Linux FTP server vraag!

Pagina: 1
Acties:

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 13:27

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Topicstarter
Ik heb een linux Redhat server draaien, waaronder ook een FTP server. FTP staat alleen open voor het LAN met de IP reeks 10.0.0.x Nu wil ik graag iemand een FTP accountje geven die buiten die zich op het internet bevind. Ik heb een nieuwe groep aangemaakt 'oudside" en een account in deze group voor het betreffende persoon. Ik moet nu waarschijnlijk mijn FTP openzetten voor buiten. maar hoe? en hoe save ik die wijzigingen ? ik werk met vi

/dev/null

Verwijderd

rot op met liux

Verwijderd

Op donderdag 08 maart 2001 14:57 schreef Lennox het volgende:
rot op met liux
:?:?:?

Tja je zal wel wat meer info moeten geven over welke FTP server je gebruikt!
Zo kan natuurlijk niemand je helpen.

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
In vi moet je eerst uit de insert-mode, door ESC
En om iets op te slaan en er gelijk uit te gaan doe je :wq! (Dubbele punt, w, q, uitroepteken) en dan enter.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:56

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

rot op met liux
liux ?

/etc/ftp* zijn je vriendjes. En man -k ftpd

dag

I have usernames older than you.

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Topicstarter
is gelukt, maar die gast heb ik in de group: Outside. Maar als die gast inlogt, en is zijn homedirectory is, dan kan ie terug bladeren in de hoofd-dir van het systeem

Mijn vraag kan ik dat ook uitschakelen?

/dev/null

Verwijderd

Yep dat kan. Je ftp server zal vast wel een chroot-omgeving aan kunnen maken.

Overigens kan hij wel terug naar de hoofd-directory, maar als het goed is kan hij niks belangrijks openen, tenzij jij dat expliciet wil natuurlijk

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Topicstarter
en waar kan ik dat vinden :) ???

/dev/null

Verwijderd

Tja ik weet dat hetvolgende misschien stom klinkt hoor maar:
"Euhm handleiding die erbij zit misschien:?"

Eerst zelf zoeken dan pas vragen

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Tsja, ik zou zeggen. Download proftpd, lees de handleiding (alvorens te installeren) en probeer het daar es mee. Aangezien wu-ftpd er geen makkelijke ondersteuning voor heeft. (Meeste is m.i. makkelijker configgen in proftpd)

Oh en tipje voor vi. Gebruik es 'man vi' en nog beter 'vimtutor'...

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-08 18:08

Daniel

Kapitein NCC-1701
rot op met liux
FYI: User Lennox is gebanned wegens dit soort treurig gedrag

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Het zou toch echt helpen als je vertelt wat voor ftp-server je gebruikt. En als dat niet proftpd is adviseer ik je daar wat aan te doen :) Als je die wilt chrooten is dat een kwestie van deze regel toevoegen in de config:
DefaultRoot ~

Verwijderd

Ik zou glftpd gebruiken ipv al die lekke mandjes :)
Bovendien heeft die de meeste mogelijkheden en is die vrij eenvoudig in te stellen als je geen uitgebreide features wil.
Wat betreft openzetten voor buitenaf:
als je je ftpd alleen heb gebind aan je interne ip-adres dan zal't niet werken, die moet dan aan 0.0.0.0 gebind worden (meestal in zo'n .conf een regel met "bind 10.0.0.1" of "bind 0.0.0.0" enzo). Daarnaast moet je de firewall openzetten op de poort van je ftp-server (standaard 21). Wat betreft gebruikers etc, sjah dat ligt aan de ftp-deamon die je gebruikt dus daar kan ik weinig over zeggen.

• mavink
Ik gebruik al jaren proftpd, en op een *mogelijke* buffer overflow na die een maandje terug aan het licht kwam en waar nog geen exploits voor zijn, heb ik nog nooit problemen gehad. Ik zou in ieder geval niet voor wu-ftp gaan...

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 21:48
Voor een goede+veilige+makkelijke ftp server moet je ProFTPD kiezen.

Als je puur voor de performance gaat (en ook security natuurlijk) raad ik PureFTPD aan.

Verwijderd

Proftpd :? dacht het niet.. daar zijn net zoveel sploits voor als wu-ftp.. wat ik je aanraad is om glftpd te nemen, www.glftpd.org zit wel wat moeilijker in elkaar maar je kan er ook veel mee.. ip masks adden per user ect.. je kan zien hoeveel iemand gedld heeft per dag,week maand ect.. gewoon ff de glftpd.docs lezen en dan ./glinstall-?? draaien en t staat geinstalled.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

proftpd net zoveel exploits als wu-ftpd...
dacht het dus ff niet he

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Op vrijdag 09 maart 2001 21:05 schreef loos het volgende:
Proftpd :? dacht het niet.. daar zijn net zoveel sploits voor als wu-ftp.. wat ik je aanraad is om glftpd te nemen, www.glftpd.org zit wel wat moeilijker in elkaar maar je kan er ook veel mee.. ip masks adden per user ect.. je kan zien hoeveel iemand gedld heeft per dag,week maand ect.. gewoon ff de glftpd.docs lezen en dan ./glinstall-?? draaien en t staat geinstalled.
:)LOL:)
Wat een onzin!

Proftpd is een van de veiligere ftp-servers.
Toevallig is er recentelijk een kleine exploit gevonden ja.

Sorry hoor, maar ik moest toch even lachen. Zeker als je dan ook nog eens de vergelijking met wu-ftp maakt

Verwijderd

Ik heb net voor de gein eens op de site van glftpd gekeken, aangezien ik toch wel nieuwsgierig was.

Kijk ik natuurlijk eerst ook even in de changelogs. Schetst mijn verbazing dat er toch wel aardig wat dingen gefixed zijn die met security en buffers te maken hebben. Daar is niks mis mee natuurlijk (zeker gezien het feit dat het een beta is), maar ga dan niet lopen blaten dat ie een heel stuk veiliger is dan Proftpd (die zich al bewezen heeft).

Verder nog hetvolgende. Hoe meer poespas er in zo'n server zit, hoe meer kans op exploits, maar dat leek me nogal logisch

• mavink
Op vrijdag 09 maart 2001 21:29 schreef nelske het volgende:

[..]

:)LOL:)
Wat een onzin!

Proftpd is een van de veiligere ftp-servers.
Toevallig is er recentelijk een kleine exploit gevonden ja.

Sorry hoor, maar ik moest toch even lachen. Zeker als je dan ook nog eens de vergelijking met wu-ftp maakt
Ik kan het nog wel sterker vertellen. Die bug werd gevonden tijdens een review van de code, en met de mededeling erbij dat het *heel* moeilijk zou zijn er daadwerkelijk een exploit voor te schrijven.
Pagina: 1