Toon posts:

Aansluiten boxen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het bleek dat ik met de aansluiting van m'n tv (headphone) de voorversterker van mn versterker heb opgeblazen :(

nu heb ik een nieuwe, maar ik wil toch graag mn tv over de boxen hebben.
Kan ik de tv nu op mn oude receiver aansluiten (wat altijd al werkte), en deze dan op dezelfde boxen aansluiten als de versterker?
Dan is de schakeling als volgt:
http://img714.imageshack.us/img714/3282/opstelling.jpg

er zijn dan in principe twee apparaten op dezelfde set boxen aangesloten (twee van die draadjes in dat clip-ding)
gaat dit werken of geeft dat schade aan zowel de versterker als de receiver?

Thnx in advance!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:14
Persoonlijk zou ik dat niet aanraden. Je kan beter SPSwitch-2 voor 15€ halen. Dat is een stuk veiliger.

Maar kan je versterker van je platenspeler niet aansluiten op je receiver? Dan heb je maar 1 luidspreker kabel lopen.

__/`\__/`\__

Verwijderd

Topicstarter
nee, want die receiver heeft maar één AUX-ingang, en daar staat dan de tv op...
maar met die switch ertussen zou ik dat dus kunnen oplossen :)

Kan ik ook de versterker en de receiver op de ingangen van de switch zetten, en dan de boxen op de output?
Of is het de bedoeling de versterker en de tv op de switch te zetten, dan die op de enige AUX van de receiver, en dan naar de boxen?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:50

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

eehm..

he? :?

Wise enough to play the fool

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-02 12:00
wut ? :?

gewoon zo'n scart naar tulp stekker kopen en dat aansluiten op je versterker.. je luidsprekers altijd achter een versterker, luidsprekers direct op een tv of tuner schiet niet op...

• Mistacal
snap je even niet meer..

maar misschien werkt het inderdaad andersom dat je op de eigenlijke uitgangen de ingangen zet en op eigenlijke ingang de speaker. Ik kan niet garanderen dat dit werkt maar nooit 2 uitgangen op je speaker doen.

Anders dit misschien?

__/`\__/`\__

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als ik het goed begrijp heb je je hoofdtelefoonaansluiting van de tv aangesloten op de aux in van je versterker? Dat had (achteraf gepraat) met een onversterkte uitgang (scart of toslink bijvoorbeeld) op de achterkant gemoeten. Er zijn speciale scart-blokjes die scart omzetten in s-video, composite en stereo tulpjes, als je geen speciale audio-uitgangen hebt op je tv.

Maar goed, het leed is al geschied. Kun je niet een andere ingang van je versterker gebruiken? 2 Versterkers op 1 set speakers lijkt me geen goede move. Maar je hebt dus een receiver en een versterker, waarom gebruik je niet een van de 2 en ditch je de ander?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-02 20:32
Reloader schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 22:19:

gewoon zo'n scart naar tulp stekker kopen en dat aansluiten op je versterker.. je luidsprekers altijd achter een versterker, luidsprekers direct op een tv of tuner schiet niet op...
Lang niet alle tv's geven audio-uit op de Scart!

Verwijderd

Topicstarter
Reloader schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 22:19:

8)7
ben idd niet altijd even duidelijk :p
Grrrrrene schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 23:12:
Als ik het goed begrijp heb je je hoofdtelefoonaansluiting van de tv aangesloten op de aux in van je versterker? Dat had (achteraf gepraat) met een onversterkte uitgang (scart of toslink bijvoorbeeld) op de achterkant gemoeten. Er zijn speciale scart-blokjes die scart omzetten in s-video, composite en stereo tulpjes, als je geen speciale audio-uitgangen hebt op je tv.
idd...
maar ik dacht dat scart alleen ingang was (bv. voor xbox/ps/dvd)
ik zie idd dat er achterop een Toslink-uitgang zit, die is dus onversterkt en zou ik zo aan kunnen sluiten?
Maar goed, het leed is al geschied. Kun je niet een andere ingang van je versterker gebruiken? 2 Versterkers op 1 set speakers lijkt me geen goede move. Maar je hebt dus een receiver en een versterker, waarom gebruik je niet een van de 2 en ditch je de ander?
nope, al geprobeerd...
op elk kanaal zit dikke ruis en storing helaas

