Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:09
Ik ben van plan om voor mijn Htpc een nieuwe videokaart te kopen.
Omdat ik 1080p beeld materiaal vloeiend wil kunnen afspelen en HD-audio geluid wil hebben dacht ik aan de Ati HD5450.
Ik ben geen gamer en heb dus geen zware videokaart nodig om spellen te spelen en ben ook niet in het bezit van een TV-tuner.
De videokaart heb ik dus het liefst passief gekoeld voor in de woonkamer.

Deze videokaart wil ik graag aankopen GigaByte GV-R545SC-1GI.

Nu lees ik verschillende berichten dat de Ati 5450 niet krachtig genoeg zou zijn om HD-materiaal vloeiend af te spelen.

anandtech
hardforum

Andere berichten zijn dan wel positief te spreken en bevestigen dat de Ati HD 5450 wel vloeiend hd-materiaal kan afspelen.

hardwarecanucks.com
legitreviews.com

Op silentpcreview.com staat het volgende te lezen !

So the decision is pretty simple.

- If you want the cheapest card for HD audio bitstreaming, go for HD 5450. Hardware is minimal and you may have to compromise video playback performance (e.g. Vector Adaptive deinterlacing does not work).
- If you want the best ATI card for video playback, choose HD 5570.
- If you want better gaming performance, go for HD 5670, 5750, 5770, 5830 (Feb 13), 5850 etc., depending on your budget.

Is hier iemand die mij aub kan bevestigen of deze Ati 5450 wel geschikt is voor HD-beeldmateriaal :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:47
Lijkt mij van wel aangezien zelfs de nieuwere intel graphics dat al aankunnen tegenwoordig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-08 20:34
HD audio bitstreaming heeft niks te maken met 1080p materiaal vloeiend afspelen.

Mijn integrated HD3300 werkt zelfs nog lekker met 1080p materiaal. Ik gok dat je met een 5450 echt wel goed zit hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Het heeft vooral met de setting "Vector Adaptive Deinterlacing" te maken en vooral dat je andere functies ook activeerd zoals, ruisonderdrukking, randverbetering, contrast, helderheid, kleuren, enz...

Op avsforum.com heeft men de volgende bevindingen.

Quote:
can anyone tell me which of the current 5 series Radeons is capable of V/A Deinterlacing?

Quote:
Every card. The lowest-end HD 5450 has a restriction however: all the other post-processing features (edge enhancement, de-noise, dynamic contrast etc.) must be disabled

Quote:
So what's your opinion of those extra options? Are they necessary or desirable to use and under what circumstances? I have never tinkered with those other post-processing features of AVIVO.

[ Voor 60% gewijzigd door Moris op 12-03-2010 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
De Ati 5450 is niet geschikt om HD-materiaal vloeiend af te spelen!

Wanneer de volgende zaken ook geactiveerd worden, zoals, ruisonderdrukking, randverbetering, contrast, helderheid, kleur, enz.....

Indien je dus wil gebruik maken van deze settings samen met "Vector Adaptive Deinterlacing" zal je moeten inboeten aan de beeldkwaliteit.

En dat is hier volgens mij niet de bedoeling om een mooi full-HD beeld te behalen !!

Vanaf de Ati HD55xx en hoger gaat dit perfect lukken!

Dus zal ik een Ati HD5670 kaartje kopen voor in mijn Htpc, jammer dat er geen passief gekoelde versie op de markt is :(

[ Voor 17% gewijzigd door Moris op 13-03-2010 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
5570 is ook al prima hoor! (Al scheelt het in prijs amper)

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
niekje87 schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 11:28:
5570 is ook al prima hoor! (Al scheelt het in prijs amper)
Klopt, maar voor mijn Htpc puur overkill, omdat ik nooit games speel.
Zelfs de Ati HD5670 DDR5 neem ik met 512MB ipv 1GB, zo ligt de prijs ook weer wat lager.
En 512MB is meer dan zat voor weergave van HD-beeldmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Moris schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 19:39:
Nu lees ik verschillende berichten dat de Ati 5450 niet krachtig genoeg zou zijn om HD-materiaal vloeiend af te spelen.

anandtech
hardforum
Anandtech heeft enkele dagen na die review een kleine rectificatie geplaatst, maar die vind ik niet terug in hun reviewlijst. Waarschijnlijk verkeerd weggezet in de DB.

