Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Ik heb mijn huidige pc bijna 2 jaar en een paar weken geleden is mijn videokaart overleden waardoor ik nu een beetje het vertrouwen in mijn pc aan het verliezen ben. Hiermee groeit dus de angst om een van mijn HDD's en dus data kwijt te raken. Nu wil ik een externe HDD kopen om te back-uppen, maar ik kom sowieso ook een paar honderd GB te kort in mijn huidige setup voor downloads, dus wil ik deze schijf eigenlijk ook als media HDD gebruiken.

Dit zal inhouden dat hij of áltijd aan staat, of zo'n 5 keer per dag wordt aan/uit gezet om films erop te zetten en/of ervan af te spelen en te verwijderen. Dit levert bij mij de volgende vragen op:
Is mijn back-up nog veilig als ik deze schijf áltijd aan heb staan?
Is mijn back-up nog veilig als ik deze schijf regelmatig aan/uit zet, er films vanaf speel en er veel films op schrijf en van verwijder?
Of moet ik voor de back-up echt een losse externe HDD aanschaffen?

Ik zit te denken aan een 1 TB van WD, en dan wordt het de My Book Essential of Elite. Volgens mij is het enige verschil dat de Elite een leuk display erop heeft, verder zijn ze identiek. Via de USB 2.0 aansluiting zouden ze 480 Mb/s moeten halen, kan iemand bevestigen of dit snel genoeg is om full-HD films van max 20 GB af te spelen vanaf deze schijf?

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Zolang je de data maar op beide plekken bewaard en regelmatig controleert of je 'back-up' nog goed is kan je weinig overkomen. Externe HDD defect? > nieuwe aanschaffen en data kopieeren.. Interne HDD defect? > nieuwe aanschaffen en data kopieeren.

Of een apparaat snel genoeg is om een film van 20GB af te spelen mag je zelf uitrekenen. Ik neem aan dat er een 'delen door' knop op je rekenmachine zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 344680

Een film kan voor het afspelen opgeslagen worden op de interne harde schijf. De kans is vrij groot dat de opgegeven doorvoersnelheid niet gehaald wordt. 35 MB/s valt eerder te verwachten.

Het is aan te bevelen om een backup te bewaren op een externe harde schijf die niet voor andere dingen gebruikt wordt en die op flinke afstand van de computer bewaard wordt. Een iets grotere kans op het bewaard blijven van gegevens wordt verkregen door een aantal backups op verschillende media, zoals een usb-stick, dvd, cd, internet en verschillende externe harde schijven, die alleen voor de backup gebruikt worden, op verschillende locaties te bewaren. 100% Zekerheid is waarschijnlijk onbereikbaar. Er wordt op professionaal niveau bijvoorbeeld uitgegaan van een afstand van 100 kilometer tussen twee bewaarlocaties om de gevolgen van calamiteiten, stroomuitval, aardbeving, overstroming, waterschade, brand, diefstal en andere oorzaken voor gegevensverlies te verkleinen. En bij deze afstand wordt de kans op gegevensverlies tijdens het transport weer groter.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 344680 op 13-03-2010 16:25 . Reden: Hierboven staat een mening. Deze informatie hoeft niet noodzakelijkerwijze juist te zijn. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
Ik weet hoe het professioneel gebeurt, maar het gaat gewoon om een thuis situatie. Ik werk wel vanuit huis als webdesigner, maar de belangrijkste bestanden van mijn klanten staan natuurlijk online. Het is alleen wel handig om altijd de PSD's achter de hand de hebben.
Stroom uitval en brand enzo vind ik te verwaarlozen. In de 12 jaar dat we in ons huidige huis wonen is misschien 2 keer de stroom uit gevallen. Het gaat gewoon echt om het falen van de techniek, net als bij mijn videokaart is gebeurt, en dan klopt het wat RolfLobker zegt:
RolfLobker schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 14:31:
Zolang je de data maar op beide plekken bewaard en regelmatig controleert of je 'back-up' nog goed is kan je weinig overkomen. Externe HDD defect? > nieuwe aanschaffen en data kopieeren.. Interne HDD defect? > nieuwe aanschaffen en data kopieeren.
De kans dat beiden schijven tegelijk kapot gaan is natuurlijk minimaal. Maar ook dit begrijp ik wel:
Anoniem: 344680 schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 16:03:
Het is aan te bevelen om een backup te bewaren op een externe harde schijf die niet voor andere dingen gebruikt wordt.
Maar ik vroeg mij gewoon af of de levensduur aanzienlijk verkort wordt als ik de externe HDD vaak gebruik, of dat het risico op defect aanzienlijk toeneemt. Maar wat RolfLobker al zei, het is een back-up, dus ik heb de bestanden altijd dubbel :)

