Aankoop externe hdd, een vraagje over snelheid

Pagina: 1
Acties:

• Evertt_IA
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-05-2021
Hallo,

Ik wil graag een externe hardeschijf kopen van 2TB, om al mijn media op te zetten.
Nu wil ik wel graag dat als ik daar bijvoorbeeld een dvd op zet (geheel legaal uiteraard) en die afspeel met wmp, dat die natuurlijk niet gaat haperen. Of gewoon dat als ik daar een dvd daar naar kopieer dat het niet een uur duurt.

Nu ben ik niet zo in het hele hardware-gebeuren dus daarom had ik een vraag.
Stel je hebt een schijf die gemiddeld een transfer-rate heeft van 80 MB/s (dat is volgens mij heel realistisch), merk je dan het verschil tussen USB 2.0 en esata? Is USB 2.0 dan snel genoeg om een dvd over te streamen zegmaar (want volgens mij stream je het toch min of meer naar de videokaart toe? ik neem niet aan dat die een dvd van 4,7 GB in het RAM gaat stoppen...)

USB 2.0 is theoretisch 480 Mbps, wat neerkomt op 480 / 8 = 60 MB/s
Maar dat is echter allemaal theoretisch, en in de praktijk valt het altijd tegen toch?
Zou hij die 60 MB/s in de praktijk halen? Is dat een beetje acceptabele snelheid denken jullie?

Ik probeer te beslissen of het het waard is om extra geld te betalen voor eSATA...

Ohja, nog een vraag, kun je eSATA toevallig ook gewoon op je interne SATA aansluiten?

• ReZ1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:29
Je hebt echt geen 80 MB/s nodig om een DVD af te spelen hoor :)
Een DVD die je op 1x afspeelt heeft volgens deze site 1,32MB/s nodig ;)

En over dat overkopiëren, mijn oude externe HD haalt zo'n 30 MB/s, wat neerkomt op 2,5 minuten tijd voor een complete DVD... :)

Death Knight Zaebor(80), Warlock Thortur (80) en Druid Galithor (80). Retired.

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Mijn ervaringen met USB 2.0 schijven zijn een gemiddelde van 30MBps. Over eSata haal je echter de diskspeed, wat inderdaad rond de 70~80MBps ligt. Voor het kopieeren van 100 DVDs om de 2 weken is het het geld voor SATA wel waard. Voor normaal gebruik (zoals DVDs streamen) is dat niet nodig.

En volgens mij is het inderdaad op je interne SATA poort aan te sluiten, met de juiste kabel.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:12
Evertt_IA schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 23:57:
Maar dat is echter allemaal theoretisch, en in de praktijk valt het altijd tegen toch?
Zou hij die 60 MB/s in de praktijk halen? Is dat een beetje acceptabele snelheid denken jullie?
Via USB zal je nooit die snelheid halen, je zal maximaal aan rond de 30MB per seconde komen. Heb hier een paar externe disks met USB2.0, FireWire 400/800 en eSata.

Via USB is de transferrate rond de 30MB per seconden, met FireWire 400 rond de 37, FireWire 800 rond de 67 en via eSata 73MB per seconde.

Om een DVD te streamen is USB inderdaad ruim voldoende, om bestanden er op te krijgen zou ik het geen feest vinden. Alles onder FW800/eSata vind ik persoonlijk irritant traag.

Nickname does not reflect reality

Verwijderd

Met een losse esata-behuizing is esata waarschijnlijk niet veel duurder dan een usb-externe schijf.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2010 00:54 ]

• Evertt_IA
pricewatch: Hitachi Deskstar 7K2000, 2TB

Ik lees hier dat iemand heel erg last had van de geluidsproductie.
Ik heb naar nog meer reviews gezocht en ik kom het wel vaker tegen.
Alleen heb ik geen idee hoe hard zij hard vinden...
Ik heb mijn computer onder mijn tafel staan, op de vloer, denk je dat ik hem zou horen kraken?
Hoor je het dan alleen als je goed luistert met je muziek uit? Of hoor je het boven je muziek uitkomen?

Heeft iemand ervaring met deze schijf?
Is hitachi verder een betrouwbaar merk voor dergelijke schijven?

Verder zag ik dat dit de goedkoopste behuizing was:
pricewatch: Addonics AAHDSA35CS

Ik neem aan dat behuizingen zo makkelijk te maken zijn dat je daar niet hoeft te zoeken naar 1tje met een goede user-review?

Verwijderd

Er zit geen voeding bij de behuizing voor een harde schijf van Addonics voor 11,61 euro. Dus die harde schijf-behuizing is waarschijnlijk niet geschikt.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2010 22:16 ]

• Evertt_IA
Oké, dank je dat je me daar nog even op wees. Ik zal naar een andere kijken.
Maar voor de rest:
hebben mensen ervaring met die schijf van hitachi?

pricewatch: Hitachi Deskstar 7K2000, 2TB

Zoja, is het geluid echt zo erg of valt dat wel mee?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Het hangt ook af van de behuizing. Wat ook vaak gebeurd is dat allerlei metalen plaatjes in vooral goedkopere behuizingen mee gaan rammelen met de HD. Als je gewoon een goedkope externe HD behuizing heb zul je hem wel horen wanneer hij schrijft of leest. Volgens reviews dan, heb geen ervaring met dat ding zelf. Als je stilte wilt moet je een WD Green nemen, die zijn amper te horen bij mij.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Evertt_IA
Maar dan denk ik altijd, hoe erg is "zul je hem wel horen"?
Bedoelen ze dan dat die wel hoorbaar is als je er op let? Of hoor je hem zelfs als je muziek aan hebt staan?
In het eerste geval zou ik het namelijk absoluut niet erg vinden.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:04
Evertt_IA schreef op zondag 21 maart 2010 @ 16:17:
Maar dan denk ik altijd, hoe erg is "zul je hem wel horen"?
Bedoelen ze dan dat die wel hoorbaar is als je er op let? Of hoor je hem zelfs als je muziek aan hebt staan?
In het eerste geval zou ik het namelijk absoluut niet erg vinden.
Ga maar van het 1e uit. Tegenwoordig kan je echt geen lawaaiige harde schijven meer vinden.

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-02 15:10

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Elke HDD is hoorbaar als je er op let, en dichtbij genoeg bent.
Als je muziek aan hebt staan ga je die HDD echt niet horen.

Verder zou ik voor eSATA gaan.
Met pricewatch: Conceptronic Grab'n'Go CHD3UES kan je er zelf een HDD naar keuze inzetten, en heb je USB 2.0 en eSATA, dus kan je hem altijd wel aan een pc hangen, en met eSATA heb je snelheid zat.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Pagina: 1