• bartus1989
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-01 16:16
Geachte computerkenners,

Mijn laptop heeft een enorm koelprobleem geloof ik. Voorheen kon ik prima uren achter elkaar spellen doen.

Alleen, nu vond ik eigenlijk dat hij wel wat aan de warme kant werd inmiddels. Toen ben ik gaan google'en en heb ik PCwizard 2010 gevonden.
Wat blijkt nou, binnen 10 minuten staat de CPU temperatuur op 95 graden te koekeloeren en de Core temp's rond de 85. Dit lijkt me eigenlijk wel een beetje aan de warme kant. Gek genoeg draait de fan dan nog niet op volle snelheid. De onderkant van de laptop voelt dan flink heet aan.

Nu ben ik als de doods dat mijn laptop er vandaag of morgen mee ophoud. Als ik geen zware dingen draai gaat het trouwens prima met de temperatuur.

De laptop is nu anderhalve jaar oud.

Ik zit in Malta voor studie en ik kan het echt niet hebben dat hij er hier mee ophoud, maar wil wel af en toe een spel kunnen doen.

Nu heb ik een site gevonden waarop staat hoe je hem open kunt maken, omdat ik het vermoeden heb dat hij prutjevol zit met stof. Is dit een beetje te doen voor een computer leek? Of zijn er andere dingen die ik kan proberen het hitte probleem te voorkomen?

Het gaat om een Toshiba P300 13-M met de volgende specificatie's.

(plaatje uit PCwizard) http://i40.tinypic.com/de7803.jpg

En dit is de site over het openmaken die ik had gevonden. http://www.irisvista.com/...take-apart-notebook-1.htm

Alvast bedankt voor de hulp.

Groetjes! Bart.

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
je zou eerst eens met een busje compressed air de koelribben/finnen vanaf de buitenkant schoon proberen te spuiten ( hou de fan op plaats met iets zodat die niet gaat draaien)

heb je er vista opzitten? mijn laptop werd namelijk ook gloeiend heet en schakelde zichzelf uit na een bepaalde tijd, heb er toen maar win xp opgezet en nooit meer problemen mee gehad, heb er verder ook niets aangedaan kwa schoonmaken

en anders dan toch je laptop open maken, pas op met dingen die kunnen los/wegschieten ,maak desnoods foto's zodta je weet hoe het zat

ja, daag.

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:20
Busje air is leuk, maar met laptops spuit je het volgensmij alleen maar naar plekken waar je het niet wil hebben. Uit elkaar halen is vaak de beste optie. Het is best realisatisch dat de laptop na 1,5 jaar verstopt zit met stof.

Spul uit elkaar halen is goed te doen. Het lastigste vind ik het loshalen van de keybord bezel. Dat is de enige stap die vaak iets geforceerd gaat. Gewoon goed opletten dat je alles in de juiste volgorde terug plaatst.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• bartus1989
Bedankt voor de snelle reactie's.

Ik heb windows 7 erop. De laptop heeft aan de onderkant van die vakjes. Ik geloof 1 voor de videokaart, 1 voor het geheugen, en 1 voor de harde schijf. Moet ik dan alleen die losmaken of de complete onderkant?

Hoe zit het met statische stroom?

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-01 19:36
Het klepje dat boven de ventilator zit zou ik zeggen.
Statische stroom moet je je niet te veel zorgen over maken, raak als je zeker wil zijn even een verwaringsbuis aan.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:52

Iska

In case of fire, use stairs!

Zolang jij niet echt aan componenten zelf komt is het nauwelijks gevaarlijk. Maar ik zou als het kan alles losmaken om verstoppingen te checken. Je kan die desnoods ook met kwastje weghalen

-- All science is either physics or stamp collecting

• bartus1989
Dus, even alles op een rij.

Ik heb nodig.

Een kwastje
Een airbusje
Schroevendraaier

En gezond verstand, en absoluut geen componenten aanraken. Er zit helaas geen klep voor de ventilator. Daarvoor moet de onderkant eraf. Het grote probleem is dat als ik hem kapot maak ik zonder laptop zit. En hier in Malta kan ik daar echt niet zonder. Dus ik kan ook de keus maken gewoon geen spellen meer te doen.

Dat is ook zo saai natuurlijk

• Iska

Iska

Ik snap je verontrustheid, maar er kan echt heel weinig fout gaan. Allereerst gewoon rustig de onderkant eraf schroeven. Daarna zie je waarschijnlijk ergens een koelrooster, een ventilator, misschien wat koperen buisjes/plaatjes lopen en een hoop dingen waarmee je niets te maken hebt.

Allereerst ga je nu met het airbusje langs de ventilator en het koelrooster als daar stof zit. Alleen blazen kan namelijk geen kwaad. Waarschijnlijk zal je hier een groot deel van het stof mee weg kunnen halen. Als het dan nog nodig is pak je het kwastje en haal je die langs het koelrooster (daar kan ECHT niets gebeuren). Als het nodig is kan je je vinger op het midden van de ventilator houden zodat die stil blijft staan, zodat je vervolgens met het kwastje hem helemaal schoon kan maken.

• bartus1989
Oke, dat is dan allemaal duidelijk.

Alleen, ik zit net nog wat op die site te kijken. En ik zie dat ze de bovenkant van de laptop eraf halen. Dus de kant van het toetsenbord. Alleen, dat is voor mij dan toch de verkeerde kant?

• Iska

Iska

Ja, jij moet de onderkant hebben.. daar zitten alle coolcomponenten

Verwijderd

Als je wat verder durft te gaan kun je hem uit elkaar halen en goed schoonmaken.

Hier is hoe
http://www.irisvista.com/...take-apart-notebook-1.htm

• bartus1989
Hmm, van die stresssoftware word de laptop niet zo blij. Hij loopt compleet vast..

Ik heb besloten dat ik ga wachten tot ik thuis ben. Ik gok het erop...

Even een totaal ander klein vraagje. Mijn accu is ook al aan het overlijden. Hij gaat nog maar tot 47% vol. Nu kan ik een andere kopen. Maar deze is 2 jaar oud, en 2 jaar geleden een keer 3 weken gebruikt. Kan een accu dan ook versleten zijn?

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
sommige mensen hebben ee accu in hun laptop en dan ook nog netsnoer aan de laptop.. juist niet doen

in 3 weken tijd.. tja het ligt eraan hoe je met de accu omgata maar lijkt me niet

ja, daag.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

2 jaar oud = versleten, lithium accu's verslijten momenteel na ongeveer 2 a 3 jaar, ongeacht hoeveel ze gebruikt worden, iets afhankelijk van hoe ze opgeslagen zijn geweest in die tijd. (of na 500-1000x opladen aka 3 jaar dagelijks gebruik)

voor de volgende keer: gewoon gebruiken als je het nodig hebt, gewoon aan de lader als je het niet nodig hebt, accu gaat na 3 jaar dood, dan overwegen of laptop qua specs en overige slijtage nog geschikt is --> nieuwe accu of niet --> nieuwe laptop..

[ Voor 34% gewijzigd door AlexanderB op 30-03-2010 23:54 ]

Pagina: 1