HDD wordt niet herkend, andere schijven wel herkend

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuliO
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-10-2022
Hallo mede-Tweakers,

Ik wil mijn computer graag een frisse install W7 geven op een WD Caviar Black, maar deze HD is niet zichtbaar tijdens de install (in tegenstelling tot mijn andere schijven die wel zichtbaar zijn).

ff kort:
Huidige situatie 3 HD's VelociRaptor (C:), Caviar Black (data), Caviar Blue (back-up)
Harde schijven allemaal zichtbaar in Bios, ook in Windows Vista

Gewenste situatie 2 HD's Caviar Black (C:), Caviar Blue (data/back-up)
Harde schijven zijn allemaal zichtbaar in Bios, tijdens W7 setup is Caviar Black niet zichtbaar

Drivers laden e.d. tijdens install heb ik al geprobeerd, maar dat helpt niets. Heeft iemand ervaring met dit soort problemen? Zo ja, wat is hieraan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Of schijven hebben last van elkaar, maar dit denk ik niet, probeer de niet zichtbare schijf eens alleen.
Andere data kabel.

Anders check in de bios de instellingen tav de kontroller, deze kun je normaal op diverse manieren instellen.

Ik kan bij "integrated peripherals" in het bios uit een aantal opties kiezen hoe sata apparaten aangestuurt moeten worden. Waar kan ik het beste uit kiezen?
Uit me hoofd zijn de opties als volgt:
AMD Sata controller:
Native IDE
AHCI
Raid

Gigabyte Sata controller:
IDE
Sata

"(Native) IDE" is de veilige/compatible/legacy modus. SATA is nieuw, maar niet altijd even compatible. Als het bij jouw dus een driverprobleem is, kun je beter (Native) IDE kiezen.

AHCI of Enhanced Mode, is het beste(snelste), indien het niet werkt dan, native ide(of sata to ide) of veilige/compatible/legacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuliO
Hoi Jan,

Bedankt voor het meedenken. Ik had al geprobeerd om de schijf als enige schijf de installatie in te laten gaan, maar dat werkte niet. Ik ben wel de bios ff ingedoken, maar elke keer weer een teleurstelling.

Op de website van mijn mobo kan ik niets terugvinden hierover, en ook op de website van WD is niets te vinden.

Heeft iemand nog iedeeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d33n
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-09 07:58
En als je de Caviar Black aansluit aan de kabel van een van de schijven die wel herkend wordt?
Het kan zijn dat je 2e? sata controller niet wordt ondersteund tijdens de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuliO
Ik heb alle 4 de sata poorten al uitgeprobeerd, maar dit maakte allemaal niets uit.

Ik wil ook nog even melden dat ik de Caviar Black ook heb getest met HDTune en hier geen fouten zijn gemeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d33n
Ik heb even wat gegoogled. Ik kwam meer problemen tegen in dezelfde richting. Wat nu als je de schijf in een andere computer of met een opstartcd even opnieuw formateert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuliO
Bedankt dat je met me meezoekt. Ik heb de HD in mijn oude windows installatie kunnen formatteren. Hier was de schijf ook gewoon zichtbaar. Maar het vreemde is dus dat de schijf wel zichtbaar is in de bios én als windows is geinstalleerd, maar niet tijdens de installatie.

Wat voor opstart cd doel je dan op? Een UBCD oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modelnummer van de harde schijf vertellen
Proberen of Windows 7 wel op een andere harde schijf geïnstalleerd kan worden in dit systeem
Naam, fabrikant, merk en model moederbord geven
Opsomming van de instellingen in het biosscherm
Biosscherm op Standaardinstellingen
CMOS schoon maken
1 harde schijf gebruiken
Ubuntu, Vista en Windows XP installeren
Foto van het biosscherm laten zien.
Het is een beetje lastig zoeken naar de mogelijke oorzaak van het probleem zonder informatie over de onderdelen van het systeem. mobo is een aanduiding waar weinig informatie uit te halen valt.
d33n schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 08:59:
En als je de Caviar Black aansluit aan de kabel van een van de schijven die wel herkend wordt?
Het kan zijn dat je 2e? sata controller niet wordt ondersteund tijdens de installatie.
Hier wordt waarschijnlijk het volgende bedoeld. Kijk tijdens de installatie van Windows 7 welke harde schijven op het scherm weergegeven worden. Sluit de computer af, haal de stekker uit het stopcontact, doe een antistatische polsband om en sluit de 2 stekkertjes van de schijf die wel herkend wordt aan op de schijf, die niet weergegeven wordt tijdens de installatie van Windows 7. Dit is om kabelbreuk, slechte stekkertjes en connectoren die niet werken uit te sluiten.

