Intel Q57 chipset. Lees voordat je koopt: video onboard

Pagina: 1
Acties:

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-02 08:42

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Afgelopen dagen ben ik aan het stoeien geweest met een nieuw Intel Q57 chipset moederbord. Ik heb een Asus P7Q57 moederbord besteld met een ouder model Intel I5 processor erop.

Ik kreeg de onboard videokaart maar niet aan de praat. De halve dag dacht ik zelfs dat het moederbord stuk was. Gelukkig heeft mijn broertje een pci kaartje waarmee je fout codes van een moederbord kunt uitlezen. Die gaf aan dat er niets aan de hand is. Een collega heeft nog een pci videokaartje liggen. Eindelijk had ik beeld.

Ik kreeg een ingeving dat ik op tweakers.net een review had gelezen van een nieuwe core cpu waarop de videokaart al ingebouwd zit. Er werd namelijk nergens duidelijk aangegeven wat voor videokaart er op het moederbord zit.

Op Twitter kreeg ik van iedereen het antwoord terug. Het zit een video-uitgang op het moederbord. Dus er zit onboard video op. Dit antwoord is maar half waar.

Afbeeldingslocatie: http://www.intel.com/Assets/image/diagram/q57-block-diagram.gif

De chipset gaat er vanuit dat de video gedeelte in het moederbord zit.

Ik heb op het Asus moederbord lopen googleen en veel mensen hadden hem als DOA gekregen. Ik begin langzaam de verdenking te krijgen dat veel mensen wel een goed moederbord hebben gekregen. Er was geen beeld == moederbord is stuk.

AKA Rinkel weblog

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Moederborden met de Q57 chipset hebben wel videouitgangen op het moederbord, maar deze werken alleen als er een CPU met IGP ingestoken wordt. En jouw CPU zal dit niet hebben.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als je op de website van Asus zelf gekeken had, dan zou je gezien hebben dat er helemaal geen melding word gemaakt over een onboard videokaart. Alleen wat poorten die gebruikt worden door de integrated Intel Graphics core in de nieuwere Core i5/i7 processors.

Jouw oude i5-750(S) heeft geen integrated graphics ... Is volgens mij ook de enige die dat niet heeft :)

[ Voor 17% gewijzigd door redfoxert op 13-03-2010 11:29 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De Core i3 processors hebben ook een IGP hoor. Het hangt van model tot model af.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Wel interessant. Ik wist niet dat het zo in elkaar zat. Je kan dus eigenlijk ook je IGP upgraden door een CPU-upgrade? Of bevatten alle CPU's dezelfde Intel IGP?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:56

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Kom op heren, kunnen we niet meer zelf zoeken?

De Core i3/5/7 CPUs welke volgens de Westmere architectuur, dat is de 32nm shrink (Clarkdale & Arrendale), zijn gemaakt voor LGA1156 platform bevatten een integrated graphics processor, voor zover ik weet en dat is ook wat Wikipedia je zal vertellen en de Intel spec pagina's vast ook.
Ga ik dan op Wikipedia snuffelen dan zie ik dat de volgende processoren:
  • Core i3 alle modellen op dit moment
  • Core i5-6xx series
  • Core i5-4xxM series
  • Core i5-5xx(U)M/E series
  • Core i7-980 XE (??) (die is LGA1366, dus X58 chipset, dus geen IGP)
  • Core i7-6xx(U)M/E series
volgens de Westmere architectuur gemaakt worden en dus een IGP zouden hebben.

De 45nm Core i5/i7 producten hebben geen IGP aan boord, want deze behoren niet tot de Westmere die-shrink. Prik je zo'n CPU in een Intel Series 5 H of Q based moederbord met video-uitgangen, dan zul je daar geen video uit ontvangen, want die chipsets zijn niet voorzien van IGP. Die zit immers in de nieuwere procs.

