Nut van gigabit switch achter gigabit router

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-09 21:37
Wellicht een nooby question maar ik kan nergens een duidelijk antwoord vinden:

Ik heb een Netgear WNDR3700 gigabit router. Daaraan gekoppeld een PC, NAS, PS3 (alle wired) en een paar wireless apparaten (printer, wii, laptop etc) Vraag is of ik voordeel ga merken om achter de router (die gigabit poorten heeft) een gigabit switch te hangen. Dus de swich gaan gebruiken om te door te voeren ipv de router.
Je mag er van uit gaan dat de PC en Nas voorzien zijn van gigabit aansluitingen)

Thanx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:21
Een switch verwerkt volgens mij het verkeer van en naar de router, maar niet direct het verkeer tussen bijv. pc en nas. Je hebt er dus geen snelheidsvoordeel van. Integendeel denk ik dat het zelfs langzamer wordt afhankelijk van de kwaliteit vd switch (en eventueel bekabeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De LAN poorten op je router zijn een switch. Dus je gaat geen voordelen halen uit het gebruik van een andere switch, tenzij die switch veel sneller is (en je nu ook al echt tegen een capaciteitsprobleem aanloopt).

Wat Pascal.A klopt overigens niet: een switch verwerkt wel degelijk het point-to-point verkeer tussen de verschillende apparaten die er op aangesloten zijn. Of dat nou een router en een PC of een NAS en een PC zijn, maakt verder niets uit.

[ Voor 60% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 13-03-2010 09:04 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 10:15
Zou je benchmark results moeten vergelijken van je router en een eventuele switch natuurlijk. Daarnaast is het natuurlijk ook van belang op welke manier je je netwerk gebruikt. Bijvoorbeeld ... als je vaak grote bestanden overzet, kan het nuttig zijn om jumbo frame functionaliteit te hebben.

Ik heb zelf een simpele sweex gigabit switch en hier haal ik 80 mB/s mee zonder jumbo frames, dus het ligt er maar net aan hoe kritisch je bent ;)

http://blog.bjornhouben.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Pascal.A schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 09:00:
Een switch verwerkt volgens mij het verkeer van en naar de router, maar niet direct het verkeer tussen bijv. pc en nas. Je hebt er dus geen snelheidsvoordeel van. Integendeel denk ik dat het zelfs langzamer wordt afhankelijk van de kwaliteit vd switch (en eventueel bekabeling)
Dat is niet juist, een switch handelt wel degelijk het verkeer tussen op hem aangesloten apparaten zelf af. Dus als je een 100Mbit router zou hebben dan zou een gigabit switch daarachter wel voordeel opleveren.

De TS heeft echter een router waar al een gigabit switch inzit dus die gaat niks merken van een switch ervoor zetten, buiten meer aansluitingen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadoupy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-08 14:14
Pascal.A heeft het helemaal mis. Misschien handig om je eens te gaan verdiepen in netwerken.
Want een switch heeft een effectieve manier om verkeer te verwerken. Hij gaat een tabel(arp) bijhouden waarin hij weet wie achter welke poort zit(ten). Komt er een pakketje op poort 1 binnen en weet hij dat het bestemd is voor het apparaat achter poort 2 dan zal hij dat daar naar toe sturen en de andere met rust laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

een switch is de stekkerdoos in je lan en een router de verkeersregelaar.
je wireless apparaten gaan geen snelheidsvoordeel ondervinden van een gigabit connectie met internet of je NAS omdat de snelheid altijd gelimiteerd is tot de traagste factor en dat is het wifi protocol. Dus winst kan er zijn tussen je PC en je NAS. Als je dit allemaal gigabit enabled dan kan je snelheid bij kopieeracties met een factor 10 verbeteren.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ts_rensuh
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-10-2024
dadoupy schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 09:07:
Pascal.A heeft het helemaal mis. Misschien handig om je eens te gaan verdiepen in netwerken.
Want een switch heeft een effectieve manier om verkeer te verwerken. Hij gaat een tabel(arp) bijhouden waarin hij weet wie achter welke poort zit(ten). Komt er een pakketje op poort 1 binnen en weet hij dat het bestemd is voor het apparaat achter poort 2 dan zal hij dat daar naar toe sturen en de andere met rust laten.
Dadoupy, als je aangeeft dat Pascal.A fout zit en je gaat hem verbeteren moet je het wel goed doen.
Een switch is een layer 2 device, en die heeft geen arp table voor de aangesloten apparaten. De switch heeft een mac address table, en switch ze pakketen op basis van het mac address.

ja een switch kan ook layer 3 zijn, en ja dan kan die wel een arp table hebben. maar de een basic switch is \ layer 2

CCIE R&S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
MrJayMan schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 09:18:
een switch is de stekkerdoos in je lan en een router de verkeersregelaar.
je wireless apparaten gaan geen snelheidsvoordeel ondervinden van een gigabit connectie met internet of je NAS omdat de snelheid altijd gelimiteerd is tot de traagste factor en dat is het wifi protocol. Dus winst kan er zijn tussen je PC en je NAS. Als je dit allemaal gigabit enabled dan kan je snelheid bij kopieeracties met een factor 10 verbeteren.
Of je leest de TS nog een keer... Zijn router heeft al een gigabit switch ingebouwd. Een factor 10 sneller gaat hij dus nooit halen.

