[Macbook] Aanschaffen, maar welke?

Pagina: 1
Acties:

• Statiegeld
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

Statiegeld

Doordrinken!

Topicstarter
Weet niet of ik dit topic op de goede plaats achterlaat, zo niet: excuse et moi.

O.T: Ik werk al 3 jaar af en toe op mijn opleiding met een iMac en sinds begin dit jaar op mijn werk ook. Ik heb vandaag dan ook besloten om ipv. een laptop met Windows os (was in eerste instantie het plan) een Macbook (Pro) aan te schaffen.

Nu is er zoveel keus dat ik niet meer weet wat nou precies aan mijn eisen zou kunnen voldoen, en ik had gehoopt dat jullie me wat meer in de goede richting kunnen sturen ;)

Waar ik de Macbook met name voor ga gebruiken:

- DTP/vormgeven (met de Adobe CS4 progjes)
- Fotografie (wil foto's op scherpe en hoge kwaliteit vrijwel direct laten zien aan klanten e.d.)
- Snel en makkelijk werken tijdens het 3 uur per dag reizen in de trein.
- Thuis werken op een andere plek dan achter mijn PC.
- Eventueel voor gamen (Valve port binnenkort al haar games over naar Mac systemen)

Ik hoef niet het nieuwste van het nieuwste, en mijn budget gaat tot +/- €800,-

Hopelijk heb ik zo genoeg informatie verschaft, alvast bedankt! _/-\o_

Verwijderd

Als je wilt gamen, let dan vooral op kleurenkaart. De oudere macbooks zitten met een geïntegreerde grafische chip (Intel X3100 op oudere NVIDIA GeForce 9400M op nieuwere modellen). Ik heb het wel geprobeerd, maar Half Life 2 kun je waarschijnlijk schudden. Macbook Pro's hebben wel al langer betere kaarten.

Verder maakt het volgens mij niet zo heel veel uit, aan je eisen te zien. Een wat oudere Macbook Pro van marktplaats halen wellicht?

Edit: lees net hier dat het nog wel meevalt met half life op die 9400M's.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2010 00:21 ]

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-02 15:10

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Je hebt al een zeer redelijke Macbook voor 899 euro nieuw en als student krijg je bij Apple geloof ik nog zo'n 7% korting ook!

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 31-01 07:47
Verwijderd schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 00:15:
Als je wilt gamen, let dan vooral op kleurenkaart. De oudere macbooks zitten met een geïntegreerde grafische chip (Intel X3100 op oudere NVIDIA GeForce 9400M op nieuwere modellen). Ik heb het wel geprobeerd, maar Half Life 2 kun je waarschijnlijk schudden. Macbook Pro's hebben wel al langer betere kaarten.

Verder maakt het volgens mij niet zo heel veel uit, aan je eisen te zien. Een wat oudere Macbook Pro van marktplaats halen wellicht?

Edit: lees net hier dat het nog wel meevalt met half life op die 9400M's.
Ik kan me niet voorstellen dat Half-Life2 slechter draait dan COD MW2, de laatste van de twee draait bijna perfect op minimale instellingen hier.

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-01 09:12
de MC207 ( witte 13,3 inch ) is standaard 8xx EU idd, de volgende stap is meteen de macbook pro alu 13,3 inch van 1149 oid meen ik? dus de witte, met jou budget, zou dan de enige keuze zijn. aangenomen dat je een nieuwe gaat aanschaffen.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:28
wat al gezegd is, met jou budget heb je alleen de witte 13" (non pro) nieuw.

Nu is de vraag of je groter dan 13" wilt, voor onderweg is 13" lekker, maar werk je er ook vaak op een vaste plek mee kan je kiezen, of een macbook met een groter scherm of een los scherm (misschien heb je nog wel een scherm staan)
Probleem is dat de grotere gelijk veel duurder worden, dan zul je 2ehands moeten kijken, dan kan je ook wel rond met je budget

Strava

• tijnvw
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-11-2025
"Probleem" met Apple's is wel dat ze tweedehands niet écht goedkoper worden. Als je een beetje een courant model wilt, moet je over het algemeen niet rekenen op meer dan 20% onder de studentenprijs. Dit kan uiteraard de moeite waard zijn, maar in vergelijking met PC's schiet het niet zo op.
Het verschil tussen de witte MacBook en MacBook Pro valt in mijn ervaring qua prestatie reuze mee; de Pro ziet er wat mooier uit, vooral de backlight van het toetsenbord is heel gaaf, en het extra SD-slot is ook mooi meegenomen.
Wat prijs betreft zou je het volgens mij dus prima kunnen doen met de witte MacBook.

