MSI K9N NEO v2 in combinatie met AMD x2 6400+

Pagina: 1
Acties:

• richeh
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-11-2023
Tweakers,

Mijn vriendin heeft ooit een Alternate Pluto P820 PC aangeschaft.

De belangrijkste kenmerken voor deze pc zijn;
  • MSI K9N NEO V2 moederbord (Bios 2.9).
  • AMD Athlon X2 6400+ (Windsor F3).
  • 2x 1GB MDT PC5300 667mhz geheugen.
  • Sapphire Radeon HD3850 512MB.
  • Windows Vista HP 32bit.
Nu is dit opzich een redelijk pctje om spelletjes op te spelen ware het niet dat bijna elk spel om de zoveel sec wat haperingen vertoond. Enige tijd terug waren er al wat problemen (3dmark met extreem lage scores), waarna ineens de voeding het begaf. De voeding is netjes onder garantie vervangen door een gelijkwaardig exemplaar. Hierna zijn de problemen echter nog steeds aanwezig. Gezien het feit dat er nog maar 1 maand garantie resterend is heb ik besloten om me maar eens in de problemen te gaan verdiepen.

Wat vreemd voorkomende zaken:
  • Spelletjes haperen om de 3 sec.
  • Het systeem is op verschillende momenten ineens heel traag. (Schone installatie, laatste drivers.)
  • In Windows een idle temperatuur van 65 graden en in de bios (Na koude start) 71 graden.
Nu is het mij opgevallen dat dit bord volgens de website van MSI helemaal geen AMD X2 6400+ ondersteund en sowieso geen enkele 125+ watt processor. Het gaat hier echter om een door de winkel verkocht standaard systeem waarvan je zou verwachten dat er over het matchen van onderdelen nagedacht is. Zou het inderdaad de niet ondersteunde 125 watt AMD X2 6400+ incompatibiliteit met het MSI bord zijn wat problemen veroorzaakt?

Verwijderd

Ja dat zou goed kunnen. Als je mobo geen 125 watt cpu ondersteund werkt het wel, maar soms kan hij dan instabiel worden. Lijkt me een logische verklaring, misschien kan het ook de kapotte voeding wel verklaren. Verder vind ik je temperaturen wel vrij hoog, kijk even of je koeler goed zit en of je niet teveel koelpasta (of te weinig) hebt gebruikt.

edit: probeer het anders eens met een andere cpu, met een lagere tdp. Zolang het een multicore cpu blijft en geen solocore moet het geen problemen opleveren met je installatie van je os.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2010 09:16 ]

• richeh
Verwijderd schreef op zondag 14 maart 2010 @ 09:13:
Ja dat zou goed kunnen. Als je mobo geen 125 watt cpu ondersteund werkt het wel, maar soms kan hij dan instabiel worden. Lijkt me een logische verklaring, misschien kan het ook de kapotte voeding wel verklaren. Verder vind ik je temperaturen wel vrij hoog, kijk even of je koeler goed zit en of je niet teveel koelpasta (of te weinig) hebt gebruikt.

edit: probeer het anders eens met een andere cpu, met een lagere tdp. Zolang het een multicore cpu blijft en geen solocore moet het geen problemen opleveren met je installatie van je os.
Dat de temperaturen niet in orde zijn is een ding wat vast staat inderdaad. Sowieso heb ik zelf persoonlijk niets te veel of te weinig gebruikt aangezien het een door de winkel geassembleerd standaard systeem is. De koeler die in gebruik is, is dan ook gewoon de stock koeler. Het probleem met systemen afkomstig van Alternate is, dat zij een "warranty seal" sticker over de kastopening plaatsen. Even het systeem in en uit zonder het probleem wie nu de schuldige van de problemen is wordt vrij lastig met deze winkel.

Ik probeer dan ook te achterhalen of de combinatie van dit moederbord met de zware processor inderdaad die problemen kan veroorzaken. Het volgende heb ik al geprobeerd:
  • Herinstallatie van het systeem met recente drivers.
  • Stressen met Everest en later met Prime95 om te zien wat de temperaturen doen en hoe het systeem zich daarbij gedraagd.
  • Memtest om te zien of het geheugen wel in orde is.
  • HDtune de harde schijf laten testen om te zien of daar snelheid verloren gaat.
Geen van deze pogingen lijken echter wat op te lossen. Bij stressen gaat de temperatuur van van idle 65 naar maximaal 70 graden. (In de bios lijkt deze sowieso altijd een eigen waarde de hanteren omdat de temperatuur daar meestal rond de 70 aangegeven wordt.) Verder heeft het systeem een intakefan aan de voorkant en een outtake aan de achterkant. Opzich lijkt er niet heel veel hitte uit de kast te komen.

Verwijderd

valt dit dan niet onder de garantie? Als die sticker er nog opzit zou ik gewoon teruggaan naar alternate, dan mogen hun het oplossen.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als de CPU officieel niet ondersteund wordt, en te veel stroom trekt voor het stroomcircuit van het moederbord, dan moet je het gewoon door Alternate laten oplossen. Zij hebben jou een systeem verkocht waarvan de componenten niet met elkaar compatibel zijn. Het kan zelfs zijn dat de CPU hierdoor een hogere spanning ontvangt dan de bedoeling is, en daardoor zo warm wordt.

• richeh
Bedankt voor de reacties!

Ik ga Alternate inderdaad maar even een mailtje sturen waarin ik de problemen voorleg en om een oplossing verzoek.

:z
Pagina: 1