Ati HD5670 passief maken ?

Pagina: 1
Acties:

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 10:26
Ik zou graag willen weten of ik de Sapphire HD5670 1GB passief kan maken?

De Sapphire HD5670 wordt geplaatst in mijn Htpc, die momenteel al uiterst is geassembleerd.

Omdat ik nooit eerder de koeling van een videokaart heb vervangen, stel ik hier mijn vraag aan de Tweakers.
Of is de werkwijze ongeveer dezelfde is, als bij een processor?

Hoe ik het zou willen doen:
De passieve koelblok van de Sapphire HD2600XT Ultimate gebruiken, om op de Sapphire HD5670 te plaatsen.
De HD5670 heeft een maximum van 60watt als verbruik en de HD2600XT een maximum van 65watt.
Dus vermoed ik ook, dat ze dezelfde warmte produceren en dezelfde koelblok kunnen gebruiken.
De beide kaarten hebben voor het bevestigen van de koeling, dezelfde afstand om de bouten van de koeling te bevestigen.
De gaten voor de bouten zit aan alle zijden op precies dezelfde plaats.
Verder zitten er zover ik kan zien, ook geen componenten in de weg om de passieve koelblok te kunnen plaatsen.

Natuurlijk heeft dit alles tot gevolg, dat de garantie voor de nieuwe videokaart de Sapphire HD5670, zal vervallen.

Hier een foto van de onder en bovenkant van beide kaarten, de Sapphire HD2600XT met passieve koeling.

Bovenkant van de videokaarten
Onderkant van de videokaarten

Hier een foto met, dezelfde afstand om de bouten van de koeling te bevestigen:

Fan koeling
Passieve koelblok

Foto's van de HD5670 en vanuit een review:

GPU Ati HD5670
Fan en koelblok van de Ati HD5670

• kronolith
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-02 15:20

kronolith

[EDIT]

Ik zou zeggen: probeer het gewoon eens! Als het toch niet past of de temperaturen toch te hoog worden, kun je altijd een speciale passieve koeler kopen.

• Moris
Ik wil het graag proberen, maar dan vervalt ook de garantie.
Ik heb gisteren net de Sapphire HD5670 gekocht, vandaar deze vraag!

• Moris
Ik heb mijn Ati HD5670 aangepast met de passieve koelblok v/d Ati HD2600.

Omdat deze videokaart alleen zal gebruikt worden voor mijn Htpc, dus enkel voor weergave beeldmateriaal.

Heb ik voor de test PowerDvd gebruikt en in Ati CCC alle beeldverbeteraars open gezet om de temperatuur eens te testen.

Hier is de printscreen van de temperatuur die niet hoger komt dan 46 graden.Nog een printscreen

Zijn er nog ander zaken waarop ik moet letten of nog eens moet testen :?

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
test hem eens met furmark, deze stookt hem lekker op, kun je zien of dat blokje genoeg is.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• PiRiVi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-01-2021

PiRiVi

TRX FTW

Moris schreef op zondag 14 maart 2010 @ 22:48:
Ik heb mijn Ati HD5670 aangepast met de passieve koelblok v/d Ati HD2600.

Omdat deze videokaart alleen zal gebruikt worden voor mijn Htpc, dus enkel voor weergave beeldmateriaal.

Heb ik voor de test PowerDvd gebruikt en in Ati CCC alle beeldverbeteraars open gezet om de temperatuur eens te testen.

Hier is de printscreen van de temperatuur die niet hoger komt dan 46 graden.Nog een printscreen

Zijn er nog ander zaken waarop ik moet letten of nog eens moet testen :?
Goed dat je het hebt gedaan; that's what Tweaking is all about!

:-)

• Dharion
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-11-2025
Dat moet wel lukken, ik zie dat je een vergelijking doet met een HD2600XT, en dat die maar 65W is, maar je vergeet dat de HD5670 op een 40nm chip is gemaakt, en de HD2600XT op minimaal 55nm, als het nog niet meer is, dus de HD5670 produceert sowieso al een stuk minder warmte...