En wat betreft het afspelen van HD films ging het er mij om of iemand daar ervaring mee heeft met de Essential of Elite. En ik kon zo snel even niet de bandbreedte van full-HD films vinden, maar ik google wel even verder daarop.

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
FullHD films zullen de 50mbit niet halen vaak, maak je daar dus geen zorgen om.

Ik heb aan mijn server een externe harddisk hangen van 500GB waar ik mijn belangrijkste data naartoe backup. Deze data komt vanaf een hardware RAID5 storage van 4x500GB (dus effectief 1.5TB). Als je persee al je films wilt backuppen dan kan je beter flink wat geld investeren. In mijn geval zou het momenteel gaan om zo'n 8TB die ik zou moeten backuppen ... geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt :)

Ben selectief met je backups en de belangrijkste zaken kan je vrij simpel op een redelijke externe schijf kwijt, eventueel nog meerdere versies zo je wilt.

Films, mits geen eigen homevideos, zijn imo het backuppen niet waard.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 350186

WingsOfFury schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 14:28:
Ik heb mijn huidige pc bijna 2 jaar en een paar weken geleden is mijn videokaart overleden waardoor ik nu een beetje het vertrouwen in mijn pc aan het verliezen ben. Hiermee groeit dus de angst om een van mijn HDD's en dus data kwijt te raken.
Dit is een geschikte houding tegenover een computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
redfoxert schreef op zondag 14 maart 2010 @ 02:48:
FullHD films zullen de 50mbit niet halen vaak, maak je daar dus geen zorgen om.

Ik heb aan mijn server een externe harddisk hangen van 500GB waar ik mijn belangrijkste data naartoe backup. Deze data komt vanaf een hardware RAID5 storage van 4x500GB (dus effectief 1.5TB). Als je persee al je films wilt backuppen dan kan je beter flink wat geld investeren. In mijn geval zou het momenteel gaan om zo'n 8TB die ik zou moeten backuppen ... geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt :)

Ben selectief met je backups en de belangrijkste zaken kan je vrij simpel op een redelijke externe schijf kwijt, eventueel nog meerdere versies zo je wilt.

Films, mits geen eigen homevideos, zijn imo het backuppen niet waard.
Ik wil belangrijke data back-uppen; foto's, administratie, bestanden van mijn klanten (max 20 GB). Maar daarnaast de externe schijf OOK als media schijf gebruiken omdat hij toch ruimte genoeg heeft (1 TB). Dus de films worden niet ge-back-upped, maar er gewoon opgeslagen tot ik ze ga kijken.
Anoniem: 350186 schreef op zondag 14 maart 2010 @ 13:17:
[...]

Dit is een geschikte houding tegenover een computer.
Serieus of sarcastisch? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:19

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Een computer kan op ieder moment stuk gaan. Data hoort daarom altijd op meer dan 1 fysieke drager te worden opgeslagen. Of anders is die data blijkbaar niet belangrijk.

Wantrouw een pc van 1 week oud net zo als een van 1 jaar oud of 5 jaar oud. Neem geen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316305

Ik weet niet hoe WingsofFury kwa budget zit voor backup hardware, maar je zou kunnen denken aan een mediaspeler (AC Ryan, Popcorn Hour, Mede8ter etc) en een kleine externe HDD waar WingsofFury zijn belangrijkste bestanden op zet. Meeste uitgaven zitten dan in de mediaspeler, maar je hebt dan een plaats waar je films kunt op slaan, en tegelijk ook direct kunt afspelen op een TV. Dat externe schijfje gebruik je voor backups van belangrijke dingen.

