HD4870 wordt niet herkend: diverse mogelijkheden

Pagina: 1
Acties:

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-12-2025

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Hoi,

Ik ben aan iets minder verstandigs begonnen en wil een HD4870 graka in een mini itx moederbord stoppen. Echter, hij herkent hem niet meteen. Dit vind ik eigenlijk helemaal niet zo raar, om de volgende redenen:

- Op de doos staat dat ik 1GB ram nodig heb. Ik heb mijn ram nog niet binnen dus hij loopt nu met 512MB.
- Er zitten 2 PCI-e Power connectors achterop, en tot mijn verbazing heeft mijn voeding er maar 1.
- Tot mijn grote ongenoegen is de X16 slot op het moederbord slechts X4 aangesloten in plaats van X8 zoals ik dacht. Ik meen dat graka's nog wel werken met X8 maar X4 zou ik niet weten. Dat er (enorme) performance verlies zal zijn geloof ik wel.

Het eerste probleem lost zichzelf over een paar dagen op, dus als het echt zo is dat die kaart helemaal niet werkt met 512MB ram dan ben ik enigszins gerustgesteld.

Het tweede probleem, wat volgens mij een wat groter probleem is, kan ik op twee manieren oplossen: een andere voeding kopen, of een andere graka kopen. Mocht het echt nodig zijn, dan is mijn keus afhankelijk van het derde probleem, heeft een degelijk grote kaart überhaupt zin op X4, als het al werkt, en zou een lichtere kaart hetzelfde presteren op X4 als deze of toch gewoon evenredig minder?

Hopelijk kan iemand mij wat nuttige informatie geven.

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:33

DefLite

Why so serious?

Ik gok dat dit aan je voeding ligt, er zijn verloopjes van molex > PCI-e Power connector.
Afbeeldingslocatie: http://www.materiel.net/live/32249.jpg

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-12-2025

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Little_captain schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 01:47:
Ik gok dat dit aan je voeding ligt, er zijn verloopjes van molex > PCI-e Power connector.
[afbeelding]
Ah! Maar natuurlijk. Ik heb ze gevonden in een geheim vakje van de verpakking :+ het werkt nu

wat dom :]

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-02 17:32
Mocht het echt nodig zijn, dan is mijn keus afhankelijk van het derde probleem, heeft een degelijk grote kaart überhaupt zin op X4, als het al werkt, en zou een lichtere kaart hetzelfde presteren op X4 als deze of toch gewoon evenredig minder?
Ik kan met redelijke zekerheid zeggen dat je met een 4850 of lager dezelfde performance zal halen als met een 4870 op een 4x slot. Ik heb dat zelf ondervonden met mijn 4870 en P55 moederbord, waarvan het 2e slot 4x was (Wist ik destijds ook nog niet). Ik haalde nog geen 30FPS waar ik in het 16x slot makkelijk 80+ doe. Nu is het ook erg afhankelijk van de game, maar ik *denk* dat het niet geheel onverstandig is te downgraden, scheelt je weer wat centen :)

Verwijderd

Scheelt ook in de stroomrekening ;) ik zou een 5000 serie kaartje halen als ik jou was, zoals deze: http://www.cool-prices.nl/nl/product/619844
Heeft helemaal geen pci-e power connector nodig, zal waarschijnlijk je volle bandbreedte benutten en verbruikt op full load 50% minder als je 4870 idle gebruikt :D

Als je je pc veel gebruikt dan heb je de kosten van z'n 5670 in een jaar of 2 terug, alleen al door de besparing op je stroomkosten.