[ Voor 37% gewijzigd door Ultraman op 13-03-2010 15:14 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-02 20:49

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Om het nog makkelijker te maken: alle Clarkdale (codenaam) CPU's hebben het. Deze vallen onder de Westmere architectuur.
Overigens vallen de Gulftowns (6 core, core i7 980) ook binnen de Westmere architectuur, maar die hebben geen GPU aan boord.

Serieus, dat je je op deze manier hebt laten 'beetnemen' door jezelf ... nou ja, don't kick a man when he's down.

[ Voor 32% gewijzigd door Edmin op 13-03-2010 15:08 ]

Verwijderd

ultraman

dat wij op tweakers het kunnen uitzoeken oke .
Maar er zal inderdaad veel mensen zijn die het niet weten .
En dan zo combo bestellen en geen video uit hebben .
Dat er veel web shops zijn die alleen verkopen en er geen verstand er van hebben zijn er ook in omloop.
Dat er personeel word aangenomen die er geen verstand van hebben zijn er steeds meer van.

vermoedelijk staat het ook nog niet goed omscheven op de doos van de moederbord en de cpu .
En dan is het helemaal kassa .

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 17:50:
ultraman

dat wij op tweakers het kunnen uitzoeken oke .
Dat er veel web shops zijn die alleen verkopen en er geen verstand er van hebben zijn er ook in omloop.
Dat er personeel word aangenomen die er geen verstand van hebben zijn er steeds meer van.

vermoedelijk staat het ook nog niet goed omscheven op de doos van de moederbord en de cpu .
Als je op een webshop besteld gaan die echt niet nog eens controleren of wat jij besteld ook daadwerkelijk met elkaar functioneert. Dat behoor je zelf maar uit te zoeken. Als je dan nog niet compatible spul besteld dan kan je het alleen maar jezelf verwijten.

https://discord.com/invite/tweakers

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

En dan zo combo bestellen en geen video uit hebben.
Dan doe je al iets verkeerd, dan moet je bij de mediamarkt zijn waar je een acer aangesmeerd krijgt :) Iets zelf bouwen terwijl je de onderdelen niet goed genoeg hebt uitgezocht, tsja, kan gebeuren maar dan moet je niet de webshop of intel of wie dan ook de schuld geven. Zo kan ik het ook, ik bestel een i7 met een AM3-moederbord, wie is dan 'de schuldige' dat ik mijn socket sloop als ik het in elkaar zet? Ikke ikke ikke en niemand anders.

[ Voor 14% gewijzigd door bwerg op 13-03-2010 18:02 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

redfoxert schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 17:54:
[...]

Als je op een webshop besteld gaan die echt niet nog eens controleren of wat jij besteld ook daadwerkelijk met elkaar functioneert. Dat behoor je zelf maar uit te zoeken. Als je dan nog niet compatible spul besteld dan kan je het alleen maar jezelf verwijten.
Eens, en dat is iets wat de webshops wel erg duidelijk melden, sterker nog, er zijn webshops die dat wel tegen betaling voor je checken.

Sowieso, bij een webshop koop je alleen wat je bestelt, geen demonstratie of advies. Daarom zijn webshops ook goedkoper dan 'echte' winkels waar dat er wel bijhoort. De een is niet beter dan de ander, maar richten zich op verschillende groepen klanten.

De prijs van een webshop willen hebben, maar wel alle advies van een goede speciaalzaak is nou typisch een geval oerhollands voor een stuiver op de eerste rij willen zitten, en dat is gewoon kansloos :o

Oslik blyat! Oslik!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-12-2025

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Ik kan me best voorstellen dat als je haastig een stel onderdelen uitzoekt en hier niet vanaf weet dat je in deze situatie terechtkomt. Als ik op zoek ga naar een moederbord met onboard video dan kijk ik gewoon naar of er een video output op zit, dat is namelijk de makkelijkste manier om ze eruit te filteren en tot nu was het in 100% van de gevallen ook zo dat er inderdaad een onboard grafische chip op het mobo zat.

Overigens geeft de TS nergens iemand anders de schuld van zijn falen, hij probeert volgens mij alleen maar anderen te behoeden dezelfde fout te maken.

