodig, de Onkyo TX-SR607 scaled het beeld van de Wii naar digitaal en tot 1080i).

Dus dat moet je voor jezelf goed op een rijtje zetten. Dat de receiver wel alles naar digitaal kan converteren. Upscalen naar 1080p is dan niet nodig, dat andere wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:43

HenkS

Da_king alias HenkS

FeaR1986 schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 00:50:
[...]

Dus dat moet je voor jezelf goed op een rijtje zetten. Dat de receiver wel alles naar digitaal kan converteren. Upscalen naar 1080p is dan niet nodig, dat andere wel...
er loopt hier trouwens ook een enorm Denon topic, daar staat in de topic start ook al veel informatie. Zelf zou ik tussen die modellen voorkeur hebben voor de Denon tov Onkyo, en ik weet het niet zeker, maar volgens mij worden de laatste Onkyo modellen echt heel heet als ze gebruikt worden (maar pin me er niet op vast). Ik weet overigens ook niet wat je voor boxen wilt gaan aansluiten op deze receiver?

5.1 set met grote boxen? dan moet je ook even naar het vermogen kijken, er wordt namelijk gezegd dat je dan beter voor de Denon AVR 1910 ipv de 1610 kan gaan, maar ook hier staat veel over in het Denon topic

[ Voor 47% gewijzigd door HenkS op 16-03-2010 08:41 ]

Pagina: 1