• Moris
nedernakker schreef op maandag 15 maart 2010 @ 06:47:
test hem eens met furmark, deze stookt hem lekker op, kun je zien of dat blokje genoeg is.
Oké, dat zal ik eens doen!
Ik zou niet schrikken, mocht Sapphire dezelfde koelblok van de 2600XT later standaard op een Ati HD5670 plaatsen en zal het uit nieuwsgerigheid opvolgen.
De koelblok paste perfekt en voert de warmte naar mijn mening voldoende af voor de HD5670 en ben blij dat het gelukt is.

Nu is het wel zo, dat de HD2600XT waardeloos is geworden, er is zelfs geen stroomaansluiting voorzien om er een fan op aan te sluiten.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-02 13:03

Bolletje

Moderator Harde Waren
Moris schreef op maandag 15 maart 2010 @ 17:18:
[...]
Nu is het wel zo, dat de HD2600XT waardeloos is geworden, er is zelfs geen stroomaansluiting voorzien om er een fan op aan te sluiten.
Tuurlijk niet , nu zet je de koeler van de HD5670 op de 2600XT en je soldeert dan de draadjes aan de 5V van een molex ofzo :>

[ Voor 8% gewijzigd door Bolletje op 15-03-2010 17:28 ]

• Moris
Hier zie de Ati HD2600XT zonder koelblok -- en ook hier

Op de videokaart is er geen stroomaansluiting voorzien om de fan aan te sluiten, dus de enige mogelijkheid is om de fan rechtstreek op een molex aan te sluiten.

Dan moet ik de stekker van de fan eraf knippen en deze op de molex trachten aan te sluiten :?
Dus voor de 5volt moet ik de rode en de zwarte (ground) van de molex gebruiken om de fan op 5volt aan te sluiten.

Bestaan er hier overgangstukken voor :?

Hier een foto van de Arctic Cooler, die op de Ati HD5670 stond.

[ Voor 27% gewijzigd door Moris op 15-03-2010 18:07 ]

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:26

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

valt de aansluiting van de 5 serie ATi niet ergens op een fanconnector van het mobo aan te sluiten?

Ik heb pas een 9600gt ontvangen met een aftermarket cooler erop, deze moet ook via het mobo gevoed worden, maar dat was geen probleem, behalve als je hiet in de gaten hebt, en je de kaart aanzet zonder dat de fan draait... :+

zou je mobo eens inspecteren of dat niet een oplossing is!?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Moris
sain onez schreef op maandag 15 maart 2010 @ 18:04:
valt de aansluiting van de 5 serie ATi niet ergens op een fanconnector van het mobo aan te sluiten?

Ik heb pas een 9600gt ontvangen met een aftermarket cooler erop, deze moet ook via het mobo gevoed worden, maar dat was geen probleem, behalve als je hiet in de gaten hebt, en je de kaart aanzet zonder dat de fan draait... :+

zou je mobo eens inspecteren of dat niet een oplossing is!?
Mocht de aansluiting er zijn, dan is de draad helaas niet lang genoeg om dit te doen!

Hier een foto van mijn moederbord een Gigabyte GA-EP45-UD3R en zo te zien nergen een 2-pin aansluiting voor de fan van de videokaart

[ Voor 16% gewijzigd door Moris op 15-03-2010 18:15 ]

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Nee, die zit ook niet op het moederbord. Daar vind je alleen 3 pins...

Gewoon stekkertje afknippen en rood aan rood, zwart-zwart. Dan heb je volgens mij alleen geen garantie meer op je HD5670 (nu nog wel, omdat fabrikanten het toch niet door hebben of je de koeler nu wel of niet verwijderd hebt).

Je zou ook zelf een stekker kunnen maken van een dunne paperclip oid, zo moeilijk is dat niet.

Gewoon wat knutselen :)

• Moris
Bolletje92 schreef op maandag 15 maart 2010 @ 18:37:
Nee, die zit ook niet op het moederbord. Daar vind je alleen 3 pins...

Gewoon stekkertje afknippen en rood aan rood, zwart-zwart. Dan heb je volgens mij alleen geen garantie meer op je HD5670 (nu nog wel, omdat fabrikanten het toch niet door hebben of je de koeler nu wel of niet verwijderd hebt).

