Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randall
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-08 20:11
Een paar weken geleden een nieuwe PC samengesteld met als belangrijkste onderdelen:
  • Gigabyte GA-P55-UD3 met firmware-versie F7
  • GeiL Black Dragon 8 GB DDR3-1333 Quad-Kit (GB38GB1333C9QC)
  • Intel Core i7 860 2.80GHz
  • Intel Postville SSD X-25M (SSDSA2MH080G2C1)
  • Win 7 64 bit NL
Het probleem is dat zo gauw ik alle geheugenmodules plaats de machine erg instabiel wordt. Binnen een paar seconden tot enkele tientallen minuten krijg ik een BSOD. Haal ik 2 van de 4 weg dan werkt alles stabiel.
De dingen die ik tot nu toe gedaan heb zijn:
  • Bijwerken firmware mobo en SSD
  • Uitwisselen modules (gebruik 2e en 4e slot vanaf CPU gezien)
  • Testen geheugen met memtest
Wat betreft BIOS-instellingen staat alles 'standaard' ingesteld. Ik heb nog geen (bewuste) overclocking toegepast. Wat opvalt is dat de machine bij het opstarten werkt op 2.93 GHz i.p.v. de standaard 2.80 die je bij de processor verwacht.

Het geheugen staat niet op de memory support list, maar ik twijfel of dat echt een bezwaar is.

Ik weet nu niet meer waar te zoeken of wat te doen om mét 8GB te kunnen werken zonder BSOD.
Heeft iemand ervaring met dit moederbord en 4 reepjes geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24
Op welke spanning heb je het geheugen ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat je ook kunt doen is het voltage van de geheugencontroller een klein stukje verhogen. Dat zorgt vaak voor wat meer stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hm, vreemd, ik heb *exact* dit probleem.

Asus P5q pro moederbord, met eerst 2*2gb OCZ geheugen. 3 reepjes gaat ook nog goed, 4 is instabiel. Voltage op 2.20 ingesteld (standaard 2), bios geupdate... Snap dr niets van. (uiteraard bankjes onderling gewisseld).

Ik blijf dit draadje in iedergeval volgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:41

Dark

who tweaked the light?

vaak heeft de geheugen controller wat meer prik nodig als je alle slotjes vult. nou heb ik geen p55, maar weet wel dat daar de geheugencontroller in de cpu zit... wellicht kan je toch een of ander voltage wat omhoog doen om daar wat meer spanning op te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-08 17:09
Ik heb hetzelfde met mijn GA-P35-DS3R bordje, twee jaar terug 4x1gb geprobeerd wat erg onstabiel was, met 2x2gb was het opgelost :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randall
Dank voor de reacties:

Geheugen spanning stond op 1.500 V
Staat nu op 1.560 V

2 reepjes erbij geprikt tot de complete 8 GB

PC is nu 6 minuten aan en draait nog. Wordt vervolgd....

edit:
wéér BSOD

Na ca 50 minuten was de lol over. :'(
Verhoging voltage lijkt wel iets te hebben geholpen, de stabiliteit is verbeterd. Niet meer minutenwerk maar tientallen minuten stabiel. Bij licht pc-werk loopt alles oké: Gimp, Winamp, Thunderbird, MSN en FF naast elkaar geen probleem.

Het openen Lotus Notes was de druppel. LN vraagt relatief veel geheugen en het aanroepen van meer geheugen hiervoor ging dus mis. Helaas geen tijd gehad foto te maken van scherm. BSOD is ook zo weer van scherm...

Is het verantwoord voltage op te schroeven naar iets als 1.580V of hoger?

[ Voor 75% gewijzigd door Randall op 13-03-2010 14:45 . Reden: Update na BSOD ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-09 19:41

Blord

Hello Kitty !

Wat is je QPI/VTT voltage ? Dit is de voltage van de memory controller op de CPU, deze staat standaard op 1.10000 volt. Zet deze een beetje hoger, zo'n 0.1V hoger.

En kijk een naar de latency van de DDR3 geheugen. 1.5V is minimale voltage. Misschien moet het veel hoger. Uit de spec van de fabrikant :
PC-10660 1333MHz CAS6, CAS7 & CAS9 Quad Channel

- Available in 4GB(2GBx2) Quad Channel Package
- Available CAS: 6-6-6, 7-7-7, 9-9-9
- 240 pin, Non-ECC, Un-buffered DIMM
- Working Voltage
1333MHz C6 : 1.6/1.7V*
1333MHz C7 & C9: 1.5V
- Heat Spreader:8 Lays Custom Black Dragon PCB with LED
- DBT (Die-hard Burn-in Technology) Enhanced
- Lifetime Warranty
*Please check for the working voltage on the specification label of the actual product. Contact GeIL Tech Support if you need further assistance.

[ Voor 68% gewijzigd door Blord op 13-03-2010 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Randall schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 13:39:
Het openen Lotus Notes was de druppel. LN vraagt relatief veel geheugen en het aanroepen van meer geheugen hiervoor ging dus mis. Helaas geen tijd gehad foto te maken van scherm. BSOD is ook zo weer van scherm...
Blijkbaar staat Windows 7 net als XP standaard zo ingesteld dat de pc bij een BSOD automatisch ge-reset wordt? Bij XP kun je dat hier aanpassen, weet niet of die instelling bij 7 op dezelfde plek staat: configuratie scherm -> systeem -> tabblad geavanceerd -> opstart en herstel instellingen -> vinkje bij "automatisch opnieuw opstarten" (onder systeemfouten) weghalen.

Je kunt de melding trouwens terugvinden in het logboek ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randall
Het geheugen in CAS9, dus de voltages vermeld voor C6/C7 lijken me teveel van het goede.

QPI/VTT inmiddels ingesteld op 1.150V. Had even 1.170V ingesteld staan, maar bij boot bijna gelijk BSOD.
DRAM staat nu op 1.580V.

Draadje even netjes afsluiten:

Alle problemen werden toch veroorzaakt door een brakke DIMM. Geheugen test van Windows ontdekte hem niet, Memtest86 (gestart via CAINE Live CD) kon wel de bron van ellende vinden.

Heb het geheugen kunnen inruilen bij de winkel en alles werkt.

[ Voor 43% gewijzigd door Randall op 26-03-2010 17:26 . Reden: Draadje netjes afsluiten ]

Pagina: 1