PC valt uit tijdens gamen. (nee, geen oververhitting)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik weet dat zulke problemen meestal met oververhitting te maken hebben maar dit keer niet.

Temps tijdens het spelen zijn:
  • cpu:60 graden
  • video:62 graden
Eigenlijk denk ik meer dat het aan de voeding ligt.
Ik heb een Asus 500 watt voeding en het wattage is op zicht wel genoeg voor mijn PC en heeft het ook altijd gedaan, er is verder niets veranderd.

Wat mij voornamelijk aan de voeding deed denken was dat als de PC uitvalt, dat ik de PC pas weer kan aanzetten als ik de stroom van de voeding eraf heb gehaald, net even getest toen die weer uitviel...Ben even 10 minuten weggegaan, toen ik terugkwam kon die nog steeds niet aan, maar als ik de stroom eraf haal en na een paar tellen er weer op zet dan doet die het weer.

Zit ik goed als ik denk aan de voeding of mis ik nog wat opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Jouw verhaal gelezen hebbend is mijn eerste ingeving ook een gare voeding inderdaad. Je geeft zelf aan dat het alleen gebeurt tijdens het gamen, dus wanneer de pc stressed is.
Kun je eens voor de zekerheid wat benchmarks draaien om je pc flink te stressen? Als hij dan weer uitvalt weet je bijna al voldoende.
Als je de mogelijkheid hebt om eens een voeding van iemand te lenen om te testen zou ik dat zeker doen, op die manier weet je het tenminste 100% zeker...

btw, ik mis de andere specificaties van je pc, in het vervolg deze altijd even melden alsjeblieft, het kan soms wel nuttig zijn..

Time is never wasted when you're wasted all the time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, denk dat ik gewoon een nieuwe voeding koop, deze is al een paar jaar oud.

Dat van de specs, dacht dat het niet echt nodig was omdat het altijd heeft gewerkt, met dezelfde hardware. Als er nou iets veranderd was dan was het anders.

Maar specs:
- AMD Phenom 2 950
- Asus M4A78T-E moederbord.
- ATI HD4890
- 6 GB DDR3 1333 Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
Verwijderd schreef op zondag 14 maart 2010 @ 00:51:
Dat van de specs, dacht dat het niet echt nodig was omdat het altijd heeft gewerkt, met dezelfde hardware. Als er nou iets veranderd was dan was het anders.
Specs zijn altijd belangrijk, er zijn vele tweakers met een hoop hardware kennis, plus dat ze vaak ook op diverse fora actief zijn waar een hoop info te vinden is. Er is altijd de mogelijkheid dat een specifiek onderdeel bekend staat om bepaalde problemen, zoals een bepaald type geheugen waarvan bekend dat het problematisch kan zijn icm met het moederbord. Neem als voorbeeld de 8800 kaarten van Nvidia, waar het 'slechte soldeer probleem' pas na verloop van tijd boven water kwam. Toen men de kaart nieuw kocht was er nog niets aan de hand, maar door het gebruik bleken de soldeerpunten zwak te worden en te breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag nieuwe voeding en cpu koeler geinstalleerd.
(koeler omdat ik altijd al eens af wou van die standaard koeler.)

Cooler master RealPower M620 voeding.
Zalman CNPS9900A LED

Nou ik kan zeggen, ik schrok flink vandaag!
Ik de oude cpu koeler eraf halen, maar ook al was ik voorzichtig de processor kwam mee met de koeler, geen punt, voorzichtig eraf wrikken en klaar.

Tot ik de processor wat beter bekeek, 2 rijen pinnen helemaal verbogen!
Ik was al bang dat ik een paar dagen zonder PC moest en minder geld.
Dus ik met vergrootglas erbij naar die pinnetjes staren, met mini schroevendraaier ze heel voorzichtig recht geprobeerd te maken. wetend hoe gevoelig cpu's zijn was ik allang niet meer zeker of die nog zou werken.

maar goed, na 5x gepast te hebben paste die eindelijk weer in de socket.

koeler erop, voeding aansluiten en het moment van de waarheid!
Hij doet het gelukkig, start gewoon op.

En als voor het originele probleem, 2x 1 uur battlefield: bad company 2 gespeeld, geen enkel probleem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x3rius
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 12:10
Heb hetzelfde probleem gehad (gisteren nog). Start een game (WoW) op, na 5 sec. in het inlogscherm poef, valt ie uit. Wel eens eerder gehad, en dan startte ie zich vanzelf weer op, maar nu bleef ie uit. Druk op de aanknop, niks. Stroom eraf gehaald, kwartiertje gewacht, alles weer aangesloten en hij startte weer.