Zo doe ik het in ieder geval, misschien dat je WingsofFury dit ook in overweging kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-06 12:43

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Waarom koop je niet zoiets, en zet je daar een grote HDD naar keuze in?
Je hebt dan goedkoop een grote externe schijf, die ook op eSATA is aan te sluiten, waardoor snelheid geen beperking zou moeten zijn, zeker niet vergeleken met USB 2.0.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
Bedankt voor de tip, maar mijn budget zal een mediaspeler op dit moment niet kunnen veroorloven. Sowieso is het ook niet nodig, omdat ik als hoofdmoniter mijn 32" (full-HD) TV heb aangesloten via HDMI, met daarnaast nog een 19"-je. Mijn pc is dus eigenlijk mijn mediaspeler al :)

En ja, ik zat zelf nog wel te denken aan een kleine externe schijf voor de back-ups en dan een grote externe schijf voor mijn media, alleen een kleine schijf kost € / GB 2,5 keer zo veel als een grote 8)7
Een WD Passport 250 GB = € 55,00 (€ 0,22 / GB) en een WD Essential 1 TB = € 81,00 (€ 0,08 / GB).

Ik heb voor mijn back-ups maar 20 GB nodig, dus daar ga ik niet ook nog een 1 TB schijf voor aanschaffen. Als er nou gewoon externe schijven waren van 250 GB voor € 0,08 / GB -> € 20,00, dan had ik die gekocht + 1 TB voor mijn media. Maar aangezien die prijzen totaal uit verhouding zijn naarmate de schijf kleiner wordt zal ik voorlopig maar beginnen met de 1 TB schijf. En de data die niet meer veranderen, zoals foto's, zal ik ook even op een DVD'tje zetten.

Bedankt iedereen voor de hulp! Ik heb nog wel 1 luie vraag O-) Ik kan het ook zelf opzoeken, maar als iemand al een WD My Book Elite heeft, kan diegene dan even zeggen of dat display verlicht is of niet? En zo ja, kun je die verlichting ook uitzetten? Als niemand meer reageert zoek ik het zelf wel op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
Ghost Dog schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 01:49:
Waarom koop je niet zoiets, en zet je daar een grote HDD naar keuze in?
Je hebt dan goedkoop een grote externe schijf, die ook op eSATA is aan te sluiten, waardoor snelheid geen beperking zou moeten zijn, zeker niet vergeleken met USB 2.0.
Ook zeker een optie, had ik nog niet aan gedacht. Alleen de prijs wordt dan weer een stuk hoger:
Een WD My Book Essential 1 TB is € 81,00 en een WD Caviar Black 1 TB is € 88,30. En bij deze laatste moet ik dan ook nog zo'n behuizing kopen.

Bovendien heb ik dan weer het idee dat de behuizing kapot kan gaan en daarbij de schijf beschadigt + de schijf op zich kan beschadigt raken, dus lijkt mij een dubbel risico... Het kan zijn dat in de My Books ook gewone schijven zitten en dat deze theorie dus totale onzin is, maar dat weet ik niet :?

eSata klinkt trouwens wel als een groot pluspunt, waarom is er zo veel keus |:( Nou ja, als mijn bovenstaande theorie klopt dan wordt het een My Book 1 TB (Essential of Elite weet ik nog niet). Als mijn theorie onzin is dan ga ik ook nog even de tip van Ghost Dog uitzoeken!

Edit: Sorry voor dubbele post, maar Ghost Dog had zijn bericht geplaatst terwijl ik met mijn vorige bezig was, dus die zag ik pas later.

[ Voor 5% gewijzigd door WingsOfFury op 16-03-2010 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Wat ga je nou uiteindelijk doen, die WD My Book Elite kopen?

Voor ongeveer €10 minder heb je dus die pricewatch: Conceptronic Grab'n'Go CHD3UES 3,5" externe HDD behuizing met eSATA, met daarin bijvoorbeeld een 1TB pricewatch: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB.
Dat kost je in totaal bij Cool-prices €94,01 (excl. verzending).

