Ik wil een nas/htpc bouwen waar ik 2 schijven in wil doen voor data.
Nu zou ik kunnen kiezen voor een mirror set, of een nachtelijkse backup naar de andere schijf (met of zonder snapshots.)
Ik vroeg me af of jullie ook voor dit dilemma hebben gestaan. Mijn pro / con lijstje:
RAID+: draait door als de schijf dood gaat
RAID+: geen data verlies
RAID-: gruwelijke verhalen gehoord mbt het rebuilden
RAID-: 2x fluitende disks
RAID-: geen backups. weg = weg
BACKUP+: backups mogelijk / snapshots
BACKUP+: zou een disk mee kunnen nemen naar andere locatie
BACKUP+: 2e disk kan gewoon uit
BACKUP-: als de schijf dood gaat, ben ik een dag aan data kwijt. (tenzij is vaker backups maak)
Performance maakt me eigenlijk niet zoveel uit.. Ik zit op 100mbps (binnenkorts gbps), en dat trekt een enkele disk wel. Ook zal een raid setje niet zoveel moeite daarmee hebben.
De data die ik er op zal bewaren is:
1) films
2) backups van laptop (timemachine) / andere pc
3) installatie files etc
4) muziek
Ik zal hem (nu) niet gaan gebruiken voor opslag van mijn 'belangrijke' data. Ik heb al mijn data op mn laptop staan, en die wordt met timemachine gebackupped. Ook wordt de 'allerbelangrijkste:)' data op sugarsync bewaard.
Als OS zal ik waarschijnlijk ubuntu gaan draaien, met xbmc. Als ik voor backups ga, moet ik ook nog kiezen welke software ik daarvoor ga gebruiken. Een simpele filecopy zou voldoende moeten zijn, maar ik zou toch wel graag 'terug in tijd' willen kunnen gaan. Voor het geval ik iets heb verwijderd
Nu zou ik kunnen kiezen voor een mirror set, of een nachtelijkse backup naar de andere schijf (met of zonder snapshots.)
Ik vroeg me af of jullie ook voor dit dilemma hebben gestaan. Mijn pro / con lijstje:
RAID+: draait door als de schijf dood gaat
RAID+: geen data verlies
RAID-: gruwelijke verhalen gehoord mbt het rebuilden
RAID-: 2x fluitende disks
RAID-: geen backups. weg = weg
BACKUP+: backups mogelijk / snapshots
BACKUP+: zou een disk mee kunnen nemen naar andere locatie
BACKUP+: 2e disk kan gewoon uit
BACKUP-: als de schijf dood gaat, ben ik een dag aan data kwijt. (tenzij is vaker backups maak)
Performance maakt me eigenlijk niet zoveel uit.. Ik zit op 100mbps (binnenkorts gbps), en dat trekt een enkele disk wel. Ook zal een raid setje niet zoveel moeite daarmee hebben.
De data die ik er op zal bewaren is:
1) films
2) backups van laptop (timemachine) / andere pc
3) installatie files etc
4) muziek
Ik zal hem (nu) niet gaan gebruiken voor opslag van mijn 'belangrijke' data. Ik heb al mijn data op mn laptop staan, en die wordt met timemachine gebackupped. Ook wordt de 'allerbelangrijkste:)' data op sugarsync bewaard.
Als OS zal ik waarschijnlijk ubuntu gaan draaien, met xbmc. Als ik voor backups ga, moet ik ook nog kiezen welke software ik daarvoor ga gebruiken. Een simpele filecopy zou voldoende moeten zijn, maar ik zou toch wel graag 'terug in tijd' willen kunnen gaan. Voor het geval ik iets heb verwijderd
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)