vervorming geluid

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Omdat in de hoge tonen een lichte vervorming in het geluid zat bij mijn huidige geluidskaart (Audigy II) heb ik een upgrade naar Asus Xonar Essence ST gedaan, die erg goede recensies had.

Nu blijft deze vervorming in de hoge tonen regio bestaan.

Ik heb de kaart al van PCI slot verwisseld, alle (onnodige) USB apparaten verwijderd, heb de laatste drivers geladen en ben nagegaan dat er geen IRQ conflict bestaat.

Ik zou graag oplossingsrichtingen voor dit probleem willen ontvangen.

Zeker omdat deze nieuwe kaart als ook de oude dezelfde problemen opleveren.

Bijgevoegd 1:
Het is een kwalitatief goede 320 rip van een CD die weergegeven wordt via een hoogwaardige hifi installatie.

Voor de zekerheid heb ik de rip daarna op CD gebrand en via CD speler (audio component) weergegeven. Deze gebrande CD speelt perfect. De audio installatie is in orde.

Deze vervorming is ook goed te horen via de hoofdtelefoonuitgang die de Xonar kaart heeft.

Alles lijkt er dus op dat er een vervorming optreed IN de pc; voordat het geluid via soundcard weergegeven wordt. Dit zowel bij de nieuwe Xonar kaart als de oude(re) Audigy.

Thanx alvast voor geboden support en het meedenken

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2010 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ben ik nou simpel, of ligt het dan aan je speakers / headphones?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Vertel eerst eens wat je afspeelt en over wat voor systeem.

Is het bij afspelen van MP3's? Bij lage kwaliteit (< 320 kbps) zit daar duidelijke vervorming in. Anders inderdaad eens je speakers checken met een andere bron. Wat voor speakersysteem heb je? Computerspeakers met een minijack? Sluit dan ook eens een mp3-speler aan om te horen of je het dan ook hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is een kwalitatief goede 320 rip van een CD die weergegeven wordt via een hoogwaardige hifi installatie.

Voor de zekerheid heb ik de rip daarna op CD gebrand en via CD speler (audio component) weergegeven. Deze gebrande CD speelt perfect. De audio installatie is in orde.

Deze vervorming is ook goed te horen via de hoofdtelefoonuitgang die de Xonar kaart heeft.

Alles lijkt er dus op dat er een vervorming optreed IN de pc; voordat het geluid via soundcard weergegeven wordt. Dit zowel bij de nieuwe Xonar kaart als de oude(re) Audigy.

Thanx alvast voor geboden support en het meedenken

Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:13
Ik zou als eerste de aarding van de betrokken componenten onderzoeken. Dit levert namelijk vaak vreemde problemen op, met het meest herkenbaar de 50Hz brom.

Als tweede de voeding. Daar zitten veel schakelende componenten in. Dit is al een stuk lastiger en zonder oscilloscoop zoeken naar de spreekwoordelijke spelt.

Dan het moederbord, maar dat is wel een hele lastige. Moederborden bevatten ook veel schakelende componenten (voedings lijnen CPU bijvoorbeeld) welke erg veel hoge frequenties kunnen veroorzaken.

Je kan erover nadenken om over te stappen op een externe DAC gekoppeld via USB (dan wel een galvanisch gescheiden systeem) of via optische aansluiting.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OPLOSSING:

De Xonar kaart had niet-windows compatibele drivers. Bij het gebruiken van Windows media player dient de frauenhofer mp3 codec gebruikt te worden die deze problemen veroozaakt. Bij het gebruiken van een andere codec (ander media player dus gebruiken, omdat MS MP hard de 'fout creerende' codec gebruikt) zijn deze zaken opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:10
Maar had zowel de xonar als je oude audigy 2 een incorrecte driver?
Vind het een beetje vreemd eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-09 13:34
foobar met wasapi/asio4all zou dus alles moeten oplossen, klinkt ook een stuk beter.
Pagina: 1