Toon posts:

HDD Sata/Pata naar USB werkt niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb recentlijk wat aangeschafd, een kabeltje dat HDD van Sata of Pata naar USB aansluit. Maar wat ik ook probeer, er gebeurd geen drol? Ik hoor wel het bekende "gevonden hardware" geluidje maar dat is alles.

Wat moet ik doen om te ontdekken waar het probleem zit? Ik heb al een beetje in search zitten te kijken maar zie geen overeenkomende problemen. De HDD werkt wel want in een pc doet ie het wel.

Er zitten ledjes op de kabel en op de voedingkastje, ze zijn wel aan.

Ik heb windows 7 ultimate x64.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2010 11:35 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:23
Staat er wel een partitie op de hdd ? Zo nee, moet je die wel aanmaken alvorens je een drive zal zien.
Begin anders eens eerst om in je device manager te kijken.

[ Voor 22% gewijzigd door DukeBox op 13-03-2010 11:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
in apparaatbeheer verschijnt ie na zo een 5 seconden als USB-apparaat voor massaopslag. Er staat inderdaad een partitie op want windows is er ooit op geinstalleerd. Snap er niks van....

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:31
Wat voor een hd heb je aangesloten, s-ata of p-ata? Indien de laatste, is 'ie goed gejumperd?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 11:42:
in apparaatbeheer verschijnt ie na zo een 5 seconden als USB-apparaat voor massaopslag. Er staat inderdaad een partitie op want windows is er ooit op geinstalleerd. Snap er niks van....
In plaats van in Device Manager te kijken zou ik eens beginnen om in de Disk Manager te kijken. Dikke kans dat daar een Foreign disk oid staat.

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 11:49:
Wat voor een hd heb je aangesloten, s-ata of p-ata? Indien de laatste, is 'ie goed gejumperd?
p-ata. Op wat moet ie gejumperd staan dan? Maakt het iets uit of ie op master of slave staat als ie via een usbkabeltje is aangesloten?
Ik weet niet waar hij net op stond, want die aansluiting stond niet op de aansluitschema, maar nu staat ie op master, geen verschil.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2010 12:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
redfoxert schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 11:51:
[...]

In plaats van in Device Manager te kijken zou ik eens beginnen om in de Disk Manager te kijken. Dikke kans dat daar een Foreign disk oid staat.
Als ik in Schijfbeheer kijk krijg ik meteen een popup. hoe ik schijf 2 wil initialiseren, via MBR of via GPT. En welke ik ook kies, ik krijg een foutmelding dat het apparaat niet klaar is.

• redfoxert
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 12:23:
[...]

op wat moet ie gejumperd staan dan? Maakt het iets uit of ie op master of slave staat als ie via een usbkabeltje is aangesloten?
Ik weet niet waar hij net op stond, want die aansluiting stond niet op de aansluitschema, maar nu staat ie op master, geen verschil.
Ja, kijk even of je hem op Single Master kunt zetten. Of Master without Slave present oid. Check ff de tabel op de harddisk zelf wat je moet hebben.

Dat die drive niet ready is kan daardoor komen.

Verwijderd

Topicstarter
redfoxert schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 12:31:
[...]

Ja, kijk even of je hem op Single Master kunt zetten. Of Master without Slave present oid. Check ff de tabel op de harddisk zelf wat je moet hebben.

Dat die drive niet ready is kan daardoor komen.
Ik kan alleen kiezen uit single, master en slave. De Single en Master instelling heb ik al geprobeerd, weer die 2 foutmeldingen...

Edit1: Slave nu ook geprobeerd, geen verschil.

Edit2: Ik heb dit bij zowel p-ata 60GB HDD en bij deze p-ata 20 GB HDD.

Edit3: Kan ik aannemen dat dit kabeltje defekt is? Of is er iemand overtuigd dat ik iets verkeerd doe?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2010 14:25 ]

• redfoxert
  • Niet online
Kan ook zijn dat de harddisks gewoon defect zijn. Zo heb ik vorige week een 30 tal oude PATA harddisks met een externe enclosure aangesloten. Stuk of 10 disks die of niks meer deden of dit soort vage klachten. Ze liggen nu bij het oud ijzer in ieder geval :)

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 20:32
Wat voor type apparaat heb je gekocht? Ik weet bijvoorbeeld dat er bij conceptronic een knopje is om het apparaat aan te zetten. Wat voor merk en type heb je gekocht?

