• Chad Chubatcha
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-08-2025
Hallo,

Ik heb een probleem met het opstarten van mijn computer.
Het probleem:
Ik druk de powerknop in, de computer gaat aan, de fans draaien, maar dan valt hij plots weer volledig uit(na ~5 seconden). Uit zich zelf start de computer zich vervolgens na die uitval wel helemaal op. De computer kan ik dan gewoon als vanouds gebruiken.
Wanneer:
Het probleem doet zich alleen voor als de stroom van de computer af is geweest en ik hem start met de powerknop. Als ik mijn pc reboot doet hij het wel in een keer.
Sinds:
Sinds dat ik een nieuwe cpu-koeler heb geinstalleerd doet dit probleem zich voor. Ik heb de hele pc leeg gehaald toen en alles opnieuw aangesloten voor een opgeruimdere kast.
Oplossingen:
Als mogelijk oplossingen heb ik geprobeerd:
Resetten door het batterijtje uit het moederbord te halen en na 10 minuten terug te doen.

In de bios "optimal defaults" laden

In de kast kijken of alle kabels goed zitten.

CPU op stocksnelheid laten draaien.

Dit alles heeft het probleem niet opgelost.

Computer:
Intel Core 2 Duo E8400 @ 3,6GHz, Foxconn P43a, Buffalo 4 GB 800-RAM, MSI 9600GT, 500W Chieftec voeding en twee Samsung Spinpoint harde schijven.

Ik hoop dat iemand een idee heeft wat dit probleem kan zijn.
Alvast bedankt!
Mvg, Pim.

Radio! | Fuji X100S | 2x Fuji X-E1 | Samyang 12mm f/2.0 | Fujinon 18-55mm f/2.8-4.0

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
de P4* chipset van intel doet een soort self diagnostic als hij zonder voeding heeft gestaan, dit is normaal en niet schadelijk.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Makkelijkste om dat te voorkomen is door niet de stroom van de pc af te halen.

Verwijderd

Mag ik vragen wat nou eigenlijk het probleem is?? Dit is, zoals hier boven gezegd, een normale procedure en is, naast misschien wat psychische schade voor de gebruiker, niet erg ;)

• Chad Chubatcha
Gelukkig dat het in ieder geval geen kwaad kan. Ik vond het vreemd dat het na het opnieuw in elkaar zetten plotseling het geval was, daarvoor nooit last van gehad. In ieder geval bedankt voor de reacties en als iemand nog een (mogelijke) oplossing heeft hoor ik het graag!

Radio! | Fuji X100S | 2x Fuji X-E1 | Samyang 12mm f/2.0 | Fujinon 18-55mm f/2.8-4.0

Verwijderd

Sinds dat ik een nieuwe cpu-koeler heb geinstalleerd doet dit probleem zich voor. Ik heb de hele pc leeg gehaald toen en alles opnieuw aangesloten voor een opgeruimdere kast.

Wat ik nu het vreemde hieraan vind is, dat de heren boven mij het normaal vinden, dat de PC gaat herstarten.
Voor de verwisseling van de cpu koeler had je er geen last van, nu wel.

Zou toch nog maar eens een keer kijken of die nieuwe koeler er wel goed op gemonteerd cq bevestigd is.
Dat deze nieuwe situatie voor jou, geen kwaad kan, daar ben ik nl nog niet zo zeker van.

Van de 2 heren, Terw_Dan en Erik de Vries had ik een betere antwoord verwacht.

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-02 20:47

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Verwijderd schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 17:05:

Wat ik nu het vreemde hieraan vind is, dat de heren boven mij het normaal vinden, dat de PC gaat herstarten.
Voor de verwisseling van de cpu koeler had je er geen last van, nu wel.

Zou toch nog maar eens een keer kijken of die nieuwe koeler er wel goed op gemonteerd cq bevestigd is.
Dat deze nieuwe situatie voor jou, geen kwaad kan, daar ben ik nl nog niet zo zeker van.

Van de 2 heren, Terw_Dan en Erik de Vries had ik een betere antwoord verwacht.
Wat er ook in het verhaal van TS staat (wat je overigens zelf ook quote):
Chad Chubatcha schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 10:31:
...wat dus betekent dat er ook elders iets weer verkeerd/niet opnieuw aangesloten kan zijn.

• nedernakker
we kunnen er nu een heel verhaal van maken, maar het feit blijft, alles is in orde.

@antwan

je moet mensen niet onnodig op de kast jagen. de pc is 100% in orde.
het is zoals ik eerder vermeldde een soort beveiliging van de chipset.

misschien was de cpu eerst niet overklokt en nu met de nieuwe koeler wel, als alleso pauto staat en stock draait doet hij die test volgens mij niet.

daarbij gefet de TS ook niet aan of hij voor de opruiming en koeler wissel zijn pc ook iedere dag helemaal zonder stroom zette.

@bastiaan.

als de bekabeling in de pc nietgoed zit gaat hij of niet aan of geeft problemen tijdens het gebruik.

kortom, probleem opgelost, er is geen probleem, dus er ook geen probleem van maken.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-02 20:47

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

nedernakker schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 17:16:
als de bekabeling in de pc nietgoed zit gaat hij of niet aan of geeft problemen tijdens het gebruik.

kortom, probleem opgelost, er is geen probleem, dus er ook geen probleem van maken.
Zolang de oorzaak van het probleem niet bekend is, wordt door de TS deze situatie toch ervaren als problemen tijdens het gebruik? Of het daadwerkelijk een probleem ís, is een tweede.

• nedernakker
het is geen probleem, dus er is geen oorzaak.....

• Chad Chubatcha
De processor wordt 30 graden idle en 40-50 graden met prime. Daarom ging ik ervan uit dat de koeler goed gemonteerd is. Verder ben ik alle kabels ook nog langgelopen op eventuele verkeerde aansluitingen, maar niets gevonden.
In ieder geval hartelijk bedankt voor de snelle reacties!:)

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
Mijn DFI doet dit vrijwel altijd, ik denk dat het is om cold boot problemen te voorkomen, of een soort van diagnostic te draaien.

Verwijderd

Het is wat werk, maar er kan gekeken worden wat de computer doet als de oude processorkoeler weer op de processor gezet wordt. En het dubbele opstarten kan misschien ook door de kast veroorzaakt worden als de aan/uit-knop een tipknop is.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2010 22:59 ]

Pagina: 1