Je antwoord bevestigt mijn probleem. Je korte antwoord is wel erg kort en zoals we zullen zien niet in alle gevallen geldig. En die lange antwoorden laten wel zien dat mijn verwarring begrijpelijk is, ze doen ook niet wat ik vroeg, een duidelijk antwoord geven waarin een heldere relatie wordt gelegd met 1066/1333 en dual/triple-channel. Helder in de zin van een cijfermatig berekening bedoelde ik, los van de directe cijfermatige relatie is AT gelukkig wel duidelijk. Vooral in AT's 3634 (AT's 3448 was nog van voor de Lynnfields).
http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=3634&p=7 Hier lees ik
Discovery: Two Channels Aren't Worse Than Three want
it takes at least 3 cores to fully saturate Lynnfield's dual-channel DDR3-1333 memory bus. That's three cores all working on memory bandwidth intensive threads at the same time. That's a pretty stiff requirement. In the vast, vast majority of situations Lynnfield's dual channel DDR3 memory controller won't hurt it. Dus het antwoord hangt af van de applicatie vanwege het gebruik van het aantal cores. Dat had ik nog niet helder gehoord. Soms is de Lynnfield gewoon sneller en dus klopt je korte antwoord niet helemaal. Met 'takes at least 3 cores' dacht ik even de cijfermatige relatie opgediend te krijgen, maar helaas, verder gaat het niet.
The 975 ran DDR3-1066 memory (the highest it officially supports), while the 870 used DDR3-1333. The faster memory gave the 870 the advantage. Dankzij je verwijzing snap ik nu pas precies waarom >4-core processors geen zin hebben op het 1156/P55 platform;
Move up to 6 or 8 core designs and a third memory channel is necessary, and that's why we'll see those processors debut exclusively on LGA-1366 platforms.
Ik beschouw mijn vraag als beantwoord. Dat wil zeggen, ik begrijp dat ik de gewenste getalsmatige duidelijkheid (op basis van een rekensommetje die een relatie legt tussen 1033/1366 en dual/triple) niet zal krijgen. Ik snap nu ook pas in volle omvang hoezeer mijn vorige vraag naar het ideale moederbord-op-de-groei afhing van de mate waarin je foto's (minder core's/Lynnfield beter) of video's (meer core's/Bloomfield beter) bewerkt. Nogmaals dank voor de verwijzing.
Tweakers rocks, maar alleen technologisch.