Waar het op neer komt:
De 5450 is ruim voldoende om 1080p materiaal mee af te spelen. Waar de twijfels over waren was of de kaart sterk genoeg was om 1080i (dus interlaced) content met de sterkste deinterlacing routines te nabewerken om optimale beeldkwaliteit te verkrijgen. AT heeft daarvoor initieel de optie 'Enforce Smooth Video Playback' aangezet. Wat men niet wist, was dat dat vinkje niet meer was dan een veiligheidbepaling. Door dat vinkje te zetten, werden abrupt de zwaardere deinterlacing methodes uitgeschakeld. Dit terwijl het niet nodig was, omdat de kaart sterk genoeg is hiervoor. Dat was de HD4550 ook en die presteert bijna gelijk. AMD heeft dit moeten corrigeren in de drivers.

Bottom line:
De HD5450 is op het moment imho de graka voor in je htpc. Passief gekoeld, HD audio over HDMI, de zwaarste deinterlacing opties mogelijk en low-profile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Deels klopt je vehaal, maar wanneer je het volgende zaken ook geactiveerd worden, zoals, ruisonderdrukking, randverbetering, contrast, helderheid, kleur, enz..... dan komen de problemen en zijn ze ook zichtbaar!

Indien je dus wil gebruik maken van deze video-settings samen met "Vector Adaptive Deinterlacing" zal je moeten inboeten aan de beeldkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

De vraag is echter: Hoe veel 1080i materiaal denk je te gaan draaien? Als dat je (opgenomen) tv uitzendingen zijn, dan kan ik me de noodzaak voorstellen. Je films zijn over het algemeen allemaal 1080p en hebben dus geen deinterlacing nodig.

Mocht je het een belangrijke feature vinden, dan denk ik dat je beter kunt wachten op een passieve HD5570. De fan is wat luidruchtig, maar ik verwacht dat er op termijn passieve uitvoeringen zullen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Ik heb op mijn Htpc veel geripte DVD's staan, alsook zelf opgenomen SD-film materiaal.

Hier zal de videokaart de boel toch moeten upscalen naar 1080p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Maar je geeft dus zelf al antwoord op je vraag:
Is hier iemand die mij aub kan bevestigen of deze Ati 5450 wel geschikt is voor HD-beeldmateriaal
Het antwoord is ja.
Maar als je alle registers open wil trekken is het antwoord 'net niet helemaal'. Het alternatief ken je inmiddels ook (met alle voor- en nadelen). Wat is dan op dit moment nog je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Op anandtech.com staat het volgende!

With that said, there is one catch: the 5450 doesn’t have enough compute power to do any further post-processing on 1080i video besides Vector Adaptive deinterlacing. Just doing the decoding and that deinterlacing requires everything the 5450 can squeeze out, which means there’s nothing left for edge enhancement, de-noise, dynamic contrast, etc. So while the 5450 is a very capable HTPC card (more so than we first thought), it is not the perfect HTPC card like the 5570. If you need every last bell & whistle, the 5450 isn’t quite up to the task. But with Vector Adaptive deinterlacing working, it’s a reasonable expectation that the 5450 offers enough for most people – compared to Vector Adaptive deinterlacing, it’s in our own experience that the other post-processing features go unused most of the time.

So the 5450 is still the almost-perfect HTPC card, but it’s actually quite close. Unless you need more than Vector Adaptive deinterlacing, the 5450 would be as good of a fit as the 5570. To that end it’s the cheapest of the 5000-series, and it’s passively cooled, which certainly has its advantages.

Mijn vraag die hier nog overblijft is de volgende.
Indien je beedlmateriaal uit 1080p bestaat dan moet de Ati HD5450 geen werk verzetten en zal het beeld ook perfect zijn.
Maar indien ik beeldmateriaal heb dat bv 576, 720 of 1080i heb en dus het beste uit de videokaart wil halen, dan is de Ati HD5450 niet toereikend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dat artikel zocht ik inderdaad. Maar je hebt je antwoord nu toch? Want je vraag:
Indien je beedlmateriaal uit 1080p bestaat dan moet de Ati HD5450 geen werk verzetten en zal het beeld ook perfect zijn.
Maar indien ik beeldmateriaal heb dat bv 576, 720 of 1080i heb en dus het beste uit de videokaart wil halen, dan is de Ati HD5450 niet toereikend!
Is helemaal geen vraag. Het is een stelling. Daarbij heb je ook al je oplossing: de HD5570. Alleen die is er (nog) niet passief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Dus mijn stelling klopt?

