Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-09 21:01
Hoi allen,

Voor een onderzoek dat ik aan het uitvoeren ben naar de invloed van horizontale oogbewegingen op de aandacht (denk aan: psychologische functieleer) ben ik, in adobe flash, een progje aan het maken dat het volgende moet kunnen:

- stilstaande witte cirkel in het midden van een zwart scherm tonen
- Op het moment dat er op de spatiebalk gedrukt wordt moet die cirkel van links naar rechts gaan bewegen. Niet helemaal naar de randen, maar van 20% schermbreedte naar 80% schermbreedte. De snelheid moet daarbij niet constant zijn, maar vloeiend: zoals de x-coordinaat van een sinusfunctie: traag aan de uiteinden, even stilstaand, dan weer langzaam versnellend om met maximale snelheid door het midden te suizen etc.
- Spatiebalk indrukken: weer stilstaande stip tonen. Mag best 'schokken' zegmaar: hij hoeft niet rustig tot stilstand te komen in het midden van het scherm. Mag dus gewoon een toggle zijn voor stilstand, of beweging.

Nu ben ik al aan het stoeien geweest met motion tweens inclusief die 'ease' optie, maar dat is toch niet echt een correcte sinusbeweging.

Ik heb excelbestandjes klaarstaan met posities aangegeven in pixels zegmaar, dat zou wellicht kunnen helpen? Of kan ik in adobe flash aangeven dat een object een x-component van een sinusbeweging zou moeten gaan uitvoeren?

Misschien kan iemand me op weg helpen. Ik kan code wel editten als ik code zie (achterhalen dus wat 't doet), maar ik kan 't niet zelf schrijven.

Hoop dat dit 't goede forumpje is.
Note: ik vind de output van flash niet bepaald mooi. Zelfs bij een gewone 'straight' motion tween schokt en 'teared' de witte cirkel behoorlijk. Als iemand dit in no-time in een ander prog voor elkaar kan boksen hoor ik 't graag.

thx voor de tips alvast
daniel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhoenixT
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-08 18:51
Ga eens goed naar ActionScript 3 kijken, de taal waarmee je in Flash kunt programmeren. Google het. Met een paar simpele tutorials zou je al moeten kunnen realiseren wat je voor ogen hebt. Een object van links naar rechts laten bewegen is erg basic ActionScript 3. Het is echt niet moeilijk.

With PlaneShift since 2003. WC-Grid ftw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-09 21:01
Tof, dat zal ik doen. Dankjewel!
Edit: dit ziet er wel grondig uit: http://edutechwiki.unige.ch/en/Flash

[ Voor 53% gewijzigd door Znorkus op 14-03-2010 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tharulerz
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-04 05:16
Je kan in flash een lijn zelf tekenen (een sinus) en deze dan definieren als volglijn. Vervolgens moet je enkel nog je cirkel op die lijn laten bewegen, afremmen op de juiste mmomenten, en herhalen, en je hebt je sinus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 03:04
Tharulerz schreef op maandag 15 maart 2010 @ 12:00:
Je kan in flash een lijn zelf tekenen (een sinus) en deze dan definieren als volglijn. Vervolgens moet je enkel nog je cirkel op die lijn laten bewegen, afremmen op de juiste mmomenten, en herhalen, en je hebt je sinus?
ware het niet dat er hier geen op-en-neer beweging bedoelt wordt, maar een natuurlijker snelheidsop- en afbouw. ik geloof dat dát niet zomaar mogelijk is in flash, al ben ik absoluut geen ervaringsdeskundige :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 17:10
Znorkus, je hoeft niet te groeten onder je post. Daarnaast wil ik je adviseren een tutorial, boek of cursus Flash te gaan volgen want wat je wilt (tweening) zijn redelijk basic zaken. GFX is niet bedoeld om een vraag te dumpen en te wachten totdat iemand je probleem oplost. Zie ook de FAQ onder "Kan iemand even..?" ;)

Wat heb je al geprobeerd om zelf uit te vogelen? Welke tutorials heb je opgezocht en waar loop je binnen Flash tegenaan? Het schokken in de output wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een te lage framerate; Zet die om te beginnen eens op 30 fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 17:10
kaesve:
ware het niet dat er hier geen op-en-neer beweging bedoelt wordt, maar een natuurlijker snelheidsop- en afbouw. ik geloof dat dát niet zomaar mogelijk is in flash, al ben ik absoluut geen ervaringsdeskundige :P
Dát is zeker wel zomaar mogelijk in Flash. Zowel handmatig als met ActionScript.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tharulerz
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-04 05:16
kaesve schreef op maandag 15 maart 2010 @ 12:05:
[...]

Lees: "afremmen op de juiste momenten" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:28
math.sin google daar maar eens op:)
Pagina: 1