Desktop | Server | Laptop

Verwijderd

Topicstarter
Er zit idd een knopje erop en je voelt de HDD ook opspinnen als je de knopje indrukt (ben slechthorend) en de HDD wordt geleidelijk aan ook warm.

http://www.partijhandelde...abel-converter-p-557.html deze is het.

Het lijkt me dat er iets defekt is aan dat kabeltje? ik zal het zo ff testen op een andere computer...
redfoxert schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 21:46:
Kan ook zijn dat de harddisks gewoon defect zijn. Zo heb ik vorige week een 30 tal oude PATA harddisks met een externe enclosure aangesloten. Stuk of 10 disks die of niks meer deden of dit soort vage klachten. Ze liggen nu bij het oud ijzer in ieder geval :)
Nee, de HDD doet het gewoon in een PC. Heb er windows op geinstalleerd en alles ging goed.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2010 22:31 ]

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:54

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Heb je die PATA aansluiting niet per ongeluk op de kop erop geduwd?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Rupie
Wat zie je in het computerbeheer als je dat ding aangesloten hebt?

Verwijderd

Topicstarter
Freee!! schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 22:34:
Heb je die PATA aansluiting niet per ongeluk op de kop erop geduwd?
Er zit een fraaie gleuf op zodat je hem niet ondersteboven erin kan steken :P

Verwijderd

Topicstarter
Rupie schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 22:38:
Wat zie je in het computerbeheer als je dat ding aangesloten hebt?
Computerbeheer? :?
Verwijderd schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 11:42:

• Rupie
computerbeheer is iets anders dan apparaatbeheer. in computerbeheer kun je onder ander letters toewijzen aan partities en dergelijke. zie Computerbeheer gebruiken in Windows XP. in Win7 werkt dit op een vergelijkbare manier.

[ Voor 9% gewijzigd door Rupie op 14-03-2010 08:53 ]

Verwijderd

Een optie is om op de andere computer een backup te maken van de data op de harde schijf en om de harde schijf opnieuw te formatteren. Ook kan daarna gekeken worden of de usb-adapter het wel doet op de andere computer. Er staat blijkbaar een werkende installatie van Windows op de harde schijf, die met de usb-omzetter wordt aangesloten. Een computer heeft er misschien moeite mee als een tweede installatie van Windows probeert op te starten.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2010 13:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Rupie schreef op zondag 14 maart 2010 @ 08:51:
computerbeheer is iets anders dan apparaatbeheer. in computerbeheer kun je onder ander letters toewijzen aan partities en dergelijke. zie Computerbeheer gebruiken in Windows XP. in Win7 werkt dit op een vergelijkbare manier.
Ok, dan krijg ik te zien dat er een schijf 2 aangesloten is dat niet is geinitieerd. Wil ik dat doen krijg ik altijd foutmelding dat schijf 2 niet klaar is.

Verwijderd

Info

In het rechter venster krijgt u een overzicht te zien van de harde schijven die zich in uw computer bevinden. Daar zult u ook uw nieuwe harde schijf terugvinden. Waarschijnlijk zal onder de nieuwe harde schijf staan, dat deze nog niet geïnitialiseerd is. Klik met rechter muisknop in het grijze vak waar de melding staat en kies de optie schijf initialiseren. Na het initialiseren zal de melding veranderen in: Geïnitialiseerd en Online.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2010 21:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt gol, dat doe ik dus steeds maar ik krijg niet de melding geinitialiseerd en online maar de melding dat de schijf niet klaar is. Ik kan hem niet initialiseren, ik zal de url die je geeft later eens beter doorlezen...

Verwijderd

Topicstarter
Oke, even een update. Ik heb net een Digitus kabeltje van USB naar PATA/SATA aangeschafd en daar werken de harde schijven wel op in 1 keer. De kabeltje waar dit topic oorspronkelijk om draaide is dus stuk. Ik heb het geld daarvan al teruggekregen.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2010 13:26 ]

Pagina: 1