Draait de harde schijf wel? Zoemt de harde schijf tijdens het installatieproces?

In welk formaat is de harde schijf geformatteerd?
Wat is de uitkomst van een test met het diagnoseprogramma van Western Digital?
Kan Windows 7 op de harde schijf gezet worden in een andere computer?
Wat gebeurt er als de harde schijf met Windows 7 erop in de computer gezet wordt?

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2010 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuliO
Verwijderd schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 14:10:
Modelnummer van de harde schijf vertellen
Proberen of Windows 7 wel op een andere harde schijf geïnstalleerd kan worden in dit systeem
Naam, fabrikant, merk en model moederbord geven
Opsomming van de instellingen in het biosscherm
Biosscherm op Standaardinstellingen
CMOS schoon maken
1 harde schijf gebruiken
Ubuntu, Vista en Windows XP installeren
Foto van het biosscherm laten zien.
Het is een beetje lastig zoeken naar de mogelijke oorzaak van het probleem zonder informatie over de onderdelen van het systeem. mobo is een aanduiding waar weinig informatie uit te halen valt.
Okay, je hebt een punt. Hier volgen wat specs:

Mobo: MSI K9AG Neo2-Digital voorzien van AMD 690G chipset
HDD: Western Digital Caviar Black 640GB WD6401AALS
[...]

Hier wordt waarschijnlijk het volgende bedoeld. Kijk tijdens de installatie van Windows 7 welke harde schijven op het scherm weergegeven worden. Sluit de computer af, haal de stekker uit het stopcontact, doe een antistatische polsband om en sluit de 2 stekkertjes van de schijf die wel herkend wordt aan op de schijf, die niet weergegeven wordt tijdens de installatie van Windows 7. Dit is om kabelbreuk, slechte stekkertjes en connectoren die niet werken uit te sluiten.

Draait de harde schijf wel? Zoemt de harde schijf tijdens het installatieproces?
De harde schijf doet het wel, hij is zichtbaar in de bios en deze was namelijk wel te bereiken in de vista installatie die kort daarvoor nog op een andere HD stond. Ook kon ik gewoon schrijven en lezen van en naar deze schijf. De windows installatie was wel mogelijk op de 2 andere schijven die in het systeem zitten, maar alleen de black was niet zichtbaar tijdens de installatie. Bij de Vista setup gebeurt hetzelfde. Maar zodra de setup voltooid is op een andere schijf, is de schijf zichtbaar en bruikbaar.

Bios instellingen hebben zo'n beetje elke mogelijkheid al gehad en staan inmiddels ook weer standaard.

Kabels heb ik reeds uitgeprobeerd, ook verschillende voedingsstekkers uitgeprobeerd om ook dit uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d33n
RuliO schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 13:49:
Bedankt dat je met me meezoekt. Ik heb de HD in mijn oude windows installatie kunnen formatteren. Hier was de schijf ook gewoon zichtbaar. Maar het vreemde is dus dat de schijf wel zichtbaar is in de bios én als windows is geinstalleerd, maar niet tijdens de installatie.

Wat voor opstart cd doel je dan op? Een UBCD oid?
Met opstart-cd bedoel ik iets als http://partedmagic.com/.
Zou je niet toch eens opnieuw formateren, ik heb laatst ook een tijd zitten zoeken naar de fout en toen bleek dat de hdd geformateerd was in een formaat wat win7 niet herkende dat er geen enkele partitie op de HDD stond, en windows hem daardoor op een of andere manier niet herkende. Hierdoor zag hij de schijf wel in de BIOS maar was het geen keuze tijdens de windows installatie.

Ik zou de HDD eerst nog eens netjes formateren.

[ Voor 6% gewijzigd door d33n op 13-03-2010 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuliO
Problem solved. Iedereen bedankt voor de input!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d33n
Misschien leuk als je even verteld wat er nu mis was gegaan, dan is dat in de search ook terug te vinden.
(+ dat ik ook wel benieuwd ben nu ;))
Pagina: 1