Voeding testen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTMC
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-08 21:16
Ik heb hier een aantal voedingen liggen, echter weet ik niet of ze het nog goed doen.

Een van deze voedingen heb ik weleens op een moederbord aangesloten, wat daarna spontaan overleed.

Nu heeft mijn PC het ook begeven, en ik vermoed dat het het moederbord is, maar ik wil de voeding eigenlijk ook wel even testen, voor ik die aan een nieuw moederbord hang.

Is er een makkelijke manier om een voeding te testen?
Ik heb helaas geen beschikking tot een multimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatal Mind
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Multimeter kopen, zie niet veel andere mogelijkheden tbh, voor 5 euro heb je d'r een, granted, zal je geen 100% nauwkeurige uitlezing geven, maar 't gaat om het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 13:20
Het blijft altijd lastig om een voeding goed te testen. Je hebt immers diverse spanningen die er uit komen. Je kan inderdaad zoals hierboven al gezegd een multimeter kopen. Echter meet je de voeding niet bij belasting. Het mooie zou zijn om bijvoorbeeld een zware weerstand of halogeenlamp(en) aan te sluiten op de +12V en dan met de multimeter meten wat de spanning is wanneer de voeding aan staat. Dan heb je een iets betrouwbaardere meting zo.

Let wel, sluit dan in het geval van een halogeenlamp eerst de lamp aan, en zet daarna de voeding aan. De opstartstroom is bij halogeenlampen vrij hoog en de voeding zou dan in de protectie schieten, en uit veiligheid dus uit gaan. Wanneer je eerst de lamp(en) aansluit heb je dat niet. Let ook op het totale vermogen wat je aan de voeding aansluit, dat je niet het maximale vermogen overschrijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

Frank__B schreef op zondag 14 maart 2010 @ 12:36:

Let wel, sluit dan in het geval van een halogeenlamp eerst de lamp aan, en zet daarna de voeding aan. De opstartstroom is bij halogeenlampen vrij hoog en de voeding zou dan in de protectie schieten, en uit veiligheid dus uit gaan. Wanneer je eerst de lamp(en) aansluit heb je dat niet. Let ook op het totale vermogen wat je aan de voeding aansluit, dat je niet het maximale vermogen overschrijdt.
ook opletten bij gecombineerd vermogen, sommige voedingen moet je evenwichtig op de 5 Volt lijn ook belasten om het echt op vol vermogen te testen !

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTMC
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-08 21:16
Bedankt voor de reacties!

Ik ga morgen eerst wel even een multimeter halen. En dan eerst eens kijken of daarmee alles ok is. Als dat zo is ga ik wel een halogeenlampje opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintzer
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:04
Misschien is een PSU tester wat..
http://tweakers.net/pricewatch/cat/797/testers.html
De Recom T8 gebruikten we in de computerzaak waar ik heb gewerkt... best handig.

[ Voor 3% gewijzigd door Heintzer op 14-03-2010 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 13:20
Heintzer schreef op zondag 14 maart 2010 @ 14:17:
Misschien is een PSU tester wat..
http://tweakers.net/pricewatch/cat/797/testers.html
De Recom T8 gebruikten we in de computerzaak waar ik heb gewerkt... best handig.
Nice! En goedkoop! Had ik niet geweten dat ze er al in zeer betaalbare versies zijn. Ga denk ik eerdaags ook 1 bestellen. Bedankt voor de tip!
Pagina: 1