• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-11-2025
Ik heb een vraag over scherpstellen op meerdere punten. Als ik mijn compactcamera op gezichtsherkenning zet en er zijn meerdere gezichten in beeld dan kan de camera dus op verschillende punten scherpstellen.

Hoe kan ik ditzelfde effect nu bereiken als ik met een DSLR handmatig scherpstel? Ik kan dan toch maar op één punt scherpstellen?

[ Voor 0% gewijzigd door kadoendra op 13-03-2010 16:18 . Reden: typo ]

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:47
Misschien handig als je even vermeld welke camera je hebt.

• kadoendra
Ik heb nu een FZ 28, maar ik vraag me gewoon af of het uberhaupt mogelijk is. En zo ja hoe het moet.

[ Voor 12% gewijzigd door kadoendra op 13-03-2010 16:24 ]

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:19

ThunderNet

Flits!

Je kunt natuurlijk uiteindelijk maar op 1 enkel punt scherpstellen. Je kunt niet scherpstellen op een object van 200cm van je camera verwijderd is en tegelijk op een object wat 400cm verderop staat.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Blerf
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-07-2025

Blerf

VroomVroom

9 Van de 10 Camera's pakken het meest contrast rijke element in het beeld. Of het dichts bijstaande :)

iRacing profiel | Twitch | Formerly known as Marty26 || En ja ben nog steeds een deslikt!!

• kadoendra
Maar hoe werkt die gezichtsherkenning dan precies?
De werking daarvan suggereert dan toch dat er op meerdere punten wordt scherp gesteld?

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Dat werkt als volgt:
Q: While shopping for a new digital camera, I saw that some models are touting a new "face detection" technology. Does this stuff really work?

A: It does work. Face detection technology, available from manufacturers such as Canon, Pentax and Fuji­Film, uses special algorithms to parse the scene while you aim the camera. What's it looking for? The shape of a human face, of course. When it finds one, the camera automatically adjusts both the focus and the exposure to provide the best portrait possible. In the case of FujiFilm's "Image Intelligence" system, for example, a chip inside the camera constantly scans the image in its viewfinder for two eyes, a nose, ears and a chin, making out up to 10 faces at a time before you've hit the shutter. Usually, a scanned face has to cover at least 10 percent of the height of the viewfinder LCD — this requirement prevents the camera from trying to lock on to faces far in the background.

The face identification process takes about four one-hundredths of a second.

Face recognition can be used for more than just autofocus. Some cameras capture the location of the identified faces within each picture snapped. This lets you zoom in on the faces automatically on the camera's LCD screen after you take the shot — useful when checking if grandma's eyes were closed or open.

Sometime soon, face detection may even give way to facial identification, discerning one subject from an-other. For instance, the camera could retain an image tagged "Mom" in its memory. Later, the camera would automatically recognize each subsequent picture of your mother and add the "Mom" tag to it.
En hier nog een artikel: http://www.adorama.com/alc/article/8096

[ Voor 16% gewijzigd door Moby op 13-03-2010 16:45 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:48
Klopt, dat suggereert het. Een camera stelt scherp op een punt maar krijgt eigenlijk een heel vlak scherp. Enige wat ik me voor kan stellen, weet niet of het klopt, dat de camera een aantal punten scherp stelt en vervolgens de afstand tot de camera mee neemt in de berekening.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:33

Garyu

WW

Dat is gewoon niet waar. Hij herkent wel meerdere gezichten, maar kiest er één uit waarop ie scherp stelt. Een compact heeft echter zo'n grote scherptediepte dat waarschijnlijk andere gezochten ook scherp zijn. Als ie lim is, kiest ie nog een passend diafragma ook om evt de scherptediepte nog te vergroten.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Verwijderd

Volgens mij waren het bepaalde Casio modellen waar je zelf tot 128 gezichten in kon opslaan en daar prios aan kon geven. Zo kiest de camera eerst voor jou, daarna voor je vriendin, Pamela Anderson, je ouders, zusje, broertje en weet ik veel wie nog meer. Daaruit blijkt dat ie sowieso niet op alle personen kan scherpstellen ;)

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
En daarnaast heeft de gemiddelde compact een miniatuur sensor, daarom wideopen al een vrij diepe DOF. Als het diafragma dan ook nog eens verder gesloten wordt krijg je inderdaad de mogelijkheid om te kunnen focussen op gezichten die 8 meter van elkaar staan.

Gezicht 2 meter van je is scherp, en gezicht 10 meter van je is scherp. Het LCD geeft wel aparte focus hokjes om de gezichten, maar de camera sluit gewoon het diafragma tot alle gezichten binnen het DOF vallen.

Heb het even wat krom neergezet, maar mag duidelijk zijn :)

• kadoendra
Dus dan word ik eigenlijk een beetje in de maling genomen als ik in de A-stand met gezichtsherkenning kan werken? Of is dat weer een te radicale conclusie?

[ Voor 0% gewijzigd door kadoendra op 13-03-2010 23:03 . Reden: typo ]

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het kan prima, zolang iedereen maar in het gebied van de scherptediepte staat. Gelukkig is die bij de gemiddelde compactcamera vrij groot.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:01
Technisch gezien is gezichtsherkenning en toepassing van een soort A-DEP functie - zoals bijvoorbeeld de 40D heeft - precies wat hier wordt genoemd. Deze kiest een diafragma waarbij het DoF precies van het dichtsbijzijnde tot verste focus punt ligt. Eerlijk gezegd lijkt me dit niet eens zo moeilijk te implementeren.

