Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
#7 uitgezonderd vind ik de hele serie een te donker onderwerp tegen een lichte achtergond hebben. Ik hou daar niet zo van.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
je dof is hier en daar ook een beetje funky geworden en ik weet niet of het je zelf al is opgevallen maar je hebt geen enkele foto erbij momenteel waar je contact hebt met het onderwerp, iedereen kijkt weg. Doordat het in de hele serie zo is en ik nergens zie waar hun aandacht dan wel op gevestigd is, is het net alsof ze je moedwillig aan het negeren zijn. Normaal is het met carnavalsfoto's imo vrij eenvoudig en leuk om contact te maken met je onderwerp en scoor je makkelijk gekke bekken, die in de context van carnaval wel meestal leuk zijn om op de foto te hebben.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Ik sluit mij bij voorgaande commentaren aan, met name het aspect dat je geen contact hebt met je onderwerpen, wat het -zeker in combinatie met de donkere onderwerpen- een kille serie maakt, terwijl carnaval toch zo'n vrolijke happening is.
Buiten inhoudelijk commentaar om, vind ik het persoonlijk niet altijd nodig om (oog)contact te hebben met mensen. Vooral met eventen als carnaval gaan mensen vaak ineens extra raar doen als ze een (video)camera zien. De composities van foto's 4 en 7 zijn bijvoorbeeld heel mooi zonder dat er contact wordt gelegd.
Bij de foto's zelf vind ik de DoF wel jammer, een groter diafragma had de portretten wat meer geisoleerd tov de achtergrond. Ook het weer zat niet erg mee volgensmij, tenminste ik ben met de carnavalsoptocht in Zwaag (nh) geweest en daar sneeuwde het en was de lucht grijzig.
Maar goed, qua compositie vind ik foto 4 en 7 de mooiste, al moet ik wel zeggen dat het bewerken iets minder mag, je hebt volgensmij veel bij saturatie en warmte knopjes geklikt/sleept? Ook het flitsen zou ik nog eens goed oefenen en proberen dat licht als invul licht te gebruiken, al is dat natuurlijk lastig te bepalen op de M stand in de buitenlucht.
Bij de foto's zelf vind ik de DoF wel jammer, een groter diafragma had de portretten wat meer geisoleerd tov de achtergrond. Ook het weer zat niet erg mee volgensmij, tenminste ik ben met de carnavalsoptocht in Zwaag (nh) geweest en daar sneeuwde het en was de lucht grijzig.
Maar goed, qua compositie vind ik foto 4 en 7 de mooiste, al moet ik wel zeggen dat het bewerken iets minder mag, je hebt volgensmij veel bij saturatie en warmte knopjes geklikt/sleept? Ook het flitsen zou ik nog eens goed oefenen en proberen dat licht als invul licht te gebruiken, al is dat natuurlijk lastig te bepalen op de M stand in de buitenlucht.
@Wijnands: ik begrijp je commentaar niet helemaal. Kun je iets preciezer zijn, zodat ik weet waar ik evt. in het vervolg rekening mee moet houden?
@polthemol, SpartanArmada: Ik ben niet zo'n mensenbeest en zeker geen carnavalsvierder - ik geef de voorkeur aan de rol van buitenstaander, vind het veel leuker om te zien wat er om mij heen gebeurt in plaats van wat er tov mij gebeurt. Heb ook heel weinig ervaring in het fotograferen van mensen in dit soort situaties, en misschien is het dus helemaal "mijn ding" niet - maar ik vond het wel boeiend om te proberen vast te leggen hoe die mensen in hun carnavalsfestijn opgingen. Dat wou ik verbeelden, maar komt blijkbaar niet echt uit de verf.
