Keuze 5.1 systeem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hello tweakers,

Gezien het bekijken van films en series één van mijn grote hobby's is denk ik er sterk over na om mijn huidige 2.1 set z2300 te vervangen door een 5.1 set.

Nu ben ik mij aan het documenteren inzake technologieën van dolby en dts etc, maar ik zie het bos niet meer door de bomen vandaar deze vraag.

Hierbij schets ik kort hoe alles wordt aangestuurd.
Zeer simpel, op bureau staat pc, hiernaast samsung flatscreen and thats it.
Muziek, films, games. Alles gebeurd vanuit pc naar tv via dvi kabel en geluid rechtstreeks via pc, verder geen andere apparaten. Bronmateriaal zijn Dvd's, blurays en 'backup mkvs 1080p.

Nu is de vraag hoe ik ten volle kan gaan genieten van surround geluid.
Ik was is gaan piepen op de site van teufel en daar beviel mij de concept e 300 set me wel. Gezien ik geen audiofiel ben en uiteindelijk vrij tevreden ben van mijn z2300 (mag wat warmer, en bass vind ik te overheersend)ben ik ook niet van plan 1000en euros weg te geven. Budget is +- 350 euro.
Kan ik met deze boxen genieten van Dts geluid ? , heb geen aparte soundcard hiervoor, gewoon op het moederbord. ?

Graag wat advies,
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:10

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Voor het bedrag wat je beschikbaar hebt zou ik gaan voor de z5500 van Logitech. Een goede set voor niet al teveel geld. Ik heb hem zelf op mijn PC optisch aangesloten, en zou in jou geval de bas wat lager zetten van de set.

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:42

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 19:31:
Ik was is gaan piepen op de site van teufel en daar beviel mij de concept e 300 set me wel. Gezien ik geen audiofiel ben en uiteindelijk vrij tevreden ben van mijn z2300 (mag wat warmer, en bass vind ik te overheersend)ben ik ook niet van plan 1000en euros weg te geven. Budget is +- 350 euro.
Kan ik met deze boxen genieten van Dts geluid ? , heb geen aparte soundcard hiervoor, gewoon op het moederbord. ?
Als je de Concept E300 Digital hebt dan kan de set DTS weergeven inderdaad. Mits de geluidskaart in je pc digitaal aangesloten is. De output stel je dan in op het bitstream weergeven van audio. De set zal dan de audio decoderen en afspelen. Dit zal ook met Dolby Digital lukken. Moet je geluidskaart dus wel dit signaal moeten kunnen outputten in bitstream. Zijn ook kaarten die zelf decoderen en de data dan als LPCM verzenden. Dan decodeert de geluidskaart de audio en niet de geluidsset zelf. In principe maakt het niet veel uit.

Zoals gezegd kan de Z-5500 van Logitech ook. Lastige is dat de Teufel alleen in Duitsland wordt verkocht en luisteren van te voren niet mogelijk is. Wel is het mogelijk om de set te bestellen, te proberen en als het dan niets is terug te sturen. Maar van te voren luisteren wordt lastig.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is hierbij mijn redenering goed ?

Ik koop inderdaad 300 digital setje, ik sluit hem digitaal aan, hierbij heb ik geen kwaliteitsverlies aangezien geluidskaart op mb niets doet buiten een digitaal signaal doorgeven dat wordt verwerkt door externe decoder van geluidsset ?

Of.. ik koop een soundcard die signaal dts kan omvormen naar analoog en ik sluit 'goedkoper' setje gewoon analoog aan.

Mits deze redenering goed is wat is het beste ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

In feite zijn 'echte' audio systemen bijna altijd beter dan het spul dat je in je pc steekt. Ik zou er dan ook voor kiezen om te bitstreamen naar een receiver, maar je hebt maar een zeer beperkt budget. Sterker nog: met dat budget denk ik dat je niet moet willen kijken naar bitstreaming. 5.1 LPCM is al ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit is niet echt mijn vraag.
Hierbij is de vraag wat het meest prijsbewuste is. (Als ik goed en lekker geluid wil ram ik wel op gibson gitaar door 'mono' buizen amp -> sweet.)

