[Windows 2008] Inrichting en schoonhouden homedirectories

Pagina: 1
Acties:

• Jackazz
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-08-2021
Hoi,

Ik zit met een redelijk simpele vraag maar ik kom er zelf nog niet uit. Mijn vraag is hoe het beste de homedirectories in te richten in een Windows 2008 domein. Volgens mij heb je twee opties.
1 - Gebruik maken van de Folder Redirection GPO
2 - Extra schijf koppelen voor de persoonlijke documenten

Eerste optie heeft als voordeel dat Office en dergelijke gelijk de bestanden opslaan op de juiste locatie. Echter slaan ook applicaties als Visio de "My Shapes" folders en dergelijke hier op waardoor je snel vervuiling krijgt.

Tweede optie heeft dus als voordeel dat de folder schoon blijft echter slaan de applicaties dan niet standaard op de juiste locatie op (is inderdaad aan te passen via een MST).

Eigenlijk ben ik dus benieuwd naar de ervaringen en inrichting van de mensen hier met betrekking tot homedirectories

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik zou gaan voor Folder Redirection, met Windows Server 2008 heb je ook Group Policy Preferences waarmee je erg veel kunt stellen.

Edit:
Wat helemaal ideaal is dat je jee users kunt verbieden/niet toestaan bepaalde bestanden op te slaan, door middel van een File Screening Policy. En ook als je DFS daar gebruikt, kun je je folders laten repliceren naar een andere server, of andere lokatie, vooral handig bij uitwijk. Een voorbeeld zou kunnen zijn d.m.v File Screening geen .exe en .msi bestanden toestaan in de homedirectory, en ook geen scripts zoals .vbs en .bat.

Met goede GPO's kun je trouwens al heel veel afschermen, en ook met rechten dat users geen applicaties mogen installeren en dat soort dingen.

Tevens zou ik het profiel op een andere locatie neerzetten dat de home-directory maakt het een stuk overzichtelijker.

[ Voor 84% gewijzigd door Turdie op 12-03-2010 21:36 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jackazz schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 16:37:
Volgens mij heb je twee opties.
1 - Gebruik maken van de Folder Redirection GPO
2 - Extra schijf koppelen voor de persoonlijke documenten
Beide. Roaming profiles gebruiken en (alleen) My Documents redirecten naar een extra schijf.

Ik zie niet waarom je zo zit met het schoonhouden van die home directories. Er is gewoon data die daar thuis hoort en je moet het niet op een andere plek willen onderbrengen alleen omdat je dat mooier of "schoner" vindt.

[ Voor 24% gewijzigd door downtime op 12-03-2010 18:04 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Jackazz schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 16:37:
Echter slaan ook applicaties als Visio de "My Shapes" folders en dergelijke hier op waardoor je snel vervuiling krijgt.
Die staan IN de Documents folder van de gebruiker. Zodra je die Documents folder redirect naar een homedrive ben je van dat 'probleem' ook af.
Bovendien: definieer de 'standaard' locatie van documenten?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Jackazz
Met de standaard locatie van documenten bedoel ik de default locatie waar bijvoorbeeld Word je naar toe navigeert als je documenten wilt opslaan.

Verder wil ik proberen om de Documents folder schoon te houden omdat we de gebruikers quota's gaan opleggen zodat we de groei van deze folder in de hand kunnen houden. Als dan applicaties default de bestanden in deze map neerzetten dan lopen de gebruikers natuurlijk snel richting hun quota.

Nu jullie beginnen over Roaming Profiles heb ik hier ook nog wel een kleine vraag over. Heeft het toegevoegde waarde om dit te gebruiken als de gebruikers vaste werkplekken hebben??

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Jackazz schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 09:21:
Met de standaard locatie van documenten bedoel ik de default locatie waar bijvoorbeeld Word je naar toe navigeert als je documenten wilt opslaan.
Dat kun je met Office GPO's ook instellen, als je wilt zelfs met targeted Preferences per afdeling.
Verder wil ik proberen om de Documents folder schoon te houden omdat we de gebruikers quota's gaan opleggen zodat we de groei van deze folder in de hand kunnen houden. Als dan applicaties default de bestanden in deze map neerzetten dan lopen de gebruikers natuurlijk snel richting hun quota.
Nogmaals: Profieldata =! Homedrive.
Controleer dus voor je hieraan begint wat nu echt User files zijn (als in documenten, foto's and such) en wat applicatie-gerelateerde bestanden zijn die normaal in je userprofile staan.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jackazz schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 09:21:
Nu jullie beginnen over Roaming Profiles heb ik hier ook nog wel een kleine vraag over. Heeft het toegevoegde waarde om dit te gebruiken als de gebruikers vaste werkplekken hebben??
Dat hangt ervan af. Als de gebruikers vaste werkplekken hebben en er worden dagelijks backups van alle werkstations en lokale data gemaakt, dan hebben roaming profiles naar mijn mening niet zo heel veel toegevoegde waarde.

Maar de meeste bedrijven kiezen ervoor om geen backups van werkstations te maken en data te centraliseren op applicatie- en fileservers. In dat geval, als er geen backups van werkstations gemaakt worden, hebben roaming profiles zeker zin omdat het beschermt tegen verlies van user data.
In het profiel staan toch allerlei zaken die users wel degelijk belangrijk vinden, zoals internet bookmarks, bestanden op de desktop, het adresboek van een emailclient, of snelkoppelingen naar bestanden waarvan de gebruiker allang vergeten is waar ze werkelijk staan.
Daarnaast kun je met roaming profiles in geval van een defecte PC direct inloggen op een andere machine en daar verder werken met de persoonlijke instellingen die je gewend was, omdat de instellingen niet lokaal opgeslagen zijn.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-01 17:16

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

downtime schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 18:59:
In het profiel staan toch allerlei zaken die users wel degelijk belangrijk vinden, zoals internet bookmarks, bestanden op de desktop, het adresboek van een emailclient, of snelkoppelingen naar bestanden waarvan de gebruiker allang vergeten is waar ze werkelijk staan.
Bestanden op de desktop? :X

Da's wel een van de eerste zaken die ik altijd probeer aan te pakken.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Jackazz
Question Mark schreef op maandag 15 maart 2010 @ 12:36:
[...]
Bestanden op de desktop? :X

Da's wel een van de eerste zaken die ik altijd probeer aan te pakken.
In de zin van veilig stellen / redirecten of juist voorkomen dat het mogelijk is om bestanden op te slaan? Aan je smilie te zien waarschijnlijk voorkomen :-)

[ Voor 7% gewijzigd door Jackazz op 16-03-2010 21:50 ]

Pagina: 1