Juist calibreren van laptop scherm icm Samsung 2343 monitor

Pagina: 1
Acties:

• brentnl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-02 23:15
Hallo,

ik heb al veel op internet opgezocht wat betreft het calibreren van monitoren en zodra ik meer geld tot mn beschikking heb zal ik ook een hardware matige calibratie tool aanschaffen, maar tot die tijd stel ik mijn schermen graag juist in.

Ik heb een xxodd laptop met 9800gts grafische kaart. Deze stuurt dmv dvi mijn Samsung 2343 monitor aan. Nu ondervind ik als webdesigner meerdere problemen.

Ten eerste zijn de kleuren op beide monitoren compleet verschillend; mijn laptop laat andere tinten zien als mijn samsung monitor.

Ten tweede kan ik de helderheid van mijn laptop scherm niet meer aanpassen, ook niet wanneer ik de samsung monitor loskoppel.

Ten derde gebruikt photoshop volgens mij ook weer een ander kleurprofiel, want als ik kleuren in photoshop probeer te 'matchen' , en ik upload vervolgens een gesliced plaatje uit photoshop naar een webserver, wijken de kleuren in de browser weer enorm af.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de beelden op mijn samsung monitor gelijk zijn aan die van mijn laptop ZOWEL in photoshop als in windows/browsers? Het liefst moet dit 'totaalplaatje' dan ook nog eens met de werkelijkheid kloppen aangezien ik geen andere pc tot mijn beschikking heb hier om de beelden op te controleren.
Het is nogal lullig als ik een klant een website in bedrijfskleuren aanlever waarbij blijkt dat ik er een paar tinten langs zit.

Als laatste puntje; ik gebruik mijn laptop ook wel eens los van de monitor, op locatie bijvoorbeeld. Ik weet niet of hij dan weer gebruikt van een ander kleurenprofiel?

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Het verschil in kleuren lijkt mij vooral te komen door dat het verschillende type panelen zijn en verschillende modellen en je anders tegen beide monitoren aankijkt(laptopscherm vaak iets van bovenaf)? Dat zul je handmatig/op het oog moeten kalibreren tot ze gelijk zijn?

Dat 3e probleem, had je dat ook al vóórdat je je 2343 eraanhing? Ik kan me nt voorstellen dat zoiets spontaan gebeurd?

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• brentnl
Nee dat derde gebeurde daarvoor niet, maar komt omdat ik bij het installeren van de samsung monitor tevens met kleurenprofielen heb lopen stoeien omdat photoshop een kleurprofiel conflict aangaf na het installeren van de monitor.
Hierdoor is er in photoshop het één en ander waarschijnlijk veranderd maar ik weet nu eigenlijk niet zo goed meer wat ik het beste in kan stellen.

Ik heb photoshop nu op kleurprofiel Adobe RGB 1998 staan, alleen nu geeft hij bij het openen van iedere foto aan dat deze een embedded profiel sRGB heeft met de vraag of ik dat profiel wil gebruiken of wil converteren naar Adobe RGB..

Nu twijfel ik dus of ik er wel goed aan heb gedaan photoshop op Adobe RGB te zetten, gezien het feit dat schijnbaar alles (fotos, website layouts enz) is opgeslagen in het sRGB profiel..

• 100kb
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 11:14
Als je echt gezocht had op het internet voordat je hier een vraag deponeerde dan had je vast wel ergens ontdekt dat wat je wilt (twee schermen aan één machine caliberen zodat ze gelijk zijn) onder Windows (ik neem maar aan je Windows gebruikt aangezien je Photoshop zegt te gebruiken) niet mogelijk is.

Ook een hardwarematige tool zal je niet helpen, die maakt ook alleen een kleurprofiel aan en Windows gebruikt dat kleurprofiel vervolgens voor alle aangesloten monitoren.

Just because you're a certified paranoid does not mean there is no one after you

• Dutch Lion
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:10
Je zou je scherm misschien door middel van de menutjes die ingebakken zitten kunnen calibreren.

Wat je in ieder geval kan helpen is dit:

http://www.hardware.info/...ss-contrast-gamma-hwi.htm

"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."

• brentnl
100kb schreef op maandag 15 maart 2010 @ 14:55:
Als je echt gezocht had op het internet voordat je hier een vraag deponeerde dan had je vast wel ergens ontdekt dat ...
Sorry dat ik niet aan je verwachtingen heb voldaan, maar dat heb ik niet gevonden..

Dutch Lion, bedankt, hiermee komen de 2 schermen in ieder geval wel beter bij elkaar in de buurt.

Ik zit alleen nog met 2 vragen/problemen:
1. op welke kleurenprofiel stel ik photoshop het beste in? Ik dacht gelezen te hebben "adobe rgb 1998', echter krijg ik nu dus bij alles wat ik open de melding dat het bestand/plaatje in een ander profiel (sRGB) is opgeslagen.
2. ik kan de helderheid van mijn laptop scherm niet aanpassen (niet in energiebeheer, en ook niet met de fn toetsen). Heb al verschillende drivers van laptopvideo2go.com geprobeerd.

[ Voor 17% gewijzigd door brentnl op 15-03-2010 23:36 ]

• 100kb
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 11:14

Just because you're a certified paranoid does not mean there is no one after you

Pagina: 1