Fan met Led --> Geen verlichting?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-10 15:35
Beste Tweakers,

Ik heb onlangs zelf een systeem in elkaar gezet:

ASUS P7P55D - Moederbord - ATX - iP55 - LGA1156 Socket - UDMA133, SATA-300 (RAID), eSATA - Gigabit Ethernet - FireWire
Sony Optiarc AD-5240S - Schijfstation - DVD±RW (±R DL) - 24x/24x - Serial ATA - intern - 5.25" - zwart (2x)
Sweex Internal Card Reader All-in-1 USB 2.0 - Kaartlezer - alles-in-1 - 3,5" ( Geheugenplaat, Microdrive, SD, SM, xD, miniSD, CF
Cooler Master Gladiator 600 - Midtowermodel - ATX - geen voeding ( PS/2 ) - zwart - USB/Audio/E-SATA
CoolerMaster Real Power M520 Modular PSU - Voeding ( intern ) - ATX12V 2.3/ EPS12V 2.91 - 115/230 Volt wisselstroom V - 520 Watt
Processor - 1 x Intel Core i5 i5-750 / 2.66 GHz - LGA1156 Socket - L3 8 MB - doos
Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ - Vaste schijf - 1 TB - intern (2x)
Kingston ValueRAM - Geheugen - 4 GB ( 2 x 2 GB ) - DIMM 240-pins - DDR3 - 1333 MHz / PC3-10600 - CL9 - 1.5 V - niet-gebufferd
XFX Radeon HD 5770 - Grafische adapter - Radeon HD 5770 - PCI Express 2.0 x16 - 1 GB GDDR5 - Digitale Visuele Interface (DVI)

Alles werkt goed, en ben zeer tevreden over dit systeem. Alleen de ledfan die standaard meegeleverd word met de CoolerMaster Gladiator 600 geeft nog geen licht?

Ik had hem eerst op een gewone chassis-fan-aansluiting op m'n mobo geprikt, toen deed hij het niet. Toen dacht ik dat voor de led extra stroom nodig was. En heb ik dus een verlengkabeltje gekocht en hem naar de PWR-fan aansluiting geleid en daarop aangesloten. (met 3 kabeltjes dus). Maar nu doet hij het nog steeds niet. Ook niet als ik de led-schakelaar op de voorkant van m'n kast een paar keer aan/uit zet.

Wat zie ik over het hoofd?

Alvast bedankt!

Torrentus

Edit: De fan draait dus wel en in de BIOS kan ik de rpm aflezen. Alleen de led doet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
Ik heb ondertussen eens even flink in m'n kast gehangen en het volgende ontdekt:

Uit de fan komen 2 kabeltjes. een transparante (die dus naar mijn Mobo gaat), waarschijnlijk dus voor de fan. En een zwart/rode voor de led. Deze rood/zwarte ledvoedingskabel gaat meteen m'n kast uit en verdwijnt onder de power/reset/led buttons voor op de behuizing. Zodat ik dus met het knopje voorop mijn kast de led's aan/uit kan zetten.

Onder die buttons komen dan weer 4 kabeltjes vandaan die ik op 't mobo heb aangesloten. (PWR Switch, Reset Switch, HD Led etc.)

Weet iemand (met een gladiator). Wat ik vergeet waardoor mijn led's geen energie krijgen? :)

Alvast super bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:25
hangt er niet heel toevallig nog een molex connector onder bij de schakelaar? Ik kan het op de website niet goed zien. Als je een multimeter hebt kun je ook kijken of de shakelaar niet toevallig defect is, of een draadje kapot. Ook is het een poging waard om te kijken waar de 2 draadjes in de fan naartoe gaan (als dat zichtbaar is).

Mocht het niet baten, dan kun je waarschijnlijk ook coolermaster mailen met dit probleem, wie weet komt het vaker voor en is er een mogelijkheid voor RMA (hoewel altijd vervelend met een nieuw systeem natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je gekeken of er nog een kabel vanaf het frontpanel loopt. Vond hier een plaatje waarin er nog een losse kabel hangt (aan de bovenkant)
Afbeeldingslocatie: http://www.clanteamxtreme.com/album/case5.png
via: http://clanteamxtreme.com...ter-Gladiator-600-Review!
Want neem aan dat die niet de stroom krijgt via de hdd/power led aansluitingen (5V). Maar dat hij een apparte 12V aansluiting nodig heeft.

Eigenlijk dus hetzelfde als Aragnut ook al aangaf

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2010 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
Oké.. harstikke bedankt voor jullie hulp, vooral de foto van Thijsbeer heeft veer verduidelijkt. Dat zijn waarschijnlijk namelijk precies de kabels die ik moet hebben. (Die van boven komen). Alleen weet ik zeker dat ik dus geen kabels van boven heb in mijn behuizing. En ik heb voor de zekerheid even wat foto's gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://goo.gl/H7ppAfbeeldingslocatie: http://goo.gl/FdiiAfbeeldingslocatie: http://goo.gl/Ksmy

Denk dat ik dan maar eens contact met CoolerMaster op moet nemen? ;)
Tenzij er nog 'ideeën' hiervandaan komen iig.

Alvast heel erg bedankt!

Edit: Bedacht me net, ik herkende de kabels inderdaad, en ik heb ze ook. Die komen rechtstreeks van de top-fan. Hebben dus niks met de front-fan te maken? :?

[ Voor 61% gewijzigd door Torrentus op 16-03-2010 17:05 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-10 11:33
kan je het kabeltje dat naar het schakelaartje aan de voorkant loopt loshalen? Ben wel benieuwd wat er gebeurd als je die gewoon doorlust. Wellicht dat je dan kunt bepalen of het probleem in de fan zit of wellicht in het schakelaartje aan de voorkant.

Desktop | Server | Laptop

Pagina: 1