• Statiegeld
  • Niet online

Statiegeld

Doordrinken!

Topicstarter
De Apple MacBook MC207 dus, als ik jullie zo hoor :)
Heb het ding even opgezocht op Kieskeurig en lees daar alleen maar positieve dingen, maar ook de tip om RAM uit te breiden van 2gb naar gb4, is dit handig? (voor het gamen misschien?)

Gaat er nog studentenkorting af dan zit de prijs voor de Macbook alleen rond de 837 euro, moet dan nog wel Apple Care, Office, assecoires e.d. erbij kopen.

Bedankt iig. voor de snelle reacties afgelopen nacht :')

[ Voor 7% gewijzigd door Statiegeld op 13-03-2010 09:02 ]

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-01 16:23

Pat-Juh

Patrick

die ram is niet alleen voor het gamen handig hoor :). 4gb is gewoon fijner werken tegenover 2gb, Zeker als je bv Photoshop, Illustrator, InDesign, etc naast elkaar open hebt en toch nog een muziekje wilt luisteren, je mail wilt checken, etc.

als je voor de 13" mocht gaan is de nieuwe plastic unibody (899 model MC207 waar ze het over hebben) het beste denk ik. de Pro heeft boven op de vrijwel zelfde specs alleen een SD kaart lezertje, glasplaat over de display (verhelderd de kleuren wel), 8gb ram support, verlicht toetsenboard weinig meerwaarde denk ik voor jou.

een 2e hands (vrijwel als nieuwe MBP 13") of een iets oudere unibody 15" zou je ook wel kunnen vinden voor rond de 800-900 euro denk ik. Dit zou ook zeker geen verkeerde optie zijn :)

• InfinityEye
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-02 14:03
Als je dan tussen de MacBook en MacBook Pro twijfelt zou het inderdaad alleen gaan om een SD card-reader, het verlichte toetsenbord en de aluminium behuizing...

No trees were cut down or harmed sending this message, however several electrons were severely inconvienced.

Verwijderd

@ Hierboven,

Pro heeft een beter scherm, vind ik zelf dan.
In mijn klas heeft iemand ook een Macbook en je ziet dat er verschil in zit.

Desalniettemin zit er weinig verschil in de twee Macbooks, ik heb zelf de Pro aangeschaft omdat daar de Multi-Touch-Pad bij zat, maar dat is met de introductie van de nieuwe Macbook ook verleden tijd.

Met jou budget zou ik inderdaad voor de Macbook gaan.

MAAR!

Als je je keuze laat afhangen omdat je alle (legale) software erbij moet kopen zou ik sowieso de Pro halen. Applecare kan je op Ebay voor niks krijgen (i.v.m de Apple-prijzen) en de software..., je weet waar ik heen ga....

Uiteindelijk zal je toch zelf de keuze moeten maken, maar laat je oordeel niet afhangen van eventuele software...

• Horizons
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-01-2024
ik raad het zowiezo af om office te kopen.

Google heeft van excel, word en powerpoint een gratis online variant.

daarnaast worden je documenten ook nog eens veilig online opgeslagen, dus geen gedoe met usb drives.
én alle documenten zijn te downloaden als .doc(x) dus gewoon in een Office programma te gebruiken.

en als je Apple Care koopt kun je het 't best op eBay kopen voor een betere prijs dan bij Apple zelf, er zijn verschillende topics op GoT die daar over gaan.

• Statiegeld
  • Niet online

Statiegeld

Doordrinken!

Topicstarter
De progjes zijn vast wel op de bekende manier aan te komen, weet dus alleen niet wat er écht aan software moet worden aangeschaft zoals Apple Care of misschien iWork (heb ik van horen zeggen)

Het gaat de Macbook 13" met DDR3 worden + hoogstwaarschijnlijk nog een upgrade van 2gb naar 4gb RAM.
Had vanmiddag een mooi 2e hansje gevonden, maar 5 minuten later was de advertentie verwijderd 8)7

Als onbekende op Apple Mac terrein ben ik de afgelopen dag toch flink wat wijzer geworden, bedankt daarvoor. Ben zoals ik al zei nog niet over alles uit, maar in grote lijnen al wel. Als jullie nog dingen weten waar ik aan moet denken of rekening mee zou moeten houden dan hoor ik dat uiteraard graag ;)
Pagina: 1