Je zou ook zelf een stekker kunnen maken van een dunne paperclip oid, zo moeilijk is dat niet.

Gewoon wat knutselen :)
Als ik de stekker die aan de molex hangt een beetje in de connector van de Koeler duw, dan past deze een beetje.
Dan is het nog kwestie van de boel nog stevig vast te plakken.

Of,
Ik kan mijn originele koeler die bij de Ati HD5670 hoort, netjes opbergen.
Mocht ik ooit de garantie nodig hebben, dan plaats ik alles terug, zoals het eerst was.
En op de oude Ati 2600XT, plaats ik een goedkoop fannetje om aan iemand weg te geven :)

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Moris schreef op maandag 15 maart 2010 @ 18:45:
[...]

Als ik de stekker die aan de molex hangt een beetje in de connector van de Koeler duw, dan past deze een beetje.
Dan is het nog kwestie van de boel nog stevig vast te plakken.

Of,
Ik kan mijn originele koeler die bij de Ati HD5670 hoort, netjes opbergen.
Mocht ik ooit de garantie nodig hebben, dan plaats ik alles terug, zoals het eerst was.
En op de oude Ati 2600XT, plaats ik een goedkoop fannetje om aan iemand weg te geven :)
Dat laatste kan natuurlijk ook. Alleen houd er rekening mee dat een fan niet genoeg is, een koelblokje is nog echt nodig.

En je kan de connector misschien nog iets bijvijlen, dan past die misschien wel heel mooi erin. Tape erom heen en klaar 8)

• Moris
Oké, ik zal de originele koeler bijhouden, die bij de Ati HD5670 hoort ennetjes opbergen.
Mocht ik ooit de garantie nodig hebben, dan plaats ik alles terug, zoals het origineel was

Op de oude Ati 2600XT, plaats ik gewoon een goedkoop fannetje om aan iemand weg te geven.

Allen hier bedankt om even mee te denken.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dharion schreef op maandag 15 maart 2010 @ 13:31:
Dat moet wel lukken, ik zie dat je een vergelijking doet met een HD2600XT, en dat die maar 65W is, maar je vergeet dat de HD5670 op een 40nm chip is gemaakt, en de HD2600XT op minimaal 55nm, als het nog niet meer is, dus de HD5670 produceert sowieso al een stuk minder warmte...
Incorrect, 60W is 60W, of dat nou door een 40nm-chip heen gaat, door een 65nm chip of door een olifant met een hoedje op, en dus even veel warmte. Je bent een beetje in de wat met dat een kleine procede meer prestaties per watt geeft.

Maar dat terzijde :P

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Dharion
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-11-2025
Naar mijn weten wordt altijd gezegd dat 40nm minder warmte produceert als bijv. een 55nm chip

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

bwerg schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 18:09:
[...]

Incorrect, 60W is 60W, of dat nou door een 40nm-chip heen gaat, door een 65nm chip of door een olifant met een hoedje op, en dus even veel warmte. Je bent een beetje in de wat met dat een kleine procede meer prestaties per watt geeft.

Maar dat terzijde :P
Ik weet niet of dat wel zo is..

Een gloeilamp van 60W
of een LED lamp van 60w..

De gloeilamp zet van dat wattage meer watt om in warmte dan de led..

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Dharion schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 21:42:
Naar mijn weten wordt altijd gezegd dat 40nm minder warmte produceert als bijv. een 55nm chip
De nieuwere op 40nm gebakken videokaart produceert ook minder warmte, relatief gezien. (Beter gezegd, hij doet meer met dezelfde hoeveelheid energie). Als je exact dezelfde chip zou verkleinen, klopt je verhaal.
Xenomorphh schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 21:46:
[...]
Ik weet niet of dat wel zo is..

Een gloeilamp van 60W
of een LED lamp van 60w..

De gloeilamp zet van dat wattage meer watt om in warmte dan de led..
Echter het verbruik van een computer/videokaart wordt nagenoeg allemaal in warmte omgezet (uiteindelijk).
Pagina: 1