Access vraagje

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja sorry ik kon in de titel mijn vraag niet kort verwoorden daarom heb ik 'm maar algemeen gehouden.
Ik heb niet superveel verstand van Access, vandaar dat ik mijn vraag hier even stel.

In Access wil ik een formulier aanmaken waarin ik een planning van projecten kan maken.
Ik wil onder het kopje "Gebruik ruimten" een dropdownmenu met een lijst van beschikbare ruimtes.

Tot zover lukt het mezelf nog wel, maar de ene keer gebruiken we bijvoorbeeld maar 1 ruimte, de andere keer 6

Hoe maak ik m'n formulier zo dat ik onder het kopje "Gebruik ruimten" zoveel dropdown velden kan aanmaken als ik nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit veld kun je uit een tabel halen via een query, maar voordat je ook maar een formulier wilt maken, zul je eerst met de basis moeten beginnen: tabellen maken.
Jouw vraag klinkt alsof je nog nooit met access hebt gewerkt, maar wel met excel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb al een aantal tabellen aangemaakt, en ik heb ook wel met access gewerkt maar das alweer een tijdje geleden.
Ik weet ook wel hoe ik de gegevens in een dropdownbox uit een tabel kan halen.
maar ik wil weten hoe ik in een formulier nog extra dropdown boxjes aan kan maken zoveel ik nodig heb
dus dat wanneer ik maar 1 ruimte gebruik er niet 10 dropdown boxjes in m'n formulier staan

query's heb ik eerlijk gezegd nooit echt goed gesnapt.... *schaam*

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2010 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan zou je iets in VBA kunnen schrijven, in de richting van zoiets... als er een waarde in het veld staat dat gelinkt is aan combobox1, dan zet je van de volgende comcobox de eigenschap 'visible' op 'true'...
Of en hoe dit gaat werken weet ik alleen zo gauw niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 11:40:
Dan zou je iets in VBA kunnen schrijven, in de richting van zoiets... als er een waarde in het veld staat dat gelinkt is aan combobox1, dan zet je van de volgende comcobox de eigenschap 'visible' op 'true'...
Of en hoe dit gaat werken weet ik alleen zo gauw niet...
iemand enig idee hoe zoiets moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt mij een erg ingewikkelde oplossing voor een relatief eenvoudig probleem. Naast gegoochel met VBA, zul je ook vantevoren een vast aantal comboboxes op je formulier moeten aanbrengen. Stel voor dat je dat op 10 houdt, en er treedt een situatie op waarbij je meer dan 10 ruimtes nodighebt? Je wilt het aantal selecteerbare ruimtes laten afhangen van het aantal ruimtes in je tabel, niet van het aantal comboboxes op je formulier.

Als je in staat wilt zijn meerdere ruimtes te selecteren, wil je - in databasetaal - dus meerdere records van eenzelfde veld kunnen selecteren. Je zou in de tabel waarin je de ruimtes hebt staan, een extra veld kunnen toevoegen van het datatype "ja/nee", met formattering "aan/uit". Je krijgt in datasheet-view in dat veld dan selectievakjes te zien, die je kunt aan- of uitvinken. Die tabel zou je dan weer in je formulier kunnen opnemen, bijv. als een sub-formulier, zodat je daarin alle ruimtes kunt aanvinken die je nodighebt. Dat zou een oplossing kunnen zijn.

Toch nog een vraag aan je: wat wil je uiteindelijk gaan doen met die geselecteerde records? Ik neem aan dat je deze wilt verbinden aan een project? (Hoe) heb je in je database de relaties tussen projecten en projectruimtes vastgelegd? Hoe ga je dat middels dit formulier denken te bereiken? Ik weet niet of je al over deze vragen hebt nagedacht of er al een antwoord op hebt, maar dat is zeker iets waarover je zult moeten nadenken.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2010 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil er een rapport van maken, en die printen naar PDF om'm vervolgens te kunnen versturen aan iedereen.

Meer dan 10 ruimtes zal ik nooit hoeven gebruiken.