ik gooi de een niet weg omdat daar een tuner in zit, en de ander niet omdat dat een versterker is :)
maar ik wil ze wel beiden op hetzelfde setje boxen aansluiten

misschien is receiver niet helemaal het goede woord, het is een oud ding (ergens rond '95, merk DUAL) met een ingebouwde tuner, cd-speler en tape, met één AUX-ingang. Hier had ik m'n tv altijd op aangesloten, zonder problemen (omdat t geen versterker is (ben ik van de week achter gekomen;)))
Dit ding geeft dus óf headphones-out (wat dus al versterkt is), of stereo-output (wat ook al sterk genoeg is)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2010 23:36 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:27
Verwijderd schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 23:32:
[...]

idd...
maar ik dacht dat scart alleen ingang was (bv. voor xbox/ps/dvd)
Da's dus niet zo. ;) Scart kan net zo goed een in/uitgang zijn, het ligt aan de TV.
ik zie idd dat er achterop een Toslink-uitgang zit, die is dus onversterkt en zou ik zo aan kunnen sluiten?
Dan moet je versterker wel een toslink-ingang hebben...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Mistacal
Waarom geen switch voor 15 euro? Dan hoef je er ook verder niets te veranderen alleen maar de speakerkabels aansluiten op de switch en 1 naar de luidspreker. Dan heb je ook verder geen doorlussen gevallen e.d.

Nog goedkoper is zelf een schakelaartje bouwen :)

__/`\__/`\__

Verwijderd

Topicstarter
Xander schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 23:51:

Dan moet je versterker wel een toslink-ingang hebben...
dat heeft ie dan weer niet xD
Mistacal schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 08:37:
Waarom geen switch voor 15 euro? Dan hoef je er ook verder niets te veranderen alleen maar de speakerkabels aansluiten op de switch en 1 naar de luidspreker. Dan heb je ook verder geen doorlussen gevallen e.d.

Nog goedkoper is zelf een schakelaartje bouwen :)
ik wist niet dat die dingen bestonden, maar het is denk ik wel de makkelijkste oplossing :)
ik zal ook gelijk testen of het dan ook omgekeerd werkt (de output van de versterker op de ingang van de switch, en dan de boxen op de output) Ik denk haast van wel, want die switch bepaalt alleen een verbinding tussen de in- en uitgang, maar doet er verder niets mee
ik heb helaas geen tijd om zelf zo'n dingetje te bouwen

• Mistacal
Als je meerdere uitgangen (dus versterkers) wilt sturen naar meerdere speakers. Dan kom je aan iets duurdere dingen zoals

Op deze tekst klikken

Maar vast nog wel ergens goedkoper te krijgen.

Ook hier even klikken en onderaand de pagina kijken

[ Voor 12% gewijzigd door Mistacal op 13-03-2010 09:14 ]

__/`\__/`\__

Verwijderd

Topicstarter
dit dingetje:
hier

werkt dus met zowel audio als video, maar als ik nou alleen audio aansluit, werkt het dan ook?
maw: heb ik hier iets aan? :P

• Mistacal
En wat wil je met dat dingentje bereiken? Het gaat er toch om dat je de luidspreker gaat switchen en niet een ingang van een versterker?

Met die switch kan je bijvoorbeeld wel je platenspeler en je tuner/receiver switchen op je gewone versterker en vanuit je versterker naar je luidspreker

Dan krijg je dus je tuner/reveiver OF platenspeler naar je versterker en die gaat naar de luidspreker.

__/`\__/`\__

Verwijderd

Topicstarter
maar ik kan op de output van dat dingetje dan toch mn boxen aansluiten?

• Mistacal
Hebben jou speakers een tulpingang? Ja dan kan het maar dat kastje wat je liet zien is voor tulpaansluitingen en niet voor speakerdraad.

__/`\__/`\__

Verwijderd

Topicstarter
nee, dat hebben ze niet...
zijn daar geen aparte kabeltjes voor?