Edit:
Ik zie dat jij mijn reactie nog niet had gelezen. ;)

Als je geen zin hebt in een niet-kant-en-klare oplossing kan je altijd nog voor bijvoorbeeld deze gaan, scheelt nog eens €10, maar heeft wel enkel USB 2.0.

Ik heb zelf een WD Elements 500GB (de oude versie), die ik elke dag om 16:00 door de Windows Taakplanner laat synchroniseren met mijn Belangrijke Mappen met FreeFileSync (vind het zelf erg eenvoudig werken :)) (ik gebruikte eerst AllwaySync, maar die wilde niet gratis verder omdat ik te veel bestanden syncte :().

In een gewone externe HDD zit ook een gewone HDD. (Ze maken echt geen speciale 'externe HDD schijven'. ;))
De Elements van mij is defect geweest (kapotte netadapter - komt vaker voor bij WD). Ik heb toen de HDD eruit gehaald en gewoon in mijn pc gehangen. Er zat een gewone WD 5400rpm schijf in.
Ondertussen heb ik van WD gratis een nieuwe netadapter gekregen en spint de HDD weer vrolijk in zijn externe behuizing naast mijn pc. :)

@ hieronder:
Een externe HDD lijkt me wel veiliger dan een interne, omdat de kans wat kleiner is dat een kapotte voeding de schijf meeneemt zijn graf in, stroomstoringen van het hoofdnet daargelaten.
Het veiligst is natuurlijk inderdaad off-site nog een back-up hebben, zodat ook in geval van brand/stroomstoring e.d. je altijd nog ergens je data hebt.

[ Voor 70% gewijzigd door Ghost Dog op 16-03-2010 02:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

WingsOfFury schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 14:28:
Nu wil ik een externe HDD kopen om te back-uppen, maar ik kom sowieso ook een paar honderd GB te kort in mijn huidige setup voor downloads, dus wil ik deze schijf eigenlijk ook als media HDD gebruiken.

Dit zal inhouden dat hij of áltijd aan staat, of zo'n 5 keer per dag wordt aan/uit gezet om films erop te zetten en/of ervan af te spelen en te verwijderen. Dit levert bij mij de volgende vragen op:
Is mijn back-up nog veilig als ik deze schijf áltijd aan heb staan?
Is mijn back-up nog veilig als ik deze schijf regelmatig aan/uit zet, er films vanaf speel en er veel films op schrijf en van verwijder?
Of moet ik voor de back-up echt een losse externe HDD aanschaffen?
Maak een keuze van wat je wilt: veiligheid of extra schijfruimte voor je mediafiles. Je kan niet beide hebben als je niet aparte mediadragers neemt. Wat als er een stroompiek komt, dan zal je externe harde schijf mogelijk toch naar de mallemoeren zijn als die aangesloten is, en ben je alles kwijt.

Persoonlijke mening: eerst veiligheid. Een extra interne harde schijf voor mediafiles is een stuk goedkoper, dus een externe harde schijf alleen voor backup houden.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
gambieter schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 02:20:
[...]
Een extra interne harde schijf voor mediafiles is een stuk goedkoper, dus een externe harde schijf alleen voor backup houden.
Was het maar waar... Zoals ik al zei:
WingsOfFury schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 02:05:
[...]
Een WD My Book Essential 1 TB is € 81,00 en een WD Caviar Black 1 TB is € 88,30.
Ik denk dat het een My Book 1 TB gaat worden (het oog wil ook wat) en dat ik voor de zekerheid de belangrijkste bestanden online zet op de FTP van mijn site (max 1 GB) en als ik daar ruimte te kort kom ze ook even op een DVD zet. Mocht in de toekomst iets mis gaan met die externe schijf dan schaf ik tegen die tijd wel een speciale back-up schijf aan die ik echt uitzonderlijk voor back-ups gebruik en verder niet aan mijn pc hang om ook stroompieken uit te sluiten. Eventueel kan ik die dan ook nog in de kluis leggen om brandschade uit te sluiten. Maar tot nu toe heb ik nog nooit een serieuze back-up oplossing gehad, dus voorlopig is de My Book 1 TB, die ik dan ook als media schijf zal gebruiken, voldoende :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 350530

WingsOfFury schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 02:05:
[...]