Zodra ik WoW weer startte, poef, weer uit. Ook nu moest ik de stroom er weer afhalen voor 15-30 min. voordat er weer leven in kwam. PC hierna maar uitgezet, GFX kaart eruit gehaald en eens wat stof geruimd. Idem voor de voeding (wat eruit geplukt en geblazen, niet met zuiger). Weer opgestart, en alles deed het weer (ook WoW).

Probleem doet zich al langer voor, soms doe ik er niets aan (alleen dan de stroom er een tijdje aflaten), en dan doet ie 't weer. Soms maak ik hem maar even schoon vanbinnen omdat ik toch moet wachten.

Weet dus niet precies waar het aan ligt. Heb gisteren tijdens het gamen temperaturen in de gaten gehouden, waren niet absurd hoog (40 CPU, 50-65 GFX). Zou de voeding dan 'kapot' zijn? Of gewoon een teveel aan stof?

Specs:
Antec Sonata II (incl. de voeding daarvan, 450W dacht ik)
Intel E6600
Asus P5B
GF 8800GTS640
4GB RAM
Seagate 320GB
WD Raptor 72GB

450W is hiervoor niet te licht, toch? Op het moment draait de PC weer (ook met gamen), kan 2 weken goed gaan, maar dat is dus afwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:19
Verwijderd schreef op zondag 21 maart 2010 @ 01:28:
Vandaag nieuwe voeding en cpu koeler geinstalleerd.
(koeler omdat ik altijd al eens af wou van die standaard koeler.)

Cooler master RealPower M620 voeding.
Zalman CNPS9900A LED

Nou ik kan zeggen, ik schrok flink vandaag!
Ik de oude cpu koeler eraf halen, maar ook al was ik voorzichtig de processor kwam mee met de koeler, geen punt, voorzichtig eraf wrikken en klaar.

Tot ik de processor wat beter bekeek, 2 rijen pinnen helemaal verbogen!
Ik was al bang dat ik een paar dagen zonder PC moest en minder geld.
Dus ik met vergrootglas erbij naar die pinnetjes staren, met mini schroevendraaier ze heel voorzichtig recht geprobeerd te maken. wetend hoe gevoelig cpu's zijn was ik allang niet meer zeker of die nog zou werken.

maar goed, na 5x gepast te hebben paste die eindelijk weer in de socket.

koeler erop, voeding aansluiten en het moment van de waarheid!
Hij doet het gelukkig, start gewoon op.

En als voor het originele probleem, 2x 1 uur battlefield: bad company 2 gespeeld, geen enkel probleem. :)
Je hebt het al opgelost, maar toch een gratis tip:
In het vervolg de pinnen rechtbuigen met een bankpas, bij een schroevendraaier kan je gemakkelijk uitschieten en hem helemaal verrekken, en verder heb je geen last van (electrische) geleiding als je aan het buigen bent en een een piekspanning kan veroorzaken

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
x3rius schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 15:30:
Heb hetzelfde probleem gehad (gisteren nog). Start een game (WoW) op, na 5 sec. in het inlogscherm poef, valt ie uit. Wel eens eerder gehad, en dan startte ie zich vanzelf weer op, maar nu bleef ie uit. Druk op de aanknop, niks. Stroom eraf gehaald, kwartiertje gewacht, alles weer aangesloten en hij startte weer.

Zodra ik WoW weer startte, poef, weer uit. Ook nu moest ik de stroom er weer afhalen voor 15-30 min. voordat er weer leven in kwam. PC hierna maar uitgezet, GFX kaart eruit gehaald en eens wat stof geruimd. Idem voor de voeding (wat eruit geplukt en geblazen, niet met zuiger). Weer opgestart, en alles deed het weer (ook WoW).

Probleem doet zich al langer voor, soms doe ik er niets aan (alleen dan de stroom er een tijdje aflaten), en dan doet ie 't weer. Soms maak ik hem maar even schoon vanbinnen omdat ik toch moet wachten.

Weet dus niet precies waar het aan ligt. Heb gisteren tijdens het gamen temperaturen in de gaten gehouden, waren niet absurd hoog (40 CPU, 50-65 GFX). Zou de voeding dan 'kapot' zijn? Of gewoon een teveel aan stof?

Specs:
Antec Sonata II (incl. de voeding daarvan, 450W dacht ik)
Intel E6600
Asus P5B
GF 8800GTS640
4GB RAM
Seagate 320GB
WD Raptor 72GB

450W is hiervoor niet te licht, toch? Op het moment draait de PC weer (ook met gamen), kan 2 weken goed gaan, maar dat is dus afwachten...
Als ik jou was zou ik de volgende keer in ieder geval een eigen topic beginnen ;) Maar goed, het kan vanalles zijn. een slechte voeding is wat mij betreft de voornaamste, maar goed: test en gij zult weten!

Desktop | Server | Laptop

Pagina: 1