netwerk beveiligen - vraagje

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga een netwerkje opzetten waarbij bepaalde PC's via het vaste netwerk (kabel) met een login toegang moeten krijgen tot bepaalde mappen.
Tot daar geen probleem
Maar, via het draadloze netwerk mag er alleen toegang zijn tot het internet en niet tot de fileserver.
Hoe kan ik dit best oplossen? Is er een manier om alleen bepaalde MAC-adressen toegang te geven tot de fileserver of kan dit op een andere manier?
Welk OS de fileserver gaat draaien is nog niet zeker, misschien ubuntu, misschien windows 2003 server.

Grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webinn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 12:44
gewoon met logins werken?
Of als je echt alles public wil, met VLANs?

[ Voor 47% gewijzigd door webinn op 14-03-2010 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-08 11:00
Als je wifi router een apart ding is dan kan je het firewallen (al je wifi verkeer komt van een apart IP adres), als je switch hetzelfde apparaat is als je wifi router, dan is het lastiger.

je kan natuurlijk op je wifi router bepalen vanaf welk adres IP's uitgedeeld worden, op je koper netwerk kan je vaste IP adressen gebruiken. zo zou je ook kunnen firewallen op je fileserver. alleen je voorkomt daarmee nog niet dat iemand zelf een IP adres pakt op je wifi netwerk.

op mac adres firewallen kan wel, maar dat gaat je denk ik niet in windows lukken, en is bovendien ook te spoofen.

als je openwrt oid op je wifi router draait, kan je het lokaal al firewallen, dat is de enige zekere methode denk ik (firewallen wat er via je wlan interface komt).

[ Voor 38% gewijzigd door ISaFeeliN op 14-03-2010 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus, een firewall-programma op de fileserver die het IP-adres van de WIFI router blokkeert in combinatie met vaste adressen voor koper en DHCP voor wifi zou dus redelijk veilig moeten zijn.
Of moet ik met de firewall dan alle adressen in de range van de wifi router blokkeren?