Ook zeker een optie, had ik nog niet aan gedacht. Alleen de prijs wordt dan weer een stuk hoger:
Een WD My Book Essential 1 TB is € 81,00 en een WD Caviar Black 1 TB is € 88,30. En bij deze laatste moet ik dan ook nog zo'n behuizing kopen.

Bovendien heb ik dan weer het idee dat de behuizing kapot kan gaan en daarbij de schijf beschadigt + de schijf op zich kan beschadigt raken, dus lijkt mij een dubbel risico... Het kan zijn dat in de My Books ook gewone schijven zitten en dat deze theorie dus totale onzin is, maar dat weet ik niet :?
De Caviar Black van Western Digital van 1 TB kost nu 79,55 euro. De goedkoopste interne harde schijf van 1TB in de PriceWatch kost vandaag 59,90 euro.

De behuizing voor een externe harde schijf is meestal een aluminium kastje met wat stekkertjes en een klein controllerplaatje met een externe adapter en met soms een ventilator.

Het nadeel van het gebruik van een externe backupschijf voor andere dingen is een groter risico. Bij een externe harde schijf voor backupbestanden, die ook voor andere computerwerkzaamheden gebruikt wordt, bestaat het risico, dat de backupbestanden verloren gaan tijdens het computergebruik. Er is waarschijnlijk een grotere kans, dat de backupbestanden tijdens het gebruik per ongeluk gewist worden, ontoegankelijk raken door fouten of door een defect aan de harde schijf.
WingsOfFury schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:29:
Maar tot nu toe heb ik nog nooit een serieuze back-up oplossing gehad, dus voorlopig is de My Book 1 TB, die ik dan ook als media schijf zal gebruiken, voldoende :)
Het hangt ervan af wat onder een veilige backup verstaan wordt of dit terecht als voldoende beschouwd kan worden. Er kunnen veel twijfels rijzen over een dergelijke aanpak.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 350530 op 16-03-2010 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:26

Theo

moederbord

Naar mijn weten zijn er drie manieren waardoor je data kwijt kan raken:

1) HD error
De HD kan stuk gaan waardoor je je data kwijt ben. Met een externe schijf is de kans hierop net zo groot als een interne schijf, al is de externe gevoeliger voor het laten vallen.

2) Softwarefout.
Door een virus kun je je data kwijtraken, of je verwijderd zelf per ongeluk wat bestanden. De kans dat dit op een interne schijf gebeurt is groter dan op een externe schijf, de externe schijf gaat na een bepaalde tijd niet gebruikt te zijn 'uit' waardoor deze een aantal secondes nodig heeft om te benaderen (HD moet weer opspinnen). Dit kan soms hinderlijk zijn, al kan het ook gezien worden als een extra beveiliging (door dit punt is mijn externe HD gespaard gebleven bij een hardnekkig virus een jaar terug). Tot slot kun je deze schijf heel gemakkelijk uitzetten (voeding of usb loskoppelen) waardoor de data nooit door software beschadigd/verwijderd kan worden.
In deze categorie is de externe HD dus in het voordeel.

3) externe oorzaken.

Een brand, diefstal, kapotte voeding of laten vallen kan ook je data doen verwijderen (of je gehele schijf). Een externe schijf kun je ook op een andere plek bewaren dan in/naast de pc waardoor de data beter beveiligd is tegen dit soort dataverlies.

Dus als het aankomt op een backup dan kun je het beste voor een externe schijf gaan. De datadoorvoer snelheid is wat lager (usb doet ongeveer 25 MB/s, sata 100 MB/s), echter is beide ruim voldoende voor een HD film (=1.5 MB/s)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
Anoniem: 350530 schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 12:16:
[...]
Het hangt ervan af wat onder een veilige backup verstaan wordt of dit terecht als voldoende beschouwd kan worden. Er kunnen veel twijfels rijzen over een dergelijke aanpak.
Ik weet dat het niet ideaal is, maar meer budget heb ik op het moment niet. Ik wil momenteel zo'n € 100,00 uitgeven voor de back-up oplossing. Heb het de afgelopen 15 jaar nog nooit nodig gehad, tenzij ik echt zelf Windows opnieuw ging installeren, maar dan brandde ik even een DVD'tje of kopieerde ik de gegevens naar een andere partitie.