@Milo: Dank je voor je tips, en ben blij te horen dat iig 4 en 7 hun doel niet helemaal gemist hebben. Dof kon niet kleiner (bijna alles op F/4 0f f/4,5 geschoten, wijder kan dit lensje niet), weer was idd mies (op 1500 km van Zwaag ook grauw weer en regen), nabewerking alleen met DPP en soms een tikje verscherpen in PS. Saturatie heb ik wat teruggeschroefd, contrasten soms ook - staan blijkbaar standaard bij mij te hoog, hoewel mijn 40d bijna altijd op sharp7, contrast o, saturatie 0 en tone 0 staat ingesteld. Maar goed, als ik dat in DPP open dan zegt'ie contrast 2, high/shad 0, sat 2, tone 0, sharp 7. Weet niet hoe ik die met elkaar moet rijmen.
En wat flitsen betreft: 100%: gelijk, dat moet ik ook nog leren, maar als je zelf leerling en leraar bent heeft je leercurve meer weg van een vals plat
@polthemol, SpartanArmada: Ik ben niet zo'n mensenbeest en zeker geen carnavalsvierder - ik geef de voorkeur aan de rol van buitenstaander, vind het veel leuker om te zien wat er om mij heen gebeurt in plaats van wat er tov mij gebeurt. Heb ook heel weinig ervaring in het fotograferen van mensen in dit soort situaties, en misschien is het dus helemaal "mijn ding" niet - maar ik vond het wel boeiend om te proberen vast te leggen hoe die mensen in hun carnavalsfestijn opgingen. Dat wou ik verbeelden, maar komt blijkbaar niet echt uit de verf.
@Milo: Dank je voor je tips, en ben blij te horen dat iig 4 en 7 hun doel niet helemaal gemist hebben. Dof kon niet kleiner (bijna alles op F/4 0f f/4,5 geschoten, wijder kan dit lensje niet), weer was idd mies (op 1500 km van Zwaag ook grauw weer en regen), nabewerking alleen met DPP en soms een tikje verscherpen in PS. Saturatie heb ik wat teruggeschroefd, contrasten soms ook - staan blijkbaar standaard bij mij te hoog, hoewel mijn 40d bijna altijd op sharp7, contrast o, saturatie 0 en tone 0 staat ingesteld. Maar goed, als ik dat in DPP open dan zegt'ie contrast 2, high/shad 0, sat 2, tone 0, sharp 7. Weet niet hoe ik die met elkaar moet rijmen.
En wat flitsen betreft: 100%: gelijk, dat moet ik ook nog leren, maar als je zelf leerling en leraar bent heeft je leercurve meer weg van een vals plat
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
OK, neem #1: Mijn oog wordt getrokken naar dat roze nijlpaard op de achtergrond. Het kind op de nek van de vader is veel donkerder en valt daarom wat weg.bobcom schreef op zondag 14 maart 2010 @ 23:05:
@Wijnands: ik begrijp je commentaar niet helemaal. Kun je iets preciezer zijn, zodat ik weet waar ik evt. in het vervolg rekening mee moet houden?
#6: Contrast tussen die ene donkerdere figuur in het midden en de in het wit geklede mensen eromheen zou heel leuk kunnen zijn maar ook hier valt de boel enigszins weg.
#7: Hier is het gezicht van de man wel goed gelicht en springt er dus een stuk meer uit.
Ik geef de voorkeur aan platen waar het onderwerp wel goed belicht is en er op die manier uitspringt. Kwestie van smaak misschien
Dat iedereen wegkijkt vind ik persoonlijk een stuk minder storend.
@Wijnands: bedankt voor je toelichting, ik zie nu wat je bedoelt. Ik heb ik met integraalmeting ("center weighted average") geschoten, is deel- of spotmeting een betere keus in dit soort situaties?
Wellicht. Als je het met me eens bent kan het een idee zijn om er 's mee te experimenteren. Ligt er natuurlijk ook aan hoe dit op je camera werkt. Mijn instelling is dat je beter de randen later donker kan maken dan dat je het midden lichter gaat maken.
Pagina: 1