Ubuntu booten via de Windows 7 bootloader

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:12
Goeiemiddag!

Ik had dus Ubuntu geinstalleerd, alles prima. Besloten om Windows 7 bootloader te gebruiken voor overzichtelijkheidsdingen, en ik houd Windows liever als hoofd-OS. Dus ik heb ik [iets] zitten doen zodat Windows Bootloader nu eerst werkt. Maar nu kan ik niet bij mijn Ubuntu. Ik heb geprobeerd met EasyBCD een GRUB loader te proberen installeren, maar ik snap niets van het bewerken menu.lst. Er staat namelijk niets in, en ik weet niet wat erin moet, en hoe ik mogelijk aan de data kom die erin moet. Iemand met meer verstand van deze dingen die mij wilt helpen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:02

Compizfox

Bait for wenchmarks

NTLDR kan geen Ubuntu booten, en GRUB kan evenmin Windows loaden.

Maar zover ik weet kan NTLDR ook geen chainloading (het loaden van een andere bootloader), dat kan GRUB wel. Als je vanuit GRUB Windows wilt booten chainload GRUB dus naar NTLDR, die Windows weer load.

Menu.lst is het configuratiebestand van Grub 1.x, maar dat is alweer verouderd want tegenwoordig hebben we Grub2 wat weer heel anders werkt (met scripts in /etc/grub.d/ en /etc/default/grub)

Ik heb ook wel eens gehoord dat EasyBCD een Grub-loader kan installeren, maar hoe dat verder werkt weet ik niet.

Een menu.lst kan er bijvoorbeeld zo uit zien:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
default 1
timeout 10

title Ubuntu, kernel 2.6.17-10-generic
root (hd0,4)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.17-10-generic root=/dev/sda5 ro quiet splash
initrd /boot/initrd.img-2.6.17-10-generic
quiet
savedefault
boot

Om alleen Ubuntu te booten dus.
root (hd0,4) staat voor dat de root op de eerste hardeschijf (grub begint te tellen bij 0) en de 5e partitie staat.

Als je vanuit Grub Windows (eigenlijk de Windows bootloader, NTLDR dus) wilt booten, kun je dat zo doen:
code:
1
2
3
4
title Microsoft Windows XP Professional
root (hd0,1)
makeactive
chainloader +1

[ Voor 46% gewijzigd door Compizfox op 14-03-2010 17:34 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
NTLDR kan inderdaad geen Ubuntu booten, maar NTLDR kan blijkbaar wel via een omweg chainloaden. Via EasyBCD (1.7.2) kun je NeoGrub bootloader installeren, en die laadt Linux based bestruingssystemen.

http://neosmart.net/wiki/display/EBCD/Linux

[ Voor 10% gewijzigd door ikt op 14-03-2010 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:58

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Ik was de menu-bestanden inderdaad al kwijt! Gelukkig bestaan er ook gewoon GUI-programma's om Grub te configureren.

De setup met Windows 7 en Ubuntu draai ik ook. Daartoe heb ik eerst Windows 7 geinstalleerd en daarna Ubuntu (maar wel van te voren de partities goed geconfigureerd). Ubuntu zorgt er dan voor dat in Grub automatisch een verwijzing naar de Windows 7 bootloader staat. Met zo'n GUI-programmaatje kan je Grub dan zo configureren, dat hij automatisch Windows start, in plaats van Linux.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Klopt, dat is 'de' manier, waarop men het altijd doet.

Wat de TS wil is juist andersom, dat niet Grub NTLDR load als je Windows wilt booten maar dat Windows Grub load als je Ubuntu wilt booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandmasg
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04:44

Grandmasg

What ever!!!!