@theodouma:
Bedankt voor je duidelijke verhaal! Ik begin gewoon even met een kant-en-klare externe HDD en dat wordt dan dus een USB schijf. Mocht in de toekomst blijken dat dat te traag is, dan neem ik later wel een eSata of USB 3 schijf.

Ik heb nog een vraag waar ik over twijfel: is het veiliger om op die 1 TB externe schijf 2 partities te maken? 1 voor de back-ups, van 50-100 GB en de de andere is dan dus voor films, van 900-950 GB. Of maakt dit totaal niets uit voor de veiligheid?
Ik weet niet precies hoe corrupte data ontstaat, heb er nog nooit last van gehad, maar het lijkt mij dat als het gebeurt het op een partitie gebeurt ipv op de hele schijf. Of is dit onzin? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

WingsOfFury schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 11:43:
Ik heb nog een vraag waar ik over twijfel: is het veiliger om op die 1 TB externe schijf 2 partities te maken? 1 voor de back-ups, van 50-100 GB en de de andere is dan dus voor films, van 900-950 GB. Of maakt dit totaal niets uit voor de veiligheid?
Ik weet niet precies hoe corrupte data ontstaat, heb er nog nooit last van gehad, maar het lijkt mij dat als het gebeurt het op een partitie gebeurt ipv op de hele schijf. Of is dit onzin? :?
Met twee partities heb je ook twee MFT's, voor elke partitie één, dus als daarin iets fout gaat, of je per ongeluk wat weggooit, zou in principe volgens mij de andere partitie ongeschonden moeten zijn, hardwarefalen daargelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
Ghost Dog schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 13:19:
[...]
Met twee partities heb je ook twee MFT's, voor beide partitie één, dus als daarin iets fout gaat, of je per ongeluk wat weggooit, zou in principe volgens mij de andere partitie ongeschonden moeten zijn, hardwarefalen daargelaten.
Thanks! Dan is mijn oplossing duidelijk: 1 TB My Book met daarop 2 partities en de belangrijkste data zal ik ook op internet zetten.

Iedereen super bedankt voor de hulp! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimahri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-07 00:49
slechte ervaringen met western digital externe schijven
2x een 1 tb schijf aangeschaft .
beide defect in de garantie periode.
zonder waarschuwing van de ene op andere moment niet meer bereikbaar.
dus weg films.

mijn keuze zou zijn geen western digital meer een freecom die gebruik ik nu 2 jaar en tot nu toe geen problemen.

raar detail de wd schijven draaiden onder windows 7 en de freecom onder mac osx86

Retro Rulez Altijd op zoek naar oude retro systemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

kimahri schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 11:43:
dus weg films.

mijn keuze zou zijn geen western digital meer een freecom die gebruik ik nu 2 jaar en tot nu toe geen problemen.

raar detail de wd schijven draaiden onder windows 7 en de freecom onder mac osx86
En je weet zeker dat het niet aan de netadapter van de HDD lag?
Die gaan namelijk nog wel eens stuk, en voordat je een harde schijf hebt gesloopt moet je hem wel een aardige tik geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-07 09:29
kimahri schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 11:43:
dus weg films.

En je hebt ze toen ook uit de externe behuizing gehaald? Want hier is het al 2x gebeurd dat de HDD niet dood was maar de SATA-to-USB controller in de behuizing wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
Ik werk al jaren met interne WD schijven zonder problemen. En aangezien mij verteld is dat er in een externe HDD gewoon een "normale" interne schijf zit, lijkt het mij dus niet iets om mij zorgen over te maken. Bovendien heeft mijn broer zijn My Book 320 GB al 5-6 jaar draaien zonder problemen.
Pagina: 1