[EXCEL] Uren tussen 2 datums uitrekenen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lumix91
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-05-2023
Beste,

Ik ben bezig met het maken van een urenregistratie formulier binnen excel, dit is normaal niet zo moeilijk maar omdat wij ook af en toe snachts doorwerken willen we de uren tussen 2 datums uitrekenen.

Als de uren op dezelfde dag gemaakt zijn kan ik dit makkelijk zelf uitrekenen door de 2 "tijd" cellen van elkaar af te trekken, maar op het moment dat we snachts doorwerken heb je te maken met 2 verschillende tijden op 2 verschillende dagen wat dus niet zomaar van elkaar af te trekken is.

We geven per activiteit een "begindatum", een "begintijd", een "einddatum" en een "eindtijd" op, dit alles staat in 4 losse cellen.

Nu wil ik dus de gemaakte uren tussen deze 4 cellen uitrekenen, hoe doe ik dat?

M.v.g.
Kevin

[ Voor 24% gewijzigd door lumix91 op 13-03-2010 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Excel bevat prima mogelijkheden om verschillen in tijd te kunnen berekenen. Als je begindatum en begintijd bij elkaar optelt in één cel, en einddatum en eindtijd in een andere, kun je het verschil in resultaat tussen beide cellen eenvoudig berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Uitrekenen doet hij in hele dagen. Wil je het in uren hebben, dan moet je dus de data van elkaar aftrekken en vervolgens vermenigvuldigen met 24 (want 24 uur in een dag)

Kolom A: startdatum
Kolom B: starttijd
Kolom C: einddatum
Kolom D: eindtijd

Op rij 2 bijvoorbeeld dan in E2:
=(D2+C2)-(B2+A2)

Met opmaak 'getal' geeft hij het aantal dagen in decimale getallen weer
Met opmaak 'tijd'- `37:30:55' geeft hij de tijd in uren, minuten en seconden zonder het in dagen weer te geven.

Ligt er dus een beetje aan hoe je de tijd weergegeven wil hebben. Wil je de tijd in uren en dan decimaal weergegeven, dan moet je invoeren in kolom E:

=((D2+C2)-(B2+A2))*24
Heb je dan de opmaak 'getal' dan krijg je antwoorden als 2,25 wat dus weer 2 uur en 15 minuten betekent.

[ Voor 64% gewijzigd door WFvN op 13-03-2010 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lumix91
Oke, dat klinkt goed.
Hoe tel ik dan precies de begintijd en begindatum bij elkaar op? moet dat zo: A1&A2 ? of moet dit met een plus teken (+)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Zie edit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lumix91
SUPER! dat was de trick, bedankt voor de hulp, dit helpt mij verder:)
Pagina: 1