I know a lot, but not everything! Hobby systeem
WhatPulse Aap stats!
Github team stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
Dankjullie! Ik heb even het stukje menu.lst van Compizfox gekopieerd en bewerkt naar wat ik denk dat goed is. Ik laat het wel weten of het is gelukt. (Wat is trouwens de laatste versie van Ubuntu anderhalve week geleden?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:58

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Je kan dat stukje code niet zomaar kopiëren ;) . Je moet het namelijk configureren naar je eigen installatie. Bijvoorbeeld de plaats op je hardeschijf wil nogal eens variëren (het stuk hd0,4). Bovendien werkt de nieuwe Grub dus niet meer met de menu-bestanden in /boot/grub/, maar met andere bestanden. De handigste oplossing voor jou lijkt me om zo'n grafische interface voor Grub te installeren, zoals ik heb gedaan. Zoek maar eens op Google naar "gui grub" voor meer info.

De "laatste versie" van Ubuntu bestaat niet echt, omdat er constant updates worden verspreid. Je kan het best gewoon de huidige release van hun site plukken (wat je waarschijnlijk gedaan hebt).

[ Voor 16% gewijzigd door Mr.Qips op 14-03-2010 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
Mr.Qips schreef op zondag 14 maart 2010 @ 17:42:
Je kan dat stukje code niet zomaar kopiëren ;) . Je moet het namelijk configureren naar je eigen installatie. Bijvoorbeeld de plaats op je hardeschijf wil nogal eens variëren (het stuk hd0,4). Bovendien werkt de nieuwe Grub dus niet meer met de menu-bestanden in /boot/grub/, maar met andere bestanden. De handigste oplossing voor jou lijkt me om zo'n grafische interface voor Grub te installeren, zoals ik heb gedaan. Zoek maar eens op Google naar "gui grub" voor meer info.

De "laatste versie" van Ubuntu bestaat niet echt, omdat er constant updates worden verspreid. Je kan het best gewoon de huidige release van hun site plukken (wat je waarschijnlijk gedaan hebt).
Ik heb hem ook bewerkt :) Maar hij boot niet.
code:
1
2
3
4
5
6
title Ubuntu, kernel 2.6.17-10-generic
root (hd0,5)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.17-10-generic root=/dev/sda6 ro quiet splash
initrd /boot/initrd.img-2.6.17-10-generic
quiet
savedefault

boot

Ja, maar sinds vorige week werkte het niet meer. :) Dus is het handig om te weten wat ik in moet vullen i.p.v. '2.6.17-10'

[ Voor 5% gewijzigd door ikt op 14-03-2010 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

De kernel die je hebt ;)

Maar je hebt Ubuntu al wel geinstaleerd neem ik aan?
Dan is het misschien een optie om op te starten vanaf de Live-CD en de menu.lst (die is te vinden in /etc/boot/grub/) van je Ubuntu installatie te kopiëren.

De laatste versie is 9.10, codenaam Karmic Koala.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
Zal ik eens proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

OK, laat je het weten of het gelukt is?

Je kunt eventueel nog de bovenste regel timeout 10 aanpassen naar timeout 1 oid.

Wat wel een nadeel is aan 'jouw' manier is dat als er een nieuwe kernel wordt geinstalleerd menu.lst niet automatisch wordt aangepast. Dat moet je dan handmatig doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
Compizfox schreef op zondag 14 maart 2010 @ 18:54:
OK, laat je het weten of het gelukt is?

Je kunt eventueel nog de bovenste regel timeout 10 aanpassen naar timeout 1 oid.

Wat wel een nadeel is aan 'jouw' manier is dat als er een nieuwe kernel wordt geinstalleerd menu.lst niet automatisch wordt aangepast. Dat moet je dan handmatig doen.
Aha, ik zal denk ik nadat ik alles werkt de GRUB -> NTLDR manier doen.

Trouwens, in de grub.cfg file staat dit:
root=UUID=4e04cdfc-72c3-4f14-97f7-c7c1180c9c76

Hoe krijg ik het in deze vorm?
root=/dev/sdaX

Ik ga weer eens rebooten, kijken of het nu lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dat hoef je niet om te zetten. UUID en de sdXY notatie zijn verschillende manieren om een partitie aan te duiden. Je kunt er dus ook gewoon root=UUID=4e04cdfc-72c3-4f14-97f7-c7c1180c9c76 neerzetten.

Om GRUB weer te installeren in de MBR: http://wiki.ubuntu-nl.org...#HerstelGrub2meteenLiveCD

Pagina: 1