[ Voor 16% gewijzigd door Jeroen op 13-03-2010 23:38 . Reden: iets met kaarten en chips :+ ]

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De TS niet, maar suijkerbuijk wel.

Overigens, een "onboard grafische kaart" - hoe zie je dat exact voor je? Hoe kan iets tegelijkertijd onboard (=niet op een kaart) en een kaart (=niet onboard) zijn? 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 23:06:
De TS niet, maar suijkerbuijk wel.

Overigens, een "onboard grafische kaart" - hoe zie je dat exact voor je? Hoe kan iets tegelijkertijd onboard (=niet op een kaart) en een kaart (=niet onboard) zijn? 8)7
Ik beschuldige niemand?
Ik zeg alleen dat het voor kan komen zeker met mensen die er geen verstand van hebben .

Je wilt niet weten dat mensen hun eigen auto niet eens kennen en naar een schade op eens dingen zien die er altijd op hebben gezeten .

Er lopen gewoon veel mensen rond die niet verder kijken dan hun neus lang is .

Zoals iemand anders al zij kijk er zit een vga \ dvi aansluiting op die bord dus het zal wel onbourd vga zijn .
Helaas moet je dan ook wel de juiste cpu hebben die een gpu er in gebakken zit.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:56

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 23:37:
Zoals iemand anders al zij kijk er zit een vga \ dvi aansluiting op die bord dus het zal wel onbourd vga zijn.
"Assumption is the mother of all fuckups"

En verder eens: er zijn genoeg mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is.
Ik vermoed dat de TS mensen hiervoor wil behoeden, en dat is uitstekend :)

Met mijn eerste post wilde ik de zogenaamde onduidelijkheid rondom dit integrated GPU in de CPU gebeuren uit de grijze zone trekken en mensen aansporen om te zoeken alvorens te posten.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Wat wil je hier dan mee zeggen:

Je impliceert hier toch echt dat de verpakking niet goed is omdat het er niet duidelijk op staat en dat de webshops personeel dienen te hebben die jouw fout moeten corrigeren. Onzin natuurlijk, want op de doos staat helemaal nergens dat er een IGP op zit en je doet zelf een bestelling zonder advies te vragen. Anders moet je gewoon naar een PC-boer gaan waarbij je gewoon terug kan gaan met je product als het niet blijkt te werken.

Als je twijfelt, kun je altijd een mailtje sturen naar de webshop, mochten zij je kunnen garanderen dat iets wel zou moeten werken heb je die garantie en als het dan toch niet werkt kun je de webshop daarop aanspreken (dus zorgen dat ze gratis je mobo of CPU ruilen o.i.d.). Anders kun je gewoon op T.net vragen, volgens mij weet iedereen die een beetje bekend is in PMG dat de GPU bij de nieuwe intels in de CPU zit.

[ Voor 4% gewijzigd door bwerg op 14-03-2010 14:06 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

De les is en blijft:
Lees je eerst goed in op de webpagina's van de fabrikant en ga nooit zomaar af op een reviewtje van persoon X
en een klein bondig artikeltje op een site.
Als je echt duidelijkheid wil hebben over een product, raadpleeg dan altijd de fabrikant, zo moeilijk is dat vandaag de dag niet meer, no offense.
En doe het het liefst voordat je een aankoop doet ;)

[ Voor 8% gewijzigd door DaLoona op 14-03-2010 15:27 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-02 08:42

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
geen paniek!

Tegenwoordig mag ik er niet meer automatisch vanuit gaan dat een moederbord onboard-video heeft als de uitgangen erop zitten.

Het systeem is nu voorzien van een nette pci-e nvidia videokaart.

Zit tegenwoordig het koelingsmanagement ook in de nieuwe intel processors? Het moederbord ziet de CPU-fan niet. De CPU fan werkt prima. Als ik hem op de case-fan aansluiting aansluit ziet het moederbord de fan wel.

AKA Rinkel weblog

Pagina: 1