• Xander
Er zijn zelfs aparte schakelaars voor: Luidsprekerschakelaars! Die schakelaar die je nu hebt is er gewoon niet voor bedoeld.

Als ik jou was zou ik eerst uitzoeken of je geluid uit een scart-aansluiting kan krijgen trouwens.

• Mistacal
Nee daar zijn geen aparte kabeltjes voor. Je kan natuurlijk draadjes knippen en weer aansolderen maar dat is natuurlijk niet handig. Gewoon zon speakerswitch nemen die ik had aangewezen op www.mcsnet.nl dan is je probleem iig opgelost.

Of die switch die jij hebt gevonden en daar je tuner/receiver en platenspeler ophangen en de output naar je versterker.

__/`\__/`\__

Verwijderd

Topicstarter
Mistacal schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 11:28:
Nee daar zijn geen aparte kabeltjes voor. Je kan natuurlijk draadjes knippen en weer aansolderen maar dat is natuurlijk niet handig.
ik kan ook een dubbele tulpstekker kopen en dan aan één kant de tulpen eraf knippen en de draadjes strippen..
werkt dat of is dat niet hetzelfde signaal als wat er door speakerdraad loopt?
Mistacal schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 11:28:
Of die switch die jij hebt gevonden en daar je tuner/receiver en platenspeler ophangen en de output naar je versterker.
de output van de tuner/receiver is ook speakerdraad....

• Mistacal
Wat je ook kan doen is een nieuwe receiver kopen maar het gaat hier toch om dat je kan bepalen welke bron je laat spelen op je speaker?

Daarom een luidspreker switch en niet de boel gaan modificeren want daar had je toch geen tijd voor? Zo wordt het alleen maar lastiger en straks doet het boeltje het nog niet en dan kan alsnog iets nieuws kopen.

We proberen je hier advies te geven maar ik krijg steeds het idee dat je eigenlijk toch doet waar jezelf zin in hebt.

De oplossing is je al voorgeschotelt, succes

[ Voor 18% gewijzigd door Mistacal op 13-03-2010 11:46 ]

__/`\__/`\__

• Xander
Verwijderd schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 11:35:
[...]

ik kan ook een dubbele tulpstekker kopen en dan aan één kant de tulpen eraf knippen en de draadjes strippen..
werkt dat of is dat niet hetzelfde signaal als wat er door speakerdraad loopt?
Ja, je kunt er ook 4 lichtschakelaars tussenzetten? :? Een plankje over de schakelwippen lijmen en je kunt ze zelfs in één keer bedienen. 8)

Waarom koop je niet gewoon een schakelaar die voor de taak gemaakt is? :? Ik zou niet durven zeggen of het gaat werken met die schakelaar die jij postte en jackplugjes aan je speakerdraad, dat ding is helemaal niet berekent op de hoge vermogens die naar je luidsprekers kunnen gaan, hij verwacht signalen op line-niveau.

Verwijderd

Topicstarter
Mistacal schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 11:45:
Wat je ook kan doen is een nieuwe receiver kopen maar het gaat hier toch om dat je kan bepalen welke bron je laat spelen op je speaker?

Daarom een luidspreker switch en niet de boel gaan modificeren want daar had je toch geen tijd voor? Zo wordt het alleen maar lastiger en straks doet het boeltje het nog niet en dan kan alsnog iets nieuws kopen.

We proberen je hier advies te geven maar ik krijg steeds het idee dat je eigenlijk toch doet waar jezelf zin in hebt.

De oplossing is je al voorgeschotelt, succes
Ik probeer alleen mee te denken, maar het zijn niet altijd even goeie ideeën :p
maar je hebt gelijk, en ik moet je bedanken voor je hulp! _/-\o_

• Mistacal
Dat nog niet zozeer maar toch graag gedaan. Je moet alleen dingen gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn en niet gaan aanpassen en niet zeker weten of het werkt.

__/`\__/`\__

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik heb em besteld :)
nu nog ff wachten tot ie bezorgd wordt!

thnx :*)
Pagina: 1