Ik weet dat het op een eenvoudigere manier kan, ik heb al eens een bestellingsregistratiesysteem voor een pizzaria gemaakt, maar dat is alweer heel lang geleden en ik heb geen idee meer hoe dat moet.

EDIT:
Het is misschien het handigst als ik een PDF laat zien met het uiteindelijke resultaat wat ik wil bereiken.
Tot nu toe hebben we steeds de PDF aangepast maar dat is erg onhandig en omslachtig.
Ik wil 't PDF bestand liever niet hier plaatsen zodat iedereen het kan lezen, kan ik 'm ergens heen sturen of per PM sturen oid?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2010 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hier twee afbeeldingen van de PDF (het rapport) zoals het er uit moet komen te zien.
Alles wat rood is moet een dropdownbox worden,
alles wat blauw is moet gewoon een invoerveld worden

De velden naam, telefoonnummer en email wil ik koppelen (dat ik dus alleen de naam hoef aan te klikken en dat de andere 2 velden dan automatisch worden ingevuld.

Functies komen uit een aparte tabel;
Naam, telefoon en email komen uit een aparte tabel;
Cameraapparatuur komt uit een aparte tabel;
Audioapparatuur komt uit een aparte tabel;
Lichtapparatuur komt uit een aparte tabel;
Projecttype komt uit een aparte tabel;
en de tijden komen uit een aparte tabel;
De rest gewoon uit 1 hoofdtabel....

misschien is het nu een beetje duidelijk wat ik precies wil.
Op zich kom ik wel een eind op weg, maar het in het formulier toevoegen van extra dropdownboxen naargelang het aantal gewenste boxen.... dat weet ik niet hoe dat moet

http://i39.tinypic.com/11l4g3d.jpg

http://i41.tinypic.com/2zyeuix.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij kun je mijn suggestie nog altijd gebruiken ;)

En zo niet, en je wilt toch per se met meerdere comboboxen gaan werken, dan zou ik het gewoon eenvoudig houden en er 10 op je formulier plakken. Je gebruikt dan alleen die boxes die je nodig hebt; die andere zullen je toch niet in de weg zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 14 maart 2010 @ 21:11:
Volgens mij kun je mijn suggestie nog altijd gebruiken ;)

En zo niet, en je wilt toch per se met meerdere comboboxen gaan werken, dan zou ik het gewoon eenvoudig houden en er 10 op je formulier plakken. Je gebruikt dan alleen die boxes die je nodig hebt; die andere zullen je toch niet in de weg zitten?
Ik snap je suggestie, maar hoe ik dat omzet in mijn database dat weet ik niet.
maar misschien kan ik het inderdaad beter op de simpele manier doen.

Maar als ik dan 1 ruimte gebruik en ik maak een rapport aan, krijg ik dan niet een hele grote witruimte tot het volgende kopje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hoe zorg ik ervoor dat wanneer men een telefoonnummer typt ongeacht hoe, access er automatisch
06 - XXX XX XXX van maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Subformulieren en subrapporten zijn inderdaad veel makkelijker (en dus ook een extra tabel, met iig een veld waarin de ID van de oorspronkelijke tabel komt).

Bij de eigenschappen van een subrapport kun je instellen of deze te vergroten of te verkleinen moet zijn.

Bij de eigenschappen van een veld kun je de notitie ook opgeven, zodat dit 06 - xxx xx xxx wordt. Dit kun je al in de tabel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 14 maart 2010 @ 22:28:
Subformulieren en subrapporten zijn inderdaad veel makkelijker (en dus ook een extra tabel, met iig een veld waarin de ID van de oorspronkelijke tabel komt).

Bij de eigenschappen van een subrapport kun je instellen of deze te vergroten of te verkleinen moet zijn.

Bij de eigenschappen van een veld kun je de notitie ook opgeven, zodat dit 06 - xxx xx xxx wordt. Dit kun je al in de tabel doen.
ja dat weet ik maar wat moet ik bij notatie invullen dan?
Pagina: 1