Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Topicstarter
Wat biedt sneller geheugentoegang/-gebruik, het moederbord met 1156-socket/P55-chipset of het moederbord met 1366socket/X58-chipset? Ik heb alle betreffende FAQ's gelezen, maar ik ben het antwoord op mijn vraag beslist niet duidelijk tegengekomen. En het is zo'n simpele vraag, de verwarring komt door de volgende twee tegengestelde informaties. De snelheid die bij het 1156 socket/P55 past is 1333 en de snelheid die bij het 1366 socket/X58 past is 1066. Dat is lager. Daar tegenover staat dat men zich qua snelheid van de geplaatste reepjes in het 1366 socket niet houdt aan 1066 en dat triple channel natuurlijk meer breedte biedt dan dual channel. Graag zou ik een antwoord hebben dat ingaat op de 1333 versus 1066 aan nominale snelheid en dual channel versus triple channel architectuur van de P55/X58 chipsets. Is het zo simpel dat het 1366 socket sneller is dan het 1156 socket omdat 3x1066 meer is dan 2x1333? Alvast bedankt voor uw hersenactiviteit en Giga Herzliche Grüße van Joe Druipgrot.

Tweakers rocks, maar alleen technologisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Allereerst:
wat een onduidelijke topictitel en nog onduidelijker TS. Ik zou hem zelf nog eens nalezen, als ik jou was.

Als antwoord op je vraag:
Om je een correcte voorstelling van de boel te geven, moet je je allereerst voorstellen waar de geheugencontroller zich bevindt. Intel heeft die bij zowel Lynnfield als Bloomfield processoren niet meer in de chipset gestoken, maar in de cpu.

Wat dat betreft heb je gelijk als je zegt dat de 'matchende snelheden' voor beide cpu's 1333 en 1066 zijn. Dat wil echter niet zeggen dat je daartoe beperkt bent. Ik zou het hele verhaal hier uit de doeken kunnen doen, maar dat hebben anderen al voor me gedaan. Het korte antwoord is:
Bloomfield heeft meer geheugenbandbreedte.
Het lange antwoord lees je op de betere reviewsite, zoals:
http://www.anandtech.com/...intel/showdoc.aspx?i=3448
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3634

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dura Ace
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-10-2020
Ik denk dat je de volgende review maar eens moet lezen:

http://www.anandtech.com/memory/showdoc.aspx?i=3589

De conclusie spreekt boekelen:

You really do not give up that much performance with DDR3-1066 when compared to the more expensive alternatives and that is a good thing to know when putting a system together on a budget. As such, there is still great value in using it. If you have budget freedom, first off I am sure you will be a memory company’s best friend. Secondarily, temper your desires to go straight for the DDR3-2000 kits. It should be a comforting thought that purchasing a DD3-1333 C6 or DDR3-1600 C6 capable kit will offer the balanced performance you are seeking at price that should still allow a night out on the town this month.

Core i7 930 @3500MHz | ASUS P6X58D Premium | Corsair Dominator 6G | eVGA 8800 GTS 512 KIA - RMA ---> HD6950 CFX | Dell U2711

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Je hebt gelijk dat het door jou aangehaalde artikel de achtergrond van DDR3 op Bloomfield gooed weergeeft, maar het geeft helaas geen inzicht in de verschillen tussen Bloomfield en Lynnfield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Topicstarter
Edmin schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 15:18:
Allereerst:
wat een onduidelijke topictitel en nog onduidelijker TS. Ik zou hem zelf nog eens nalezen, als ik jou was.(...)
Dank voor je antwoord. De onduidelijke topictitel weerspiegelt precies de verwarring in mijn hoofd. De TopicStart heb ik driemaal nagelezen voor ik hem postte, hij reflecteert ook genau mijn verwarring. Nu ga ik de AnandTech-draadjes zorgvuldig lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

In dat geval ben je aardig geslaag in je opzet. :P

Good luck met de artikelen en vergeet niet dat andere grote reviewsites vergelijkbare stukken hebben, mocht je er met AT niet uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Topicstarter
Edmin schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 15:18:
(...) Het korte antwoord is:
Bloomfield heeft meer geheugenbandbreedte.
Het lange antwoord lees je op de betere reviewsite, zoals:
http://www.anandtech.com/...intel/showdoc.aspx?i=3448
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3634
Je antwoord bevestigt mijn probleem. Je korte antwoord is wel erg kort en zoals we zullen zien niet in alle gevallen geldig. En die lange antwoorden laten wel zien dat mijn verwarring begrijpelijk is, ze doen ook niet wat ik vroeg, een duidelijk antwoord geven waarin een heldere relatie wordt gelegd met 1066/1333 en dual/triple-channel. Helder in de zin van een cijfermatig berekening bedoelde ik, los van de directe cijfermatige relatie is AT gelukkig wel duidelijk. Vooral in AT's 3634 (AT's 3448 was nog van voor de Lynnfields). http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=3634&p=7 Hier lees ik Discovery: Two Channels Aren't Worse Than Three want it takes at least 3 cores to fully saturate Lynnfield's dual-channel DDR3-1333 memory bus. That's three cores all working on memory bandwidth intensive threads at the same time. That's a pretty stiff requirement. In the vast, vast majority of situations Lynnfield's dual channel DDR3 memory controller won't hurt it. Dus het antwoord hangt af van de applicatie vanwege het gebruik van het aantal cores. Dat had ik nog niet helder gehoord. Soms is de Lynnfield gewoon sneller en dus klopt je korte antwoord niet helemaal. Met 'takes at least 3 cores' dacht ik even de cijfermatige relatie opgediend te krijgen, maar helaas, verder gaat het niet. The 975 ran DDR3-1066 memory (the highest it officially supports), while the 870 used DDR3-1333. The faster memory gave the 870 the advantage. Dankzij je verwijzing snap ik nu pas precies waarom >4-core processors geen zin hebben op het 1156/P55 platform; Move up to 6 or 8 core designs and a third memory channel is necessary, and that's why we'll see those processors debut exclusively on LGA-1366 platforms.

Ik beschouw mijn vraag als beantwoord. Dat wil zeggen, ik begrijp dat ik de gewenste getalsmatige duidelijkheid (op basis van een rekensommetje die een relatie legt tussen 1033/1366 en dual/triple) niet zal krijgen. Ik snap nu ook pas in volle omvang hoezeer mijn vorige vraag naar het ideale moederbord-op-de-groei afhing van de mate waarin je foto's (minder core's/Lynnfield beter) of video's (meer core's/Bloomfield beter) bewerkt. Nogmaals dank voor de verwijzing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Er is ook geen rekensommetje voor dat verband. Er is alleen maar de technische specificatie van de ingebouwde geheugencontroller. Die is bij Bloomfield gebouwd voor 1066. Hij doet ook wel 1333, maar dan loopt hij boven de specs. In de tijd dat Bloomfield uitkwam, was DDR3 1066 de norm. Lynnfield is moderner en mogelijk hebben ze daar dus ook de geheugencontroller wat voor vernieuwd.
Pagina: 1