Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

De situatie is als volgt, een week geleden heb ik een laptop gekocht met de volgende specs:
Intel Pentium DC T4400 - 2.2GHz
4 GB Ram
320 GB HDD

Nu wil het verhaal dat er een voorgeinstalleerde OEM versie van Windows 7 Home Premium op zit. Geen DVDs bijgeleverd echter wel de optie om deze zelf te branden (reeds gedaan). Aangezien ik de wens had om een aantal partities te creëren heb ik met behulp van Gparted-live dit kunnen doen. De reden voor meerdere partities was dat ik ook graag XP wil blijven draaien.

Partities waren succesvol aangemaakt, vervolgens start ik met installatie van XP pro. Bij het initialiseren van het installatieprogramma krijg ik vervolgens een BlueScreen en kan ik niet verder met installeren van XP.

De foutcode van dit bluescreen luidt: 0x0000007B. Heb de 'harde' (partities) schijven controleert op fouten, maar geen uitkomst. Het vreemde is, WIN7 start wel gewoon vlekkeloos op.

Heb op het forum en op het web gezocht naar een oplossing, echter is het enige waar ik tot op heden achter ben dat het best een klus is om het werkend te krijgen. Ik ben me er bewust van dat ik een boot issue krijg als XP geinstalleerd word, echter lukt dit niet eens. Verder vraag ik me af of ik, als ik ook de huidige C partitie formatteer windows 7 nog wel weer vanaf de recovery DVDs kan installeren.

Kan iemand mij uit de brand helpen?

Ciao,

Albert

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2010 01:08 . Reden: Foutje in omschrijving ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Als je zoveel werkgeheugen hebt , waarom draai je dan niet XP Virtual mode? enigste reden om dat niet te doen zou zijn dat je processor geen virtualisatie onderstuent.
Anders is een dual-boot ook nog eens erg omslachtig werken.

Edit, weet je wel zeker dat je installatie media nog in orde is? misschien is deze wel defect.
En als je laptop voorgeinstalleerd is met Windows 7 , dan kan het ook nog eens zo zijn dat er hardware in zit die niet XP compatible is.
En anders eens kijken of je in de BIOS je HD op native sata hebt staan , dat wil bij laptops bij een herinstallatie met XP ook nog wel eens tot zulke fouten leiden

[ Voor 47% gewijzigd door degroot op 14-03-2010 01:49 ]

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
0x07B is de welbekende INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE

Je mass-storage device drivers zijn dus niet geladen. Slipstreamen in je CD of eventueel met een diskette (F6) de drivers voor je harddisk controller laden.

Hoe je dat doet staat wel ergens in een FAQ :)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Controleer sowieso of er wel XP-drivers voor je laptop zijn :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
degroot schreef op zondag 14 maart 2010 @ 01:46:
Als je zoveel werkgeheugen hebt , waarom draai je dan niet XP Virtual mode? enigste reden om dat niet te doen zou zijn dat je processor geen virtualisatie onderstuent.

Edit, weet je wel zeker dat je installatie media nog in orde is? misschien is deze wel defect.
Virtual mode is helaas geen optie, de processor ondersteunt dit niet.

Wat betreft installatie media, heb twee verschillende genuine discs geprobeerd en beide geven dezelfde fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
redfoxert schreef op zondag 14 maart 2010 @ 01:59:
0x07B is de welbekende INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE

Je mass-storage device drivers zijn dus niet geladen. Slipstreamen in je CD of eventueel met een diskette (F6) de drivers voor je harddisk controller laden.

Hoe je dat doet staat wel ergens in een FAQ :)
Zal dan inderdaad maar een FAQ raadplegen, en zal dan slipstreamen moeten worden aangezien ik geen diskette station heb.

Thnx 4 de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Ben nu een paar stappen verder, naar de situatie is nog verre van ideaal.
Het slipstreamen van een cd had weinig zin omdat het laden van de storage device driver via F6 niet functioneerde en de geïntegreerde driver pas later geladen wordt. Heb XP nu kunnen installeren door de BioS in te stellen op IDE. Echter is nu de volgende situatie ontstaan:

Win7 opstarten mogelijk indien BioS op AHCI staat
WinXP opstarten mogelijk indien BioS op IDE staat

Heb wel een dualboot scherm gecreëerd dmv EASY BCD, heb ook geprobeerd dmv een tutorial om XP te laten draaien onder AHCI, Echter geen resultaat.

Hoe kan ik dit oplossen? Rigoureuze oplossingen zijn ook welkom. Als het maar werkt, heb namelijk geen zin om iedere keer in de bios dingen te veranderen voordat ik het des gewenste Os kan laden. Het mooiste zou zijn om alles onder AHCI te laten draaien, daar de benadering naar m'n HDD veel sneller is.

Alle hulp is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:41
Het mooiste zou zijn om alles onder AHCI te laten draaien, daar de benadering naar m'n HDD veel sneller is.
Zoveel scheelt het ook weer niet, maar bon.
Het slipstreamen van een cd had weinig zin omdat het laden van de storage device driver via F6 niet functioneerde en de geïntegreerde driver pas later geladen wordt.
Denk dat je dan de verkeerde manier van drivers integreren hebt gebruikt. Er zijn twee manieren om drivers te integreren in je xp installatie, de pnp -en de textmode versie. Bij de eerste wordt de driver pas geinstalleerd tijdens de gui mode van de setup, echter storage drivers dien je dus al bij textmode te integreren zodat deze tijdens de setup fase beschikbaar is. Makkelijkste is om nLite hiervoor te gebruiken.

[ Voor 18% gewijzigd door Nielson op 17-03-2010 21:48 ]

Pagina: 1