Neen ik wil me een degelijke set kopen voor aan te sluiten op mijn pc.

ik neem aan dat als ik me een soundcard aanschaf (aanraders?) deze dts kan decoderen en uitspugen over analoge uitgangen ?
Indien ik gewoon standaard moederbord soundcard hou sluit ik hem digitaal aan en heb ik externe decoder nodig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Nogmaals: met jouw budget heb je niet heel veel te kiezen. Reguliere boxen kun je niet direct op je pc aansluiten, omdat je er een versterker tussen moet plaatsen. En als je van je €350 al €200 kwijt bent aan een versterker....

Ik denk echt dat een Z-5500 je beste optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

De redenatie van de geluidskaart klopt inderdaad. Alleen heb je voor echt goede analoge componenten op een geluidskaart nodig die wat hoger komt qua prijs dan een paar tientjes. Je komt dan bij kaarten als de Asus Xonar, Auzentech en dergelijke. Kaarten die al snel de helft of meer van je budget halen. En dan heb je een goede kaart die je dan op een setje van een honderd of twee aan gaat sluiten. Dat is nogal uit verhouding. Dit soort kaarten is leuk bij receivers van een veelvoud van jouw budget. Echter zitten er in dergelijke receiver weer DAC's die beter zijn en kan je de boel gewoon digitaal aansluiten.

Met jouw budget zou ik inderdaad voor iets als de Z-5500 gaan of voor iets meer budget de Teufel. In ieder geval een versie met digitale ingang. Want mocht je onboard geluidschip geen DTS of Dolby Digital ondersteunen heb je al een kaart die dat wel doet voor letterlijk twee tientjes. Kaartjes van Sweex en Trust zijn gewoon aan te raden voor dit doel, want de kaart doet toch niets anders dan bitjes doorsturen naar de geluidsset. Een Club 3D Agrippa zou ook nog kunnen, die kunnen on the fly Dolby Digital 5.1 maken. Maar dan ben je iets meer kwijt.

Lang verhaal kort: wat is het nut om een Asus (bijvoorbeeld) DTS te laten decoderen en dat via een Logitech X-540 setje weer te laten geven. Dan ga je echt geen verschil merken. Gewoon "dure" geluidsset met goedkope geluidskaart, dan heb je het meest waar voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de goed onderlegde uitleg fear.

Kspaar voor e 300 digital all in one systeem.
Dan kan ik men ipod en eventueel mijn dvd speler nog aansluiten.

Volgens mij zijn er dus ettelijk veel mensen die 'dure' geluidskaarten kopen en deze gewoon digitaal aansluiten voor niks, ma bon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op maandag 15 maart 2010 @ 19:16:
Volgens mij zijn er dus ettelijk veel mensen die 'dure' geluidskaarten kopen en deze gewoon digitaal aansluiten voor niks, ma bon.
Klopt, zijn genoeg mensen die een Asus Xonar van 250 euro aansluiten op een Logitech Z-5500 van dezelfde prijs. Wellicht heb je dan iets beter geluid, maar de vraag is of het het waard is om deze verhouding aan te nemen. Je zit met bovenstaand voorbeeld dan op meer dan €500,- en neem van mij aan dat er voor dat geld ook andere leuke dingen te koop zijn betreffende een 5.1 set-up. Plus het is en blijft dat veel mensen ook verschil willen horen. Want het is nog steeds niet bewezen dat dingen als bijvoorbeeld andere (speaker)kabels ook beter geluid geven.

Maar als jij dus de Teufel koopt zal die set voor jou de audio decoderen. En het zal niet uitmaken of het digitale signaal dan uit een onboard geluidskaart komt, uit een Trust kaartje van twintig euro of een Asus Xonar van het tienvoudige. En mocht dat er wel zijn dan is het verschil niet het tienvoudige waard ;)

Pagina: 1