• kadoendra
Toch weer even verder over dit onderwerp. Als de lens eigenlijk maar op één punt scherp kan stellen, hoe werkt de autofocus van een spiegelreflex dan in de stand waarbij je niet zelf het scherpstelpunt selecteert, maar dit overlaat aan de camera. In die stand komt het namelijk regelmatig voor dat er op meerdere vakjes (althans bij de D5000) wordt scherpgesteld.

En als je toch handmatig wilt scherpstellen (handmatig in de zin van zelf het scherpstelpunt selecteren) en je wilt een foto maken van 2 mensen naast elkaar. Waar stel je dan op scherp?

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

kadoendra schreef op donderdag 01 april 2010 @ 16:05:
Toch weer even verder over dit onderwerp. Als de lens eigenlijk maar op één punt scherp kan stellen, hoe werkt de autofocus van een spiegelreflex dan in de stand waarbij je niet zelf het scherpstelpunt selecteert, maar dit overlaat aan de camera. In die stand komt het namelijk regelmatig voor dat er op meerdere vakjes (althans bij de D5000) wordt scherpgesteld.

En als je toch handmatig wilt scherpstellen (handmatig in de zin van zelf het scherpstelpunt selecteren) en je wilt een foto maken van 2 mensen naast elkaar. Waar stel je dan op scherp?
Scherpstellen is nooit op een punt, maar op een vlak. Je stelt scherp op een bepaalde afstand en mochten die twee mensen waar je op scherpstelt op dezelfde afstand staan, dan zijn er dus inderdaad meerdere punten scherp.

blog
sow
eee

Verwijderd

Je gaat van een verkeerde aanname uit... De lens kan niet slechts op één punt scherpstellen, hij kan op één vlak scherpstellen. Zolang twee personen zich maar in hetzelfde vlak bevinden, is het dus helemaal geen probleem om beiden scherp te krijgen. En kunnen er dus ook rustig meerdere scherpstelpunten worden gebruikt.

Dan is er nu natuurlijk de vraag hoe nauwkeurig die personen in hetzelfde vlak moeten staan... Dat is afhankelijk van de scherptediepte. Je moet beide personen binnen de scherptediepte hebben staan.

In principe kan een DSLR body aan de hand van de lens informatie en het diafragma uitrekenen hoe groot je scherptediepte is, en of de scherpstelpunten daaraan voldoen.Dat is de A-DEP functie die SndBasterd hierboven beschrijft. Ik ga er vanuit dat je Nikon ook zoiets heeft.

Of je camera dat ook andersom doet, dus de in-focus confirmatie aanpassen aan de ingestelde diafragma zou je eens moeten uitproberen... Kwestie van switchen tussen f/4 en f/22... dan zou het wel duidelijk moeten worden.

Wanneer je DoF groot genoeg is, dan kun je op één persoon scherpstellen, en dan valt de ander er ook wel binnen. Als je twee focuspunten gebruikt, en op twee personen tegelijk scherpstelt, (en op beiden een focus confirmatie krijgt!!) dan ga ik er vanuit dat de camera het gemiddelde van de twee focus punten neemt. Dat positioneerd de DoF dan net iets beter...

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Je camera stelt scherp, maar het stuk dat acceptabel scherp is, is niet oneindig klein maar bijvoorbeeld een paar cm voor en achter je scherpstelpunt. Als er dus meerdere puntjes oplichten betekend het dat deze punten allemaal binnen de grenzen van acceptabel scherp liggen.

Maar dit is mij te technisch, misschien leg ik het dus verkeerd uit. Om dit te voorkomen gebruik ik altijd maar 1 scherpstelpunt die ik zelf instel en dat is 95% van de gevallen de middelste.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:16
Of je stelt manueel scherp, dan heb je oneindig veel scherpstelpunten over je hele beeld...

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ik denk dat de vraagsteller niet handmatig scherp gaat stellen, je oplossing is voor deze persoon dus vrij hypothetisch.

• lateef
  • Laatst online: 10-07-2025
Mobyrick schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 16:17:
Ik denk dat de vraagsteller niet handmatig scherp gaat stellen, je oplossing is voor deze persoon dus vrij hypothetisch.
weet je dat zeker?

uit de topicstart....
kadoendra schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 16:18:
Hoe kan ik ditzelfde effect nu bereiken als ik met een DSLR handmatig scherpstel? Ik kan dan toch maar op één punt scherpstellen?

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Hij heeft het over "mijn" compactcamera en "een" DSLR dus zodoende. Maar laten we inderdaad niet voor de TS gaan spreken.

• kadoendra
Mobyrick schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 16:54:
Hij heeft het over "mijn" compactcamera en "een" DSLR dus zodoende. Maar laten we inderdaad niet voor de TS gaan spreken.
Heb inmiddels een DSLR en ontdek elke dag wel hoe handig handmatig scherpstellen soms is! :)

• wolver1ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-01-2025
ThunderNet schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 16:24:
Je kunt natuurlijk uiteindelijk maar op 1 enkel punt scherpstellen. Je kunt niet scherpstellen op een object van 200cm van je camera verwijderd is en tegelijk op een object wat 400cm verderop staat.
Natuurlijk kan dat :P

Afbeeldingslocatie: http://www.schneideroptics.com/filters/mptv/close-up/split/sample.jpg

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:16
Hmmm, grappig.

[ Voor 15% gewijzigd door Universal Creations op 02-04-2010 21:05 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 21:24
Of je sluit je diafragma zoveel mogelijk, dan krijg je ook de voor en -achtergrond scherp (ten koste van een hoop licht, en wat diffractie-onscherpte).

I'm a photographer, not a terrorist

Pagina: 1