Toon posts:

Mogelijkheid van CPU Upgrade?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey Tweakers,

Wat heb ik:

Acer M3641
Inter Core2 Quad CPU Q2800 2.33GHZ
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=36547
Sockets Supported LGA775

Mijn vraag hierop is; Kan ik op mijn systeem een CPU upgrade doen?
Wil hem graag een stuk sneller hebben.

Klopt het dat ik dan een Q9550S kan nemen voor de upgrade?
Deze beschikt over de zelfde socket.
Details: http://ark.intel.com/Product.aspx?id=40815

Alvast bedankt!

Gr, Jack

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2010 02:40 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dat de socket compatible is wil nog niet automatisch zeggen dat je BIOS de cpu ondersteunt.

Qua processor family zitten ze dicht bij elkaar. Ik kan het niet met zekerheid zeggen maar ik zou verwachten van wel.

[ Voor 74% gewijzigd door redfoxert op 14-03-2010 02:58 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Zo te zien zou dat geen problemen moeten opleveren. Er zit op de kloksnelheid en cache na amper verschil tussen de twee cpu's. behalve dan dat de Q9550s wat sneller is en minder stroom vreet.

Overigens zie ik op google ook her en der dat de M3641 ook al met een Q9200 geleverd is, dus dan lijkt me dat een Q9550s ook gewoon moet werken.

Wat ik me echter wel af vraag is of je het verschil wel duidelijk gaat merken en of het de investering waard is...

Time is never wasted when you're wasted all the time.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:23

KneoK

Not in a million lightyears

500MHz en 8MB cache erbij lijkt me best merkbaar en de volgende stap is een i5 of i7 dus als je niet direct een ander moederbord en ander geheugen erbij wilt kopen dan lijkt het me de investering ook best nog wel waard, een Q9550 gaat nog best wel een poosje mee. Ik weet niet in hoeverre het moederbord in die Acer overklokken toelaat (ik vermoed van niet) maar de Q9550 draait over het algemeen met stockcooler en vrijwel geen spanningsverhoging wel op 3,2GHz, met wat meer moeite (andere cooler, spanning hier en daar wat hoger) willen ze vaak nog veel sneller lopen.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02 16:31
KneoK schreef op zondag 14 maart 2010 @ 05:11:
500MHz en 8MB cache erbij lijkt me best merkbaar en de volgende stap is een i5 of i7 dus als je niet direct een ander moederbord en ander geheugen erbij wilt kopen dan lijkt het me de investering ook best nog wel waard, een Q9550 gaat nog best wel een poosje mee. Ik weet niet in hoeverre het moederbord in die Acer overklokken toelaat (ik vermoed van niet) maar de Q9550 draait over het algemeen met stockcooler en vrijwel geen spanningsverhoging wel op 3,2GHz, met wat meer moeite (andere cooler, spanning hier en daar wat hoger) willen ze vaak nog veel sneller lopen.
Hangt ervan af wat de TS doet met zn pc. In feite zijn die 500Mhz en die 8Mb extra cache te verwaarlozen op de complete prestaties (chipset/mem/hd en helemaal met videokaart erbij in games). Calculaties, zoals video of mp3tjes omzetten enzo gaat max 20% sneller, games denk ik max 10%, mits de game erg veel op de CPU hangt. Een game die al traag loopt: laten we zeggen 20 frames per seconde gemiddeld zou dan misschien 23 frames per seconde halen.

Vroeger, toen je van 166 naar 233Mhz ging was het een beetje te merken, maar ook verwaarloosbaar in vergelijking met het overstappen op een andere family.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad.

TS, geef dus eens duidelijk aan wat nu niet goed gaat en wat je dus denkt te verbeteren door CPU te upgraden :o

Als ik een beetje google op M3641 zou ik niet moeten hoeven doen - aub voortaan volledige specs in topicstart zetten... zie ik dat we hier te maken hebben met een Acer moederbord met nVidia MCP73V chipset. Dat zegt mij twee dingen:

1) tenzij je een losse videokaart hebt, gebruik je de integrated GeForce 7xxx GPU. 7xxx is geen probleem, integrated is dat wel. 3D performance is zeer traag, genoeg voor een Vista/7 Aero desktop, maar niet voor enigszins recente games. Als dat je probleem is, is een losse videokaart, al is het maar een low-end variant, veel zinvoller dan een CPU upgrade.
2) de MCP73-chipsets zijn low-end chipsets en hebben maar één geheugenkanaal, terwijl de huidige CPUs eigenlijk twee kanalen nodig hebben om hun honger naar bandbreedte te stillen - des te meer als het quadcores zijn. Je CPU is dus sowieso al gecastreerd op dit moederbord. Dat is icm integrated VGA dubbel het geval, omdat die integrated GPU z'n bandbreedte ook al uit die ene kanaal moet halen :o

Die twee constateringen samenvoegend zeg ik dat je *veel* meer winst haalt uit het vervangen van het moederbord en het kopen van een losse videokaart dan je zou halen uit een CPU upgrade die hetzelfde kost. Mocht je al een losse videokaart hebben, dan nog levert een ander moederbord (met dual channel geheugen) meer prestatiewinst op dan een CPU vervangen - de CPU die je hebt zou op een goede bord snel genoeg moeten zijn om bijna alles te doen wat je zou willen.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik vooral doe ik video bewerking en gaming op mmo's.

Ik heb een video kaart erin zitten: ATI 4350HD 512MB
Deze kan ik vervangen of me CPU.
Wat ik wil is dat me PC sneller word met de bewerking van video's.
Op het moment wil dit nog wel eens haperen en traag gaan.

Ik denk zelf dat mijn CPU upgraden meer effect heeft.... Maar die videokaart die ik heb is ook niet goed xD dus... vandaar de bovenstaande vraag

EDIT*

Videobewerking in de zin van Sony Vegas, Adobe Photoshop.
- Iets opnemen bewerken door middel van Sony Vegas

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2010 10:59 ]

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-02 09:23
AFAIK maken de videobewerkingprogramma's op de markt veel meer gebruik van de processor, dan van de videokaart.
Pagina: 1