En een switch is geen stekkerdoos, een hub is een stekkerdoos. Een switch kijkt in pakketjes om te zien waar ze heen moeten en zet ze dan op de juiste poort. Dat is dus een verkeersregelaar (binnen een netwerk). Een router regelt het verkeer tussen twee (of meer) netwerken en heeft daarnaast vaak de functie van vertaler (NAT) en poortwachter (firewall).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

Vergeet niet dat stel dat je de PC, je NAS en je PS3 aan die switch zou hangen en ze alle 3 dataverkeer gaan genereren naar een apparaat dat zit aangesloten op je router, dat je dan wel 1Gbit moet delen met die 3 apparaten. Als je ze allemaal aan je router laat zitten, dan hebben ze elk 1Gbit aan bandbreedte.

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Rye schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 09:35:
Vergeet niet dat stel dat je de PC, je NAS en je PS3 aan die switch zou hangen en ze alle 3 dataverkeer gaan genereren naar een apparaat dat zit aangesloten op je router, dat je dan wel 1Gbit moet delen met die 3 apparaten. Als je ze allemaal aan je router laat zitten, dan hebben ze elk 1Gbit aan bandbreedte.
Tenzij de router ook 1Gb kan routeren (en je een internetverbinding hebt die zo snel is), heb je geen klap aan 1Gb rechtstreeks naar de router. Tussen apparaten in je netwerk moet je nog steeds delen, want de LAN poorten op een router ZIJN een switch. De ene switch of de andere, maakt dus verder niet zoveel uit (superdeluxe professionele switches met multi-Gb backplanes uitgezonderd).

[ Voor 4% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 13-03-2010 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Leuke discussie...maar nu duizelt het mee een beetje.

Ter verduidelijking. De PC (i7 860, 8gb intern zie specs) en NAS (ReadyNas Duo)hebben beiden gigabitpoorten.
Een PS3 volgens mij niet. Alles is CAT6 bekabeld. Nu zitten dus de PC, NAS en PS3 op de gigabitpoorten van de router. Internet (glas 100mbit) loopt goed, daar gaat het niet om. Punt is of ik voordeel kan halen met een losse switch. Hoe kan ik d ehuidige snelheid testen? Vaak zijn de hd's de bottleneck (read en write).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Kort en goed:
- snelheid testen
- je PS3 heeft ook gewoon een Gigabit aansluiting
- je zult mogelijk een geringe performancewinst kunnen halen als de ingebouwde switch in je router niet al te snel is en de switch die je koopt wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Edje040 schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 10:07:
Leuke discussie...maar nu duizelt het mee een beetje.

Ter verduidelijking. De PC (i7 860, 8gb intern zie specs) en NAS (ReadyNas Duo)hebben beiden gigabitpoorten.
Een PS3 volgens mij niet. Alles is CAT6 bekabeld. Nu zitten dus de PC, NAS en PS3 op de gigabitpoorten van de router. Internet (glas 100mbit) loopt goed, daar gaat het niet om. Punt is of ik voordeel kan halen met een losse switch. Hoe kan ik d ehuidige snelheid testen? Vaak zijn de hd's de bottleneck (read en write).
Gewoon op je WNDR3700 aangesloten laten, de aanwezige Gigabit poorten doen perfect (en snel) hun werk.

Overigens is de PS3 een Gigabit device, itt de Xbox 360; vergeet hem echter daar niet handmatig op in te stellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Exorcist schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 10:45:
[...]

Gewoon op je WNDR3700 aangesloten laten, de aanwezige Gigabit poorten doen perfect (en snel) hun werk.

Overigens is de PS3 een Gigabit device, itt de Xbox 360; vergeet hem echter daar niet handmatig op in te stellen!
waar kan ik de PS3 instellen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Edje040 schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 12:07:
[...]

waar kan ik de PS3 instellen dan?
Uit mijn hoofd onder het kopje Netwerkinstellingen. 1000 Mbps Full-Duplex, laatste optie.
Vooral met streaming media erg prettig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Exorcist schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 12:15:
[...]

Uit mijn hoofd onder het kopje Netwerkinstellingen. 1000 Mbps Full-Duplex, laatste optie.
Vooral met streaming media erg prettig ;)
Streamen gaat op zich goed...kijken of het beter kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:21
Ik heb ook weer wat geleerd. Ging er altijd vanuit dat er geen direct verkeer was.
Pagina: 1