En kan, ik dus voor de stilste Ati HD5670 gaan, wanneer ik alles uit de videokaart wil halen!

Tip: Wanneer je de upscaling 1080p en beeldverbeteraars via de reciever doet, dan is de Ati HD5450 voldoende!

[ Voor 31% gewijzigd door Moris op 13-03-2010 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-02 12:33

LyP0

it is I , you worst nightmare

Ik heb sinds vandaag de 5450 in mn bezit, deze draait net zo soepel in mn mediacenter als de 5770 die er eerst in zat.
Ik moet er wel bij vermelden dat ik m niet gebruik om tv te kijken of op te nemen. Ik heb nog een enkele film gevonden waar hij het niet red.
Grote overkil voor mij om de 5770 in mn mediacenter te laten zitten.

ik voel me lekkaah !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max|Burn
  • Laatst online: 10-09 15:02

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Ik heb een HD3450 en die trekt ook alles op volle snelheid in windows7. (720P, 1080i, 1080P recorded content) Ik denk dat je met de 5450 altijd wel goed zit i.c.m. HD content.

Ik heb met de HD3450 echter wel wat problemen met 1080i content i.c.m. Nederland 1,2,3 HD in LiveTV (Soms drop van 50FPs terug naar 35-45 FPS, Eurosport HD is wel altijd supervloeiend). dit leek in Windows Vista wel goed te werken (Alhoewel ik er toen niet zo op lette). Heb na lang zoeken de oorzaak niet kunnen vinden en gok erop dat Win7 + LiveTV net iets zwaarder is dan vista+LiveTV en heb dus maar een HD 5450 besteld. Hoop dat het me LiveTV problemen oplost ;)
Maar goed; films e.d. is nooit een probleem geweest..ook bluray niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Max|Burn op 05-04-2010 20:25 ]

ma ma ma ma ma macron one

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaflic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:44
Twee weken terug ook voor dezelfde keuze gestaan. Mijn keuze is gevallen op de 5670 aangezien de 55xx nog niet beschikbaar was en in prijs ook weinig verschil zou maken.

Aangezien er veel discussie is over het feit of 5450 snel genoeg is, ben ik voor de zekerheid voor de 5670 gegaan en ik geniet nu met meerdere shaders (sharpen complex, de-noise bijv.) van de 1080p content. Ik bekijk op een later tijdstip wel of er passieve koelblokjes uit komen, maar aangezien hij bij mij in een kast staat (met luchtgaten achter) hoor ik al nagenoeg niets.

Voordeel is dat ik ook eventueel een beetje kan gamen op mn TV.

edit:
Ik had overigens hiervoor een ION setje, maar de performance daarvan viel me flink tegen. In Linux kreeg ik Ziggo niet aan de gang en Windows 7 + 1080p + optimizers was te zwaar. Vandaar dat ik nu een E8400 en die Ati 5670 onder mn TV heb liggen, dan hoef ik niet eindeloos alles te optimaliseren en concessies te doen.

[ Voor 21% gewijzigd door Shaflic op 09-04-2010 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max|Burn
  • Laatst online: 10-09 15:02

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Ik heb mijn HD 3450 (Die 1080i / 1080p ook met bluray en hddvd's altijd goed aankon alleen 1080i HDTV in Windows7 niet altijd) nu vervangen met een HD5450 en echt alles loopt op volle snelheid.

Heb je alleen een videokaart nodig voor multimedia/HTPC dan raad ik juist deze aan en niet de duurdere met fans/meer verbruik/meer geluid/meer hitte.

ma ma ma ma ma macron one

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaco218
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-09 23:38
Ik gebruik mijn HTPC ook, i.c.m. een Anysee E30 tuner, om digitale (dvb-c) televisie te kijken. Op het moment doe ik dat met Windows Media Centre in Windows 7 x64.

Zou ik de Vector Adaptive Deinterlacing en andere beeldverbeterende opties ook kunnen gebruiken om de stream afkomstig van mijn Anysee te kunnnen verbeteren?

Het gaat me vooral om de SD kanalen die op 576i uitgezonden worden, de HD kanalen zijn al aardig scherp
Pagina: 1