Lowpass filter - Geschikte frequentie subwoofer (Auto)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter06
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-06 13:32
Hey,

ik ben sinds vandaag bezig met het inbouwen van een versterker in mijn auto.. De subwoofer is ook besteld en die komt volgende week aan :)

Alles is al mooi aangesloten op de remote console na. Echter heb ik nog een vraagje voor dat ik mijn subwoofer effectief ga aansluiten.

Op de versterker zit een lowpass filter. In de handleiding daarvan staat hierbij 80Hz.
Mag ik dat dat lezen als dat de versterker niks boven 80Hz doorlaat als deze filter is ingeschakeld?

De subwoorder die ik wil aansluiten heeft een frequentiebereik van 35Hz tot 1KHz.

Nu vraag ik mij mij af welk effect dat gaat hebben op mijn installatie..

Als ik de subwoofer aansluit op die versterker, met de filter ingeschakeld, zal de woofer alleen maar de tonen onder 80Hz afspelen.

Als de filter is uitgeschakeld, zal de woofer dan alles afspelen van 35Hz(laagste hangt af van de versterken en HU) tot 1 KHz?
Of zal dit een heel ander en ongewenst effect geven?

Ook als ik die filter inschakel, al die tonen tussen 80Hz en 1KHz zullen dan 'maar' door de gewoon aangesloten luidsprekers zijn?

Als die sub is aangesloten, kan ik dan de bas van mijn gewone speakers terugschroeven naar 0 (of lager) of kan ik hier ook best de bas nog een beetje bij laten?

Dat is het zo een beetje :)

Ik heb hiervoor het forum doorzocht en ook nog wat gegoogled/binged, maar om echt directe antwoorden te vinden is mij niet gelukt..

Subwoofer: Kenwoord KFC-W110S
Versterker: Kenwoord KAC-5204

[ Voor 2% gewijzigd door Wouter06 op 13-03-2010 23:55 . Reden: Verkeerd modelnummer van de versterker ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Idd, voor je subwoofer gebruik je het lowpass filter die alles boven de 80Hz afkapt. Je wil hem niet te hoog laten spelen, dat klinkt voor geen meter. Je gewone speakers kan je dan juist vanaf die 80Hz laten spelen.

Als je de bass wegdraait uit de radio zal die dat ook doorgeven aan je versterker, dus alles gewoon op 0 laten staan (loudness uit dus :+) en evt. apart je speakers filteren.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter06
De versterker is met RCA kabels verbonden. Ik dacht dat dat een zuiver signaal was (dus niet aangepast met de equalizer).

En een sub dat (alleen maar) onder de 80Hz speelt is nog 'mooi' of 'normaal' ?

De front speakers zijn gewoon aangesloten op de HU, dus daar heb ik geen mogelijkheid om te filteren :)

[ Voor 21% gewijzigd door Wouter06 op 14-03-2010 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Alle radio's die ik heb gehad gaven de geluidsinstellingen door via RCA, maar dat zou je even na moeten gaan vwb jouw radio.

Die 80Hz is prima, daarom hebben ze die instelling ook gekozen :+

Misschien kan je de fronts passief filteren? Of, je zoekt een versterker voor de fronts...
Mijn ervaring met car audio is dat het nogal snel ehh.. uitbreidt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter06
Daar heb je een goed punt :p

Wel, de opstelling is nogal budget gericht. Die versterker en woofer samen kosten nog geen 120 eur. Dus veel verwacht ik er niet van, maar wel een verbetering tov alleen front speakers.

Dus een versterker voor de fronts zit er niet meer in.

Maar goed, dan heb ik een goed antwoord voor al mijn vragen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter06
Ik ben momenteel dan ook aan het kijken voor een andere radio om deze sub wat beter aan te kunnen sturen (lees: functies ivm de RCA out)

Zo ben ik uitgekomen bij deze HU: Kenwood KDC-W313A
(http://www.kenwood-electr...eivers/KDC-W313A/details/)

Nu weet ik heel goed dat ik niet mag uitgaan van het piekvermogen, maar dat ik op zoek moet gaan naar het RMS vermogen..

Echter vind ik geen van beide terug in de specificatie. Wel vind ik de volgende 2 waardes terug:

Maximaal uitgangsvermogen 50W x 4
Uitgangsvermogen (DIN45324,+B=14.4v) 30W x 4

Maar is dit wel het piek en RMS vermogen? Of is dit nog iets anders?
Als er 15-20W had gestaan bij uitgangsvermogen was ik er nog vanuit gegaan dat het RMS was.. Maar 30W is nogal aan de hoge kant vind ik?

Deze vraag heeft als reden dat ik niet nog een aparte versterker wil plaatsen voor mijn 2 voorste luidsprekers, dus wil ik dit een beetje oplossen door een 'sterkere' HU. Mijn huidige HU heeft een RMS van 19W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:29
Met die HU kom je al een heel eind hoor. Het vermogen wat een HU levert is vaak meer dan genoeg voor de gemiddelde speaker. Deze unit heeft ook een aparte subwoofer instelling en dat is alleen maar fijn. Denk dat je hier al een goede afstelling mee kan doen.

Het vermogen is 4 x 50W maximaal zoals ook in de specificatie staat

[ Voor 12% gewijzigd door Mistacal op 18-03-2010 15:30 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Die DIN45324 is een norm die het maximale vermogen bij een pink noise meet bij maximaal 10% vervorming (bizar veel dus).

Een andere radio gaat in dit geval niet helpen: zo goed als elke radio spuugt er op zijn max 12 tot 15 watt per kanaal uit.

Reken maar mee:
14.4 volt afgezekerd op 10 ampere = 144 watt
dat is 144 watt gedeeld door 4 kanalen = 36 watt
36 watt per kanaal x 50% efficiëntie van de interne versterkerchip = 18 watt per kanaal
Haal je daar het verbruik van de radio zelf vanaf (zeg 10 watt) zit je rond de 15 watt per kanaal absulute piek.

Wil je echt meer punch uit je fronts ontkom je niet aan een losse eindversterker. Een leuke instapper geeft 50 tot 80 echte watts af. Vork je iets meer geld op ga je al gauw naar het dubbele en dan heeft de versterker ook wat meer over, wat je geluidskwaliteit ten goede komt. Wil je geen kofferbak met versterkers (zoals ik had ;) ) dan zoek je een leuke 4 kanaler; 2 kanalen voor, 2 kanalen bruggen op de sub.

Oftewel: Niks mis met een nieuwe radio met betere features / meer pre-outs, maar voor het vermogen hoef je het echt niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter06
Bedankt voor die uitleg :)
Daar geraak ik al een heel eind verder mee!
Pagina: 1