5.1 speakerset --> toevoegen van extra zuilluidspreker

Pagina: 1
Acties:
  • 874 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
Met veel plezier kijk en beluister ik DVD's met 5.1 receiver (Yamaha V363) met 5 surroundspeakers en een actieve subwoofer (Tannoy FX5.1).

Aangezien ik toch nog wat echte muziekbeleving miste geb ik 2 zuilluidspeakers hierbij aangeschaft en aangesloten. Nu kan ik alleen muziek luisteren op het B-speakerskanaal of op het A kanaal de surroundspeakers.

Wie weet hoe ik het volgende kan bereiken:
1) zuilluidspeakers + 5.1 speakers tegelijk in opstelling. Kan dit makkelijker door aanschaf van een 7.1 receiver? Zijn er recievers die de A en B speakers niet tegelijk kunnen schakelen?
2) kan ik de subwoofer ook schakelen alleen met de zuilluidspeakers?

Eigenlijk is de vraag eenvoudiger: wat doen jullie met welke receiver om zowel bioscoopervaring als muziek ervaring te combineren in een set met 5.1 en extra zuilluidspeakers?
De receiver is verouderd, dus een nieuwe is in aantocht, maar welke is het beste om bioscoop en muziek te combineren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 22:39

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Denk dat de meeste met een 5.1 setup de zuilen als fronts gebruiken en dan de receiver op stereo mode zetten voor muziek. Zo heb/doe ik het zelf iig wel.

[ Voor 77% gewijzigd door Meelobee op 14-03-2010 09:28 ]

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Idem hier. Ik heb per ingang en per soort signaal ingesteld wat de receiver moet doen. Als hij stereo krijgt van de Ziggo-tuner, springt hij naar Dolby Prologic II Movie, als hij stereo krijgt van m'n HTPC, springt hij naar s-direct (stereo) en als m'n HTPC 5.1 of hoger doorgeeft, springt hij naar 5.1 of hoger DD of DTS. Ik heb de zuilen als fronts, dat zou jij ook kunnen doen.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Ik zou de zuilen kunnen plaatsen ipv de huidige 2 boxjes. Echter... ik heb 4 boxjes mooi opgehangen aan de muur en de bedrading via een loze kabel weggewerkt. Ik zou deze boxjes willen blijven inzetten.
Daarom dacht ik aan een 7.1 receiver waarbij deze boxjes dan als zijboxjes inzet.

@Grrrrene: welke receiver gebruik jij hiervoor? En kun je ook met muziek alleen de zuilluidspreker schakelen en de subwoofer voor wat extra volle klanken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

OmeRobbie schreef op zondag 14 maart 2010 @ 14:42:
Ik zou de zuilen kunnen plaatsen ipv de huidige 2 boxjes. Echter... ik heb 4 boxjes mooi opgehangen aan de muur en de bedrading via een loze kabel weggewerkt. Ik zou deze boxjes willen blijven inzetten.
Daarom dacht ik aan een 7.1 receiver waarbij deze boxjes dan als zijboxjes inzet.

@Grrrrene: welke receiver gebruik jij hiervoor? En kun je ook met muziek alleen de zuilluidspreker schakelen en de subwoofer voor wat extra volle klanken?
Als die 'boxjes' die je hebt aan de muur zitten kun je ze toch nooit als zijspeakers gebruiken? of zitten ze aan de zijkant op de muur? (maar dan is dat weer niet logisch als het nu de fronts zijn..)

Ik zou persoonlijk de 2 fronts vervangen door grote staanders en die dan voor stereo gebruiken.

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Meelobee schreef op maandag 15 maart 2010 @ 12:28:
[...]

Als die 'boxjes' die je hebt aan de muur zitten kun je ze toch nooit als zijspeakers gebruiken? of zitten ze aan de zijkant op de muur? (maar dan is dat weer niet logisch als het nu de fronts zijn..)

Ik zou persoonlijk de 2 fronts vervangen door grote staanders en die dan voor stereo gebruiken.
Yep ze zitten in de hoek, soort van zijkant op de muur. Er zit zo'n 5m tussen.
De frontluidspeakers zijn staanders van 90cm hoog en die staan naast de tv-meubel, welke dus 3 meter uit elkaar is.

Misschien kan ik ze dan toch als zijspeakers inzetten of misschien kan ik ze beiden als forntspeaker gebruiken???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
OmeRobbie schreef op zondag 14 maart 2010 @ 14:42:

Ik heb een Marantz SR6300 receiver, is toch alweer een jaar of 5 oud ofzo :) Ik kijk momenteel uit naar iets nieuws en twijfel tussen de Pioneer LX82 en de Denon AVR 4310 (de Marantz SR6300 heeft geen hdmi-aansluitingen en m'n nieuwe receiver moet 2x hdmi-out hebben ivm aansluiten beamer en televisie).

[ Voor 12% gewijzigd door Grrrrrene op 15-03-2010 22:28 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

OmeRobbie schreef op maandag 15 maart 2010 @ 21:27:
[...]

Yep ze zitten in de hoek, soort van zijkant op de muur. Er zit zo'n 5m tussen.
De frontluidspeakers zijn staanders van 90cm hoog en die staan naast de tv-meubel, welke dus 3 meter uit elkaar is.

Misschien kan ik ze dan toch als zijspeakers inzetten of misschien kan ik ze beiden als forntspeaker gebruiken???
Ik zou beide niet doen. Met 2 goeie zuilen heb je waarschijnlijk beter geluid als met die kleine speakers erbij. Daarnaast is de plaatsing van speakers in een 5.1 of 7.1 opstelling wel belangrijk voor het geluidsbeeld. Dus niet zomaar lukraak wat aansluiten.
De fronts vervangen voor zuilen, die (eventueel in combinatie met een sub) gebruiken voor stereo (of 2.1 met sub) en voor films en dergelijke de 5.1 optie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hier een foto van een opstelling 7.1

denk wel dat je s-back en rear op een plusmin. 90 cm van de grond naar
boven moet zijn voor de fijnste geluid beleving (oor hoogte)

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-QBGIQ4PW.jpg

gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:55
Een topic van 10 maanden oud kicken is niet echt nodig.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.