Percentage van opbrengsten van een app voor de developer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
Ik meende altijd dat 70% van alle opbrengst van een app naar de developer gaat, en kan op internet ook niets vinden wat het tegendeel bewijst.

Nu heb ik dus net een app geupload naar de App Store om te verkopen en kom er achter dat Apple werkt met prijs schalen.
Er wordt nergens een belofte gedaan waar wordt aangegeven dat je 70% van de opbrengst krijgt. Het enige wat wordt gespecificeerd is de prijs in de App Store voor die bepaalde schaal en de het bedrag daarvan wat naar de Developer gaat.

Ik geef als voorbeeld schaal 1, maar deze percentages gelden ook voor de andere schalen.

US/Canadese Dollars:
0,99 waarvan 0,70 naar de developer = 70,7%
Euro:
0,79 waarvan 0,48 naar de developer = 60,8%
UK Pound:
0,59 waarvan 0,36 naar de developer = 61,0%
Japanse yen:
115 waarvan 81 naar de developer = 70,4%
Australische Dollar:
1,19 waarvan 0,76 naar de developer = 63,9%

Heb ik iets gemist dat dit onlangs is veranderd? Ik kan hier namelijk niets van vinden op internet, dat Europese en Australische ontwikkelaars zwaar worden achtergesteld.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan vraag je toch gewoon wat meer voor je App zodat je zelf alsnog op 1 euro aan pure ontvangsten komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-09 21:48
What else is new? Alles is altijd beter in de 'dollar' dan in de 'euro'. Wel jammer, dat niet.

[ Voor 13% gewijzigd door ZpAz op 13-03-2010 19:23 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:49

Grannd

da Granndest

US/Canadese Dollars:
0,99 waarvan 0,70 naar de developer = 70,7%
Euro:
0,79 waarvan 0,48 naar de developer = 60,8%
Uiteindelijk komt 48 eurocent weer wel ongeveer overeen met 70 dollarcent (66 dollarcent volgens de koers op google).
Apple maakt dus meer winst op verkoop in euro's, maar de developer krijgt ongeveer evenveel per verkoop of het nu in dollars of euro's is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZpAz schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 19:23:
What else is new? Alles is altijd beter in de 'dollar' dan in de 'euro'. Wel jammer, dat niet.
Ja, qua inkomsten meer, maar qua uitgaven kosten dingen in de VS ook gewoon vaak, echt heel vaak, minder. 285GTX Newegg.com 250euro in dollars, Nederland 310euro.
Grannd schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 19:33:
[...]

Uiteindelijk komt 48 eurocent weer wel ongeveer overeen met 70 dollarcent (66 dollarcent volgens de koers op google).
Apple maakt dus meer winst op verkoop in euro's, maar de developer krijgt ongeveer evenveel per verkoop of het nu in dollars of euro's is.
Ik vind goed dat je het probleem probeert te relativeren, maar je berekening klopt gewoon niet. Waarom zou je ook omrekenen naar dollars en/of euro's? Het gaat om de percentages.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2010 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

€.79 is echter wel 10% meer dan $.99...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
Ik vind het gewoon vreemd dat er zo weinig over bekend is en dat welke weblog of nieuwssite verkondigd dat het 70% maar dat dit in de praktijk dus helemaal niet zo is.

Allemaal leuk en aardig dat dmv wisselkoersen je verlies misschien een beetje beperkt wordt, maar als je als Europese developer Europa als je belangrijkste markt hebt veranderd dat niets aan het feit dat je een lager percentage van de inkomsten krijgt dan Amerikaanse developers die de USA als belangrijkste markt hebben.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Waar zit hier eigenlijk de BTW in ? Ik neem aan dat Apple btw moet afdragen, maar dat hoef jij zelf niet of wel?

(of zit er geen btw op software?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen ondernemers rekenen btw, je hoeft dus geen btw te rekenen als je gewoon zelf iPhone applicaties maakt. Op het moment dat je echt hoge bedragen gaat verdienen, paar duizend euro per jaar, dan moet je gewoon even de belastingdienst bellen met die vraag. Verder zou ik het gewoon buiten de belastingdienst om doen als het toch niet zoveel oplevert.

Maar alleen ondernemers rekenen omzetbelasting (btw). Dan zou je misschien kunnen rekenen dat alles inclusief btw is, maar in principe zou je consumenten ook over Apples gedeelte btw moeten laten betalen, maar kopers van buiten de EU* hoeven geen btw te betalen etc. Wordt wel complex dan.

*is waar, maar op internet spreekt iedereen elkaar daarover tegen 8)7, maar ik ben 8 jaar ICT-ondermer, ik kan het weten. Je hoeft geen btw te rekenen over producten die je verkoopt aan buiten EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:49

Grannd

da Granndest

Verwijderd schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 19:35:
[...]
Ik vind goed dat je het probleem probeert te relativeren, maar je berekening klopt gewoon niet. Waarom zou je ook omrekenen naar dollars en/of euro's? Het gaat om de percentages.
Mijn berekening klopt wel, maar hij geeft geen direct antwoord op de vraag waarom de percentage's verschillen.
Wat ik alleen zeg is dat ookal verschillen de perecentages, de ondernemer verdient (ongeveer) evenveel in dollars als in euro's, misschien dat Apple die heeft gelijkgetrokken en om een mooie prijs te houden (een app voor 93 eurocent ziet er vreemd uit) hebben ze het naar boven afgerond.

[ Voor 12% gewijzigd door Grannd op 13-03-2010 21:49 ]

Pagina: 1